Back
Next

Consumul în regim hibrid

Fiind un SUV chiar spațios, devine clar că Mitsubishi Outlander PHEV nu poate rămâne doar mașină de oraș. Un mediu unde am văzut că se descurcă onorabil, ba chiar promite să poată fi utilizat în regim strict electric suficient de mult timp, deci nepoluant. Una dintre misiunile sale importante este de a fi un all-rounder, bun și la drumurile lungi, în concedii, vacanțe sau escapadele necesare la distanțe mari. Distanțe pe care, din cauza autonomiei electrice foarte reduse, mașina va fi nevoită să ruleze în regim hibrid, cu funcționarea mai mult sau mai puțin intensivă a motorului termic.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 401
Oare cât de bun este Outlander PHEV în regim hibrid? Merită mai mult sau nu față de varianta diesel?

Așa că principala întrebare pe care și-o pune un potențial client este ”cât de multă benzină consumă Outlander PHEV la drum lung?”.

Mulți probabil vor fi interesați și de o comparație cu varianta diesel – știut fiind că SUV-urile de acest fel se vând preponderent cu motoare alimentate cu motorină, care asigură un consum scăzut și o eficiență mai bună decât motoarele pe benzină, mai ales când mașina este încărcată.

Am spus încă de la început că vorbim de un test de 1.000 km realizat cu acest model. Mai exact, 1092 km bătuți pe muchie. Din care primii 75 km au fost parcurși în regim strict electric, motorul termic nepornind nici măcar o secundă. Restul de 1.017 km au fost parcurși în regim hibrid, în cam toate condițiile de traseu întâlnite în România – doar traseele virajate montane au lipsit din ”meniu”.

Jurnal de bord regim hibrid – traseu urban

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 402
Consum obținut în regim urban cu un SUV de 2 tone. Cu aerul condiționat oprit. Mulțumitor

1. cu aerul condiționat oprit

  • mod ECO: activat
  • aer condiționat: oprit
  • limitator de viteză: setat la 70 km/h
  • stil de condus: normal
  • regim: urban, trafic aglomerat
  • temperatură: cald (sub 30 de grade Celsius)

Date computer bord:

– traseu parcurs: 26,3 km
– consum mediu: 8,0 litri/100 km
– scor: 4 frunze din 5

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 403
Una dintre puținele situații în care NU am utilizat aerul condiționat

În această etapă am prins orele dimineții, cu un nivel destul de ridicat al aglomerației, dar cu o temperatură rezonabilă, care nu a necesitat folosirea aerului condiționat. Cum bateria era descărcată complet, dar am limitat viteza maximă, motorul termic a funcționat cu rol de generator de curent (din câte mi-am dat seama auditiv, altfel e greu și chiar contraindicat să urmărești permanent fluxul de energie pe displayul central…).

Ca stil de condus, nu mi-am propus să merg ”la consum”, dar nici nu am fost ”nervos” cu pedala de accelerație. Ceea ce se reflectă și în scorul bun pe care mi l-a acordat computerul de bord (4 frunze din 5 înseamnă că am mers destul de eficient, nu?). Dar și în consumul efectiv rezonabil pentru o mașină voluminoasă, care cântărește peste 1,9 tone cu două persoane la bord.

Ca idee, consumul urban teoretic al versiunii pe benzină Outlander 2.0 MIVEC 4WD CVT se cifrează la 7,6 litri/100 km. Valoare care, în teorie, sunt sigur că ar fi mai mare cu cel puțin 1-2 litri la sută. Deci cei 8,0 litri la sută ai versiunii hibride plug-in (valoare obținută în mod real) se încadrează în limite absolut normale pentru traficul urban.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 405
Cum ar veni, să crape de ciudă alte SUV-uri…

2. cu aerul condiționat pornit

  • mod ECO: activat
  • aer condiționat: pornit
  • limitator de viteză: setat la 70 km/h
  • stil de condus: normal
  • regim: urban, trafic mediu
  • temperatură: ridicată (peste 30 de grade Celsius)

Date computer bord:

– traseu parcurs: 23,6 km
– consum mediu: 1,7 litri/100 km
– scor: 4 frunze din 5

