Înmatriculările de mașini hibride au crescut cu 50% în 2017 față de finalul lui 2016

inmatriculari-2017-masini-hibrid-ecoprofit-0

Piața de mașini hibride înmatriculate în România se apropie încet de cota de 10.000 de unități – ceea ce, chiar dacă reprezintă doar o fracție (sub 0,2%) din parcul de autoturisme, arată că sunt din ce în ce mai mulți români, atât persoane fizice, cât și companii, care au depășit temerile privind această tehnologie de propulsie, văzută deja ca o alternativă viabilă la motoarele diesel poluante.

inmatriculari-2017-masini-hibrid-ecoprofit-6

Este interesant de remarcat că și oferta de mașini hibride este mult mai generoasă decât în cazul mașinilor electrice sau plug-in hibride: circa 60 de modele hibride se „luptă” pentru preferințele românilor. Cele mai multe au sisteme hibride care combină un motor pe benzină cu unul sau două electrice), dar sunt câteva modele care mizează pe combinația dintre un motor diesel și unul electric – acestea făcându-le cu ochiul în general celor care parcurg mulți kilometri anual.

inmatriculari-2017-masini-hibrid-ecoprofit-1

Mașinile hibride nu beneficiază de subvenții prin programul „Rabla Plus”, ci doar prin programul „Rabla Clasic”: 1.700 de lei, la care se mai adaugă 1.000 de lei pentru mașinile hibride cu emisii CO2 sub limita de 98 g/km – deci un total de 2.700 de lei (circa 580 euro). Prin adăugarea primei de casare (6.500 lei), o mașină hibridă poate ajunge la o subvenție de maximum 9.200 lei (aproape 2.000 de euro).

inmatriculari-2017-masini-hibrid-ecoprofit-7Nu e o sumă așa de motivantă ca în cazul mașinilor electrice sau plug-in hibride, dar, grație diverselor oferte ale importatorilor, mașinile hibride noi au avut o foarte bună evoluție în 2017, fiind înmatriculate de 1,5 ori mai multe decât mașinile hibride second hand. Mult mai interesant este că în 2017 înmatriculările de mașini hibride au crescut cu 50% față de câte erau înmatriculate la finalul lui 2016, astfel încât numărul total de mașini cu astfel de sisteme de propulsie a ajuns la aproape 9.000 de unități.

În ce privește popularitatea pe mărci și modele, de departe se remarcă Toyota (top-of-mind pe plan mondial în privința propulsiei hibride), lider incontestabil pe toată linia, atât în cazul înmatriculărilor de mașini noi, cât și second hand. Dar mai multe detalii găsiți în următoarele tabele:

inmatriculari-2017-masini-hibrid-ecoprofit-2

În ce privește înmatriculările de mașini hibride noi în 2017, Toyota are o cotă de piață covârșitoare, de 87% (iar, dacă adăugăm și Lexus, marca de lux a concernului japonez, se ajunge la 95%!). În 2017 am remarcat intrarea în scenă a mărcilor-surori sud-coreene KIA și Hyundai, cu modele împărtășind aceeași tehnologie de propulsie hibridă, în timp ce Suzuki oferă un sistem „mild-hybrid”, nu la fel de eficient ca alte sisteme, dar care este eligibil pentru subvenții.

inmatriculari-2017-masini-hibrid-ecoprofit-8
„Vedetele” înmatriculărilor de mașini hibride noi în 2017: Yaris Hybrid, Auris Hybrid, RAV4 Hybrid. Toate Toyota.

În topul modelelor hibride noi înmatriculate în 2017, prima jumătate a clasamentului este ocupată doar de modele Toyota, dintre care două sunt SUV/crossover. Chiar dacă cel mai popuar model este citadina Yaris Hybrid, ea este depășită ușor de Auris Hybrid (prin cumularea înmatriculărilor versiunii hatchbak și a celei break). Se mai remarcă SUV-urile de lux Lexus, văzute ca o alternativă la ofertele diesel ale celorlalți producători, în general cei germani premium.

inmatriculari-2017-masini-hibrid-ecoprofit-3

Faptul că au fost înmatriculate de 3,5 ori mai puține mașini hibride noi Toyota decât second hand în 2017 are o explicație simplă: foarte multe comenzi pentru mașinile hibride noi au venit din partea companiilor, în timp ce mașinile hibride second hand rămân victimele suspiciunilor privind durabilitatea bateriei, care reprezintă un risc major pentru clienții persoane fizice (în mod ilar, timbrul de mediu i-a convins pe mulți să aleagă mașini hibride second hand, deoarece acestea erau exceptate de la plata acestei taxe auto de primă înmatriculare).

inmatriculari-2017-masini-hibrid-ecoprofit-9
Patru generații de Toyota Prius. Cele mai apreciate, în domeniul second hand, a II-a și a III-a.

Deloc întâmplător, cel mai popular model hibrid second hand în 2017 rămâne bine-cunoscuta Toyota Prius. Dar, surprinzător, nu departe regăsim modelul francez Peugeot 508, al cărui sistem hibrid combină un motor diesel (pe puntea față) și unul electric (pe puntea spate) – ceea ce demonstrează apetitul încă foarte mare al publicului român pentru mașinile diesel. De asemenea, tot la capitolul surprize pot trece faptul că SUV-ul de lux Lexus RX a devansat berlina Honda Civic Hybrid, în primul rând datorită tracțiunii integrale (asociate cu un consum mai redus de combustibil).

inmatriculari-2017-masini-hibrid-ecoprofit-4

În total, în 2017 au fost înmatriculate puțin peste 3.000 de mașini hibride (noi și second hand), Toyota și Lexus adjudecându-și cea mai mare „felie” din această piață. O piață care începe să deschidă niște oportunități interesante – de exemplu, recondiționarea bateriilor devine încet un business serios și din ce în ce mai profitabil. Iar specialiștii în modele hibride Toyota sunt la cea mai mare căutare.

inmatriculari-2017-masini-hibrid-ecoprofit-5

În tabloul general, la final de 2017 este clară dominația Toyota și Lexus, care acaparează trei sferturi din înmatriculările totale de mașini hibride din România. Iar cel mai popular model hibrid de la noi este Prius, generația a II-a (produsă între 2003 și 2009) ținând capul de afiș și având o puternică reputație în materie de fiabilitate. Numărul destul de mare de Yaris Hybrid și Auris Hybrid se datorează în primul rând achizițiilor de flote ale companiilor, dar se remarcă un interes crescut și din partea persoanelor fizice, în ideea de alternativă la mașinile diesel.

În anii următori este de așteptat ca piața de hibride să crească constant, în mare parte grație companiilor care tind să-și înlocuiască flotele de mașini diesel. Este de așteptat ca Toyota să rămână lider, în parte și datorită creșterii ofertei în domeniul second hand. Marile avantaje ale unei mașini hibride, față de o mașină diesel comparabilă, țin de poluarea mult mai redusă în mediul urban, deci sunt curios ce măsuri vor mai lua administrațiile locale care să avantajeze propulsia hibridă în detrimentul celei diesel.

 

SHARE