Test BMW 225xe Active Hybrid: plug-in hibridul family-friendly

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-101

Despre BMW știți multe lucruri. Dar pun pariu că nu știați că un sfert dintre mașinile plug-in hibride înmatriculate până acum în România poartă sigla BMW. Exact – BMW este liderul de piață al acestei nișe, oferind nu mai puțin de 7 modele ce beneficiază de un astfel de sistem de propulsie neconvențional.

Dintre aceste șapte modele, cel mai accesibil este monovolumul BMW 225xe Active Tourer, un pachet care merită analizat realmente serios. Și care mi-a schimbat foarte mult percepția despre „cum trebuie să fie un BMW”.

 

Aspect și imagine

Monovolumul BMW Seria 2 Active Tourer este, cu siguranță, unul dintre cele mai controversate modele BMW din istoria mărcii. Cel puțin în opinia fanilor BMW, obișnuiți cu berlinele sportive, coupe-urile performante și, mai nou, SUV-urile dinamice.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-102Monovolum BMW? Prima oară lumea a văzut așa ceva prin 1991, când a fost prezentat conceptul BMW Z11, un automobil… electric. Ar fi trebuit să ajungă în producția de serie cu numele E1, însă la începutul anilor ’90 mașinile electrice încă erau indezirabile. Dar cred că unda verde nu a fost dată, de fapt, din cauza aspectului pur și simplu comic și total neconform imaginii BMW.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-103Inginerii BMW s-au mai jucat cu ideea de „oarecum monovolum” prin 2000, când au prezentat un concept de tip vitrină tehnologică, BMW Z22. Chiar dacă interiorul era aproape SF, designul exterior era totalmente neatractiv, așa că uitarea s-a așternut repede peste acest concept burdușit de inovații. În 2011, ideea de monovolum a revenit în atenție, odată cu conceptul care prefigura ineditul model electric BMW i3, dar asta este altă poveste.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-104Pasul decisiv către caroseria de tip monovolum s-a făcut în 2012, odată cu prezentarea lui BMW Concept Active Tourer – din punctul meu de vedere, o propunere realmente sexy pentru un domeniu asociat, de regulă, cu familiile și vacanțele. În 2013, cei de la BMW au mai testat reacția publicului cu o mică evoluție a acestui concept, iar în 2015 a apărut modelul de serie.

De ce acest lucru, în condițiile în care SUV-urile și crossover-urile înregistrează un adevărat boom (BMW având o ofertă foarte apreciată în acest domeniu), în timp ce producătorii tradiționali de monovolume par pierduți în „meandrele concretului”?… Răspunsul îl voi da mai încolo – deocamdată mă opresc la capitolul ce evidențiază marile avantaje aduse de acest tip de caroserie, neobișnuită pentru mașinile BMW.

 

Interior și spirit practic

Cel mai accesibil model din gama BMW este Seria 1 (pornește de la peste 25.000 euro), un hatchback foarte compact, cu o lungime de 4,3 metri, un portbagaj de 360 de litri și un habitaclu cel mult rezonabil pentru pasagerii de pe banchetă.

Cine vrea mai mult, poate apela la berlina Seria 3 (preț de bază mai mare cu 8.000 euro decât Seria 1), cu o lungime de peste 4,6 metri, un portbagaj cu 100 de litri mai mare decât al mezinului Seria 1 și spațiu mai generos pe banchetă. Sau, pentru un preț aproape la fel de mare, la SUV-ul compact BMW X1, lung de peste 4,4 metri și cu un portbagaj de 500 de litri.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-105

Prea multe cifre? Iată și motivul: BMW Seria 2 Active Tourer este mai lung cu doar 2,5 cm decât micul Seria 1, are un portbagaj aproape cât al berlinei Seria 3, iar spațiul interior și confortul general sunt peste nivelul oricăruia dintre cele trei modele menționate anterior – toate acestea în condițiile în care prețul de bază este doar puțin mai mare decât al micului Seria 1.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-106

Rezumând, într-un Seria 2 Active Tourer, la preț de Seria 1 beneficiezi de spațiu mai bun decât în Seria 3 sau X1. Asta o spun cifrele. Dar o confirm și eu, deoarece am petrecut în mașină suficient de multe sute de kilometri pentru a ajunge să apreciez avantajele de ordin practic ale monovolumului bavarez.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-107Cel mai mare avantaj este modularitatea foarte bună, „asezonată” cu bancheta culisabilă.

Sunt lucruri valabile și pentru SUV-ul BMW X1, dar acesta reclamă 6.000 euro în plus, o diferență cam mare câtă vreme variantele de bază au tracțiune doar pe o punte, iar garda la sol nu e semnificativ mai mare decât a lui Seria 2 Active Tourer.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-108În rest, materiale premium și o bună ergonomie a cockpitului, cum e de așteptat de la un BMW, plus o lungă listă de diverse opțiuni, astfel încât e foarte ușor să treci de la sintagma „accesibil” la „scump”.

