2017 – an excelent pentru înmatriculările de mașini electrice în România

inmatriculari-2017-masini-eco-electrice-plug-in-hibrid-ecoprofit-0

În 2017, domeniul mașinilor eco a primit cel mai mare imbold de până acum din partea guvernului: în cadrul programului „Rabla Plus”, cei interesați au avut posibilitatea de a beneficia de un ecotichet de 45.000 lei (aproape 10.000 de euro) pentru mașini 100% electrice, respectiv de un ecotichet de 20.000 lei (circa 4.500 de euro) pentru mașini plug-in hibride. Ecotichetul putea fi cumulat cu prima de casare, în valoare de 6.500 lei (1.400 euro), așa încât „discountul” guvernamental pentru o mașină electrică putea ajunge până la aproape 11.500 euro!

Pentru mașinile hibride achiziționate prin programul convențional „Rabla” a rămas valabil ecobonusul de 1.700 lei, cele cu emisii CO2 de maximum 98 g/km beneficiind de un ecobonus suplimentar de 1.000 lei. Ecobonusul se cumula cu prima de casare în valoare de 6.500 euro – deci, cumulat, cumpărătorul unei mașini hibride puțin poluante se putea baza pe o subvenție cumulată de 9.200 de lei (aproape 2.000 de euro).

inmatriculari-2017-masini-eco-electrice-plug-in-hibrid-ecoprofit-5
Piața de mașini electrice e mică, dar foarte vioaie. Deocamdată, rămâne insignifiantă: din parcul auto de peste 6.000.000 de autoturisme, mai puțin de 600 sunt electrice (deci doar 0,01%!)

Până când vor fi disponibile datele de la AFM privind numărul de ecotichete aprobate, precum și statisticile de vânzări pe 2017 ale producătorilor auto, mă voi baza pe situația înmatriculărilor de vehicule noi și second-hand. Cu mențiunea că, în cazul mașinilor noi, în special a celor electrice și plug-in hibride, în 2017 au fost contractate mai multe unități, însă acestea vor ajunge la posesori de-abia în 2018 (deci nu apar în statisticile de înmatriculări din 2017).

Oricum, sunt date suficiente pentru a ne face o idee despre buna evoluție a domeniului mașinilor eco în România în 2017. În total, în 2017 au fost înmatriculate peste 3.500 de mașini electrice, plug-in hibride și hibride, atât noi, cât și second hand. Dar să vedem mai jos detaliile, pe fiecare categorie.

Înmatriculări de mașini electrice în 2017

Cumulat, în România au intrat aproape 270 de vehicule 100% electrice în 2017, atât noi, cât și second hand, din care aproape 230 autoturisme (categoria M1). Este un număr insignifiant raportat la numărul total de autoturisme noi și second hand înmatriculate anul trecut: peste 625.000, din care peste o jumătate de milion mașini second hand – dar voi analiza acest aspect într-un alt articol.

Revenind la mașinile electrice, faptul că vorbim de o evoluție serioasă, ajutată mult de ecotichetul generos, de 10.000 de euro, devine clar dacă ne raportăm la situația parcului auto la finalul lui 2016: atunci, în România erau înmatriculate aproape 250 de autoturisme 100% electrice. Ceea ce înseamnă că în 2017 piața a înregistrat o creștere de peste 80% a înmatriculărilor față de finalul anului precedent!

inmatriculari-2017-masini-electrice-ecoprofit-1

inmatriculari-2017-masini-electrice-ecoprofit-2

Practic, la început de 2018 avem pe șosele aproape 600 de vehicule 100% electrice nepoluante, care circulă cu „zero emisii” pe șoselele României. Aici revin cu precizarea că, de fapt, în 2017 au fost contractate mai multe mașini electrice noi decât arată statistica înmatriculărilor, o bună parte dintre comenzi urmând a fi onorate în 2018.

inmatriculari-2017-masini-eco-electrice-plug-in-hibrid-ecoprofit-7În privința tipului de vehicule, nu întâmplător au fost înmatriculate de 4,6 ori mai multe vehicule electrice noi decât second hand (221 față de 48), în cazul autoturismelor ajutorul ecotichetului pentru modelele noi fiind decisiv. În tabelul de mai sus am introdus și vehiculele utilitare, dar și alte tipuri de vehicule electrice (începând din 2018, cvadriciclurile electrice sunt și ele incluse în programul „Rabla Plus”).

