Interzicerea mașinilor poluante în București – când se va întâmpla?

Pe final de aprilie, un consilier al Primăriei Generale București a „aruncat” în presă propunerea de restricționare a circulației în capitală a autovehiculelor cu norme de poluare cel mult Euro 2 în București, în timpul zilei, începând de la 1 ianuarie 2019.

Forma documentului induce în eroare, dând impresia că e o hotărâre votată deja de PMB – ceea ce a inflamat opinia publică, iar PMB a ieșit rapid la rampă, anunțând că nu își propune vreo restricționare a mașinilor, cel puțin nu „în perioada imediat următoare”. Însă ar urma analize, sondaje de opinie și studii de impact pe subiect.

Haideți să analizăm puțin ce ar însemna adoptarea unei astfel de propuneri, cu niște cifre în față.

Câți bucureșteni ar fi afectați de o astfel de propunere?

Normele de poluare Euro 2 au fost valabile până la finalul lui 1999 (dar mașini Euro 2 s-au mai comercializat până prin 2000-2001), deci, în principiu, o astfel de interdicție ar afecta mașinile cu vechime mai mare de 16-18 ani. Cam câte astfel de mașini credeți că sunt înmatriculate în București?

inmatriculari-autoturisme-bucuresti-ecoprofit-7

Conform statisticilor DRPCIV, la finalul lui 2017 în București erau înmatriculate cam 1,275 milioane de vehicule motorizate, după cum urmează:

  • circa 1,058 milioane de autoturisme – dintre acestea, vreo 250.000 erau mai vechi de 18 ani (adică 25%)
  • circa 185.000 de vehicule transport marfă – dintre care vreo 45.000 mai vechi de 18 ani (cam 24%)
  • aproape 4.000 de autobuze – dintre care vreo 800 mai vechi de 18 ani (adică 20%)
  • peste 4.700 de microbuze – dintre care vreo 700 mai vechi de 18 ani (vreo 15%)
  • peste 23.000 de vehicule pe două și trei roți (motocicluri) – dintre care vreo 8.000 mai vechi de 18 ani (cam 35%)

Deci o astfel de măsură ar afecta un sfert dintre deținătorii de autoturisme  înmatriculate în București.

La care s-ar mai adăuga cei cu mașini vechi din localitățile învecinate Bucureștiului (localități care aparțin de județul Ilfov), cei cu mașini înmatriculate în Bulgaria și cei care locuiesc în alte județe, dar lucrează în București sau sunt în vizită pe perioade scurte în Capitală.

inmatriculari-autoturisme-bucuresti-ecoprofit-8În cazul vehiculelor utilitare, proiectul de hotărâre stipulează niște excepții, așa încât e de așteptat ca mai puțin de 20% aceste vehicule să fie afectate. Asta în timp ce vehiculele de transport persoane ar fi exceptate cu totul de la această interdicție. Sincer, nu e în regulă, deoarece peste 90% dintre vehiculele utilitare și de transport persoane au motoare diesel, fiind utilizate mult mai intensiv decât autoturismele.

Cei cu scutere, motociclete și alte asemenea vehicule pot sta liniștiți: nu se specifică nimic despre aceste categorii în proiectul de hotărâre – asta deși vehiculele pe două roți sunt responsabile de cel mai mare grad de gălăgie în trafic… În plus, gradul lor de poluare este ignorat, deși cele mai multe folosesc un amestec de carburant și ulei în motor. Dar aici deja vorbim de niște probleme la nivel european în privința controlului acestor vehicule.

Concluzia incipientă este categorică: o astfel de măsură de restricționare a circulației, care ar afecta un sfert dintre bucureștenii care dețin mașini, este clar nepopulară. Primăria Generală susține că va demara consultări publice pe această temă – punem pariu că rezultatul va fi exact ca în cazul benzilor dedicate strict mijloacelor de transport în comun? Adică opinia publică va fi împotriva unei astfel de hotărâri.

Cum a evoluat parcul auto în București?

