Efectele petrolului ieftin pe șosea: poluare mai mare, ambuteiaje mai multe

E bine că petrolul este așa de ieftin? La prima vedere, cei mai mulți șoferi vor spune că da. Dar este foarte probabil să vă schimbați părerea după ce veți afla rezultatele unor studii concrete.

petrol ieftin efecte poluare trafic - ecoprofit 0

PE SCURT

Un studiu al UMTRI afirmă că, în decurs de 90 de ani, consumul mediu global al mașinilor din SUA a scăzut cu doar 24%, în ciuda evoluțiilor majore tehnologice. Una dintre explicații ține de numărul de mașini de peste 30 de ori mai mare decât acum 90 de ani. Însă există și o corelație directă cu benzina mai ieftină, care privilegiază atât utilizarea mai intensivă a mașinilor, dar și achiziția de mașini mai gurmande, în principal SUV-uri.

Un alt studiu, al TTI, ne prezintă o corelație între scăderea prețului la benzină și creșterea ambuteiajelor din orașele și de pe șoselele și autostrăzile americane. Deși prețul galonului s-a înjumătățit față de perioada pre-recesiune, problema ambuteiajelor duce, de fapt, la creșterea costurilor anuale pentru combustibil, din cauza irosirii acestuia în momentele de stagnare.

În plus, numărul de ore pierdute în trafic este mai mult decât dublu față de acum 30 de ani, din cauza creșterii volumului de autovehicule în condițiile în care infrastructura nu a putut fi adaptată în timp util. Ca urmare, pierderile estimative pentru bugetul SUA au ajuns 160 de miliarde USD/an, estimându-se că în 2020 vor fi de circa 200 de miliarde USD/an, doar din cauza problemei congestiei traficului.

Mai multe detalii, în continuare

De la început trebuie menționat că vorbim de două studii realizate în SUA, unde monitorizarea traficului rutier este foarte importantă pentru autorități și face parte din programul general de gestionare a infrastructurii. Într-o anumită măsură, rezultatele acestor studii pot fi valabile și pentru România – unde impresia generală este că ieftinirea carburanților va aduce doar avantaje populației.

Evoluția prețului carburantului în SUA

Așadar, barilul de petrol a ajuns la 40 USD, ba chiar ar putea coborî sub această valoare. Ceea ce ar însemna falimentul nu doar a unor companii petroliere, ci și probleme extrem de grave pentru economiile unor țări care se bazează intensiv pe exportul de petrol. Despre asta am mai vorbit cu altă ocazie, acum vreau să aduc în discuție efectele petrolului ieftin, deci a carburanților ieftini la pompă.

petrol ieftin efecte poluare trafic - ecoprofit 1
Sursa: Zfacts.com

 

Din graficul de mai sus se vede care a fost evoluția prețului mediu al benzinei în SUA după 1970. Vârful a fost atins exact înaintea crizei economice din 2008, după care a urmat o cădere abruptă, iar apoi o revenire, în funcție de mișcările de pe piața petrolului. Acum, pe fondul unei supraproducții de petrol, prețul acestuia este din nou mic, în jurul valorii de 2 USD/galon.

Benzina mai ieftină este binevenită din punct de vedere al statisticilor economice, deoarece încurajează, nu-i așa, consumul. În teorie, oamenii circulă mai mult, au reînceput să cumpere mașini (și nu neapărat economice!), transportul e mai ieftin, deci și produsele sunt mai accesibile, etc. În practică, însă…

Economia de combustibil a scăzut foarte puțin în aproape un secol

Până în anii ’70, industria auto din SUA nu-și punea problema eficientizării motoarelor. Știm cu toții tabloul idilic al societății americane de până acum o jumătate de secol: mașini uriașe, consum uriaș, prețuri derizorii ale benzinei. Însă, odată cu criza petrolieră, fabricanții auto s-au trezit brusc provocați să investească într-o tehnologie care să facă mașinile mai economice, dar și mai puțin poluante – deoarece începeau să apară reglementări în această direcție.

petrol ieftin efecte poluare trafic - ecoprofit 2
Ford Model T, cel mai bun exemplu al mașinilor din SUA în anii ’20, când conceptul de ”motor economic” nu exista

De atunci și până acum, evoluțiile în materie de motoare, aerodinamică și proiectarea caroseriilor au adus mari câștiguri în materie de eficiență. Iar specialiștii de la UMTRI (Michigan Transportation Research Institute) s-au gândit să vadă cum a evoluat industria în 90 de ani (între 1923 și 2013), luând ca principal factor consumul global al mașinilor (în MPG – miles per gallon).

Estimarea consumul mediu anual s-a bazat pe raportul între distanța totală parcursă pe an și cantitatea totală de benzină cumpărată. În unele perioade, aceste valori au necesitat o extrapolare (de exemplu, în timpul războaielor), din cauza lipsei unor date oficiale.

