Înmatriculări decembrie 2018 mașini eco: electrice, plug-in hibride și hibride

inmatriculari-masini-eco-decembrie-2018-ecoprofit-0

 1. Mașini electrice – decembrie 2018

Ultima lună a anului 2018 a însemnat un număr rezonabil de înmatriculări de mașini electrice: 59 de unități, sub media matematică lunară, dar pur și simplu reprezentativă pentru piața de mașini electrice de la noi (în special dacă ne gândim că e vorba de mașini comandate încă de la începutul sau jumătatea anului).

inmatriculari-masini-electrice-decembrie-2018-ecoprofit-1

Practic, anul 2018 se încheie cu 710 mașini electrice înmatriculate, de aproape 3 ori (!) mai multe decât în 2017. Însă, rămânând cu picioarele pe pământ, trebuie înțeles că aici vorbim exclusiv de avantajul major al programului Rabla Plus, fără de care piața de mașini electrice și interesul importatorilor ar fi aproape zero.

 

S-ar putea spune că Moș Crăciun a consfințit în decembrie dominația lui BMW i3 pe piața mașinilor electrice, pe final de an înregistrându-se un număr suficient de mare de înmatriculări, deși pentru începutul lui 2019 era anunțată deja lansarea unei versiuni cu o baterie mai mare. Și Volkswagen e-Golf a avut un rezultat bun, în timp ce poziția a treia a podiumului a fost ocupată de, surpriză, cunoscuta berlină de lux Tesla Model S.

inmatriculari-masini-electrice-decembrie-2018-ecoprofit-2

 

Datele statistice ne arată că, până la finalul lui 2018, piața de mașini electrice a ajuns la un număr total de aproape 1.200 de unități. Dintre acestea, peste 250 de unități sunt BMW i3, modelul german fiind urmat de Renault ZOE, cu aproape 200 de unități înmatriculate până acum. Locurile 3 și 4 sunt ocupate de cele două modele electrice ale constructoriului Volkswagen, e-Golf având un avantaj de aproape 20 de unități față de e-Up!.

inmatriculari-masini-electrice-decembrie-2018-ecoprofit-3

De remarcat evoluția destul de rapidă a „fraților” smart ForTwo și ForFour, în timp ce Nissan Leaf este, fără discuție, cea mai populară mașină electrică second hand – deși interesul pentru noua generație este uriaș, termenii de livrare sunt mari, din cauza cererii foarte mari pe plan european și mondial. Într-un fel, faptul că înmatriculările utilitarei electrice Renault Kangoo le-au depășit „la mustață” pe cele al vedetei Tesla Model S ar putea însemna un semn de normalitate.

În ce privește situația pe branduri, la final de 2018 prima poziție a podiumului e ocupată de Renault, cu 281 de unități. Aici, însă, trebuie făcută o precizare: cele mai multe dintre cele 30 de Renault Fluece Z.E. nu au fost, de fapt, destinate publicului larg, fiind pentru uzul intern al companiei.

Dar statistica e statistică, deci francezii se situează peste BMW (care, de fapt, este prințul neîncoronat al pieței de mașini electrice de la noi) și peste Volkswagen (care cumulează un număr total de 221 de modele e-Golf și e-Up! înmatriculate până la finalul lui 2018). Oarecum surprinzător este că poziția a patra în topul brandurilor este ocupată de Tesla, cu un total de 81 de Model S și Model X înmatriculate până la finalul lui 2018 (S-urile fiind de două ori mai multe decât X-urile).

 

 2. Mașini plug-in hibride – decembrie 2018

Luna decembrie se numără printre cele mai bune luni din 2018 în materie de înmatriculări de mașini plug-in hibride. Ceea ce e relativ ciudat, câtă vreme pe plan european vânzările de astfel de modele s-au temperat din cauza noilor norme de măsurare WLTP, care i-au făcut pe unii constructori auto să pună pauză producției și livrărilor.

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-decembrie-2018-ecoprofit-1

În total, decembrie a contorizat un număr de 54 de modele plug-in hibrid înmatriculate în România, ceea ce duce totalul din tot anul 2018 la valoarea de 570 de unități, de vreo 2,5 ori mai multe decât în 2017. La fel ca în cazul mașinilor electrice, saltul față de anul precedent este unul spectaculos – dar rămâne valabilă aceeași observație: se datorează doar generosului program Rabla Plus.

 

Nu mai e o surpriză că SUV-ul Mitsubishi Outlander PHEV ține capul de afiș în decembrie, dar e aproape neverosimil cât de categoric este avansul japonezului – de fapt, în luna decembrie s-au înmatriculat mult mai multe Outlander-uri plug-in hibride față de oricare altă lună a anului, cele mai multe provenind de pe piața second hand. Restul podiumului este ocupat, la distanță foarte mare, de Porsche Cayenne E-Hybrid, respectiv de Volvo V60 Plug-in Hybrid.

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-decembrie-2018-ecoprofit-2

 

Pentru piața de mașini plug-in hibride, 2018 este anul în care, în sfârșit, numărul total de astfel de vehicule eco a depășit, chiar în ultima lună, bariera psihologică de 1.000 de unități. Din totalul de 1.023 de mașini plug-in hibride, 140 sunt Outlander PHEV, care astfel detronează (după cum estimam la jumătatea anului) berlina VW Passat GTE, modelul german nemaifiind așa de atractiv pentru companii ca la începutul anului.

Pe locul 3 se situează Opel Ampera, model ieșit din fabricație, dar care încă mai suscită destul de mult interesul clienților de second hand. Asta în timp ce SUV-ul plug-in hibrid X5 își surclasează destul de confortabil principalii concurenți de la Mercedes-Benz, Porsche sau Volvo. Deocamdată, se pare că, din moment ce vorbim de mașini destul de scumpe, preferințele clienților se îndreaptă spre SUV-uri, propulsia plug-in hibridă fiind văzută ca o alternativă mai dezirabilă la motoarele diesel.