Dacă vă întrebați cum de am obținut un consum atât de scăzut, principala explicație este că, la plecarea în această etapă, bateria mai era încărcată circa 10%, computerul de bord indicând o autonomie în regim strict electric de 5 km. Deci, practic am consumat 1,7 litri de benzină pe o distanță de vreo 19 km – ceea ce ar corespunde unei valori de circa 8,9 litri/100 km. Dacă aș fi mers 100 km…

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 406
Calificativul de 4 frunze din 5 e chiar bunicel

Motorul termic a funcționat, din nou, doar cu rol de generator, viteza fiind limitată la 70 km/h, iar pedala nefiind apăsată sportiv. Ca idee, am prins și o oră cu aglomerație destul de mare în București, specifică finalului de zi. Iar climatizarea a fost pornită permanent.

Deci, din nou, consumul urban realist de aproape 9 litri/100 km este pur și simplu normal pentru condițiile date și ținând seama de faptul că vorbim de o mașină voluminoasă, cu o masă de peste 1,9 tone cu două persoane la bord. Orice alt SUV la fel de greu, cu motor pe benzină, ar fi fost cel puțin la fel de gurmand.

Față de situația precedentă (când aerul condiționat era oprit, iar temperatura mai scăzută), vorbim de o diferență de aproape 1 litru/100 km. Explicată de utilizarea climatizării. Din nou, perfect normal pentru o mașină care ”papă” benzină și nu chiar departe față de un SUV diesel, similar ca masă totală.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 407
Ouch! Asta înseamnă să te fâțâi prin oraș, pe caniculă, cu SUV-ul încărcat aproape full

3. cu mașina încărcată aproape de maximum

  • mod ECO: activat
  • aer condiționat: pornit
  • limitator de viteză: setat la 70 km/h
  • stil de condus: normal
  • regim: urban, trafic mediu
  • temperatură: foarte ridicată (peste 35 de grade Celsius)

Date computer bord:

– traseu parcurs: 21,9 km
– consum mediu: 11,8 litri/100 km

De această dată, am avut parte de condiții cu adevărat extreme: temperatură de 39 de grade, trafic destul de stresant, dar și o încărcare mare a mașinii. Explicație: împreună cu trei dintre membrii echipei revistei ”Știință și Tehnică” am pornit într-o ”călătorie din viitor spre trecut” pe meleagurile autohtone – mai multe despre această poveste puteți citi în revista ”Știință și Tehnică” din septembrie.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 408
Bagaje pentru 4 oameni, corturi, lada de bere (păi nu?!) și cele 200 de reviste Știință și Tehnică – invizibile aici, dar ocupând destul de mult spațiu sub bagaje

Din punct de vedere al încărcării, mașina a avut patru pasageri, iar portbagajul a fost încărcat cu bagajele tuturor, pentru o expediție de două zile cu corturile. La care s-a mai adăugat un număr de peste 200 de reviste Știință și Tehnică, a căror masă echivala cu cea a unui pasager adult mediu. Deci, practic, am folosit Outlanderul PHEV în regim urban încărcat aproape de masa maximă admisibilă.

Dacă mai adaug și utilizarea din plin a aerului condiționat, devine clar de ce valoarea consumului este cu aproape 3 litri/100 km mai mare decât în situația precedentă. Ce-i drept, de data asta consumul nu mi s-a mai părut rezonabil, deoarece funcționarea motoarelor electrice ar trebui să se dovedească mai eficientă, chiar și în condițiile încărcării mașinii aproape până la refuz.

Suspectez că, în aceste condiții de încărcare maximă, modul ECO dăunează, de fapt. Dată fiind sarcina mare, motoarele electrice au nevoie să fie cât mai performante, dar puterea și cuplul sunt limitate electronic de activarea modului ECO. Prin urmare, asta pune presiune pe motorul termic, de unde și consumul mai mare decât mă așteptam.

Totuși, realist vorbind, de câte ori ajunge o astfel de mașină să fie utilizată în aceste condiții extreme de încărcare? De extrem de puține ori. Așa încât nu cred că m-ar fi deranjat dacă, pe această distanță scurtă, consumul ar fi ajuns poate și la 15-20 litri/100 km. Oricum nu vorbim de valori relevante pentru consumul general, ci doar de o extremă. Relevante pentru regimul urban uzual mi se par doar primele două situații.

