Înmatriculări noiembrie 2018 mașini eco: electrice, plug-in hibride și hibride

inmatriculari-masini-eco-noiembrie-2018-ecoprofit-0

 1. Mașini electrice – noiembrie 2018

După cum mă așteptam, finalul de an marchează un reviriment destul de serios după o lună septembrie de-a dreptul dezastruoasă. Cele 69 de mașini electrice înmatriculate în noiembrie duc numărul total din 2018 la peste 650 de unități – ceea ce reprezintă o creștere de peste 160% față de 2017.

Dacă în decembrie se vor înmatricula 90 de autovehicule electrice, în 2018 vom înregistra un volum de trei ori mai mare decât în anul precedent! Și sunt destul de mari șansele să se întâmple asta, deoarece în ultima lună a anului se vor livra destul de multe dintre mașinile comandate în vară, prin programul Rabla Plus.

inmatriculari-masini-electrice-noiembrie-2018-ecoprofit-1

 

În topul modelelor, BMW i3 îi „ia fața” la limită lui VW e-Golf – dominația modelelor electrice germane în această lună este categorică, ZOE fiind umăr la umăr cu micul smart ForTwo pentru ultima poziție a podiumului. Adevărul, însă, este că ZOE câștigă fără probleme medalia de bronz în noiembrie, deoarece, din cele 9 exemplare de smart ForTwo electrice, 4 sunt smart-uri din generația precedentă, fiind achiziții de pe piața second hand de import.

Mai remarc faptul că noiembrie este luna în care s-au înmatriculat cele mai multe berline Tesla Model S din acest an, iar cele două van-uri electrice Kangoo duc la 20 numărul total de utilitare franțuzești înmatriculate în acest an, semn că sectorul IMM-urilor este din ce în ce mai interesat de acest gen de vehicule.

Vedeta ultimelor două luni, Nissan Leaf, plătește tribut cererii foarte mari pe plan internațional, de aceea și numărul înmatriculărilor pe plan local a scăzut. Nu e de mirare că interesul pe plan național este uriaș – și s-ar putea să crească în urma expediției #FRUNZAnCUI din 14-17 decembrie

inmatriculari-masini-electrice-noiembrie-2018-ecoprofit-2

 

Dacă în luna octombrie 2018 s-a depășit bariera de 1.000 de mașini electrice înmatriculate până atunci în România, în luna noiembrie s-a mai urcat o treaptă – deja peste 1.100 de astfel de mașini. BMW i3 își consolidează poziția urmat de francezul ZOE și de germanul e-Golf. Practic, până la finalul anului sunt șanse infime ca acest podium să se schimbe.

inmatriculari-masini-electrice-noiembrie-2018-ecoprofit-3

 

 2. Mașini plug-in hibride – noiembrie 2018

Și în cazul acestui domeniu se înregistrează un fel de reviriment, deși, față de luna precedentă, în noiembrie au fost înmatriculate cu doar 2 unități mai mult. Eventual putem remarca faptul că, în această lună, s-a depășit cota de 500 de mașini plug-in hibride înmatriculate în 2018, cu peste o sută mai puține decât mașinile electrice înmatriculate în acest an – deloc surprinzător, din moment ce plug-in hibridele sunt mai scumpe, iar ecotichetul din programul Rabla Plus e mai mic.

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-noiembrie-2018-ecoprofit-1

 

„Locomotiva” acestei niște rămâne și în noiembrie SUV-ul Mitsubishi Outlander PHEV, șase dintre cele cinci exemplare provenind din importurile second hand. Foarte interesantă creșterea înmatriculărilor de modele Volvo cu propulsie plug-in hibridă, în noiembrie suedezii depășindu-i pe bavarezii de la BMW.

Totuși, explicația rezultatelor slabe ale mărcilor germane se regăsește în problemele pe care le întâmpină modelele lor plug-in hibride în urma implementării noilor norme de omologare, conforme WLTP. Anul următor sunt sigur că nemții vor reveni pe firmament – în special noul X5, a cărui versiune plug-in hibridă anunță o autonomie în regim 100% electric de 80 km.