Cum a evoluat consumul mediu global în diverse perioade

Principial, consumul mediu în SUA a scăzut în 2013 față de 1923 – dar nu așa de mult cum ar induce ideea de ”îmbunătățiri tehnologice radicale”. De la 14 mpg (circa 16,8 litri/100 km) s-a ajuns, după 90 de ani, la 17,6 mpg (circa 13,3 litri/100 km). Deci o scădere de numai 24% în aproape un secol. Care sunt explicațiile acestui rezultat neașteptat de pesimist?

petrol ieftin efecte poluare trafic - ecoprofit 3
Câtă vreme consumul nu era prioritar, mai importante erau performanțele cât mai bune ale motoarelor

În primii 50 de ani, industria auto a evoluat în direcția creșterii performanțelor motoarelor, dar în detrimentul consumului. Care a ajuns de la 14 mpg (în perioada 1923 – mijlocul anilor ’30) până la 11,9 mpg în 1973 – ceea ce corespunde unei creșteri a consumului de la 16,8 litri/100 km la 19,7 litri/100 km (deci o creștere cu 17%).

Odată cu criza petrolieră, între 1974 și 1991 s-a constatat o reducere a consumului, de la 11,9 mpg (circa 16,8 litri/100 km) la 16,9 mpg (13,9 litri/100 km). Adică o diferență de 17% – similară cu perioada precedentă, când consumul crescuse. Cea mai importantă influență la scăderea consumului a avut-o introducerea standarului CAFE (Corporate Average Fuel Economy), care a intrat în vigoare din 1978.

petrol ieftin efecte poluare trafic - ecoprofit 4
După anii ’80, industria auto americană a început să renunțe la ”metehnele” mașinilor uriașe, gurmande și ineficiente

Din 1991 până în 2013, deși industria auto susține că a investit masiv în tehnologii de reducere a consumului și poluării, valorile estimate pentru consumul mediu au scăzut de la 16,9 mpg (circa 13,9 litri/100 km) la 17,6 mpg (circa 13,3 litri/100 km) – adică o scădere de numai 4% în două decenii de evoluții galopante ale tehnologiei și standardelor anti-poluare.

Factori care influențează valorile de consum

În primul rând, acum sunt mult mai multe mașini în circulație în SUA: flota totală de autoturisme și utilitare era de aproape 250 milioane de unități în 2013, față de numai 8 milioane acum 90 de ani. Deci acum sunt de 30 de ori mai multe vehicule pe șoselele și autostrăzile americane, ceea ce, evident, diminuează drastic avantajul tehnologiei superioare când vine vorba de valorile globale de consum.

Apoi intervine factorul crizei economice din 2008, care i-a făcut pe mulți să nu-și mai schimbe foarte repede mașinile. Așa încât parcul auto al SUA începe să îmbătrânească foarte rapid: vârsta medie a mașinilor a ajuns la 11,5 ani, ceea ce înseamnă că mașinile mai puțin eficiente și mai poluante influențează și ele consumul global.

petrol ieftin efecte poluare trafic - ecoprofit 5
SUA a dat startul ”invaziei” SUV-urilor, în paralel cu prolificul segment al pick-up-urilor

Nu în ultimul rând, este de remarcat evoluția explozivă a SUV-urilor, care, fiind mașini mai mari și mai grele, au un consum mai mare decât o mașină obișnuită. Conform specialiștilor, segmentul SUV-urilor a dus în ultimii 50 de ani la o creștere de 53% a cantității de benzină utilizate în SUA față de situația în care ar fi fost cumpărate doar autoturisme normale de persoane.

Așadar, dintr-o perspectivă generală, consumul de carburant și poluarea mașinilor rămân la cote alarmante, chiar și după 100 de ani de evoluții tehnologice. Iar, în condițiile ieftinirii carburanților, devine clar că situația riscă să se înrăutățească și mai mult în viitorul apropiat.

Ambuteiajele: ”factură” de 160 de miliarde USD pe an!

Un recent studiu al TTI (Texas A&M Transportation Institute) arată că fenomenul aglomerației pe șoselele și autostrăzile Americii a revenit la nivelurile dinaintea recesiunii economice. Scăderea rapidă a prețului la carburanți a făcut populația să folosească mai intensiv mașinile și să cumpere noi vehicule, în timp ce adaptarea infrastructurii nu poate ține pasul într-un timp așa de scurt.

petrol ieftin efecte poluare trafic - ecoprofit 6
Ambuteiajele riscă să devină o problemă de siguranță națională în SUA…

Departamentul de Transporturi al SUA arată că, în ultimul an, americanii au parcurs peste 3 trilioane de mile, ceea ce este chiar mai mult decât recordul înregistrat în 2007, înaintea crizei economice mondiale. Iar, față de 1982, timpul pentru navetă s-a dublat, în timp ce aglomerația din orașele medii și mari se consideră că e de până la 4 ori mai ridicată decât acum 30 de ani (când ambuteiajele deveniseră deja o problemă de interes național).