Jurnal de bord regim hibrid – pe autostradă

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 409
În regim de autostradă, mai ales când mașina este plină, recomand limitarea vitezei maxime la 120 km/h, precum și renunțarea la modul ECO

De la început trebuie să menționez că am apelat la un mic artificiu: cunoscând modul de funcționare al sistemului hibrid (explicat mai devreme), pe autostradă nu am mai setat pilotul automat la 140 km/h, cum fac de obicei în aceste condiții. Am decis să limitez viteza la 120 km/h, valoare până la care, cel puțin în teorie, motorul termic rămâne doar cu rol de generator, nefiind și motor de tracțiune. Totuși, teoria nu ia în calcul și încărcarea aproape de limita superioară a mașinii…

Așa încât realitatea a însemnat că, în mare parte din cei aproape 150 km de autostradă dintre București și Cernavodă, motorul termic de 120 CP a funcționat din plin, fiind atât motor de tracțiune pentru cele circa 2,4 tone (mașina plus încărcătura), cât și generator pentru baterie. Doar în situațiile de decelerări sau mers ușor în pantă, motorul termic se mai oprea din funcționare.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 410
În regim de autostradă, la viteze măricele, este de așteptat ca motorul pe benzină să aibă preponderent rol de tracțiune, dar și de generator pentru baterie

Ca o mică resemnare, faptul că nu am utilizat modul ECO i-a asigurat mașinii un bun nivel de performanțe, revenirile la viteza presetată făcându-se fără un efort așa de mare, în general motorul termic fiind ajutat și de cele electrice pentru câteva secunde. Însă, per ansamblu, funcționarea motorului termic în regim de tracțiune implică și un nivel de zgomot mai mult decât sesizabil (cel al cutiei CVT fiind, de fapt, mai deranjant).

Inițial, pentru că mașina era foarte încărcată, viteza mare și temperatura ridicată (specifică perioadei de caniculă), am fost destul de pesimist în privința consumului pe care urma să îl obțin pe autostradă. Însă după primii treizeci și ceva de kilometri, valoarea a început să se stabilizeze pe la 11 litri/100 km – după ce, în faza de accelerare până la 120 km/h urcase la peste 15 litri/100 km, din cauza efortului…

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 411
Până la urmă, consumul pe autostradă a fost destul de rezonabil, dat fiind nivelul de încărcare foarte mare al mașinii

După vreo 70 km valoarea consumului a coborât sub 10,5 litri/100 km, iar după ce am trecut de podul de la Cernavodă și ne apropiam de ieșirea de pe autostradă, valoarea a ajuns la 10,1 litri/100 km. Așa încât, în condiții extreme pe autostradă (singura concesie fiind limitarea vitezei maxime la 120 km/h), pot spune că am obținut un consum mai bun decât sperasem.

Probabil acum mulți se vor grăbi să afirme că versiunea diesel, în aceleași condiții, ar fi fost mai economică. Și eu cred acest lucru, dar mă îndoiesc de faptul că, având mașina la fel de încărcată și folosind aerul condiționat, un Outlander DI-D ar fi consumat mai puțin de 8,5-9 litri/100 km. Poate că viteza ar fi putut fi ceva mai mare, dar diferențele consider că ar fi fost reduse față de Outlander PHEV.

Care, să nu uităm, în aceste condiții, de viteză mare și încărcare aproape de limita maximă, când motorul termic lucrează preponderent în regim de tracțiune, este penalizat de raportul extrem de defavorabil masă/putere: circa 19 kg/CP față de circa 14 kg/CP în cazul variantei diesel (cu tracțiune integrală și cutie automată).

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 412
Principial, cam aici se învârte consumul în regim de autostradă, în condiții extreme (încărcare maximă, aer condiționat pornit permanent) – dar dacă se limitează viteză maximă la 120 km/h. Fără aer condiționat și cu mai puține persoane și bagaje, sigur consumul ar fi sub 10 litri/100 km

Așa încât, dacă se are în vedere limitarea vitezei la 120 km/h, un Outlander PHEV este departe de a deveni prea ”însetat” pe autostradă. Fie vorba între noi, am avut ocazia altă dată să testez consumul acestui model pe autostradă, la viteza de 140 km/h, dar singur în mașină – rezultatul s-a cifrat la 11,5-11,6 litri/100 km, din cauza aerodinamicii extrem de proaste la acele viteze foarte ridicate.