Am realizat și topuri, pe mărci și modele, pentru a ne face o idee mai exactă despre piața de autoturisme electrice în România. În 2017, BMW domină detașat topurile înmatriculărilor de mașini noi, în timp ce Nissan și Tesla conduc în preferințele clienților de mașini second hand. Cumulând înmatriculările de mașini noi și second hand, din nou remarcăm dominația BMW, urmat destul de departe de Renault și Volkswagen.

inmatriculari-2017-masini-eco-electrice-plug-in-hibrid-ecoprofit-2
CLICK PE POZĂ PENTRU MĂRIRE
inmatriculari-2017-masini-eco-electrice-plug-in-hibrid-ecoprofit-3
BMW i3 este liderul înmatriculărilor de autoturisme electrice în România până la finalul lui 2017

Tabloul general al mașinilor electrice înmatriculate până la finalul lui 2017 în România are un lider incontestabil: din cele 472 de autoturisme 100% electrice, 124 sunt modele BMW i3, inedita eletrică a germanilor acaparând, până acum, un sfert din piață! Peste 90% dintre acestea au fost achiziționate de companii, unele oferind servicii de car-sharing, un trend foarte interesant de urmărit în următorii ani.

inmatriculari-2017-masini-eco-electrice-plug-in-hibrid-ecoprofit-4
Renault oferă mai multe categorii de vehicule electrice: cvadriciclul Twizy, citadina ZOE și utilitara Kangoo Z.E.

Totuși, dacă luăm în considerare toate categoriile de vehicule electrice înmatriculate până la finalul lui 2017 (deci inclusiv utilitare, cvadricicluri și vehicule pe două roți), lider al electromobilității în România rămâne Renault. Grație unui număr deloc mic de „dube” Kangoo Z.E. sau de „pitici” Twizy, numărul total de vehicule electrice franțuzești ajunge la 168 – adică aproape o treime din toate vehiculele electrice înmatriculate în România.

Aici, însă, este de remarcat că o bună parte dintre aceste vehicule fie au rămas pentru uzul intern al companiei (de exemplu, modelul Fluence Z.E. nu a fost comercializat oficial), fie sunt înmatriculate ca mașini de test-drive de către dealeri (situație întâlnită și la celelalte mărci auto care vând mașini electrice la noi). Dar, statistic vorbind, cifrele ne spun că liderii domeniului EV în România sunt BMW și Renault.

inmatriculari-2017-masini-eco-electrice-plug-in-hibrid-ecoprofit-6
Deși pe piața noastră au apărut destule modele 100% electrice mult mai accesibile, Tesla rămâne în continuare top-of-mind, poziționându-se pe locul 4 în topul mărcilor înmatriculate până la finalul lui 2017.

În concluzie, este cât se poate de clar că generozitatea programului „Rabla Plus” a dinamizat serios piața de vehicule electrice, iar înmatriculările din 2018 vor aduce, cu siguranță, o continuare a acestei creșteri. Rămâne de văzut dacă interesul românilor pentru mașinile electrice second hand va primi și el un impuls în anii următori, oferta de astfel de vehicule fiind din ce în ce mai largă în Europa. Deocamdată, companiile înțeleg cel mai bine avantajele TCO-ului (total cost of ownership), dar au și capitalul necesar pentru a investi în imagine eco.

Eu sunt pregătit să pariez că, în 2018, înmatriculările totale de vehicule electrice vor depăși valoarea de 1.000. Mă rog, pariul e destul de ușor, date fiind sutele de comenzi date deja în 2017 și care vor fi onorate doar în 2018. Poate mai provocator este un alt pariu: va depăși piața de vehicule electrice bariera de 2.000 de unități la finalul lui 2018?

SHARE