Back
Next

Buget și costuri

Prețuri, dotări și beneficii client

Mitsubishi Outlander PHEV este, de departe, cea mai scumpă versiune a SUV-ului japonez, prețul de listă pornind de la circa 45.500 euro (la data la care este publicat acest material). De fapt, Outlander PHEV preia rolul de cel mai scump model comercializat de Mitsubishi în România, fiind mai scump chiar și decât Pajero. La prima vedere, prețul de bază pare cam mare pentru un model non-premium din această categorie extrem de disputată. Mai ales că aspectul exterior și ambianța interioară arată nepretențios.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 501
Omul din imagine este evident că nu face parte din publicul țintă al lui Outlander PHEV… Dar e suficient de reprezentativ pentru concepția multor români, conform căreia doar dieselul merită pe un astfel de SUV

Versiunea de echipare de bază Intense pornește de la 45.496 euro, iar cea superioară Instyle de la 49.588, în condițiile în care aceasta din urmă plusează cu dotări mai luxoase, care nu sunt neapărat necesare (tapițerie din piele, hayon cu acționare electrică sau trapă acoperiș). Deci un Outlander PHEV ”full options” costă aproape 50.000 de euro – cam cât un BMW X3 xDrive28i, de exemplu…

Valorile de mai sus se referă la prețurile de listă, față de care Mitsubishi România oferă discounturi care duc prețurile celor două versiuni de echipare la niveluri relativ mai acceptabile: 43.164 euro pentru Outlander PHEV Intense, respectiv 45.570 euro pentru Outlander PHEV Instyle. Deci varianta cea mai scumpă de Outlander PHEV are un preț similar cu al unui BMW X3 xDrive20i…

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 502
”Uite-atât de mare e avantajul prin programul Rabla!”

Lucrurile devin, însă, cu adevărat interesante dacă se optează pentru achiziția mașinii prin programul Rabla 2015. Pentru că, astfel, potențialul client beneficiază atât de reducerea de 6.500 lei aferentă tichetului Remat, cât și de ecobonusurile speciale de 750 lei (pentru mașini cu emisii CO2 sub 100 g/km) și de 2.500 lei (pentru mașini cu tehnologii avansate plug-in hibrid), dar mai ales de beneficiul suplimentar de 16.250 lei, oferit de M Car Trading.

Așa încât, prin programul Rabla 2015, prețul de bază al lui Outlander PHEV scade până la 37.282 euro, iar al versiunii mai scumpe până la 39.688 euro. Versiunea diesel automată cu tracțiune integrală Outlander 2.2 DI-D 4WD A/T ajunge, prin programul Rabla 2015, la 31.150 euro (în echipare Intense), respectiv la 36.079 euro (în echipare Instyle). Deci, prin programul Rabla 2015, față de varianta diesel, varianta plug-in hibrid este cu puțin peste 6.000 de euro mai scumpă în versiunea de echipare de bază, dar cu numai 3.600 de euro mai costisitoare în versiunea de echipare de top.

Ceea ce deja implică o analiză mai detaliată a amortizării investiției în versiunea hibridă plug-in față de cea diesel. Calculele vor ține seama de valorile teoretice de consum indicate de producător.

Calcule de amortizare

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 503
Tensiune mare pentru cei anti-diesel: cum iese varianta hibridă plug-in față de cea alimentată cu motorină?

Astfel de calcule sunt mult mai dificil de făcut pentru varianta hibridă, deoarece rezultatele variază foarte mult în funcție de modul de utilizare al mașinii: preponderent în regim urban sau, dimpotrivă, mai mult la drumuri lungi. După care intervine și rulajul în regim strict electric ori, din contră, în regim hibrid.

Un lucru e clar: lucrurile sunt mult mai complicate la hibrid plug-in vs. diesel decât la eterna ”bătălie” benzină vs. diesel… Voi folosi în calcule valorile de achiziție prin programul Rabla 2015 deoarece sunt mai atractive – altfel, cei mai mulți clienți ar considera prohibitive și neconcurențiale prețurile lui Outlander PHEV față de ale versiunilor diesel.