În concluzie, cine vrea să meargă cu familia și bagajele la drum lung, vara, în regim lejer de autostradă (repet, cu maximum 120 km/h), va trebui să se aștepte la un consum de circa 10-10,5 litri/100 km de la Outlander PHEV. Evident, nu e o valoare economică, dar mi se pare rezonabilă pentru cât de grea este mașina și dat fiind că vorbim de un motor pe benzină, până la urmă.

Jurnal de bord regim hibrid – traseu extraurban

De aici înainte, condițiile de încărcare s-au schimbat, în sensul că am ”scăpat” de reviste și de doi dintre pasageri. Așa încât Outlander PHEV a rămas la o masă în jurul a 2 tone și un pic. Pe de altă parte, restul parcursului s-a desfășurat pe drumuri naționale și europene, unde, trebuie să recunosc, nu de puține ori am avut viteza adoptată și pe autostradă…

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 413
Pe drumurile naționale de viteză, 100 km/h este, pentru mulți șoferi, o viteză minimă…

Nu e cazul de ”mea culpa”, deoarece asta e realitatea pe drumurile românești: oamenii gonesc, uneori periculos de mult peste limitele legale. Principial, 100-110 km/h mi se pare o viteză rezonabilă pe drumurile naționale, iar când vizibilitatea este foarte bună, iar mașina sigură, 120 km/h chiar nu mi se pare de blamat. Vitezomania începe de la 140 km/h, mai ales când stilul de condus este și el agresiv și fără atenție la vecinii de trafic.

Dar nu e cazul acum să încep o dezbatere de tipul ”care e limita de viteză de bun simț pe traseele extraurbane”. Am vrut doar să menționez că am folosit Outlander PHEV într-un stil mai rapid decât limitele legale pe drumurile publice, în condiții de încărcare medie. Lucru care explică în parte și valorile de consum obținute.

1. Cernavodă – Râmnicu Sărat

După ce am părăsit ”stația orbitală” Atlantykron (Academia de Vară de lângă Capidava, despre care cred că ar trebui să știe mult mai multă lume, în principal copii și adolescenți), am făcut popas la gara din Cernavodă, unde am ”scăpat” de jumătate din ”echipaj”. Iar călătoria a continuat spre Piatra Neamț, unde urma să vedem în acțiune o echipă de arheologi aflată în acțiune într-unul dintre cele mai importante situri din România, la Poiana Cireșului.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 415
Cam ultimul moment înainte ca sistemul de navigație să devină enervant…

Cu alte cuvinte, o călătorie dinspre viitorul incert spre trecutul misterios, la bordul navei spațiale Outlander PHEV… Și care nu a fost lipsită de aventură, ”grație” sistemului de navigație cu năbădăi. Care a reușit să ne bage pe un traseu de-a dreptul întortocheat până la Râmnicu Sărat: doar drumuri județene și, uneori, comunale.

Pe unde, sincer, m-am bucurat că sunt la volanul unui SUV confortabil și sigur pe asfaltul foarte prost de care am dat în numeroase locuri. Ceea ce mi-a demonstrat că Outlander PHEV e, într-adevăr, o mașină bună pentru drumuri lungi și pline de neprevăzut, unde garda la sol mai înaltă și suspensia suplă sunt argumente forte.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 416
Pentru că rezervorul e la cote de mașină de oraș, drumurile lungi vor necesita multe pit-stop-uri pentru alimentare

În schimb, capacitatea redusă a rezervorului de benzină (doar 45 de litri, din care vreo 7 litri rezerva) a făcut ca martorul de atenționare ”Refuel” să apară brusc după numai vreo 371 km. Este adevărat, parcurși atât pe autostradă, cu mașina plină, cât și pe drumuri naționale, cu viteze măricele.

Cei obișnuiți cu drumurile lungi probabil vor considera această autonomie cam redusă, mai ales raportat la un model diesel. Consider că este un motiv subliminal al constructorului, prin care utilizatorul ar trebui să înțeleagă că Outlander PHEV nu e conceput în primul rând pentru escapade lungi. Se achită destul de onorabil și de această sarcină, dar cu acest compromis, al unei autonomii mai mici decât oferă un diesel.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 417
”Grație” sistemului de navigație, am ajuns undeva într-o Românie cu drumuri foarte proaste și pustiuri dezolante… Bine că eram cu un SUV!