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-decembrie-2018-ecoprofit-3

În ce privește topul pe mărci, lucrurile se schimbă foarte mult pe această pestriță piață a mașinilor plug-in hibride. Prima poziție este ocupată de BMW, care contorizează 239 de astfel de modele înmatriculate până la finalul lui 2018 – deci aproape un sfert din această nișă. Pe a doua poziție a clasamentului se situează Mercedes-Benz, cu un total de 143 de unități, în timp ce Mitsubishi trebuie să accepte doar a treia poziție.

Practic, cele două branduri germane culeg roadele unei oferte mai diversificate de modele plug-in hibride (BMW – 7, Mercedes-Benz – 5), cu atât mai mult cu cât aproape toate sunt modele noi. Per ansamblu, însă, românii înmatriculează mult mai multe mașini plug-in hibride second hand decât mașini electrice second hand – motivul principal ținând de suportul mult mai mare pentru mașinile 100% electrice, în timp ce modelele plug-in hibride sunt majoritar din eșaloanele de preț superioare.

 

 3. Mașini hibride – decembrie 2018

Cele 506 mașini hibride înmatriculate în România în ultima lună a lui 2018 reprezintă un rezultat bun statistic, demonstrând un trend ascendent susțint în privința interesului publicului român pentru acest gen de mașini. Practic, în tot anul 2018 au fost înmatriculate 5.211 mașini hibride, ceea ce reprezintă o creștere de 70% față de 2017 – evident, nu e o creștere așa spectaculoasă ca în cazul mașinilor electrice sau plug-in hibride, dar mai important este că vorbim de o creștere sănătoasă care, așa cum spuneam și în alte rânduri, arată că vorbim de o piață deja suficient de matură.

inmatriculari-masini-hibrid-decembrie-2018-ecoprofit-1

 

Deja n-ar mai trebui să surprindă pe nimeni că titulatura de „vedeta lunii” îi revine lui Toyota C-HR Hybrid, decembrie reprezentând a treia cea mai bună lună pentru crossoverul japonez, după un noiembrie ușor mai bun și o lună august care a depășit cu mult orice așteptări. Evident, Toyota ocupă și celelalte două locuri ale podiumului lunar, prin Auris și Yaris.

inmatriculari-masini-hibrid-decembrie-2018-ecoprofit-2

Făcând abstracție de dominația Toyota și Lexus, remarc rezultatele rezonabile ale celor de la Hyundai, KIA și Ford. Chiar dacă, în cifre, numărul de modele înmatriculate pare insignifiant față de modelele Toyota, se remarcă un început firav de concurență. Ceea ce e cu atât mai important cu cât cele mai multe modele în discuție provin de pe piața de mașini noi.

 

La finalul lui 2018, situația pieței de mașini hibride din România este una suficient de bună: peste 15.500 de astfel de modele au fost înmatriculate până acum în România. Totuși, în mod realist, pe șosele circulă cu câteva zeci de mașini mai puțin, din cauza fenomenului dezmembrărilor. Nu e de neglijat faptul că prima generație Prius, de exemplu, a fost lansată înainte de anul 2000…

inmatriculari-masini-hibrid-decembrie-2018-ecoprofit-3

Statistic vorbind, Prius rămâne liderul pieței de mașini hibride de la noi, majoritatea Prius-urilor fiind de proveniență second hand (cele mai multe sunt Prius II, considerată una dintre cele mai fiabile mașini de pe plan european). Nu departe se situează Yaris și Auris, care, în proporție de peste 80%, sunt mașini achiziționate de noi, în mare parte de către firmele care renunță la dieseluri.

„Coronița de aur” îi revine crossover-ului Toyota C-HR, care, deși și-a început cariera timid pe final de 2016, a convins rapid foarte mulți clienți – este cea mai bine vândută mașină hibridă din 2018, cu 1.195 înmatriculări (de patru ori mai multe decât în 2017!), iar în topul general al înmatriculărilor totale se situează pe poziția a 5-a, cu aproape 10% cotă de piață.

Nu pot omite apetitul clienților români pentru diesel, chiar dacă în combinație cu propulsia electrică. Sistemul hibrid-diesel al francezilor de la PSA, deși disponibil doar pe piața second hand, atrage surprinzător de mulți clienți. Astfel, Peugeot 508 RXH, Peugeot 3008 și DS5 totalizează, la finalul lui 2018, aproape 1.350 de unități – deci vorbim de o cotă de piață de 8,5%, deloc puțin pentru acest segment, dominat în proporție de aproape 80% de Toyota și Lexus (care oferă, cumulat, o paletă vastă de 21 de modele!).

 

REZUMAT

În luna decembrie 2018, toate cele trei domenii de mașini eco au înregistrat volume de înmatriculări bune. Piața de mașini electrice a contorizat 59 de înmatriculări, mai puțin cu 10 unități față de noiembrie. În schimb, piața de mașini plug-in hibride a presupus o creștere cu 7 unități față de noiembrie, ajungând la 54 de unități în decembrie. Pentru hibride, decembrie a fost o lună bună, cu 506 de unități înmatriculate.
   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IANUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – FEBRUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – MARTIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – APRILIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – MAI 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IUNIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IULIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – AUGUST 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – SEPTEMBRIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – OCTOMBRIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – NOIEMBRIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – DECEMBRIE 2018   

   SITUAȚIA ÎNMATRICULĂRILOR DE MAȘINI ECO 2010-2017  

SHARE