#FRUNZAnCUI – expediție de iarnă cu noul Nissan Leaf… până unde se-agață harta-n cui!

nissan-leaf-test-iarna-frunzancui-ecoprofit-401
Back
Next

De ce #FRUNZAnCUI?

Ceea ce urmează nu este nici reclamă, nici test, nici acțiune dedicată Centenarului.

Este pur și simplu o experiență prin care am vrut să văd la ce stadiu a ajuns electromobilitatea în România pe final de 2018.

Iar concluziile și învățămintele trase cred că îi vor ajuta pe mulți să înțeleagă tabloul general.

Dar, mai ales, să înțeleagă cât de repede evoluează domeniul electromobilității în România.

De ceva vreme mă bate gândul să fac o mică nebunie: să merg cu o mașină electrică de la București până în nordul țării, în orașul meu de baștină, Sighetu Marmației, în condiții de iarnă. Adică în condiții dintre cele mai neprielnice, care înseamnă un examen foarte dur din partea avocatului electromobilității (cum mai sunt cunoscut…).

nissan-leaf-test-iarna-frunzancui-ecoprofit-402Este un traseu de vreo 1.200 km dus-întors, pe care îl parcurg de două-trei ori pe an cu mașina, în principal de sărbători. Deci sunt în măsură să fac o comparație elocventă între parcurgerea acestui traseu cu o mașină convențională, respectiv cu una electrică.

Totuși, obiectivul nu este de a ajunge cu orice preț până în nordul țării – adică nu vreau să fac compromisuri majore care să avantajeze un consum scăzut sau sacrificii uriașe în materie de confort și de timp.

Am pornit de la ideea că vreau să utilizez mașina electrică la fel – sau măcar aproape la fel – ca o mașină convențională:

  • viteze mari, dar în limitele legale și respectând principiile siguranței;

  • asigurarea unui climat interior plăcut (deci utilizarea aerului condiționat – cel mai mare consumator de energie dintr-o mașină…);

  • cât mai puține pauze, dar fără a exagera în privința oboselii.

 

nissan-leaf-test-iarna-frunzancui-ecoprofit-403

Cu o Tesla Model S, o Tesla Model X sau un Jaguar i-Pace lucrurile ar fi relativ simple: autonomiile maxime teoretice anunțate sunt de peste 400 km, deci în realitate probabil că „un plin” asigură 300-350 km. Însă aceste mașini sunt foarte scumpe, cu prețuri spre 100.000 euro. Adică nu sunt relevante pentru omul obișnuit.

nissan-leaf-test-iarna-frunzancui-ecoprofit-404La capătul celălalt al prețurilor, cele mai abordabile mașini electrice (prin Programul Rabla Plus) sunt smart ForTwo EQ și smart ForFour EQ, care oferă autonomii maxime teoretice de circa 150 km, conform precedentelor măsurători NEDC, dar noile măsurători WLTP duc valoarea asta mai degrabă spre 100 km. Deci smart-urile electrice ies din discuție pentru un periplu așa de lung.

În zona 25-30.000 euro prin Programul Rabla Plus (deci după scăderea ecobonusului de circa 10.000 euro) mai avem pe piața de mașini electrice noi următoarele modele:

  • nissan-leaf-test-iarna-frunzancui-ecoprofit-405-1francezul Renault ZOE, „regele” autonomiei în această categorie de preț (valoarea maximă teoretică: 300 km WLTP), dar dezavantajul la drumuri lungi este că nu oferă posibilitatea de încărcare rapidă în curent continuu la stațiile fast-charge de 50 kW, ci e limitat la doar 22 kW putere maximă de încărcare;
  • KIA Soul EV, cu o autonomie maximă teoretică WLTP ceva mai mică de 200 km (circa 170-180 km), dar cu posibilitatea de încărcare rapidă chiar și la o putere de 100 kW;
  • VW e-Golf, varianta facelift oferind o nouă baterie, cu o autonomie maximă teoretică WLTP puțin peste 200 km și permițând încărcarea rapidă la 50 kW (despre citadina VW e-Up! nu mai amintesc, intră în categoria smart-urilor, deci nu se pretează la drumuri așa de lungi);
  • noul Nissan Leaf (versiunea cu bateria de bază, de 40 kWh) anunță o autonomie maximă teoretică WLTP de vreo 270-280 km, bateria putând fi încărcată rapid la stațiile fast-charge de 50 kW;
  • BMW i3 94Ah se situează la limita superioară a intervalului nostru de preț; această versiune anunță o autonomie WLTP de circa 200 km și permite încărcarea fast-charge la o putere de 50 kW.

nissan-leaf-test-iarna-frunzancui-ecoprofit-533Practic, în acest moment, de final de 2018, noul Nissan Leaf s-a dovedit cea mai potrivită mașină electrică de la noi pentru obiectivul meu: preț de bază de 25.000 euro (prin Programul Rabla Plus), autonomie maximă teoretică WLTP de 270 km și încărcare fast-charge la 50 kW. De aici și numele #FRUNZAnCUI pentru expediția lui Leaf („frunză” în engleză) până la Sighetu Marmației („unde se-agață harta-n cui”, conform folclorului…).

 Cum am planificat această expediție – PE PAGINA URMĂTOARE   

Back
Next
SHARE