În ce privește consumul pe acest tronson, Outlander PHEV a ”păpat” tot în jur de 10,1 litri/100 km, ca pe autostradă – unde, însă, mașina a fost mai încărcată și a mers cu o viteză mai mare. Explicația principală pentru acest consum extraurban nu prea rezonabil ține de stilul agresiv, dictat de drumurile secundare foarte prost asfaltate și având multe curbe.

Adică am utilizat din plin accelerările și frânările, în mare parte enervat de faptul că sistemul de navigație ținea cu tot dinadinsul să ocolească orice drum național sau european… Pe de altă parte, mi-a părut rău că nu aveam timp de expediții (nu voiam să ajungem prea târziu la Piatra Neamț, mai ales că voiajele lungi pe caniculă nu se numără printre lucrurile plăcute din viața de șofer), pentru că, altfel, mi se pare interesantă și chiar le recomand tuturor explorarea acestei Românii agrare total necunoscută multora.

2. Râmnicu Sărat – Bacău – Piatra Neamț

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 418
Credeam că Outlander PHEV este o ”pasăre rară”, dar uite că l-am gasit expus la Bacău! O coincidență de-a dreptul cool

După ce am alimentat mașina, a urmat o pauză la Bacău, pentru a ”alimenta” și stomacurile șoferului și copilotului. Ocazie cu care am consemnat probabil cea mai mare surpriză a acestui test: întâlnirea cu ”tizul” lui Outlander PHEV. Adică un model similar, expus în cadrul supermarketului de la intrarea din oraș.

O coincidență pe care nu puteam s-o trec cu vederea și dintr-un motiv amuzant: privirile intrigate ale celorlalți, când am ”aterizat” în parcarea supermarketului. Probabil mulți credeau că mașina pe care o văzuseră cu un minut înainte înăuntru se teleportase miraculos afară. Sau poate că tocmai cumpărasem exemplarul expus?!… Ori poate pur și simplu nu înțelegeau de ce nu se aude motorul SUV-ului, care făcea manevrele de parcare într-o liniște absolută?

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 419
Când ai multe localități pe traseu (unde pândesc și multe radare), se ”domolește” și consumul

Revenind la jurnalul de bord, pe seară am ajuns și la Piatra Neamț, nu înainte de a fi induși în eroare încă o dată de către sistemul de navigație. Însă supărarea a trecut repede, odată ce am constatat că, între Râmnicu Sărat și Piatra Neamț, într-un stil de mers de data asta ceva mai cuminte (maximum 100 km/h în afara localităților și maximum 60 km/h prin sate – nu doar de teama radarelor, ci și a pietonilor neprevăzuți), consumul a scăzut simțitor.

Mai exact, după 229 km computerul de bord îmi arăta o valoare de numai 8,6 litri/100 km. În plus, rezervorul de benzină se golise cu circa 40%, iar autonimia rămasă se cifra la 290 km. Motivul principal al acestei situații optimiste: regimul mai puțin ”vitezoman” a făcut motorul termic să funcționeze preponderent în regim de generator, iar tracțiunea a fost asigurată cam tot timpul de motoarele electrice.

Estimez că, în aceleași condiții, versiunea diesel automată Outlander DI-D 4WD CVT probabil ar fi avut un consum de vreo 6,5-7 litri/100 km (în teorie, consumul extraurban se cifrează la doar 5,1 litri/100 km, dar, în realitate, utilizarea aerului condiționat și rezistențele aerodinamice la vitezele măricele ar duce la creșterea consumului cu 1,5-2 litri/100 km).

Chiar dacă Outlander PHEV nu-i poate ține piept versiunii diesel în materie de consum la drum lung în condițiile de mai sus, consider că modelul cu propulsie hibridă plug-in este departe de a fi un ”looser”. Până la urmă, pentru un SUV de peste 2 tone cu motor pe benzină această valoare a consumului poate fi considerată rezonabilă, nicidecum mare.