Alte valori pe care le-am luat în considerare în calcule:

  • cursul leu/euro: 4,44
  • prețul litrului de motorină/benzină: 5 lei/litru
  • prețul curentului: 0,2 lei/kWh (rotunjire a mediei ponderate maxime între valoarea minimă de 0,1438 lei/kWh din tabelul furnizorului și rezervarea de 0,1700 lei/zi)
  • consum de curent+combustibil Outlander PHEV:
    • baterie încărcată: 193 Wh/km (autonomie maximă regim electric: 52 km)
    • hibrid baterie descărcată: 13 Wh/km + 5,8 litri/100 km
    • hibrid combinat: 134 Wh/km + 1,9 litri/100 km
  • consum de motorină Outlander 2.2 DI-D 4WD A/T:
    • urban: 6,9 litri/100 km
    • extraurban: 5,2 litri/100 km
    • mixt: 5,8 litri/100 km

1. Utilizare strict electrică

În cazul puțin probabil în care Outlander PHEV ar funcționa doar în regim electric, zilnic, ar însemna să luăm în considerare un traseu urban. Deci versiunea plug-in hibrid ar avea un cost pe kilometru de 0,0087 euro/km. În același timp, luând în considerare consumul urban al versiunii diesel, aceasta ar avea un cost pe kilometru de 0,077 euro/km.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 504
Vis de ecoprofit.or: să folosești mașina doar în regim electric. Iar bateriile să le alimentezi gratis, de la soare…

Utilizarea unui Outlander diesel ar fi de aproape 9 ori mai costisitoare decât cea a unui Outlander PHEV (în teorie, considerând valorile oficiale de consum). Însă, oricât de mare ar părea această diferență, ca ordin de mărime, versiunea hibridă plug-in necesită destul de mulți kilometri pentru a se amortiza față de cea diesel.

Pentru un rulaj mediu anual de circa 20.000 km, în condiții de trafic urban, variantei ieftine a lui Outlander PHEV i-ar lua peste 4 ani pentru a deveni mai rentabilă decât cea diesel, în timp ce varianta scumpă ar avea nevoie de circa 2 ani și jumătate. Iar acesta este ”best case scenario”, în condiții teoretice.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 505
Calcul teoretic de amortizare pentru trafic urban (unde Outlander PHEV ar fi utilizat strict electric, iar Outlander-ul diesel ar avea cel mai mare consum de motorină)

Însă, în practică, șansele sunt aproape nule ca un Outlander PHEV să fie utilizat, pe toată durata unui an, doar în regim electric. Deci amortizarea din acest caz are doar un rol pur demonstrativ.

2. Utilizare hibridă, fără încărcarea bateriei de la o sursă externă

De data aceasta, avem o situație din categoria ”worst case scenario”, în care utilizatorul lui Outlander PHEV presupunem că nu va folosi niciodată cablul de alimentare pentru bateria electrică, aceasta încărcându-se modic, în perioadele de decelerare și când motorul termic are rol de generator.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 506
Sorry, Outlander PHEV, dar varianta diesel câștigă acest meci pin KO

Deci o situație specifică drumurilor lungi extraurbane, unde teoria spune că Outlander PHEV ar avea un consum de 5,8 litri/100 km de benzină, iar Outlander 2.2 DI-D un consum de 5,2 litri/100 km de motorină. Cum prețul benzinei este aproape egal cu cel al motorinei, iar varianta diesel consumă mai puțin și este mai ieftină decât cea hibridă plug-in, rezultă că Outlander PHEV nu are cum să se amortizeze față de motorizarea diesel.

Deci o concluzie foarte clară a acestui scenariu este că varianta diesel rămâne de preferat dacă mașina va fi utilizată preponderent la drumuri lungi. Unde rularea în regim hibrid nu are cum să fie mai eficientă decât funcționarea motorului diesel.

3. Utilizare hibridă combinată

Termenul ”combinată” se referă, de fapt, la consumul lui Outlander PHEV măsurat în mod oficial în 100 km, cu bateria încărcată, în condiții optime. Astfel, primii 52 km sunt parcurși în regim strict electric, după care intră în funcțiune motorul termic. În final, consumul mediu teoretic după PRIMA sută de kilometri rezultă ca fiind de 1,9 litri/100 km.

