Refresh Renault ZOE: baterie de 50 kWh, autonomie de 390 km WLTP, motor de 100 kW

Pe finalul acestui deceniu, unul dintre cei mai cunoscuți pionieri ai noii epoci a electromobilității – modelul francez Renault ZOE – trece printr-un remake interesant, prin care sunt aduse îmbunătățiri în punctele esențiale, astfel încât ZOE să rămână și în următorii ani o propunere cât mai tentantă pentru amatorii de mașini electrice.

Aspect ușor mai agresiv

Când spunem „noul Renault ZOE”, nu ne referim, de fapt, la o nouă generație a citadinei electrice. Este vorba mai mult de un facelift foarte pronunțat, care diferențiază noul model față de precedentul în primul rând datorită modificărilor estetice aduse părții frontale: faruri cu contur LED și un spoiler mai sportiv.

În rest, silueta e aceeași – un fel de hatchback-coupe înăltuț, puțin mai lung de 4 metri și cu un aspect general menit a le face cu ochiul mai mult femeilor. Sincer vorbind, încă de la început, din 2012, ZOE a fost o mașină plăcută, cu un design suficient de original cât să nu „expire” nici după un deceniu.

Interior clar îmbunătățit

Planșa de bord a lui ZOE, ca de fapt întregul habitaclu, aminteau până acum foarte clar de citadina Renault Clio – ceea ce nu era o problemă din punct de vedere al aspectului, dar, având în vedere prețul mai mare al mașinii electrice, au apărut destul de multe controverse privind calitatea materialelor și nivelul de echipare.

renault-zoe-2020-ecoprofit-204

 

Acum, ZOE continuă ideea împrumutului planșei de bord de la noul Renault Clio, dar se pare că rezolvă carențele dinaintea acestui refresh. Aspectul bordului este acum mai matur, ceea ce se traduce printr-o ergonomie îmbunătățită, dar și prin creșterea dimensională a touchscreenului central, de 9.3” (plasat pe verticală, deci mult mai intuitiv și mai apropiat de experiența de utilizare a smartphone-ului personal).

În ce privește calitatea generală, aceasta trebuie verificată în realitate. Dar e de remarcat accentul pus pe reciclare: de exemplu, tapițeria scaunelor este reciclată 100% din resturi de centuri de siguranță (!) și PET-uri, iar procesul de producție a fost optimizat astfel încât să emită cu 60% mai puțin CO2 decât procesele clasice.

Un alt detaliu interesant este înlocuirea manetei frânei de mână cu un buton pentru acționarea electrohidraulică a acesteia, ceea ce eliberează foarte mult spațiu între scaunele din față. Ar fi fost și mai interesant dacă selectorul „cutiei de viteze” ar fi cedat locul unor butoane.

renault-zoe-2020-ecoprofit-202

În rest, bancheta oferă suficient loc pentru doi pasageri, iar, la nevoie, chiar și pentru al treilea. Portbagajul rămâne suficient de încăpător pentru o mașină de oraș, depășind 330 de litri. S-au făcut progrese și la capitolul echipare – foarte interesante sunt display-ul de 10 inch, din spatele volanului, sau încărcarea wireless a smartphone-ului. Din păcate, niciun cuvânt despre scaunele încălzite…

În schimb, nivelul de siguranță este la cote foarte înalte din punct de vedere al sistemelor moderne de asistență, reunite sub titulatura ADAS (Automated Driver Assistance Systems). De la monitorizarea punctului mort și păstrarea benzii de rulare până la asistarea „fără mâini” la parcare sau recunoașterea indicatoarelor rutiere, ZOE este foarte pregătit să facă pasul spre un stil de condus „foarte-aproape-de-autonom”.

Pachet tehnic evoluat

În 2017, ZOE primea o nouă versiune: Z.E. 40 – adică o baterie de 41 kWh (o capacitate aproape dublă față de a bateriei inițiale de 22 kWh), ce putea asigura o autonomie maximă teoretică de 400 km (conform vechilor măsurători NEDC; noile măsurători WLTP indicau doar 300 km). După care, la începutul lui 2019, a venit rândul unui nou motor, R110 (adică 109 CP, față de 92 CP precedentul motor).