Din 2010 până acum, numărul de autoturisme înmatriculate în capitală a crescut progresiv – după o „perioadă de restriște” în 2010-2012, ca efect al crizei economice globale din 2008, se observă că rata de creștere a numărului de autoturisme înmatriculate a evoluat semnificativ.

inmatriculari-autoturisme-bucuresti-ecoprofit-1

Iar, pe fondul eliminării timbrului de mediu (o barieră controversată, dar eficientă în calea mașinilor foarte vechi), trendul se accelerează: dacă în 2017 capitala a înregistrat un surplus de peste 50.000 de autoturisme față de anul precedent, în primele trei luni ale lui 2018 deja avem un surplus de 20.000 (după scăderea mașinilor radiate, circa 1.000/lună).

inmatriculari-autoturisme-bucuresti-ecoprofit-9Deci, dacă autoritățile nu iau niciun fel de măsuri, la finalul lui 2018 am putea asista la un surplus de 70-80.000 de autoturisme în București. Iar numărul de autoturisme de pe străzile și bulevardele capitalei va depăși 1,1 milioane de unități. Adică un autoturism la fiecare doi locuitori ai Bucureștiului.

La care se adaugă autobuzele și microbuzele, precum și utilitarele mici și mari. Plus că, în realitate, în capitală circulă mai multe vehicule (cum ar fi cele ale navetiștilor din Ilfov sau cele înmatriculate în Bulgaria de către românii care nu au vrut să plătească taxa auto de primă înmatriculare).

Deci, realist vorbind, la finalul lui 2018 vom avea aproape 1,3 milioane de autovehicule îngrămădite pe șoselele și bulevardele capitalei.

Cred că orice bucureștean realizează că infrastructura rutieră este deja depășită. Cea mai bună confirmare vine dintr-un studiu realizat de specialistul în sisteme de navigație TomTom: Bucureștiul se situează pe locul 5 într-un clasament mondial al celor mai aglomerate metropole!

inmatriculari-autoturisme-bucuresti-ecoprofit-3

Dacă în 2016 (când erau înmatriculate un milion de autoturisme în capitală), gradul de aglomerație a fost cu 7% mai mare decât în 2015 (când erau înmatriculate cu vreo 50.000 de autoturisme mai puțin), oare nu e logic că, odată cu creșterea vertiginoasă a numărului de mașini, problemele de trafic se vor înrăutăți?

inmatriculari-autoturisme-bucuresti-ecoprofit-10Sau își mai face cineva iluzii că infrastructura rutieră mai poate fi ajustată în timp util pentru a face față creșterii vertiginoase a numărului de mașini?! În curând, efectele a aproape trei decenii de lipsă de responsabilitate a celor care s-au perindat prin primării vor deveni insuportabile, iar capitala va ajunge într-o situație disperată din punct de vedere al traficului (da, se poate mult mai rău decât acum!).

Dar, mai ales, din punct de vedere al poluării, un subiect căruia cei mai mulți locuitori ai capitalei încă nu îi acordă importanța cuvenită.

Cât de vechi sunt mașinile din București?

Prin deducție logică, mai multe mașini înseamnă un grad mai mare de aglomerație. La care se mai adaugă „transformarea” multor străzi și bulevarde în… parcări, ceea ce duce la o infrastructură și mai congestionată. Cu cât ambuteiajele sunt mai mari, cu atât crește consumul de carburant în mediul urban.

Deci și cantitatea de emisii poluante, pe care mașinile convenționale le „scuipă” pe țeava de eșapament direct în aerul respirabil. Nu mai repet acum ce efecte au diverșii poluanți asupra sănătății, am vorbit despre asta cu altă ocazie. E suficient să amintesc raportul Organizației Mondiale a Sănătății, în care Bucureștiul se plasa pe locul 4 în Europa după concentrația de particule fine PM2.5 (particule cu diametrul mai mic de 2,5 microni!).

inmatriculari-autoturisme-bucuresti-ecoprofit-4
Sursa grafic: The Guardian

Cu cât o mașină este mai veche și respectă norme de poluare depășite, cu atât cantitatea de poluanți pe care o emite este mai mare. Iar lucrurile nu arată deloc bine în privința parcului de autoturisme din București: la finalul lui 2017, din cele 1,05 milioane de unități înmatriculate, aproape 600.000 (deci peste jumătate) erau mai vechi de 10 ani.

inmatriculari-autoturisme-bucuresti-ecoprofit-11Circa 200.000 respectau maximum normele de poluare Euro 2, iar peste 300.000 normele de poluare Euro 3 și Euro 4. Am făcut această evidență, deoarece propunerea de hotărâre de care spuneam la început prevede ca din 2019 să se restricționeze accesul vehiculelor cu maximum Euro 2, iar din 2020 cel al vehiculelor cu maximum Euro 4.

