Înmatriculări mașini eco trimestrul I 2019: electrice, plug-in hibride, hibride și mild-hybrid

inmatriculari-masini-eco-2019-ecoprofit

În luna aprilie a demarat programul Rabla Plus 2019, dar deocamdată aruncăm o privire asupra evoluției nișei de mașini eco (mașini electrice, mașini plug-in hibride, mașini hibride și, în premieră, mașini cu sisteme de propulsie mild-hybrid) în primele trei luni ale acestui an.

 

 1. Mașini electrice – ian.-mar. 2019

Anul 2019 a debutat în forță, peste 100 de mașini 100% electrice fiind înmatriculate în luna ianuarie. În februarie și martie ritmul s-a mai temperat, dar media lunară este neașteptat de bună, iar primul trimestru înregistrează un număr de peste 250 de mașini electrice înmatriculate.

Explicația, însă, este foarte simplă: este vorba de „restanțele” de anul trecut – adică de-abia acum au fost înmatriculate mașini achiziționate în 2018, din cauza timpilor mari de livrare. Altfel, nu există niciun interes de cumpăra mașini electrice fără a beneficia de marele avantaj al programului Rabla Plus: ecotichetul de 45.000 de lei, ce poate fi cumulat cu tichetul de 6.500 de lei din programul Rabla Clasic.

inmatriculari-masini-electrice-ianuarie-2019-ecoprofit-1

inmatriculari-masini-electrice-februarie-2019-ecoprofit-1

inmatriculari-masini-electrice-martie-2019-ecoprofit-1

Din punct de vedere statistic, este foarte interesant de remarcat dinamica pieței de mașini electrice:

  • în ianuarie 2019 s-au înmatriculat mai multe mașini electrice decât în tot anul 2016;
  • în perioada ianuarie-februarie 2019 s-au înregistrat 70% din înmatriculările de mașini electrice din tot anul 2017;
  • în perioada ianuarie-martie 2019 s-a depășit nivelul întregului an 2017 și deja vorbim de o treime din înmatriculările de mașini electrice din 2018 (care a fost un an suprinzător de bun pentru acest domeniu)

Așa încât șansele ca în 2019 să vedem o dublare a înmatriculărilor de mașini electrice sunt foarte mari. Realist vorbind, în acest an sunt sigur că vor fi înmatriculate mai mult de 1.000 de mașini 100% electrice, cererea fiind extrem de ridicată.

 

În ce privește situația pe modele, câștigătorul primului trimestru este Renault ZOE, care își devansează suficient de clar urmăritorii: BMW i3, VW e-Golf și Nissan Leaf. Totuși, repet: este vorba de înmatriculări „restante”, ale unor mașini achiziționate încă din timpul lui 2018.

inmatriculari-masini-electrice-trim-1-2019-ecoprofit

Pentru 2019, estimez că ZOE și Leaf vor rămâne favoriți, datorită prețurilor foarte bune, raportate la echipare și, mai ales, autonomie. BMW i3 a primit o baterie îmbunătățită, dar rămâne la un nivel de preț mai elitist, în timp ce e-Golf nu va mai primi niciun upgrade, deoarece este așteptată noua generație, dar mai ales noul VW I.D., primul din noua familie cu propulsie exclusiv electrică.

În mod interesant, din cei 9 clienți Tesla, niciunul nu a ales SUV-ul Model X. Oricum, din aprilie încolo urmează să intre în cărți și noua vedetă Tesla Model 3, câteva modele fiind deja achiziționate în România în primul trimestru din 2019 (cea mai cunoscută fiind mașina lui George Buhnici, evident…).

De remarcat că mai puțin de 10% dintre mașinile electrice înmatriculate în ianuarie-martie 2019 provin din importuri second hand (toate mașinile Tesla Model S sunt din această categorie, având ani de fabricație între 2012 și 2017). Încă o dovadă că nișa mașinilor electrice este puternic dependentă de programul Rabla Plus, care, în anii următori, va presupune reducerea graduală a ecobonusului.

