Situația înmatriculărilor de mașini eco în România – 2010-2017

inmatriculari-masini-eco-2010-2017-ecoprofit

Anul 2017 se poate spune că este anul decolării serioase a pieței de mașini eco în România, pe fondul unui program Rabla Plus foarte generos (ecotichet de circa 10.000 de euro pentru mașinile 100% electrice noi, respectiv ecotichet de vreo 4.500 euro pentru mașinile plug-in hibride noi, cu emisii CO2 sub 50 g/km).

Drept pentru care cred că în 2018 merită analizată evoluția LUNARĂ a înmatriculărilor de mașini eco (electrice, plug-in hibride și hibride), noi și second hand. Pentru început, însă, să vedem cum a evoluat această piață din 2010 până acum.

 

Înmatriculări mașini hibride 2010-2017

La începutul lui 2010, în România erau înmatriculate mai puțin de 700 de mașini hibride, cele mai mari felii revenind lui Lexus și Toyota – ordinea nu ar trebui să fie surprinzătoare, deoarece, pe piața second hand, SUV-ul Lexus RX nu era cu mult mai scump decât berlina Prius, deci era preferat pentru spațiul mai mare și tracțiunea integrală.

 

INMATRICULARI-MASINI-ECO-ROMANIA-ECOPROFIT-104

Din cele 659 de mașini hibride înmatriculate în România la finalul lui 2019, cele mai multe modele erau Lexus (SUV-ul RX – 287 exemplare; limuzina LS – 67; berlina GS – 41), brandul japonez contorizând aproape două treimi din total. Dacă adăugăm și cele 203 de modele Toyota Prius, concernul Toyota domina fără drept de apel firava piață eco din România la începutul anilor 2010.

 

Evoluția îmatriculărilor de mașini hibride în România a primit o lovitură în 2012, de-abia din 2015 revenind la o creștere substanțială. În 2017 au fost înmatriculate peste 3.000 de mașini cu sisteme de propulsie hibridă (de trei ori mai multe decât în 2015!), atât datorită dinamicii bune a pieței second hand, dar mai ales datorită creșterii apetitului companiilor pentru modelele noi.

INMATRICULARI-MASINI-ECO-ROMANIA-ECOPROFIT-103

 

Practic, la sfârșitul lui 2017, în România erau înmatriculate peste 10.500 de autoturisme cu sisteme de propulsie hibridă. Deloc întâmplător, trei sferturi dintre acestea sunt Toyota și Lexus, cel mai popular model hibrid din România fiind Toyota Prius – la fel ca pe plan mondial. Numărul relativ mare de modele hibrid-diesel Peugeot-Citroen este explicat de atracția clienților second hand spre economicitatea motoarelor diesel, în special la drum lung.

INMATRICULARI-MASINI-ECO-ROMANIA-ECOPROFIT-105

Peste 60 de modele cu propulsie hibridă pot fi găsite în parcul auto total în acest moment, de la modele cu sisteme mild-hybrid (cum oferă Suzuki sau Audi) până la mașini sport de sute de cai putere (Lexus LC sau chiar două exemplare de Ferrari LaFerrari!). În anii următori, piața second hand de mașini hibride este de așteptat să evolueze pe măsură ce publicul capătă încredere în tehnologie și o percepe drept o bună alternativă la motoarele diesel sau la cele pe benzină.

 

Înmatriculări mașini plug-in hibride 2010-2017

În România, primele înmatriculări de mașini plug-in hibride au fost înregistrate în anul 2012, când două astfel de modele au fost importate în țară: 4 unități din revoluționarul (la ora respectivă) Opel Ampera, respectiv un exemplar al variantei plug-in a popularului model hibrid Toyota Prius.

Din cauza prețurilor ridicate, în special raportat la mașinile diesel, evoluția acestei categorii de mașini eco s-a făcut simțită doar din 2014, piața fiind impulsionată de apariția SUV-ului Mitsubishi Outlander PHEV, un lider european în domeniul plug-in hybrid. Apoi, din 2016, pe fondul unor subvenții guvernamentale atractive, numărul de mașini cu astfel de sisteme de propulsie a crescut substanțial – chiar dacă numărul de unități este insignifiant raportat la piața auto totală.

INMATRICULARI-MASINI-ECO-ROMANIA-ECOPROFIT-201

Până la jumătatea acestui deceniu, importatorii auto de la noi doar au tatonat ideea de mașini plug-in hibride, văzute ca un compromis între avantajele deplasării cu zero emisii în orașe (dar pe distanțe mult mai scurte decât în cazul mașinilor 100% electrice), respectiv eliminarea temerilor de tip „range anxiety” la drum lung (dar în condițiile unui consum de carburant mai mare decât mașinile diesel comparabile).

