Înmatriculări aprilie 2018 mașini eco: electrice, plug-in hibride și hibride

inmatriculari-masini-eco-aprilie-2018-ecoprofit-0

 1. Mașini electrice – aprilie 2018

S-ar putea spune că luna aprilie n-a fost una optimistă pentru înmatriculările de mașini electrice în România: doar 46 de unități au ajuns pe șosele în „luna păcălelilor” (6 dintre ele provin de pe piața second hand, un record interesant, față de precedentele luni). Există însă o explicație.

Programul Rabla Plus (care oferă foarte generosul ecotichet de peste 9.500 euro, ce poate fi cumulat cu prima de casare de circa 1.400 euro) a demarat pe final de martie. Iar cele mai multe livrări se fac doar la câteva săptămâni după contractare, din cauza cererii mari de mașini electrice pe piețele vestice mai importante.

Așa încât cea de-a patra lună a anului a fost una mai slabă tocmai din cauza dependenței de programul de subvenționare. Chiar și așa, vestea bună este că deja s-a depășit numărul de înmatriculări de mașini electrice din 2017 – în perioada ianuarie-aprilie 2018 avem deja înmatriculate 255 de unități, față de totalul de 247 aferent întregului an trecut.

inmatriculari-masini-electrice-aprilie-2018-ecoprofit-1

 

Cunoscutul Renault Zoe domină categoric înmatriculările din aprilie, cu peste jumătate din total. Ceea ce face din mașina electrică franțuzească cea mai populară din acest an, până în acest moment: în primele 4 luni cumulează un număr de 74 de înmatriculări, devansând BMW i3 (cu 56 de înmatriculări) și VW e-Up! (cu 49 de înmatriculări), în timp ce frații smart fortwo ED / smart forfour ED înregistrează un total de 47 de modele înmatriculate în 2018.

De remarcat și cele două SUV-uri electrice Tesla Model X înmatriculate în aprilie, ceea ce face ca, până acum, numărul de mașini electrice înmatriculate în 2018 să se ridice la 7 unități. Cu doar două mai puțin față de VW e-Golf, un model mult mai ieftin. Totuși, din punct de vedere strict statistic, luna aprilie probabil va rămâne cea mai slabă din an ca înmatriculări de mașini electrice.

inmatriculari-masini-electrice-aprilie-2018-ecoprofit-2

 

Așadar, aportul lunii aprilie 2018 la piața de mașini electrice este unul modic, deci nu ar trebui să ne mire că înmatriculările totale de mașini electrice până acum au depășit doar cu puțin bariera de 700 de unități. Sunt șanse destul de mici ca, până la jumătatea anului, înmatriculările totală să depășească 1.000 de unități, dar cu siguranță până la fnalul anului se va ajunge aproape sau chiar peste 1.500 de mașini electrice înmatriculate în total în România.

Deocamdată, liderul pieței de mașini electrice se menține BMW i3, cu 161 de unități până în acest moment, în timp ce Renault ZOE recuperează rapid, totalizând 131 de unități. Cele două modele, împreună cu micul VW e-Up!, acaparează practic jumătate din totalul de mașini electrice în circulație la noi, clienții cei mai numeroși fiind companiile.

inmatriculari-masini-electrice-aprilie-2018-ecoprofit-3

 

De remarcat că, la începutul lui mai, a avut loc lansarea oficială a celei de-a doua generații Nissan Leaf, o noutate care promite multe. Așa că, după ce Programul Rabla Plus va intra serios „în pâine”, sunt toate premisele să vedem o revigorare serioasă a înmatriculărilor de mașini electrice în România.

 

 2. Mașini plug-in hibride – aprilie 2018

La fel ca în cazul mașinilor electrice, luna aprilie a fost una foarte slabă pentru înmatriculările de mașini plug-in hibride: doar 30 de unități, cu patru mai puține decât în martie 2018. Totuși, partea bună este că, în primele patru luni ale lui 2018, deja s-a ajuns la numărul de înmatriculări din tot anul 2017, deci trendul arată promițător din punct de vedere statistic.