 

La ce nivel a ajuns piața de mașini electrice din România pe finalul primului trimestru din 2019? Din păcate, la finalul lui martie încă nu se depășise bariera psihologică de 1.500 de unități, dar, din fericire, după cum am văzut la început, trendul rămâne puternic ascedent.

inmatriculari-masini-electrice-2018-ecoprofit-3

inmatriculari-masini-electrice-ianuarie-2019-ecoprofit-3

inmatriculari-masini-electrice-februarie-2019-ecoprofit-3

inmatriculari-masini-electrice-2018-ecoprofit-3

Față de finalul lui 2018, la finalul primului trimestru din 2019 lucrurile nu s-au schimbat radical în ce privește principalii actori. BMW i3 rămâne lider, deși pierde un procent, în timp ce ocupantul locului următor, Renault ZOE, câștigă câteva fracțiuni de procent. Modelele electrice Volkswagen rămân pe 3 (e-Golf) și pe 4 (e-Up!), însă, așa cum estimam anul trecut, Nissan Leaf vine tare din urmă, devansându-i deja pe „frații” electrici smart EQ.

inmatriculari-masini-electrice-2019-ecoprofit-renault-kangoo

Poate că avansul modic al „dubei” electrice Renault Kangoo nu pare interesant, dar, din punctul meu de vedere, merită mai multă atenție: în cifre, până la finalul lui 2018 erau deja înmatriculate 53 de astfel de modele utilitare, iar în primele trei luni ale lui 2019 deja vorbim de 17 înmatriculări (adică o treime din totalul anului precedent). Cu alte cuvinte, companiile încep să devină mai interesate de vehiculele electrice utilitare.

Sincer, cred că guvernul ar trebui să încurajeze mult mai mult acest sector, companiile având bugete mai mari și o altă optică în privința vehiculelor, dar și pentru că utilitarele sunt folosite intensiv și vin preponderent cu motoare diesel (deci, mai ales în mediul urban, e imperios necesară înlocuirea lor cu „dube” electrice).

 

 2. Mașini plug-in hibride – ian.-mar. 2019

Pe teritoriul mașinilor plug-in hibride, lucrurile stau ceva mai puțin bine decât în cazul mașinilor electrice – de înțeles, deoarece ecobonusul este mai mic (20.000 de lei), iar modelele cu sisteme de propulsie plug-in hibrid sunt, în general, mai scumpe, multe dintre ele fiind SUV-uri premium.

Mai puțin de 200 de mașini plug-in hibride au fost înmatriculate în primele trei luni ale acestui an, evoluția fiind surprinzător de constantă de la o lună la alta. Una dintre explicații ține de faptul că, spre deosebire de domeniul mașinilor electrice, în cazul mașinilor plug-in hibride mai mult de 50% provin din importuri second hand (în primul trimestru din 2019).

inmatriculari-masini-plug-in-hibride-ianuarie-2019-ecoprofit-1

inmatriculari-masini-plug-in-hibride-februarie-2019-ecoprofit-1

inmatriculari-masini-plug-in-hibride-martie-2019-ecoprofit-1

Din punct de vedere statistic, primul trimestru din 2019 ne arată niște lucruri interesante în domeniul mașinilor plug-in hibride:

  • în ianuarie 2019 s-au înmatriculat cu 50% mai multe mașini plug-in hibride decât în tot anul 2015;
  • în ianuarie-februarie 2019 s-au înregistrat trei sferturi din înmatriculările anului 2016;
  • în primele trei luni din 2019 s-a atins nivelul de 85% din înmatriculările anului 2017, respectiv peste 30% din înmatriculările anului 2018

Estimez că în 2019 evoluția acestui domeniu va fi mai reținută, deoarece mașinile electrice vin cu autonomii deja mai atractive. În plus, noile măsurători WLTP le-au pus deja bețe în roate multor producători de modele plug-in hibride, în cursul lui 2018 înregistrându-se chiar și sistări ale livrărilor pentru adaptarea sistemelor de propulsie la noile cerințe anti-poluare. Nu în ultimul rând, fără măsuri drastice anti-diesel, clienții (în special cei de SUV-uri) nu vor fi prea impresionați de propulsia plug-in hibridă.