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-noiembrie-2018-ecoprofit-2

 

Numărul total de mașini plug-in hibride înmatriculate în România până la finalul lui noiembrie 2018 nu reușește nici acum să depășească limita „magică” de 1.000 de exemplare. Însă sunt sigur că, la finalul lui 2018, acest lucru se va întâmpla – matematic, mai e nevoie de numai 31 de înmatriculări în decembrie…

Japonezul Outlander nu prea mai are cum să fie detronat, având un avans confortabil față de fostul lider VW Passat GTE. De fapt, clasamentul general pare deja bătut în cuie, iar evoluția mă aștept să rămână discretă și la anul.

inmatriculari-masini-plug-in-hibrid-noiembrie-2018-ecoprofit-3

 

 3. Mașini hibride – noiembrie 2018

Cele peste 500 de mașini hibride înmatriculate în noiembrie continuă revirimentul așteptat pe final de an și duc numărul total de astfel de mașini, înmatriculate în 2018, la peste 4.700, ceea ce înseamnă o creștere de 53% față de întreg anul 2017. Mult mai important este că, fără dubii, în decembrie vor fi înmatriculate mai mult de 300 de mașini hibride – deci piața de hibride va încheia 2018 cu peste 5.000 de exemplare, un rezultat foarte bun.

inmatriculari-masini-hibrid-noiembrie-2018-ecoprofit-1

 

După ce Toyota C-HR a spart toate estimările în materie de înmatriculări lunare în august, iată că noiembrie devine a doua cea mai bună lună pentru ineditul crossover hibrid al japonezilor – care deja depășește cota de 1.000 de exemplare înmatriculate în 2018 (adică o cincime din toate mașinile hibride înmatriculate în acest an!).

O apariție exotică în această lună este modelul hibrid supersport Ferrari LaFerrari Aperta (care costă cât niște zeci de C-HR…). Însă, revenind cu picioarele pe pământ, remarc consolidarea poziției lui Prius pe piața second hand, în timp ce Honda a pierdut foarte mult teren. Dintre modelele noi, mi se pare interesantă evoluția bună a lui Ford Mondeo Hybrid în ultimele luni, care stă mai bine decât Hyundai Ioniq sau KIA Niro, sud-coreencele având o notorietate mai bună pe plan internațional.

inmatriculari-masini-hibrid-noiembrie-2018-ecoprofit-2

 

În sfârșit, în luna noiembrie 2018 s-a depășit pragul psihologic de 15.000 de mașini hibride înmatriculate până acum în România. Dacă, în general, piața auto convențională din România este dominată de mașini second hand („grație” eliminării timbrului de mediu – am fost sarcastic…), iată că, în domeniul hibridelor, situația tinde să se inverseze.

Toyota Prius (care provine peste 95% din importurile second hand) avea la începutul anului 20% din acest segment, iar acum a ajuns la sub 17%. Lexus RX (de asemenea având ca sursă preponderentă importurile second hand) a fost depășit de Yaris și Auris, achiziționate masiv ca mașini noi. Iar C-HR a plecat de la puțin peste 3% și a ajuns, aproape de finalul de an, la aproape 10% din piață.

Chiar dacă se constată în continuare un interes interesant pentru modelele diesel-hibride, precum Peugeot 508 sau Peugeot 3008 ori DS5 (exclusiv de pe piața second hand), ideea de bază rămâne clară: hibridizarea este văzută de din ce în ce mai multă lume drept alternativa principală la motoarele diesel.

De altfel, Toyota renunță definitiv, din 2019, la motoarele diesel pentru autoturismele vândute în Europa, propulsia hibridă devenind principalul cal de bătaie. Este, probabil, cel mai clar semnal privind trendul pe care propulsia hibridă îl va avea în următorii ani, și în România.

inmatriculari-masini-hibrid-noiembrie-2018-ecoprofit-3

 

REZUMAT

În luna noiembrie 2018, toate cele trei domenii de mașini eco au continuat revirimentul estimat pentru finalul de an. Piața de mașini electrice a înregistrat 69 de înmatriculări, în media lunară a anului. Mașinile plug-in hibride rămân la un nivel doar rezonabil (47 de exemplare), în timp ce domeniul hibridelor (531 de exemplare) depășește media lunară.

 

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IANUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – FEBRUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – MARTIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – APRILIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – MAI 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IUNIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IULIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – AUGUST 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – SEPTEMBRIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – OCTOMBRIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – NOIEMBRIE 2018   

   SITUAȚIA ÎNMATRICULĂRILOR DE MAȘINI ECO 2010-2017  

SHARE