În cifre, în 2014 se estimează că timpul pierdut în trafic (considerat o pierdere din punct de vedere al productivității) a totalizat 7 miliarde de ore – corespunzător unui timp mediu de 42 de ore/șofer/an (față de 18 ore în 1982, de exemplu). De asemenea, combustibilul ars degeaba în momentele de stagnare se cifrează la 19 galoane/șofer/an, deci un cost suplimentar de aproape 1.000 USD/an (față de 400 USD/an în 1982).

petrol ieftin efecte poluare trafic - ecoprofit 7
Tiparul ambuteiajelor (cât la sută din timp se pierde zilnic din cauza aglomerației). De luni până vineri timpul pierdut crește, iar în zielele de weekend scade drastic – duminica se înregistrează niveluri ale aglomerației la jumătate față de vineri. În timpul unei zile obișnuite, orele de vârf sunt spre seară, la final de program de lucru – dar, practic, în tot cursul zilei putem vorbi de un grad suficient de mare al aglomerației (sursa: 2015 Urban Mobility Scorecard)

În total, orele pierdute în ambuteiaje și combustibilul irosit au dus în 2014 la pierderi de circa 160 de miliarde USD. Din 1982 până acum au fost irosite 3,5 trilioane USD din cauza ambuteiajelor, din care 20% doar în cei 6 ani de după criza economică. În acest ritm, în 2020 se va ajunge la pierderi anuale de circa 200 de miliarde USD, iar timpul pierdut va crește până la peste 8 miliarde de ore/an.

În teorie, benzina mai ieftină ar însemna pentru un șofer economii de câteva sute de dolari anual. Iată, însă, că pratica demonstrează că, din cauza creșterii nivelului ambuteiajelor, benzina mai ieftină duce, de fapt, la irosirea a aproape 1.000 USD/an, pe lângă inconvenientele greu de cuantificat ținând de creșterea timpului de așteptare în trafic.

petrol ieftin efecte poluare trafic - ecoprofit 8
Adaptarea infrastructurii devine din ce în ce mai scumpă și mai greoaie. Trebuie găsite soluții inovative și flexibile pentru transportul personal

Specialiștii acestui studiu consideră nu mai este viabil vechiul mod de gândire, de adaptare a infrastructurii la creșterea numărului de mașini. Pur și simplu investițiile ar fi prea mari, iar spațiul este din ce în ce mai redus. În plus, timpul necesar ar fi prea mare pentru a rezolva în timp util problema.

Mai indicat este ca autoritățile să gândească soluții mai flexibile:

  • angajatorii ar trebui încurajați să le ofere posibilitatea angajaților de a lucra de acasă, ca să nu se mai deplaseze la locul de muncă sau de a oferi un orar flexibil
  • investițiile în transportul multimodal ar trebui să fie priorititizate, iar oamenii încurajați și motivați să folosească această alternativă față de utilizarea mașinii personale
  • promovarea și susținerea mijloacelor de propulsie nepoluante sau cât mai puțin poluante
  • investițiile în sisteme de conectivitate și automatizare, pentru fluidizarea traficului
CONCLUZIE
petrol ieftin efecte poluare trafic - ecoprofit 9
Prețul benzinei scade, însă dezavantajele din realitate devin mai stringente

Realitatea ne arată că ieftinirea artificială a petrolului și scăderea prețurilor la carburanți aduc multe dezavantaje față de avantajele teoretice. Evoluțiile tehnologiei sunt anihilate de creșterea consumului cauzat de numărul mai mare de vehicule, care și circulă mai mult. Economiile teoretice aduse de ieftinirea carburantului sunt contracarate de pierderile cauzate de creșterea aglomerației pe șosele.

Nu în ultimul rând, planurile de reducere a poluării din sectorul transporturilor sunt aruncate în aer de costurile atractive ale propulsiei convenționale, marele public nefiind aproape deloc informat și educat în sensul înțelegerii riscurilor poluării (un efect direct al societății de consum, care pune accentul doar pe ceea ce poate fi contorizat în bani).

Există vreo soluție viabilă pentru a contracara aceste probleme? Care, la o scară mai mult sau mai puțin mică, se replică și în cazul celorlalte țări, inclusiv România. Răspunsul cel mai clar este în fața noastră: ar trebui renunțat la petrol. Însă, realist vorbind, această dependență este de așteptat să mai dureze câteva decenii, până când soluțiile nepoluante vor deveni cu adevărat competitive și lumea va înțelege avantajele incomensurabile ale acestora. Pentru moment, doar inovația, inteligența și competența pot rezolva cât de cât problemele. Ceea ce, nu-i așa, este extrem de provocator pentru firea umană…