 

La acest moment, oferta de modele plug-in hibride este mult mai diversificată decât s-ar fi așteptat cineva acum cinci ani – aproape 30 de modele distincte. Deloc întâmplător, cele mai multe modele plug-in hibrid sunt oferite de producători premium, fiind în general din categorii superioare. Pe de altă parte, până la finalul lui 2017 erau înmatriculate mai puțin de 500 de mașini cu astfel de sisteme de propulsie alternativă, deci e cazul ca și entuziasmul să fie foarte temperat…

INMATRICULARI-MASINI-ECO-ROMANIA-ECOPROFIT-202

Deși Opel Ampera și Mitsubishi Outlander PHEV erau cele mai populare modele plug-in hibrid la finalul lui 2017 (majoritatea exemplarelor de Ampera provenind de pe piața second hand), „lupta” se duce între BMW și Mercedes-Benz, pe terenul mașinilor noi.

Deocamdată, BMW este avantajat, oferind mai multe modele plug-in hibrid (ba chiar surprinde numărul mare de coupe-uri i8, 29 de exemplare, preferate de români). Deloc întâmplător, jumătate din toate modelele plug-in hibrid înmatriculate până la finalul lui 2017 erau SUV-uri, trend care e de așteptat să continue și în anii următori.

 

Înmatriculări mașini electrice 2010-2017

Evoluția pieței de mașini 100% electrice din România a fost incertă până în 2016, când a fost pus la punct un program de subvenționare foarte atractiv. Ceea ce reprezintă o lamă cu două tăișuri, deoarece domeniul mașinilor electrice devine astfel prea dependent de ecotichete, iar importatorilor le este mai dificil să-și facă planuri pe termen mai lung. În plus, mașinile electrice depind foarte mult și de evoluția infrastructurii de stații de alimentare, încă un factor de impredictibilitate.

INMATRICULARI-MASINI-ECO-ROMANIA-ECOPROFIT-301

Din punct de vedere al volumelor, înmatriculările de mașini electrice sunt insignifiante față de înmatriculările totale de mașini. Dar, ca evoluție, creșterile substanțiale din 2016 și 2017 promit o dezvoltare susținută – cu rezervele ținând de dependența față de subvențiile guvernamentale. În cifre, în 2017 s-au înmatriculat de 35 de ori (!) mai multe astfel de mașini decât în 2011…

Deloc întâmplător, cele mai multe mașini electrice sunt noi (beneficiind de ecotichetul foarte generos), ceea ce explică, de altfel, faptul că în 2017 au fost înmatriculate mai multe vehicule electrice decât în toți cei șase ani precedenți. De remarcat și că foarte puține exemplare provin de pe piața second hand, unde temerile privind durabilitatea bateriilor sunt mari.

Mențiune: evoluția din ultimii doi ani a vânzărilor de mașini electrice este, de fapt, și mai spectaculoasă, dar intervalele mari de așteptare până la livrare (pe fondul cererii în creștere pe plan european) produc un decalaj între finalizarea contractelor și înmatricularea efectivă a mașinilor. Deocamdată, faptul că la final de 2017 s-a ajuns la peste 450 de mașini electrice înmatriculate în România este foarte îmbucurător.

 

Oferta de modele cu propulsie 100% electrică este mai limitată, la fel ca în cazul mașinilor plug-in hibride. Însă, spre deosebire de al doilea caz, SUV-urile sunt aproape inexistente în domeniul mașinilor electrice, unde predomină mașini de categorii inferioare, destinate în primul rând utilizării urbane și peri-urbane. Ceea ce nu înseamnă că modelele cele mai populare sunt și cele mai accesibile (prețurile rămân încă ridicate, comparativ cu mașinile convenționale comparabile).

INMATRICULARI-MASINI-ECO-ROMANIA-ECOPROFIT-302

Finalul lui 2017 a adus o surpriză: deși, pe plan european, Renault ZOE este liderul pieței de mașini electrice, având vânzări cu 50% mai mari decât BMW i3, în România situația este total invers – înmatriculările de i3 sunt duble (!) față de ale lui ZOE, producătorul german având o strategie mai agresivă (dar fiind ajutat și de faptul că imaginea premium se potrivește mai bine prețurilor ridicate din acest domeniu).

Un alt lucru demn de remarcat este numărul mare al mașinilor Tesla înmatriculate până acum, depășite cu foarte puțin de modelele electrice Volkswagen (care sunt mult mai ieftine). De fapt, cumpărătorii de mașini Tesla, un brand auto fără reprezentanță oficială, se poate spune că au contribuit substanțial la polarizarea atenției către domeniul electromobilității în România.

Și încă o mențiune: deși, la ora actuală, sunt înmatriculate aproape 30 de modele Renault Fluence Z.E., acestea sunt, de fapt, pentru uzul intern al companiei Renault România, modelul nefiind comercializat în mod oficial. În schimb, se observă un trend îmbucurător: interesul din ce în ce mai crescut pentru utilitarele electrice Renault Kangoo, care la finalul lui 2017 depășiseră cota de 30 de exemplare înmatriculate.

 

După cum spuneam și la început, lucrurile de-abia acum devin cu adevărat interesante, după ce 2017 a demonstrat că, în sfârșit, putem vorbi de o piață de mașini eco și în România, chiar dacă deocamdată la cote foarte reduse. Așadar, pe Ecoprofit.ro urmează evidența lunară a înmatriculărilor de mașini electrice, plug-in hibride și hibride.

 

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – IANUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – FEBRUARIE 2018   

   ÎNMATRICULĂRI MAȘINI ECO – MARTIE 2018   

SHARE