Adică, la finalul deceniului, ar însemna ca, dacă hotărârea se aprobă, jumătate din autoturismele înmatriculate în București să nu mai poată circula în Capitală. Nu-i așa că vorbim de o problemă socială mai mult decât delicată? Dar oare protejarea dreptului de liberă circulație e mai importantă decât a dreptului la o viață cât mai sănătoasă?

inmatriculari-autoturisme-bucuresti-ecoprofit-5

Din 2010 încoace, este lesne de observat îmbătrânirea parcului de autoturisme din București. În special în 2017, anul eliminării timbrului de mediu, am asistat la creșterea semnificativă a mașinilor cu norme de poluare Euro 3 și Euro 4, în timp ce mașinile mai vechi de 20 de ani sunt chiar mai numeroase decât cele cu vechime între 16 și 20 de ani!

Nu intenționez să intru în discuții obositoare despre puterea de cumpărare scăzută a românilor. Las să vorbească datele, deci mă voi referi acum în primul rând la emisiile de particule fine (PM) asociate poluării auto, conform normativelor normelor Euro pentru autoturisme.

inmatriculari-autoturisme-bucuresti-ecoprofit-6
Sursa tabel: Wikipedia

În cazul mașinilor cu motoare pe benzină cu norme de maximum Euro 4, emisiile de PM… nu se măsoară. E adevărat, cantitatea este infimă față de motoarele diesel, în cazul cărora normele Euro 1 permiteau o cantitate maximă de până la 0,18 g/km, iar Euro 2 de maximum 0,08 g/km. La Euro 4, limita a scăzut până la 0,025 g/km – ceea ce pare foarte puțin, nu-i așa?

Asta până când comparăm cu Euro 5 și Euro 6, unde limita este de 0,005 g/km, adică de 5 ori mai redusă decât la Euro 4 și de 16 ori mai redusă decât la Euro 2. Am văzut mai devreme că, la finalul lui 2017, mai mult de jumătate din autoturismele înmatriculate în București erau conforme cel mult Euro 4.

Deci jumătate dintre mașinile din capitală se fac responsabile de un grad de poluare de cel puțin cinci ori mai mare decât cealaltă jumătate…

Dacă mai adăugăm vehiculele utilitare care „aleargă” toată ziua prin București, alături de autobuze și microbuze, deja sunt sigur că tabloul devine extrem de gri pentru oricine. Și nici măcar nu am vorbit despre condițiile tehnice precare ale multor vehicule!

Măsurile drastice – o necesitate

În Europa sunt din ce în ce mai multe metropole, orașe și zone unde s-a depășit momentul taxării poluării, autoritățile (și populația) ajungând la concluzia că doar măsurile de interdicție mai pot avea cât de efecte. Germania este cel mai recent exemplu, unde asistăm la un mare scandal după ce Curtea Supremă a stipulat că e legal ca municipalitățile să interzică accesul mașinilor poluante în orașe.

inmatriculari-autoturisme-bucuresti-ecoprofit-12Printr-o hotărâre precum cea prezentată la început, Bucureștiul nu ar face altceva decât să se alinieze noului trend european. Pentru că alte soluții, care „să împace și capra și varza”, nu sunt viabile. Pur și simplu, capitala este din ce în ce mai sufocată de numărul de autovehicule și de poluarea acută pe care acestea o produc.

Într-adevăr, apare o problemă socială uriașă, de natură să afecteze, după cum am văzut, cel puțin jumătate dintre locuitorii cu mașini înmatriculate în București. Dar oare nu vorbim de un efect direct al deciziilor autorităților și politicienilor? Știu, e ușor să dai vina pe alții, dar responsabilitatea de a rezolva problema actuală ne aparține acum tuturor.

Celor care tună și fulgeră împotrivă oricărei măsuri le sugerez să se gândească la consecințele inevitabile ale adoptării strategiei „lasă că merge și-așa”. Iar autorităților locale să facă niște studii documentate privind costurile uriașe ale influenței poluării asupra sănătății locuitorilor, care vor contrazice sintagma populară „n-om muri noi dintr-atâta”.

Da,măsura foarte nepopulară a interdicției mașinilor poluante în București este imperios necesară. Cu cât se întârzie mai mult o astfel de decizie, cu atât suntem condamnați din ce în ce mai mulți să… jucăm ruleta rusească, fără să vrem. 

SHARE