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-aprilie-2018-ecoprofit-1

 

O treime din înmatriculările aferente lunii aprilie au fost reușite de BMW, dintre cele zece modele 6 fiind SUV-uri X5 xDrive 40e. Se mai remarcă Mercedes-Benz și Volvo, cu câte 5 modele, ceea ce demonstrează încă o dată că segmentul mașinilor plug-in hibride este un teritoriu dominat de producătorii premium.

Ca o paranteză, zece dintre modelele plug-in hibride înmatriculate în aprilie (adică o treime) provin de pe piața second hand, un indiciu interesant privind creșterea încrederii publicului în tehnologia plug-in hibridă. Însă, din cauza prețurilor mari, dar și a ecotichetului de peste 4.000 euro din programul Rabla Plus (ce poate fi cumulat cu prima de casare, deci se poate ajunge la un „discount” guvernamental de peste 5.000 de euro), modelele plug-in hibride noi vor rămâne dominante.

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-aprilie-2018-ecoprofit-2

 

Per ansamblu, până la finalul lui aprilie 2018, numărul de mașini plug-in hibride înmatriculate în România a ajuns la peste 650 de unități – mai puține decât mașinile 100% electrice. VW Passat GTE rămâne lider (cu 87 de unități înmatriculate în total – dintre care 66 doar în primele două luni din 2018!).

Dar Mitsubishi Outlander PHEV (67 de unități) și Opel Ampera (66 de unități) se apropie vertiginos – o situație oarecum bizară, dat fiind că majoritatea acestora provin de pe piața second hand! Ceea ce nu e cazul SUV-urilor BMW X5 xDrive 40e sau Mercedes-Benz GLC 350 E 4MATIC, considerate de clienții înstăriți și companiile mari drept alternative foarte interesante la versiunile diesel.

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-aprilie-2018-ecoprofit-3

 

De remarcat că piața de mașini plug-in hibride este dominată, în acest moment, de… BMW! În mod surprinzător, un sfert din totalul înmatriculărilor (adică 176 de unități) aparțin acestui brand german, care-și devansează nu doar principalul concurent, Mercedes-Benz (cu doar 113 unități), dar și grupul VW (care cumulează 156 de unități VW, Audi și Porsche).

Ca o picanterie, 32 dintre mașinile plug-in hibride înmatriculate până acum în România sunt reprezentate de coupe-ul BMW i8, care pornește de la peste 140.000 de euro – ce vector de imagine mai bun pentru această tehnologie, nu-i așa?!

 

 3. Mașini hibride – aprilie 2018

Dacă, în cazul mașinilor electrice și hibride, dependența de programul Rabla Plus explică, în mare măsură, numărul destul de mic al înmatriculărilor din această lună, când vine vorba de mașinile hibride (care beneficiază de o subvenție foarte mică prin programul Rabla Clasic), regresul foarte vizibil al înmatriculărilor din aprilie are alte explicații.

Pe de o parte, piața de mașini hibride este puternic influențată, de la lună la lună, de achizițiile în regim de flotă ale diverselor companii, fiind destul de clar trendul de înlocuire a parcului de mașini diesel cu modele mai puțin dăunătoare mediului (și imaginii…). Deci, dacă într-o lună se cumpără mai puține mașini hibride în regim de flotă, impactul statistic este imediat.

