Peste 800 km ”cu un plin” cu familista electrică Metron 7

Ce ziceți de un monovolum cu propulsie electrică 100%, care poate merge aproape la fel de mult ca familistă similară diesel? Cei de la Metron Institute au demonstrat recent că se poate, obținând un adevărat record de autonomie.

record autonomie masini electrice metron 7 - ecoprofit 0

Unii poate ați mai auzit de firma slovenă Metron Institute: acum doi ani a câștigat Raliul Monte Carlo al Energiilor Regenerabile cu un model… Dacia Sandero Elektro. Exact, un Sandero din prima generație, convertit în mașină electrică, având o autonomie de până la 400 km.

record autonomie masini electrice metron 7 - ecoprofit 1Între timp, slovenii au realizat un proiect și mai interesant: Metron 7, care nu este altceva decât un monovolum compact Mazda5, căruia i-a fost adaptat un sistem de propulsie 100% electric, fără a afecta spațiul interior.

Bateriile de mare capacitate (86 kWh) și cu o densitate înaltă (187 Wh/kg) îi asigură mașinii o autonomie teoretică de 700 km, la o viteză medie de 70 km/h – cu 200 km mai mult decât o Tesla Model S 85kW, de exemplu.

record autonomie masini electrice metron 7 - ecoprofit 2Recent, în cadrul competiției WAVE 2015, pe un traseu complex între Berlin și Karlsruhe, Metron 7 a stabilit un nou record de autonomie: 826 km fără reîncărcarea bateriei, viteza medie fiind de 72 km/h (destul de ridicată), iar traseul variat, de la zone urbane și rurale până la șosele de viteză sau chiar autostrăzi. Șoferul și pasagerul lui Metron 7 nu au folosit aerul condiționat, ceea ce a ajutat la obținerea unei autonomii atât de bune.

Însă mult mai important a fost sistemul range-extender full-electric: o baterie suplimentară, de 22 kWh, cu rolul de încărcare a bateriilor principale. La care se adaugă îmbunătățirile aduse înaintea cursei în materie de aerodinamică și de reducere a masei vehiculului. De asemenea, eficiența motorului și bateriilor se datorează și sistemului inedit de răcire, care a permis funcționarea fără probleme și în regim sportiv (Metron 7 a câștigat, la categoria sa, premiul de viteză pe circuitul Sachsenring, de exemplu).

record autonomie masini electrice metron 7 - ecoprofit 4Totuși, obținerea acestui record de autonomie are un preț: conform proiectanților, costul bateriilor se ridică la circa 50.000 USD. La care mai trebuie adăugate cheltuielile pentru motorul electric, sistemele electronice de control și modificările structurale aduse mașinii.

Practic, ne apropiem de prețul celei mai accesibile Tesla Model S, dar în condițiile unei autonomii aproape duble și a unui spațiu interior mult mai bine adaptat necesităților unei familii la drumurile lungi.

Este adevărat că, în cazul mașinilor electrice, asigurarea unei autonomii similare cu a mașinilor diesel convenționale rămâne costisitoare pentru moment. În principal din cauza costurilor tehnologiei bateriilor, dar și din cauza tergiversării marilor producători auto de a se implica mai mult în domeniul propulsiei electrice. Este clar, însă, că peste foarte puțin timp mașinile electrice vor ajunge foarte populare, odată surmontate barierele psihologice.