Cât de mult te mint constructorii auto în privința consumului și cum îți afectează viața

ICCT (The International Council of Clean Transportation) trage un serios semnal de alarmă privitor la cuantumul real al emisiilor de CO2 cauzat de mașini. Și ne arată cât de mult ne mint constructorii auto când vine vorba de mult-trâmbițata reducere a consumului. Ceea ce are implicații dintre cele mai drastice.

Diferente consum real vs teoretic - opinii Oraan - Ecoprofit 0

Conform ICCT (The International Council of Clean Transportation), în ultimii zece ani s-a constatat o accelerare a unui trend care devine periculos: discrepanța între consumul și poluarea din viața reală și cele comunicate de constructori. Se estimează că, dacă în 2001 diferențele între consumul teoretic și cel practic erau undeva la 7-8%, după mai mult de 10 ani aceste diferențe sunt de 3-4 ori mai mari. Adică în 2013 se constată o diferență de circa 31% pentru mașinile persoanelor fizice, respectiv de 45% pentru mașinile de firmă.

CITEȘTE AICI STUDIUL COMPLET ICCT DESPRE DIFERENȚELE ÎNTRE CONSUMUL COMUNICAT OFICIAL DE PRODUCĂTORI ȘI CONSUMUL REAL OBȚINUT DE UTILIZATORI

Pe scurt, conform datelor acumulate în ultima decadă în cele mai importante opt state europene, pe un eșantion de peste o jumătate de milion de mașini, constructorii auto mint fără scrupule clienții și autoritățile în privința gradului de poluare al mașinilor cu motoare cu ardere internă. Acest lucru este posibil din cauza speculării unor ”portițe” ale ciclului de măsurare NEDC (New European Driving Cycle), fapt pentru care din 2017 Uniunea Europeană dorește adoptarea unui nou ciclu, care va fi mai aproape de realitate: WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedures).

Până atunci, ICCT trage o concluzie simplă, dar alarmantă: în ultima decadă poluarea auto nu a scăzut. Deci obiectivele autorităților europene ținând de reducerea gazelor de seră (adică a emisiilor de CO2) sunt departe de a fi atinse în practică. Se impun, așadar, măsuri mai drastice, pe care industria auto le privește extrem de reticent, după cum am văzut recent în niște declarații.

diferente-consum-real-vs-teoretic-opinii-oraan-ecoprofit
Dacă autoritățile sau consumatorii nu iau mpsuri, constructorii auto pur și simplu speculează situația și produc o poluare și mai mare, dacă e profitabil

Așadar, emisii CO2 în medie cu 38% mai mari decât în realitate. Ce înseamnă asta?

Din punct de vedere financiar, un utilizator obișnuit cheltuie cu 450-500 de euro mai mult anual pe combustibil. Nu e o sumă uriașă, ce-i drept, dar ar trebui să fie suficient pentru ca organismele care apără interesele consumatorilor să se autosesizeze. Însă, având în vedere că, pe plan european, sistemele de taxare ale mașinilor se bazează pe cuantumul emisiilor de CO2, vorbim de pierderi uriașe pentru bugetele de stat: de exemplu, Olanda pierde 3,4 miliarde de euro anual din cauza asta, iar Germania în jur de un sfert de miliard de euro anual.

Diferente consum real vs teoretic - opinii Oraan 1 - Ecoprofit
Ce vă spune imaginea asta? Serios, ce vă spune?

Cum rămâne, însă, cu sănătatea noastră și a mediului în care trăim? Câți dintre noi conștientizează ce înseamnă, de fapt, că poluăm cu o treime mai mult decât credem? În teorie, cele 12 milioane de mașini noi vândute pe plan european în 2013 ar însemna în jur de 40 de milioane de tone de CO2 eliminate în atmosferă. În practică, adăugând o treime, depășim 50 de milioane de tone CO2. Dar adevărul este că în toată Europa circulă câteva sute de milioane de mașini mici și mari, astfel că în 2013 au fost eliminate, de fapt, circa un trilion de tone de CO2. Puteți înțelege ce înseamnă, ca poluare, 1.000.000.000.000 tone de CO2? La care se mai adaugă sute de milioane de tone de alte tipuri de emisii (particule, NOx, sulfați, etc), marea majoritate a acestora concentrate în zonele urbane.

E grav că s-a ajuns într-o asemenea situație. Și adevărul este că toți suntem vinovați: consumatorii se complac într-o ignoranță călduță raportat la poluare, autoritățile se feresc să ia măsuri drastice din motive socio-economice-politice, iar constructorii, ei bine, ei pur și simplu speculează aceste slăbiciuni pentru a-și maximiza profiturile. Nu e cazul acum să intru într-o discuție referitor la cât de eronată este filozofia societății corporatiste, care privilegiază banul în detrimentul omului. Dar poate e cazul ca fiecare dintre voi să vadă tabloul de ansamblu. Care nu e nicidecum roz, cum îl zugrăvesc reclamele. Ci din ce în ce mai gri. Spre negrul funebru.