Pe de altă parte, în fiecare lună din 2018 circa jumătate din înmatriculările de mașini hibride se datorau pieței second hand. În aprilie, avem un regres în acest domeniu – probabil pentru că sunt mai tentante mașinile second hand diesel, din cauza vidului creat de eliminare timbrului de mediu și neînlocuirea acestuia cu un impozit care să penalizeze poluarea…

Ca urmare, piața de mașini hibride evoluează foarte normal, înmatriculările ajungând, după primele patru luni din 2018, la 42% din cuantumul înregistrat în tot anul 2017. Deci, spre deosebire de domeniul mașinilor electrice și plug-in hibride, nu mă aștept să vedem o evoluție spectaculoasă la finalul acestui an în domeniul mașinilor hibride, șansele ca înmatriculările de astfel de vehicule să depășească 4.000 de unități fiind, deocamdată, mici.

inmatriculari-masini-hibride-aprilie-2018-ecoprofit-1

 

Deloc surprinzător, în topul mărcilor Toyota rămâne lider incontestabil, deși, față de lunile precedente, nivelul înmatriculărilor a scăzut sub 200 de unități. Oarecum ciudat, înmatriculările ineditului crossover Toyota C-HR rămân la un nivel ridicat, până în acest moment C-HR fiind cea mai populară mașină hibridă din 2018.

Oarecum surprinzător este și apetitul publicului român pentru modelele hibrid-diesel Peugeot-Citroen (care provin exclusiv de pe piața second hand), breakul 508 RXH și monovolumul 3008 fiind numeroase. Din păcate, interesul publicului pentru alte modele hibride este foarte scăzut, mașinile diesel fiind mai atractive în lipsa penalizării poluării.

inmatriculari-masini-hibride-aprilie-2018-ecoprofit-2

 

Până la finalul lunii aprilie, înmatriculările totale de mașini hibride din România nu au ajuns să depășească bariera de 12.000 de unități. Deci vorbim de un procent infim din parcul auto al României, care continuă să îmbătrânească și să se degradeze în ritm accelerat. Cred că domeniul mașinilor hibride ar trebui să primească o atenție specială, deoarece propulsia hibridă este cea mai la îndemână alternativă la dieselurile vechi și poluante.

Din punct de vedere statistic, Toyota Prius rămâne cel mai popular model hibrid la noi, „felia” sa scăzând extrem de puțin de la lună la lună. Pe măsură ce companiile achiziționează contingente serioase de modele hibride noi, crește procentul de modele hibride Yaris și Auris. Însă cea mai spectaculoasă creștere o are, evident, modelul C-HR: de la 4% în ianuarie, acum a ajuns să depășească 5%, iar până la jumătatea anului probabil își va devansa „fratele mai mare” RAV4 Hybrid.

Per total Toyota acaparează aproape 55% din piața de mașini hibride (ba chiar 77% dacă adăugăm și brandul premium Lexus!). Dar poate mai relevant pentru preferințele publicului este faptul că modelele hibrid-diesel Peugeot și Citroen câștigă teren de la lună la lună – în acest moment au ajuns mai numeroase decât modelele hibride Honda, de exemplu. Sunt curios dacă propulsia hibrid-diesel va beneficia de „portițe” în cazul viitoarelor măsuri legislative anti-poluare.

inmatriculari-masini-hibride-aprilie-2018-ecoprofit-3

 

REZUMAT

În luna aprilie 2018, înmatriculările de mașini eco au fost, în mod clar, sub nivelul precedentelor luni. În cazul mașinilor electrice (46 de unități, față de 47 în martie) și plug-in hibride (30 de unități, față de 34 în martie), scăderea este explicată de demararea programului Rabla Plus. Mașinile hibride, în schimb, au înregistrat o scădere neașteptată (276 de unități, cu aproape 15% mai puține decât în martie), principala cauză ținând de variațiile achizițiilor în regim de flotă de către companii. Luna mai, însă, este de așteptat să aducă o revenire serioasă pe toate fronturile, datorită subvențiilor guvernamentale.

 

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IANUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – FEBRUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – MARTIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – APRILIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – MAI 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IUNIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IULIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – AUGUST 2018   

   SITUAȚIA ÎNMATRICULĂRILOR DE MAȘINI ECO 2010-2017  

SHARE