Înmatriculări iunie 2018 mașini eco: electrice, plug-in hibride și hibride

inmatriculari-masini-eco-iunie-2018-ecoprofit-0

 1. Mașini electrice – iunie 2018

„Seceta” pe piața mașinilor electrice înmatriculate în România continuă: la fel ca în luna mai, numărul total de înmatriculări se ridică la doar 37 de unități (în februarie, de exemplu, s-a înregistrat aproape un record, de 95 de unități). Totuși, cauza nu o reprezintă interesul scăzut – în primele 6 luni ale anului, doar din direcția firmelor și companiilor au venit peste 250 de cereri de finanțare prin programul Rabla Plus.

Problema ține mai mult de duratele lungi de la semnarea contractelor până la livrarea efectivă a vehiculelor, din cauza cererii mari de pe piețele vestice, prioritare datorită numărului mult mai mare de achiziții. Ca idee, peste o treime din mașinile electrice înmatriculate în luna iunie au fost înmatriculate de persoane fizice – deci interes real există, chiar dacă departe de a fi spectaculos.

inmatriculari-masini-electrice-iunie-2018-ecoprofit-1

Statistic vorbind, în primele 6 luni ale lui 2018 s-au înmatriculat 329 de autoturisme electrice, cu 33% mai mult decât în tot anul 2017. Cu siguranță, trendul se va accelera în toamnă, dar rămâne de văzut dacă 2018 va înregistra o dublare a înmatriculărilor față de 2017.

În ce privește popularitatea în funcție de modele, în luna iunie BMW i3 își recapătă „coroana” de lider, fiind urmat la mică distanță de frații smart fortwo și forfour – ca picanterie, avem și primul cabriolet 100% electric înmatriculat în 2018, un smart fortwo cabrio.

inmatriculari-masini-electrice-iunie-2018-ecoprofit-2

În luna iunie se mai remarcă ușoara revenire a micului VW e-Up!, precum și cele mai multe modele Tesla înmatriculate până acum într-o lună. Mult-așteptatul Nissan Leaf a intrat, în sfârșit pe scenă – deși două dintre modelele înmatriculate în iunie sunt doar mașini de demo, nu achiziții propriu-zise. Față de precedentele luni, iunie se dovedește cea mai slabă lună pentru vedeta Renault Zoe, dar cu siguranță modelul francez va recupera terenul în perioada următoare (oferă, totuși, printre cele mai bune autonomii din piață).

 

Până la finalul lunii iunie, numărul de mașini electrice înmatriculate în 2018 în România a ajuns la 790 de unități. Destul de pesimist față de estimările de la începutul anului, când piața de mașini electrice părea că are mari șanse să depășească bariera de 1.000 de unități la jumătatea anului. Dar, pe principiul „mai bine mai încet decât deloc”, evoluția acestei nișe este ok.

inmatriculari-masini-electrice-iunie-2018-ecoprofit-3

Jumătate din totalul mașinilor electrice înmatriculate până acum la noi este adjudecat de trei modele: BMW i3 (lider detașat, cu aproape un sfert din înmatriculările totale), Renault ZOE și VW e-Up! (la jumătate din nivelul înmatriculărilor concurentului francez).

De remarcat poziționarea foarte bună în top a modelului premium Tesla Model S (43 de astfel de modele sunt înmatriculate oficial în România), dar și evoluția consistentă a modelelor electrice smart, cele mai accesibile mașini electrice prin programul Rabla Plus.

O mențiune specială pentru utilitara Renault Kangoo Z.E., ajunsă la un număr total de 39 de înmatriculări. Interesul pentru acest domeniu este foarte mare, deci autoritățile ar trebui să analizeze mult mai serios sprijinirea micilor întreprinzători, dar și a marilor companii dispuse să investească în utiltare electrice.

 

 2. Mașini plug-in hibride – iunie 2018

Fără îndoială, această lună este cea mai proastă pentru înmatriculările de mașini hibride plug-in în acest an: doar 24 de exemplare. Practic, în primele 6 luni ale anului s-a ajuns la un număr de 273 de unități înmatriculate – în aceeași perioadă, mașinile 100% electrice au ajuns la 329 de unități.

Rezultatul n-ar trebuie să ne mire, deoarece mașinile plug-in hibride fac parte, în majoritatea covârșitoare, din eșaloane superioare de preț (în general peste 30-40.000 euro), iar „discountul guvernamental” de 20.000 de lei (sub 4.500 euro) din programul Rabla Plus este mult mai puțin generos decât cei 45.000 de lei (circa 9.600 euro) aferent mașinilor 100% electrice.

inmatriculari-masini-plug-in-hibride-iunie-2018-ecoprofit-1

În prima jumătate a anului 2018, înmatriculările de mașini plug-in hibride sunt cu 20% mai multe decât în tot anul precedent. Este o evoluție, într-adevăr, dar încă sub așteptări.

