Înmatriculări ianuarie 2018 mașini eco: electrice, plug-in hibride și hibride

inmatriculari-masini-eco-ianuarie-2018-ecoprofit-0

 1. Mașini electrice – ian. 2018

Anul 2018 a demarat oarecum în forță în ceea ce privește mașinile electrice, aproape toate fiind noi și achiziționate prin programul Rabla Plus. În prima lună a anului s-a înregistrat un număr de 67 de mașini electrice înmatriculate – adică un sfert din înmatriculările întregului an 2017!

inmatriculari-masini-electrice-ianuarie-2018-ecoprofit-1

 

Cele mai populare modele au fost VW e-Up! și BMW i3, urmate de Renault ZOE și Smart Fortwo ED. De reținut că, în multe cazuri, este vorba despre modele contractate încă din 2017, dar care au avut perioade mai lungi de livrare.

inmatriculari-masini-electrice-ianuarie-2018-ecoprofit

 

Practic, din 2011 până în luna ianuarie 2018, numărul total de mașini electrice înmatriculate în România a depășit 500 de unități. Iar la finalul lui ianuarie, în TOP 10 înmatriculări totale conduce detașat BMW i3, care a ajuns la „cota” de 124 de exemplare înmatriculate în România (aproape un sfert din piața de mașini electrice de la noi).

Urmează Renault ZOE, cu un total de 65 de exemplare, în timp ce locul al III-lea al podiumului este adjudecat de trei modele: micul VW e-Up!, compacta VW e-Golf și cunoscuta berlină de lux Tesla Model S – toate cu câte 39 de exemplare. De remarcat utilitara Renault Kangoo Z.E., cu 34 de unități, dar și ascensiunea rapidă a „fraților” Smart Fortwo și Forfour, care cumulează 25 de exemplare până acum.

inmatriculari-masini-electrice-ianuarie-2018-ecoprofit-3

 

 2. Mașini plug-in hibride – ian. 2018

În prima lună a anului 2018, numărul de mașinil plug-in hibride a fost la aceleași cote cu al mașinilor electrice, diferența ținând de oferta ceva mai largă de modele cu acest sistem de propulsie neconvențională. De menționat că în luna ianuarie s-au înmatriculat o treime din numărul total de mașini din 2017, deci 2018 anunță, la fel ca în cazul electricelor, o creștere susținută a acestei categorii de piață.

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-ianuarie-2018-ecoprofit-1

 

În ce privește modelele, Volkswagen Passat GTE este, de departe, liderul acestei luni, deținând o treime din volumul total de mașini plug-in hibride. În general, vorbim de înmatriculări de mașini noi, foarte puține provenind de pe piața second hand.

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-ianuarie-2018-ecoprofit-2

 

Din 2012 până la finalul lunii ianuarie, numărul de mașini plug-in hibride înmatriculate în România a ajuns la 519 exemplare. Un volum ușor mai scăzut decât cel al mașinilor 100% electrice, explicat în primul rând prin prețurile mai mari de achiziție și subvenția guvernamentală mai redusă.

Deocamdată, în TOP 10, Opel Ampera se menține lider, avantajat de prețurile mult mai accesibile din piața second hand. Se remarcă, însă, apropierea vertiginoasă a celui mai popular SUV plug-in hibrid din Europa, Mitsubishi Outlander PHEV, considerat momentan un pachet optim.

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-ianuarie-2018-ecoprofit-3

 

 3. Mașini hibride – ian. 2018

Piața de mașini hibride din România marchează intrarea în al 10-lea an, evoluția din ultimii 4 ani fiind susținută. În prima lună a lui 2018 s-au înmatriculat 372 de mașini hibride, ceea ce reprezintă 12% din volumul aferent anului 2017. Se observă că vorbim de un procent mai redus decât în cazul mașinilor electrice sau plug-in hibride, o dovadă că domeniul mașinilor hibride este maturizat, iar creșterile sunt sustenabile.

