Înmatriculări martie 2018 mașini eco: electrice, plug-in hibride și hibride

inmatriculari-masini-eco-martie-2018-ecoprofit

 1. Mașini electrice – martie 2018

La prima vedere, faptul că în a treia lună a lui 2018 au fost înmatriculate mai puțin de 50 de mașini electrice (jumătate față de februarie 2018, de exemplu) nu trebuie privit ca un eșec al acestui segment de piață auto.

Cele mai multe astfel de modele au fost achiziționate în cursul lui 2017, de-abia în martie ajungând să fie livrate și finalizat procesul de înmatriculare. Plus încă un factor: în 2018, Programul Rabla Plus a demarat doar pe finalul lui martie, deci e de înțeles faptul că clienții interesați au așteptat cu nerăbdare să beneficieze de ecotichetul de 10.000 de euro.

Statistic vorbind, în primele trei luni al lui 2018 s-au înregistrat deja 80% din înmatriculările de pe tot anul 2017, depășindu-se „cota” de 200 de vehicule electrice. Deci sunt mari șanse ca, în funcție și de disponibilitatea comenzilor, la finalul acestui an să vedem circa 800 de noi mașini electrice pe șoselele patriei – adică dublu față de toți anii precedenți!

inmatriculari-masini-electrice-martie-2018-ecoprofit-1

 

Luna martie 2018 este dominată de înmatriculările de BMW i3 și VW e-Up!, în timp ce modelele electrice smart ForTwo ED și ForFour ED recuperează terenul livrărilor. Din cele cinci Renault ZOE înmatriculate în martie, două provind din domeniul second-hand – rămâne de văzut care va fi evoluția înmatriculărilor de vehicule electrice uzate, dar eu estimez că Programul Rabla Plus face neatractivă achiziția de mașini electrice second hand.

inmatriculari-masini-electrice-martie-2018-ecoprofit-2

 

Trăgând linie, la finalul lui martie 2018 am ajuns să avem pe șoselele românești un număr de 670 de vehicule electrice. Într-adevăr, este un număr infim raportat la parcul auto total (vorbim de un procent de 0,01%!). Dar, pe de altă parte, evoluția este, în mod cert, peste așteptări și se datorează aproape exclusiv programului de subvenționare guvernamental – ceea ce riscă, din păcate, să producă o dependență nesănătoasă.

inmatriculari-masini-electrice-martie-2018-ecoprofit-3

Aproape un sfert din înmatriculările totale de mașini electrice îi aparțin ineditului BMW i3 (157 de unități în total), în timp ce Renault ZOE, mașina electrică de la noi având cea mai mare autonomie maximă teoretică în acest moment (exceptând Tesla), se „mulțumește” cu doar 104 unități până acum.

Și producătorul german Volkswagen are o poziție confortabilă, cumulând peste 100 de modele înmatriculate până acum (65 de unități e-Up!, respectiv 44 de unități e-Golf). Surprinzător sau nu, Tesla încă rezistă pe o poziție foarte bună (cumulat, Model S și Model X contorizează 58 de unități – lăudabil pentru un brand cu mașini scumpe și care nu este eligibil pentru programul Rabla Plus).

În curând, însă, frații electrici smart vor depăși marca americană: deja sunt 56 de mașini înmatriculate (mai ales că vorbim de cele mai accesibile mașini electrice prin programul Rabla Plus). Așadar, după un prim trimestru de încălzire, ne pregătim pentru evoluții spectaculoase ale înmatriculărilor de vehicule electrice în următoarele luni. Când vom vedea și ce noutăți mai apar pe piață.

 

 2. Mașini plug-in hibride – martie 2018

Luna martie 2018 a fost foarte slabă, din punct de vedere statistic, pentru înmatriculările de mașini plug-in hibride. Însă o privire mai atentă la înmatriculările din ianuarie 2018 și februarie 2018 lămurește problema: în primele două luni ale anului au fost livrate peste 60 de VW Passat GTE, cele mai multe în regim de flote pentru companii.

În martie, însă, apare același fenomen de așteptare întâlnit și în domeniul mașinilor electrice: Programul Rabla Plus a pornit de-abia pe finalul lunii. Deci, practic, în martie 2018 cele mai multe mașini noi hibride plug-in au fost modele comandate în 2017, dar a căror livrare a întârziat câteva luni.

Oricum, este clară influența subvenției de circa 4.500 euro din programul Rabla Plus: în primele trei luni din 2018 avem înmatriculate deja aproape 90% din totalul de mașini hibride plug-in din 2017! Mai exact, un total de 188 de exemplare, mai puțin decât în cazul mașinilor electrice, dar estimez că la finalul anului se va depăși pragul de 500 de unități – deci vom asista la o dublare a numărului actual de mașini plug-in hibride.

