Înmatriculări iulie 2018 mașini eco: electrice, plug-in hibride și hibride

inmatriculari-masini-eco-iulie-2018-ecoprofit-0

 1. Mașini electrice – iulie 2018

În sfârșit, înmatriculările de mașini electrice s-au revitalizat în luna iulie a acestui an, după o serie de patru luni foarte pesimiste, cu mai puțin de 50 unități/lună. E adevărat, statistic vorbind, cele 68 de exemplare înmatriculate acum sunt la nivelul lunii ianuarie și mult sub nivelul lunii februarie.

Însă, raportat la condițiile pieței europene, este un rezultat corect dat fiind că producătorii de mașini electrice se confruntă cu o mare problemă în Europa: cererea este mult mai mare decât oferta, iar furnizorii de baterii se confruntă și ei cu întârzieri ale livrărilor materiilor prime. De reținut și că o bună parte dintre modelele înmatriculate în iulie fac obiectul unor contracte încheiate încă din martie/aprilie, prin programul Rabla Plus.

inmatriculari-masini-electrice-iulie-2018-ecoprofit-1

Revenind la statistică, în perioada ianuarie-iulie 2018 au fost înmatriculate aproape 400 de mașini electrice (397 e cifra exactă) – deci în primele 7 luni ale anului vorbim deja de o creștere de 60% față de întreg anul precedent. Șansele ca înmatriculările la final de 2018 să fie duble față de 2017 cresc din nou, din punct de vedere statistic.

 

În topul celor mai populare mașini electrice înmatriculate în luna iulie conduce VW e-Golf, cu o treime din înmatriculări, fiind urmat de Renault ZOE – culmea, jumătate dintre acestea provin de pe piața second hand. Un foarte bun rezultat înregistrează și frații smart ForTwo și ForFour (cele mai accesibile autoturisme electrice prin programul Rabla Plus), dar e de remarcat și rezultatul utilitarei Renault Kangoo. BMW i3 și Nissan Leaf plătesc tribut cererii extrem de mari pe plan european și internațional.

inmatriculari-masini-electrice-iulie-2018-ecoprofit-2

 

În total, până la finalul lunii iulie 2018, piața de mașini electrice din România a depășit 850 de unități. Estimez că sunt toate șansele ca bariera de 1.000 de unități să fie depășită înainte de finalul anului, pe măsură ce comenzile, venite în special din partea firmelor, vor putea fi onorate.

inmatriculari-masini-electrice-iulie-2018-ecoprofit-3

Statistic, BMW i3 rămâne liderul acestei nișe, dar cota sa de piață s-a redus de la peste 22% la începutul anului la puțin peste 20% acum. Asta în timp ce Renault ZOE și-a crescut cota cu 5% față de începutul anului, iar VW e-Golf a reușit recuperarea „feliei” pe care o deținea la finalul lui 2017.

Rivalitatea dintre smart ForFour și smart ForTwo este câștigată, deocamdată, de modelul cu patru uși, avantajul de ordin practic fiind decisiv. Pe de altă parte, mașinile electrice Tesla, din cauza prețurilor mari, specifice segmentului de lux, dar și din cauză că nu sunt eligibile în programul Rabla Plus, pierd teren în mod constant, ceea ce nu e deloc o surpriză – mai degrabă e surprinzător că Model S rămâne încă în Top 10!

 

 2. Mașini plug-in hibride – iulie 2018

Și în cazul acestei nișe asistăm la o revigorare, deși la cote ceva mai reduse față de mașinile electrice. Marea diferență este că, dacă doar 16% dintre mașinile electrice înmatriculate în iulie 2018 provin de pe piața second hand, ei bine, acest procent ajunge la 45% în cazul mașinilor plug-in hibride – ceea ce indică faptul că amatorii de astfel de modele, în general din eșalonul superior de preț, încep să fie mai încrezători în tehnologie.

inmatriculari-masini-plug-in-hibride-iulie-2018-ecoprofit-1

În primele 7 luni ale lui 2018 s-au înmatriculat 324 de mașini plug-in hibride, ceea ce înseamnă o creștere cu 50% față de întreg anul 2017. Totuși, dinamica acestei nișe este mai lentă decât în cazul mașinilor electrice, deci la finalul lui 2018 este de așteptat să se ajungă la maximum 600-650 de astfel de modele.

 

În topul înmatriculărilor pe luna iulie, se detașează popularul SUV Mitsubishi Outlander PHEV – dar trebuie menționat că 7 din cele 10 exemplare provin de pe piața second hand. La fel cum se întâmplă,, de exemplu, cu două dintre cele șase Audi Q7 e-tron sau cu trei dintre cele patru BMW 740Le. Așa încât, dacă ne raportăm strict la mașinile noi, liderii sunt Audi Q7 e-tron și BMW 225xe Active Tourer, fiecare contorizând câte 4 unități înmatriculate ca mașini noi.

inmatriculari-masini-plug-in-hibride-iulie-2018-ecoprofit-2

 

Oarecum inedit, până la finalul lunii iulie 2018, numărul de mașini plug-in hibride înmatriculate în România a ajuns la valoarea de 777 exemplare. Deși VW Passat GTE se menține pe prima poziție, evoluția SUV-ului Mitsubishi Outlander PHEV (ajutat și de achizițiile numeroase de pe piața second hand) mă face să cred că la finalul anului acesta va deveni liderul – asta dacă Passat GTE nu va mai face obiectul unor achiziții de flotă, cum s-a întâmplat în primele două luni ale anului.