3. Piatra Neamț – Buzău – București

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 420
Nu râdeți: scoaterea la lumină a istoriei necesită extrem de multă răbdare și răbdare, iar pensula și fărașul sunt instrumente foarte importante pentru a nu distruge fosilele care au zeci de mii de ani

În ultima zi a călătoriei cu Outlander, am petrecut câteva ore pe șantierul arheologic de la Poiana Cireșului și am asistat la dezgroparea unor fosile care datează din perioada Gravetian – adică de acum vreo 20-24.000 de ani. Asta după ce în ziua precedentă ținusem o scurtă prezentare, alături de prietenii de la Știință și Tehnică, în fața unui mic auditoriu din tabăra Atlantykron, unde participanții vorbesc despre viitorul omenirii în următorii zeci de mii de ani…

Deja mi se contura în minte o paralelă cu propulsia hibridă plug-in a lui Outlander PHEV. Care folosește atât carburant provenit din petrolul format în milioane de ani sub pământ, cât și motoare și baterii electrice, acestea urmând să devină în 10-15 ani standardul în materie de propulsie auto. Metaforic vorbind, tehnologia lui Outlander PHEV înglobează istorie și futurism, fiind, probabil, cel mai elocvent exemplu că am ajuns la granița dintre era petrolului poluant și cea a electricității curate.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 421
O imagine elocventă, care explică influența majoră pe care o are utilizarea aerului condiționat asupra consumului

Dar să revenim la oile noastre. Adică la plecarea înapoi spre București, din nou pe o vreme caniculară. Ca o paranteză, funcționarea aerului condiționat nu este eficientizată în modul NORMAL, față de modul ECO. În al doilea caz, computerul central dictează oprirea fluxului de aer destul de des, pentru a privilegia un consum cât mai scăzut de curent, respectiv de benzină. Prin urmare, climatizarea penalizează mai mult consumul în modul NORMAL – mod pe care l-am utilizat pe tot parcursul extraurban al acestui test.

Și încă o paranteză, ținând de sistemul de navigație exasperant, care ținea cu tot dinadinsul să ne bage iarăși pe trasee întortocheate spre București. Oricât m-am străduit, nu am reușit să găsesc problema. Probabil calculele procesorului erau influențate de vreo setare care mi-a scăpat sau de vreun check-point fixat din greșeală – în mers este foarte ușor să apeși o comandă greșită, iar meniul sistemului nu e suficient de intuitiv.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 422
Mersul constant cu viteză redusă (și legală) face bine la consum

Revenind la jurnalul nostru de bord, am rămas oarecum frapat de valoarea mică a consumului obținută în primii 70 de kilometri, parcurși în cea mai mare parte prin localități, având viteza fixată la 60 km/h. Datorită vitezei mici, computerul de bord mi-a indicat un consum mediu de numai 6,7 litri/100 km – în aceleași condiții, varianta diesel automată nu cred că ar fi coborât sub 6, poate 5,5 litri/100 km.

Deci iată cum viteza scăzută își arată imediat avantajele, propulsia hibridă dovedindu-se mult mai eficientă. Nu față de un motor diesel, într-adevăr, ci față de un motor pe benzină similar, care, în aceleași condiții, ar fi consumat cu siguranță peste 7-7,5 litri/100 km.

De fapt, în cazul lui Outlander PHEV mai intervine un aspect: la viteze mai mici, în localități, sunt destul de numeroase situațiile când, pentru un kilometru sau doi, funcționează doar motoarele electrice, cel termic fiind oprit. Ceea ce avantajează scăderea poluării, un factor important în localități, dar minimizat de șoferi, în general.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 423
Neconcordanțe între ce spune ”domnul” computer de bord și ce reiese la alimentare. Explicația e simplă, deși ciudată: peste noapte, computerul de bord se resetează

Însă odată ajuns pe drumul european, am abordat din nou un stil rapid, cu viteze maxime de 110-120 km/h. Necesitatea de a alimenta a intervenit la Buzău, de data aceasta autonomia între două alimentări cifrându-se la 473 km, corespunzător unui consum mediu de 8 litri/100 km. Cum în prima parte a zilei am consumat mai puțin de 7 litri/100 km mergând încet, devine clar că, odată crescut tempo-ul, consumul s-a dus la 9 litri/100 km, poate și peste. Et voila, media de ”opt la sută”.