Așadar, față de prima situație, costul total pe kilometru va include și cuantumul corespunzător benzinei consumate. Ceea ce va scădea semnificativ diferențele între costurile pe kilometru în cazul variantei hibride plug-in, respectiv a celei diesel. În condițiile în care, în această situație, luăm în calcul valoarea consumului mediu a motorizării diesel.

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 507
În varianta hibridă favorabilă, lucrurile rămân acre pentru Outlander PHEV

Așa încât amortizarea variantei hibride plug-in va surveni după foarte mulți kilometri: peste 160.000 în cazul variantelor ieftine și aproape 95.000 în cazul variantelor scumpe. Ceea ce, în cazul unui rulaj mediu anual de 20.000 km, înseamnă că Outlander-ul PHEV are nevoie de cel puțin 5 ani pentru a ajunge la paritate cu varianta diesel. Iar asta în condiții teoretice…

Estimare personală

test mitsubishi outlander phev plug in hibrid - ecoprofit 508
Într-un regim combinat de utilizare anuală, Outlander PHEV nu prea are argumente financiare față de varianta diesel

Voi încerca o simulare de costuri de utilizare într-un scenariu care consider că se apropie cel mai mult de condițiile uzuale în care o familie normală ar folosi un Outlander PHEV.

Principial, într-o săptămână mașina poate fi utilizată în regim strict electric în cele 5 zile lucrătoare, iar în cele 2 zile de weekend în regim hibrid combinat – consider suficiente 11 luni în acest mod combinat de utilizare săptămânală. Pentru folosirea în vacanțe voi ”aloca” restul timpului rămas, în care mașina este condusă în regimul hibrid cel mai defavorabil (când bateria nu se încarcă de la o sursă externă).

Așadar, lucrurile ar sta în felul următor într-un an:

  • 220 de zile: regim strict electric (consum de maximum 6,7 kWh pe zi)
  • 88 de zile: regim hibrid combinat (în 100 km se consumă 6,7 kWh și 1,9 litri de benzină)
  • 57 de zile: regim hibrid baterie descărcată (consum de 5,8 litri/100 km)

Considerând un rulaj mediu anual de 20.000 km, rezultă o medie zilnică teoretică de 54,8 km/zi. Deci costurile vor fi împărțite astfel:

  • în 220 de zile => cost de 0,48 euro/zi (total: 106 euro)
  • în 88 de zile => cost de 1,34 euro/zi (total: 118 euro)
  • în 57 de zile  => cost de 3,58 euro/zi (total: 204 euro)

În total, benzina și curentul electric ar costa într-un an 428 de euro, într-un astfel de scenariu mixt. Prin comparație, motorina pentru versiunea diesel ar costa, în aceleași condiții, 1.423 de euro – deci aproape 1.000 de euro în plus. Adică versiunea ieftină ar avea nevoie de circa 6 ani pentru amortizare, iar cea scumpă de minimum 3 ani și jumătate în acest scenariu teoretic, în care am folosit pentru calcule valorile teoretice de consum. O situație nefavorabilă lui Outlander PHEV, din punct de vedere strict financiar.

Aici, însă, discuția ar trebui dezvoltată și în direcția poluării: după cum ne arată scandalul ”Dieselgate”, este clar că toate calculele de mai sus nu iau în considerare și costul REAL al poluării unui motor diesel. Dar mai multe vom putea vorbi probabil la anul, după ce vom vedea ce decizii vor fi luate în acest sens la summit-ul COP21 Paris 2015.

Să vedem argumentele PRO și CONTRA Mitsubishi Outlander PHEV, pe pagina următoare

Back
Next
REVIEW OVERVIEW
Imagine și percepție public
7/10
Design exterior
7/10
Ambianță interioară
8/10
Caracter practic
9/10
Performanțe dinamice
8/10
Manevrabilitate și comportament
8/10
Consum și autonomie
8/10
Raport preț / utilitate
6/10
Raport preț / dotări
8/10
Raport preț / caracter eco
8/10
SHARE