inmatriculari-masini-plug-in-hibride-iulie-2018-ecoprofit-3

Dinamica acestei nișe începe să fie din ce în ce mai mult influențată de domeniul second hand. În 2018, o treime dintre mașinile plug-in hibride înmatriculate în România provin, până acum, din importuri second hand, care prezintă o evoluție mult mai constantă decât înmatriculările de mașini plug-in hibride noi (influențate decisiv de sezonalitatea programului Rabla Plus, în care o bună parte dintre modele nu sunt eligibile, deoarece depășesc limita impusă de 50 g/km emisii CO2).

Chiar dacă numărul de mașini cu propulsie plug-in hibridă este mic raportat la invazia de mașini second hand convenționale, cu care încă se mai confruntă România, va fi foarte interesant de urmărit evoluția acestei nișe în anii următori. O nișă dominată, până acum, de BMW (197 de exemplare), Mercedes-Benz (128 de exemplare) și Volkswagen (104 exemplare).

 

 3. Mașini hibride – iulie 2018

Luna iulie 2018 se dovedește cea mai bună de până acum pentru înmatriculările de mașini hibride: cele 469 de exemplare de acum ridică numărul total pe acest an la peste 2.600 de unități. Adică în primele 7 luni ale lui 2018 deja s-a atins un procent de 85% din înmatriculările anului precedent.

Așa încât, deoarece mă aștept ca trendul ascendent al înmatriculărilor să se păstreze, estimez că, pe finalul lui 2018, înmatriculările de mașini hibride să fie cel puțin cu 30%, dacă nu chiar cu 50% mai mare decât în 2017. E clar că segmentul mașinilor cu propulsie hibridă a ajuns la maturitate în ce privește percepția clienților, iar problemele ținând de durabilitatea bateriilor sunt adresate de multe service-uri.

inmatriculari-masini-hibride-iulie-2018-ecoprofit-1

 

Nu mai este o surpriză că Toyota domină categoric înmatriculările de mașini hibride, în luna iulie fiind rândul citadinei Yaris Hybrid să țină capul de afiș în top. Ineditul crossover C-HR urmează la mică distanță pe locul 2 (deși eu așteptam ca luna iulie să marcheze depășirea barierei de 100 de exemplare înmatriculate pe lună – cred că acest lucru se va petrece cel târziu în septembrie sau octombrie).

inmatriculari-masini-hibride-iulie-2018-ecoprofit-2

În jur de 40% dintre mașinile hibride înmatriculate în iulie provin de pe piața second hand, cel mai popular model din acest domeniu rămânând cunoscutul Prius. În ce privește modelele noi, Toyota lasă foarte puțin spațiu de manevră altor producători: se mai remarcă doar Hyundai Ioniq, Ford Mondeo Hybrid și KIA Niro.

 

Per ansamblu, piața totală de mașini hibride înmatriculate în România până la finalul lunii iulie depășește cota de 13.000 de exemplare – deci de circa 8 ori mai mult decât mașinile electrice și cele plug-in hibride cumulat. Ceea ce demonstrează că sunt din ce în ce mai mulți clienți, atât persoane fizice, dar mai ales companii, care consideră propulsia hibridă o alternativă clară la motoarele diesel.

inmatriculari-masini-hibride-iulie-2018-ecoprofit-3

Cotele de piață ale principalelor modele nu se schimbă radical: Toyota Prius și Lexus RX rămân lideri, în principal datorită domeniul second hand, iar Auris Hybrid și Yaris Hybrid își măresc, încet și sigur, „feliile” ocupate.

La capitolul „evoluții interesante” intră C-HR Hybrid, care continuă să surprindă prin volumele peste așteptări, precum și Peugeot 508 RXH, propulsia sa hibridă diesel-electric continuând să rămână atractivă pentru mulți clienți din zona second hand.

În acest moment, Toyota și Lexus dețin peste 77% din înmatriculările totale de mașini hibride, situație care nu văd să se schimbe în următorii ani – unul dintre motive fiind că restul producătorilor fie mizează pe sisteme mild-hybrid încă o perioadă, fie investesc masiv în sisteme de propulsie plug-in hibride sau 100% electrice.

 

REZUMAT

În luna iulie 2018 se înregistrează revigorări în toate cele trei nișe de mașini cu sisteme de propulsie (așa-zis) neconvenționale. În cazul mașinilor electrice (68 de exemplare) sunt recuperate întârzierile comenzilor de acum câteva luni, prin programul Rabla Plus. În cazul celor plug-in hibride (51 de exemplare), pe lângă programul Rabla Plus mai apare influența neașteptată a domeniului second hand. Segmentul mașinilor hibride (468 de exemplare) își continuă buna evoluție, ba chiar promite o creștere a înmatriculărilor lunare.

 

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IANUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – FEBRUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – MARTIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – APRILIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – MAI 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IUNIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IULIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – AUGUST 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – SEPTEMBRIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – OCTOMBRIE 2018   

   SITUAȚIA ÎNMATRICULĂRILOR DE MAȘINI ECO 2010-2017  

SHARE