 

Situația pe modele, în primul trimestru din 2019, ne arată că liderul detașat este Mitsubishi Outlander PHEV (care, recent, la nivel mondial a depășit bariera de 200.000 de unități produse). De reținut că 75% dintre înmatriculările acestui model în perioada ianuarie-martie 2019 provin din importuri second hand.

inmatriculari-masini-plug-in-hibride-trim-I-2019-ecoprofit-2

Poate părea neașteptat interesul publicului român pentru modelele plug-in hibride Volvo, mai ales în condițiile în care jumătate dintre ele sunt mașini din importuri second hand! Totuși, explicația ține mai mult de furcile caudine de care s-au lovit producătorii germani din cauza WLTP. În cursul lui 2019, nemții promit îmbunătățiri mari ale mașinilor plug-in hibride, așa că sunt foarte curios cum va arăta „războiul” cu modelele similare diesel.

 

Dacă ne uităm la evoluția de până acum a domeniului mașinilor plug-in hibride, datele ne arată, încă o dată, cât de mare a fost influența WLTP asupra producătorilor germani.

Liderul din 2018, Mitsubishi Outlader PHEV, se detașează și mai mult față de VW Passat GTE, în timp ce SUV-ul suedez Volvo XC90 T8 ajunge să-i „sufle în ceafă” lui BMW X5 40e, iar Mercedes-Benz GLC cade câteva poziții, ajungând în urma mult mai scumpului Porsche Cayenne E-Hybrid.

inmatriculari-masini-plug-in-hibride-2018-ecoprofit

inmatriculari-masini-plug-in-hibride-ianuarie-2019-ecoprofit-3

inmatriculari-masini-plug-in-hibride-februarie-2019-ecoprofit-3

inmatriculari-masini-plug-in-hibride-martie-2019-ecoprofit-3

 

 3. Mașini hibride – ian.-mar. 2019

Piața de mașini hibride a avut o evoluție bună în primul trimestru al anului, deși e clar că, și în acest domeniu, este așteptat programul Rabla Clasic. Asta deoarece, pe lângă tichetul de 6.500 lei, mașinile hibride mai beneficiază de un ecobonus de 1.700 lei, respectiv un ecobonus suplimentar de 1.000 lei pentru mașinile cu emisii mai mici de 98 g/km – în total, „discountul guvernamental” poate ajunge la 9.200 lei (aproape 2.000 de euro!).

În primele trei luni ale acestui an au fost înmatriculate puțin peste 1.000 de mașini cu propulsie hibridă, trendul fiind, curios, descendent de la o lună la alta. Fiind vorba de un domeniu în care peste 50% dintre modele provin din importuri second hand, principalul motiv îl reprezintă scăderea înmatriculărilor de mașini hibride noi – unul dintre principalele efecte ale achizițiilor de flote din partea companiilor, care reflectă problemele economice pe care le traversăm.

inmatriculari-masini-hibride-ianuarie-2019-ecoprofit-1

inmatriculari-masini-hibride-februarie-2019-ecoprofit-1

inmatriculari-masini-hibride-martie-2019-ecoprofit-1

Din punct de vedere statistic, lucrurile nu arată ieșite din comun, deoarece vorbim deja de o nișă de piață destul de matură:

  • în luna ianuarie 2019 s-au înmatriculat la fel de multe mașini hibride ca în tot anul 2014;
  • în perioada ianuarie-februarie 2019 s-a depășit cu 20% nivelul din anul 2015 și s-a  ajuns la 50% din înmatriculările anului 2016;
  • în ianuarie-martie 2019 s-a depășit nivelul de 50% al întregului an 2017, respectiv s-a atins o treime din volumul înregistrat în 2018

Vom avea în 2019 mai multe înmatriculări de mașini hibride decât anul trecut? Eu sunt sigur că da, însă nu cred că diferența va fi așa de mare cum s-a întâmplat în 2018 față de 2017 – creșterea a fost de 72%, în timp ce acum mă aștept să nu depășească 50%.

 

În ceea ce privește modelele, nu prea există surprize: „armata” Toyota domină categoric această nișă de piață, iar C-HR rămâne, de departe, cea mai populară mașină hibridă a momentului. Crește ușor interesul și pentru modelele noi hibride de la Ford (compania germană anunțând în primăvara aceasta o adevărată ofensivă, în deceniul următor, în domeniul mașinilor hibride și plug-in hibride), dar și pentru cele oferite de sud-coreenii de la KIA și Hyundai.

