Mașinile plug-in hibride – creștere serioasă a înmatriculărilor în 2017

inmatriculari-2017-masini-plug-in-hibrid-ecoprofit-0

Programul „Rabla Plus” a ajutat în 2017 îndeosebi vânzările de mașini 100% electrice (vezi aici analiza înmatriculărilor de vehicule electrice în 2017), dar și mașinile plug-in hibride au avut de câștigat de pe urma ecotichetului dedicat, de 20.000 de lei (circa 4.500 euro) – care, cumulat cu prima de casare, în valoare de 6.500 lei (circa 1.400 euro), putea duce la un „discount” guvernamental de aproape 6.000 de euro.

E adevărat, tehnologia plug-in hibridă e destul de complexă, iar prețurile acestor autovehicule sunt destul de serioase. De aceea, vorbim în general de modele de categorii superioare, o bună parte dintre ele fiind SUV-uri cu tracțiune integrală – în cazul mașinilor electrice, doar Tesla oferă așa ceva, Model X. Ceilalți producători auto vor arunca pe piață rivali de-abia pe finalul deceniului, deocamdată mizând pe propulsia plug-in hibridă ca alternativă la motoarele diesel.

inmatriculari-2017-masini-plug-in-hibrid-ecoprofit-1

Practic, în 2017 au fost înmatriculate în plus aproape 60% din totalul mașinilor plug-in hibride care erau înmatriculate la final de 2016. Așa încât totalul înmatriculărilor de mașini cu astfel de sisteme de propulsie se apropie de 600 de unități – față de mai puțin de 500 de mașini electrice la finalul lui 2017. Explicația e simplă: propulsia plug-in hibridă rezolvă marea problemă a autonomiei insuficiente la drum lung a mașinilor electrice.

inmatriculari-2017-masini-plug-in-hibrid-ecoprofit-6
Propulsia plug-in hibridă este tentantă pentru amatorii de SUV_uri, deoarece, în mediul urban, asigură un grad mai redus de poluare decât SUV-urile diesel

De aceea, din cele aproape 30 de modele plug-in hibride înmatriculate în România, 8 modele (adică o treime) sunt din categoria SUV, iar mare parte din restul modelelor se pretează la drumuri lungi. Există și câteva modele care fac parte dintr-o categorie aparte: electrice range-extender – motorul electric are rolul principal de tracțiune, iar cel termic este mai mult generator de curent electric și mai puțin motor de tracțiune (BMW i3 REX, Opel Ampera / Chevrolet Volt sau Mitsubishi Outlander PHEV).

Mai este de remarcat că mașinile plug-in hibride noi înmatriculate în 2017 sunt de 2,5 ori mai multe decât cele second hand, efect direct al ecotichetului din programul „Rabla Plus”. Mai jos am realizat și topuri pe mărci și modele, pentru a vedea care sunt cele mai populare astfel de modele, în funcție de preferințele clienților (noi sau second hand).

inmatriculari-2017-masini-plug-in-hibrid-ecoprofit-2

În domeniul mașinilor noi, în 2017 Mercedes-Benz a ținut capul de afiș grație versiunii plug-in hibride a SUV-ului compact GLC. De altfel, Mercedes-Benz a devansat BMW „la mustață” în topul mărcilor, în timp ce Audi se află mult în urmă – interesant că trioul mărcilor germane premium face legea în acest domeniu.

inmatriculari-2017-masini-plug-in-hibrid-ecoprofit-3

Când vorbim de mașini second-hand, Opel Ampera (împreună cu fratele geamăn Chevrolet Volt) a fost cel mai popular model plug-in hibrid în 2017, devansând confortabil versiunea plug-in hibrid a cunoscutului hibrid Toyota Prius, precum și SUV-ul Outlander PHEV. Poate părea surprinzător numărul deloc mic de exemplare second hand BMW i8 achiziționate în 2017, dar aici vorbim de un cu totul alt public…

inmatriculari-2017-masini-plug-in-hibrid-ecoprofit-4

Cumulând mașinile noi și second hand cu propulsie plug-in hibridă, înmatriculate în 2017, lider al clasamentului pe mărci devine BMW, care are și cele mai multe modele plug-in hibride în ofertă (șapte, față de patru la Mercedes-Benz). Totuși, BMW nu se regăsește pe podiumul celor mai populare modele plug-in hibrid din 2017, unde primele două poziții sunt ocupate de SUV-uri – în linie, de altfel, cu trendul din domeniul autoturismelor convenționale.

inmatriculari-2017-masini-plug-in-hibrid-ecoprofit-5

Per ansamblu, până la finalul lui 2017 domeniul mașinilor plug-in hibride este dominat categoric de… marca Volkswagen (grație numărului mare de astfel de modele înmatriculate în anii precedenți), urmată de BMW și Mercedes-Benz. Este destul de clar că piața de hibride plug-in se adresează în special celor cu o putere financiară mare sau companiilor, dar va mai trece foarte mult timp (și e nevoie de niște politici foarte curajoase ale autorităților) pentru ca dieselul să fie detronat de propulsia plug-in hibridă.

Deși personal nu consider propulsia plug-in hibridă chiar așa de avantajoasă, va fi interesant de urmărit evoluția acestei categorii de mașini în condițiile dezvoltării rapide a infrastructurii de stații de încărcare în orașe. Până la urmă, faptul că mașinile plug-in hibride oferă câteva zeci de kilometri de autonomie cu „zero kilometri” reprezintă un mare avantaj în fața mașinilor diesel (multe dintre ele SUV-uri), care sunt cele mai poluante în mediul urban.

 

SHARE