Vă întrebați de ce s-a declarat mai optimist computerul de bord, arătându-mi valoarea de 7,5 litri/100 km? Din cauză că ”dânsul” are obiceiul de a reseta peste noapte valorile de consum… Ceea ce înseamnă că, în opinia ”lui”, cei 7,5 litri/100 km s-au înregistrat doar de la Piatra Neamț până la Buzău, nu de la alimentarea precedentă (care a survenit cu o zi înainte, la Râmnicu Sărat). Oare în mod deliberat au gândit proiectanții așa lucrurile? Mai ales că nici indicația vitezei medii nu ți-o dă ”domnul” computer de bord.

Faptul că, față de ziua precedentă, am obținut o medie de consum mai mică are încă o explicație, destul de importantă: dinspre Piatra Neamț spre București altitudinea scade ușor. Deci, de fapt, e normal ca la întoarcere consumul să fie ceva mai mic decât la dus. De multe ori, acest aspect, care ține de topografia locurilor, le scapă din vedere celor care se laudă cu valorile cât mai mici de consum.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 424
Cam asta ar fi o medie realistă de consum la drum lung pe șoselele din România, fără a fi vitezoman, dar nici pensionar

După încă 100 de kilometri, am ajuns la București, computerul de bord arătând în final valoarea de 7,7 litri/100 km pentru consumul mediu. Mai bine decât mă așteptam, având în vedere că acest drum european este un drum de viteză, pe care ”i-am dat bice” până la 120 km/h.

Ceea ce înseamnă că, raportat la valoarea de 6,7 litri/100 km din prima parte a zilei, în restul timpului Outlander s-a situat sub 9 litri/100 km, în regim destul de rapid pe șoselele naționale. Rezonabil pentru 2 tone de metal, penalizate și de aerul condiționat (dar numai dacă facem comparația cu un motor convențional pe benzină, deoarece un diesel ar sta mai bine).

Concluzii consum regim hibrid

Din cei 1.092,3 km parcurși la volanul lui Outlander PHEV în câteva zile, în condiții diverse, în circa 1.017 km mașina a funcționat în regim hibrid. Atât în trafic urban (cam 66 km), dar mai ales la drum lung – în jur de 150 km în regim de autostradă, iar restul de vreo 800 km pe șosele naționale și secundare.

Cu alte cuvinte, consider că am simulat suficient de realist o escapadă de vacanță pe care o face o familie obișnuită. Am văzut că, în regim de autostradă, cu mașina încărcată aproape complet și cu aerul condiționat pornit, dar limitând viteza maximă la 120 km/h, consumul se situează puțin peste 10 litri/100 km. Iar la drum lung pe șoselele naționale, în funcție de vitezele abordate, consumul variază între 7-și-ceva și 10-și-ceva litri/100 km.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 425
Dacă ne facem că uităm de existența dieselului, Outlander PHEV scoate un consum rezonabil în regim hibrid, la drum lung

Dacă ne raportăm la SUV-uri similare, având motoare pe benzină, valorile de mai sus sunt rezonabile. Ba chiar normale, dacă ne gândim la SUV-uri de circa 2 tone. Dacă, însă, facem comparația cu SUV-uri diesel comparabile, deja Outlander PHEV iese în inferioritate. Estimez că diferențele de consum nu sunt uriașe, dar adevărul este destul de clar: în regim hibrid, la drum lung Outlander PHEV este mai gurmand decât versiunea diesel.

Și atunci, devine justă întrebarea potențialilor clienți: de ce să-mi iau un Outlander PHEV când un Outlander DI-D 4WD CVT este mai economic, iar, în condiții similare de echipare, este considerabil mai ieftin? Nu este ușor de dat un răspuns concludent, acesta depinzând foarte mult de modul în care urmează să fie utilizată mașina.

Să analizăm bugetul și costurile lui Outlander PHEV, pe pagina următoare

Back
Next
REVIEW OVERVIEW
Imagine și percepție public
7/10
Design exterior
7/10
Ambianță interioară
8/10
Caracter practic
9/10
Performanțe dinamice
8/10
Manevrabilitate și comportament
8/10
Consum și autonomie
8/10
Raport preț / utilitate
6/10
Raport preț / dotări
8/10
Raport preț / caracter eco
8/10
SHARE