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-martie-2018-ecoprofit-1

 

Dispersia înmatriculărilor a fost destul de omogenă, „lupta” dându-se între BMW și Mercedes-Benz (care au cele mai multe oferte de mașini plug-in hibride). De dragul statisticii, în martie se remarcă BMW 530e, respectiv Mitsubishi Outlander PHEV, cu câte 5 unități – de menționat, însă, că trei din cele cinci SUV-uri japoneze provin de pe piața second hand.

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-martie-2018-ecoprofit-2

 

În mod interesant, la finalul lunii martie remarcăm că sunt mai multe mașini electrice înmatriculate în România (670 de unități) decât mașini plug-in hibride (641 de unități). Nu e de mirare, deoarece modelele plug-in hibride sunt, în general, mai scumpe, ecotichetul generos al electricelor făcându-le pe acestea mai accesibile.

În acest moment, domeniul plug-in hibrid nu are un lider detașat, cum se întâmplă în cazul electricelor. Cea mai mare cotă de piață o are VW Passat GTE (preferat foarte mult de companii), dar la mică distanță se situează Mitsubishi Outlander PHEV și Opel Ampera (acesta exclusiv din zona second hand).

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-martie-2018-ecoprofit-3

 

 3. Mașini hibride – martie 2018

Spre deosebire de mașinile electrice și cele plug-in hibrid, care în martie au cunoscut un regres considerabil al înmatriculărilor, pe fondul expectativei până la demararea programului Rabla Plus, în cazul mașinilor hibride piața are o dezvoltare constantă, confirmând încă o dată că a ajuns la o maturitate de apreciat.

La fel ca în lunile ianuarie 2018 și februarie 2018, în martie s-au înmatriculat peste 300 de modele cu astfel de sisteme de propulsie – deci în primul trimestru al acestui an deja vorbim de o treime din înmatriculările anului precedent. Deci estimez că pe final de 2018 sunt foarte mari șanse să vedem peste 4.000 de mașini hibride înmatriculate doar în acest an.

inmatriculari-masini-hibride-martie-2018-ecoprofit-1

 

Nu mai e de mirare că Toyota este lider detașat, aproape 65% dintre înmatriculări revenind modelelor brandului japonez (ba chiar 75%, dacă luăm în considerare și brandul premium Lexus al companiei japoneze). Poate fi, însă, o surpriză faptul că modelul hibrid cu cele mai multe înmatriculări în martie este nonconformistul crossover Toyota C-HR – dar e o situație întâlnită și în lunile precedente.

De remarcat că nu puține dintre modelele hibride înmatriculate în martie provin de pe piața second hand, în timp ce „grosul” este reprezentat de achizițiile de firmă, în regim de flotă (aici se remarcă Yaris Hybrid și Auris Hybrid, văzute ca o alternativă mai rentabilă la modelele diesel).

inmatriculari-masini-hibride-martie-2018-ecoprofit-2

 

Din punct de vedere statistic, la finalul lunii martie 2018 s-a depășit bariera de 11.500 de modele hibride înmatriculate până acum în România. Toyota Prius și Lexus RX rămân liderii acestui segment, cu majoritatea modelelor provenind de pe piața second hand. Deloc surprinzător, „urmăritorii” cei mai apropiați sunt Yaris și Auris, în cea mai mare parte modele noi.

Un mic detaliu: dacă în cazul lui Prius și RX remarcăm o scădere sensibilă a cotei de piață de la lună la lună, iată că Peugeot 508 RXH câștigă ușor teren – se pare că sistemul hibrid care combină un motor diesel și unul eletric, dublat de rețeta de break-crossover, este foarte apreciat de clienții second hand.

inmatriculari-masini-hibride-martie-2018-ecoprofit-3

 

REZUMAT

În luna martie 2018, înmatriculările de mașini electrice au scăzut drastic, clienții așteptând demararea programului Rabla Plus (doar 47 de unități, deci -49,5% față de februarie 2018), în timp ce înmatriculările de mașini plug-in hibride au urmat un trend chiar mai accentuat (34 de unități, adică -61,3% față de februarie 2018). În schimb, mașinile hibride evoluează constant (324 de unități, +3,5% față de februarie 2018), fiind de așteptat ca următoarele luni să înregistreze noi creșteri.

 

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IANUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – FEBRUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – MARTIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – APRILIE 2018   

   SITUAȚIA ÎNMATRICULĂRILOR DE MAȘINI ECO 2010-2017  

SHARE