 

Nu putem vorbi de lideri clari ai clasamentului lunar al înmatriculărilor, doar SUV-ul Mitsubishi Outlander PHEV ieșind în evidență – totuși, trebuie remarcat că 4 din cele 5 exemplare înmatriculate în iunie provin, de fapt, de pe piața second hand. Este, de altfel, o particularitate a acestei nișe în această lună: peste 50% dintre mașinile plug-in hibride înmatriculate în iunie sunt mașini second hand.

inmatriculari-masini-plug-in-hibride-iunie-2018-ecoprofit-2

 

Per ansamblu, până la finalul lui iunie 2018, s-a ajuns la un total de 726 de mașini plug-in hibride înmatriculate în România. Este un număr mai mic decât al mașinilor electrice, unul dintre principalele motive rămânând apetitul pentru motoarele diesel – vorbim de modele în general scumpe, folosite intensiv, factorul bani fiind prioritar în fața reducerii poluării pentru majoritatea utilizatorilor.

Grație contingentelor înmatriculate în primele două luni ale anului, VW Passat GTE rămâne lider în această nișă (91 de exemplare înmatriculate până la finalul lui iunie 2018). Totuși, Mitsubishi Outlander PHEV dovedește o evoluție constantă, cota sa de piață crescând cel mai bine. Opel Ampera, al treilea model din top, provine exclusiv de pe piața second hand (culmea, în fiecare din ultimele 5 luni s-au înmatriculat câte 2 exemplare, constant).

În ce privește mărcile, BMW domină categoric nișa mașinilor plug-in hibrid, 185 de modele fiind înmatriculate până la finalul lui 2018 (la care am putea adăuga și cele 16 exemplare Mini Countryman). Urmează Mercedes-Benz, cu 125 de modele plug-in hibride înmatriculate, în timp ce Volkswagen este pe locul al treilea, cu 101 modele (deși, dacă adăugăm cele 25 de modele Audi, grupul VW depășește cu o unitate Mercedes-Benz…).

inmatriculari-masini-plug-in-hibride-iunie-2018-ecoprofit-3

 

 

 3. Mașini hibride – iunie 2018

Piața de mașini cu propulsie hibrid-electrică a înregistrat cel mai mare volum de înmatriculări din acest an în luna iunie: 457 de mașini hibride au ajuns pe șosele, 35% dintre acestea provenind de pe piața second hand – ceea ce ne arată că, de fapt, interesul pentru mașini hibride noi este la cote foarte bune, în special din direcția companiilor, care consideră mai bună investiția în flote de mașini cu astfel de sisteme de propulsie.

inmatriculari-masini-hibride-iunie-2018-ecoprofit-1

Statistic vorbind, în prima jumătate a lui 2018 deja se înregistrează 70% din înmatriculările întregului an 2017, în perioada ianuarie-iunie 2018 depășindu-se 2.150 de înmatriculări. Deci vorbim de o nișă de piață cu o dezvoltare sănătoasă, chiar dacă volumele sunt încă modice prin comparație cu piața de mașini cu motoare convenționale.

 

Evident, Toyota domină categoric acest segment de piață, trei sferturi dintre toate înmatriculările de mașini hibride din iunie 2018 aparținâd mărcii nipone. „Coronița cu lauri” îi revine ineditului crossover Toyota C-HR, care marchează un record în această lună: 98 de exemplare înmatriculate într-o lună!

Tot recorduri „personale” au stabilit, în iunie 2018, și alte modele hibride Toyota: Auris (88 exemplare), Yaris (63 exemplare), RAV4 (43 exemplare) sau chiar Prius (43 exemplare – dar majoritatea covârșitoare a acestor modele provine de pe piața second hand, în timp ce Auris, Yaris și RAV4 sunt majoritar modele noi).

inmatriculari-masini-hibride-iunie-2018-ecoprofit-2

 

În total, până la jumătatea anului 2018 erau deja înmatriculate în România peste 12.500 de mașini hibride. Deși Toyota Prius și Lexus RX rămân cele mai populare (cele mai multe provin de pe piața second hand), cota lor de piață este în scădere clară, din urmă venind puternic Auris și Yaris (deja favoritele companiilor), dar și C-HR sau RAV4.

Interesant „duelul” între crossover-ul hibrid nonconformist C-HR (819 unități înmatriculate până în iunie 2018) și break-ul crossover hibrid-diesel Peugeot 508 RXH (818 unități înmatriculate până în iunie 2018) – al doilea model rămâne destul de apetisant pentru clienții care vor o mașină utilă și accesibilă și pentru care dieselul rămâne garantul costurilor foarte reduse.

inmatriculari-masini-hibride-iunie-2018-ecoprofit-3

 

REZUMAT

În luna iunie 2018, continuă rezultatele slabe din domeniul mașinilor electrice (doar 37 de exemplare înmatriculate) și plug-in hibride (numai 24 de modele înmatriculate) – deși înscrierile în programul Rabla Plus sunt la un nivel normal, marile probleme vin din întârzierile de livrare, dar și din cauza timpului mare necesar înmatriculării mașinilor. Domeniul hibridelor este înfloritor (457 de exemplare înmatriculate), fiind îmbucurător interesul mare al companiilor pentru mașinile hibride noi.

 

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IANUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – FEBRUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – MARTIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – APRILIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – MAI 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IUNIE 2018   

   SITUAȚIA ÎNMATRICULĂRILOR DE MAȘINI ECO 2010-2017  

SHARE