În domeniul second hand, remarc în primul rând că a scăzut semnificativ interesul pentru modelele fanțuzești diesel-hibride. Și interesul pentru modelele hibride Honda este din ce în ce mai mic, trend valabil și pentru modelele Lexus, mai scumpe. Mașinile hibride Toyota second hand, în special Prius, rămân cele mai căutate, iar 2019 va rămâne, în mod clar, dominat de producătorul japonez (care, pe plan european, a ajuns deja să vândă mai multe hibride decât alte motorizări!).

inmatriculari-masini-hibride-trim-I-2019-ecoprofit

 

În evoluția de până acum a pieței de mașini hibride, cea mai notabilă schimbare, față de finalul lui 2018, este avansul foarte clar al crossover-ului Toyota C-HR, care s-a apropiat la „o aruncătură de băț” de compacta Auris – oricum, Auris va pierde rapid poziția a treia a podiumului până la jumătatea acestui an, deoarece modelul iese din oferta de mașini noi Toyota, fiind înlocuit de familia Corolla Hybrid, un nume cu mult mai multă rezonanță.

inmatriculari-masini-hibride-2018-ecoprofit

inmatriculari-masini-hibride-ianuarie-2019-ecoprofit-3

inmatriculari-masini-hibride-februarie-2019-ecoprofit-3

inmatriculari-masini-hibride-martie-2019-ecoprofit-3

 

 4. Mașini cu propulsie mild-hybrid – ian.-mar. 2019

Din punctul meu de vedere, propulsia mild-hybrid nu se califică pentru categoria „mașini eco” – eventual aceste mașini pot fi numite „semi-eco”… Pe scurt, principala caracteristică a tehnologiei mild-hybrid este că motorul electric nu are rol de tracțiune, ci doar de ajutor pentru motorul termic (în principiu, vorbim de un alternator mai evoluat, dacă vreți).

mild-hybrid-comparison

Totuși, e cazul să le acord atenție, deoarece RAR le califică drept… mașini hibride. Sunt curios dacă vor ajunge să fie confundate cu mașinile hibride „convenționale” sau se va reuși departajarea clară. Deocamdată, tot ce spune despre sistemele mild-hybrid este că ajută motorizările convenționale (în special dieselurile) să se adapteze măsurătorilor WLTP.

 

inmatriculari-masini-mild-hybrid-2018-ecoprofit

În 2018, în România au fost înmatriculate puțin peste 300 de astfel de modele, cele mai multe propuse de marca germană premium Audi. Deloc surprinzător, majoritatea au fost modele din eșalonul superior de preț, fiind vorba de mașini scumpe și de motorizări mari. Există, însă, și propuneri de motorizări mici mild-hybrid, Suzuki fiind principalul producător ce face mai accesibilă această tehnologie semi-eco.

 

În primele trei luni ale lui 2019 deja s-a depășit 75% din volumul de mașini cu sisteme mild-hybrid înmatriculate în 2018, SUV-urile fiind cele mai avantajate, după cum ne demonstrează Audi. Practic, așa cum Toyota domină fără drept de apel domeniul mașinilor hibride, cred că în 2019 Audi va fi liderul acestei noi nișe – deja „felia” sa se cifrează la 77% din totalul înmatriculărilor din ianuarie-martie.

inmatriculari-masini-mild-hybrid-trim-I-2019-ecoprofit

 

REZUMAT

În primul trimestru al anului 2019, evoluția înmatriculărilor de mașini eco este la cote rezonabile și prefigurează un an bun. Piața de mașini electrice a fost peste așteptări, cu cele 253 de unități îmatriculate (dar trebuie reținut că e vorba de modele achiziționate în 2018). Modelele plug-in hibrid au avut o evoluție relativ modestă, cu 182 de înmatriculări, dar destul de constant de la o lună la alta. Cele 1.734 de mașini hibride înmatriculate în această perioadă nu arată și trendul descendent de la o lună la alta, cauzat de scăderea cererii de hibride noi.

   VEZI AICI ÎNMATRICULĂRILE DE MAȘINI ECO DIN 2018   

SHARE