Ca o mențiune, au început să apară pe piață și modele cu sisteme mild-hybrid, care sunt omologate de RAR tot în categoria mașinilor hibride – însă, din punct de vedere tehnologic, diferențierile sunt destul de mari, așa încât acestor sisteme mild-hybrid le rezerv o categorie specială, a cărei evoluție va fi foarte interesant de urmărit în lunile următoare.

inmatriculari-masini-hibride-ianuarie-2018-ecoprofit-1

 

Față de domeniul mașinilor electrice și plug-in hibride, în cazul celor hibride avem o pleiadă de modele. Astfel, în ianuarie înmatriculările s-au împărțit între 30 de modele cu propulsie hibridă. De reținut, totuși, că aproape jumătate dintre ele aparțin concernului Toyota (modele Toyota și Lexus). Interesant, japonezii stau cel mai bine la capitolul mașini hibride noi, în timp ce majoritatea covârșitoare a modelelor celorlalți producători provin de pe piața second hand.

inmatriculari-masini-hibride-ianuarie-2018-ecoprofit-2

 

Spuneam că piața de mașini second hand a ajuns la 10 ani de existență în România. Ei bine, numărul total de mașini cu astfel de sisteme de propulsie înmatriculate la noi în tot acest timp se ridica, la finalul lunii ianuarie 2018, la aproape 11.000 de unități. Ceea ce reprezintă doar 0,2% din parcul total de autoturisme, ce-i drept, dar e clar interesul din ce în ce mai crescut al românilor pentru mașinile hibride (în detrimentul celor diesel, în special).

inmatriculari-masini-hibride-ianuarie-2018-ecoprofit-3

N-ar trebui să fie o surpriză faptul că Toyota Prius, cel mai popular model hibrid din lume, este și liderul TOP 10. Foarte interesantă, însă, este poziționarea pe al doilea loc a SUV-ului hibrid premium Lexus RX. În mare parte, modelele Prius și RX provin de pe piața second hand, în timp ce modelele hibride de pe locurile următoare, Yaris și Auris, fac obiectul achizițiilor de flote de către companii, majoritatea acestor modele fiind cumpărate de noi.

Cumulat, Toyota (peste 5.800 de exemplare) și Lexus (peste 2.500 de exemplare) acaparează peste 75% din domeniul mașinilor hibride înmatriculate în România până acum. În schimb, se observă lipsa concernului japonez în domeniile mașinilor electrice și plug-in hibride (aici doar Prius Plug-in Hybrid face figurație).

Așa încât dominația Toyota și Lexus nu se va schimba în viitor în ce privește piața de mașini hibride. Rămâne, însă, de văzut cât teren va mai câștiga propulsia hibrid-diesel a concernului PSA – în ultimii trei ani, importurile de astfel de mașini second hand (în principal Peugeot 508 RXH) se poate spune că sunt impresionante, raportat la dimensiunea segmentului.

 

REZUMAT

Luna ianuarie 2018 arată o evoluție galopantă a înmatriculărilor de mașini electrice (67 de exemplare) și plug-in hibride (66 de exemplare), respectiv o evoluție normală a celor hibride (372 de exemplare).

Pronosticul meu este că, la finalul lui 2018, sunt toate șansele să vedem înmatriculate circa 500 de mașini electrice (dublare față de 2017) și cam tot atâtea mașini plug-in hibride, în timp ce piața de mașini hibride cu siguranță va depăși bariera de 4.000 de exemplare, poate chiar 4.500, un aport însemnat promițând domeniul second hand.

 

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IANUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – FEBRUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – MARTIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – APRILIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – MAI 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IUNIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IULIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – AUGUST 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – SEPTEMBRIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – OCTOMBRIE 2018   

   SITUAȚIA ÎNMATRICULĂRILOR DE MAȘINI ECO 2010-2017  

SHARE