Baterie de 51 kWh, autonomie maximă teoretică WLTP de 390 km, motor electric R135 de 135 CP și cu 245 Nm (0-100 km/h în mai puțin de 10 secunde)
Baterie de 51 kWh, autonomie maximă teoretică WLTP de 390 km, motor electric R135 de 135 CP și cu 245 Nm (0-100 km/h în mai puțin de 10 secunde)

Ei bine, pentru finalul lui 2019, noul ZOE propune atât o baterie mai mare, cât și un motor mai puternic. Ceea ce, alături de modificările estetice, dar mai ales de la interior, mă împiedică să văd acest nou ZOE doar ca un facelift al actualei versiuni. Și, trebuie să recunosc, sunt cu atât mai nerăbdător să testez noul ZOE!

Pentru că lucrurile arată foarte promițător. Bateria de 52 kWh (de unde și indicativul Z.E. 50) promite o autonomie maximă teoretică de 390 km – dar, de data aceasta, conform noilor măsurători WLTP. Practic, față de bateria de 41 kWh vorbim de o creștere teoretică a autonomiei cu 90 km. Procentual, pentru o creștere de 21% a capacității, autonomia crește cu 30%. În condițiile în care dimensiunile sunt aceleași.

renault-zoe-2020-ecoprofit-302

În plus, ZOE intră, în sfârșit, în clubul mașinilor cu încărcare fast-charge, în curent continuu. Atâta doar că este limitat la o putere maximă de încărcare de 50 kW – în circa 30 de minute se câștigă circa 140 km de autonomie. Evident, e nevoie de un test în condiții reale pentru a vedea dacă noua evoluție a lui ZOE chiar merită.

Noul motor, cod R135, este mai puternic: 100 kW sau 135 CP, adică un plus deloc neglijabil, de 26 CP față de precedentul motor R110. Și în privința cuplului motor lucrurile au evoluat: acum vorbim de 245 Nm (față de 225 Nm la R110), o valoare mai bună decât a celui mai puternic motor de pe Clio – benzinarul turbo de 1,4 litri și 131 CP).

renault-zoe-2020-ecoprofit-303

Francezii promit pentru noul ZOE un comportament mai dinamic, cu un demaraj 0-100 km/h în mai puțin de 10 secunde. Dar lucrurile astea rămâne să le verific pe viu, nu-i așa? Un lucru demn de menționat este apariția noului mod „B”, care accentuează fenomenul de frânare regenerativă, fiind foarte util în mediul urban, pedala de frână necesitând o utilizare mai rară.

Concluzie?

Chiar dacă după 7 ani de „carieră”, industria auto presupune înlocuirea unui model cu o nouă generație, gândită inginerește de la zero, în cazul lui ZOE nu cred că asta era prioritatea. Momentan, în domeniul mașinilor electrice concurența acerbă este concentrată pe performanțele în materie de autonomie și încărcare.

Iar noul ZOE vine cu o evoluție pertinentă în acest sens – chiar dacă unii se așteptau la o autonomie mai mare, să nu uităm, totuși, că vorbim de o mașină în primul rând urbană, cu un gabarit adaptat utilizării în oraș, nu vacanțelor lungi cu familia și o grămadă de bagaje. Evoluția pe plan tehnologic este una bună, iar la capitolul habitaclu este chiar peste așteptări.

renault-zoe-2020-ecoprofit-401

E adevărat, factorul preț, extrem de important raportat la ce oferă mașina, se mai face așteptat. Cred că prețurile le vom afla nu cu mult înainte de Salonul Auto de la Frankfurt, din luna septembrie, când noul Renault ZOE va fi prezentat în premieră mondială publicului.

Aici, însă, faptul că nu vorbim de o mașină cu totul nouă ar putea reprezenta un avantaj interesant: eu estimez că prețul de plecare al lui ZOE va fi mai mic de 25.000 de euro. Pentru că acum și concurența în segmentul său începe să fie mai aprigă (vezi noile Peugeot e-208 sau Opel Corsa-e, de pildă).

SHARE