În principiu, planșa de bord este la fel ca într-un Seria 1 sau X1, dar impresia de spațiu este mult mai bună, în special în zona superioară. Totuși, există și un mic incovenient pe care îl aduce versiunea plug-in hibridă față de un Seria 2 Active Tourer cu motor obișnuit.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-109Deoarece motorul electric este plasat pe puntea spate, capacitatea portbagajului se reduce la 400 de litri (față de 468 litri în cazul motorizărilor convenționale). Ceea ce înseamnă că, într-un 225xe, trebuie renunțat la vreo 5 baxuri de apă plată… În practică, mie mi-au încăput aproape 1.000 de reviste Știință&Tehnică, în drum spre tabăra de vară Atlantykron.

Deci 225xe este foarte util, fie că vorbim de necesitățile cotidiene, fie de vacanțe. Ok… dar chiar merită pachetul tehnologic presupus de propulsia plug-in hibridă?

 

Tehnologie și comportament

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-202BMW 225xe Active Tourer poate da impresia, din cauza indicativului, că are un motor mare sub capotă. Mai ales că datele tehnice afișează o putere maximă de 224 CP – parcă-i și aud pe fanii old-school: „e clar, are un șase-n linie de doi jumate, rupe!”.

Sorry, boys, dar lucrurile nu stau deloc așa, chiar și versiunea de top (225i, de 231 CP) are un motor turbo cu doar 4 cilindri.

Sub capota din față regăsim un motor turbo pe benzină de numai 1,5 litri, cu doar 3 cilindri (adică jumătate din atât de cunoscutul „șase-n linie”…) și care dezvoltă o putere maximă decentă, de 136 CP, în timp ce cuplul maxim rezonabil, de 220 Nm, este obținut într-o plajă largă de turații, 1.250-4.300 rpm. Este, practic, același benzinar disponibil și pe cea mai accesibilă variantă 216i Active Tourer, dar cu modificări menite a-i îmbunătăți eficiența.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-201

Sistemul plug-in hibrid presupune adăugarea unui motor electric și a unei baterii. Iar aici fac trimitere la „vărul” Mini Countryman Cooper S E ALL4, pe care l-am testat cu un an în urmă și care împarte aceeași rețetă cu modelul 225xe de față. Adică: motorul electric este plasat pe puntea spate, dezvoltând o putere maximă de 65 kW (88 CP), un cuplu maxim de 165 Nm/3.000 rpm și primind energie de la o baterie litiu-ion cu o capacitate de 7,6 kWh.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-204Față de crossover-ul Mini, care promite o autonomie maximă teoretică în regim electric de 42 km, monovolumul BMW („câștigătorul” unui facelift recent) plusează până la 45 km. Dar despre cât poate merge mașina, în realitate, în regim „zero emisii”, precum și despre valorile de consum, vorbesc puțin mai încolo. Acum, doar câteva cuvinte despre cum se conduce monovolumul plug-in hibrid BMW.

Cum motorul pe benzină este cuplat la roțile față, sunt sigur ca fanii BMW deja devin neliniștiți: „un BMW cu tracțiune față? Sacrilegiu!”. O consolare mică pentru aceștia este că, în regim strict electric, când motorul pe benzină este oprit, iar 225xe este pus în mișcare doar de motorul electric, tracțiunea se face pe puntea spate…

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-203

Revenind la comportamentul rutier al mașinii, în general 225xe funcționează ca o mașină hibridă. În sensul că motorul electric este doar „aghiotant”, iar motorul pe benzină are rolul principal de tracțiune. În regim urban, urnirea mașinii de pe loc cade în sarcina motorului electric, cel pe benzină funcționând strict pentru mișcarea mașinii când se accelerează. Ori de câte ori se ia piciorul „din gaz”, motorul termic este decuplat.

La drumurile lungi, când se merge constant cu viteze mari și foarte mari, motorul electric nu prea este „deranjat” – însă, în funcție de gradul de încărcare a bateriei, computerul central îi comandă motorului electric să asiste motorul termic la urcarea rampelor, de pildă, ori la accelerările mai puternice (cum sunte cele necesare în depășirile mai rapide). Dacă pedalele de accelerație sau de frână nu sunt atinse preț de câteva secunde, computerul central decuplează ambele motoare („coasting”).

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-205În modul EcoPro, performanțele dinamice ale lui 225xe Active Tourer sunt departe de a fi impresionante – pe lângă faptul că, în acest mod, este privilegiat consumul scăzut, trebuie luat în calcul și că această variantă plug-in hibridă este cea mai grea din gamă (din cauza bateriei): peste 1,7 tone la gol, pe care, la drum lung, trebuie să le suporte motorul pe benzină în 90% din timp.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-206Pentru un tempo ridicat, există modul Sport. Caz în care motorul electric este mai prezent, deoarece recuperarea energiei e mai accentuată, deci bateria se încarcă mai eficient în fazele de frânare. Așa încât, chiar dacă în viraje caroseria de tip monovolum afectează agilitatea mașinii (comparativ cu un Seria 1, de exemplu), apare un alt avantaj: efectul „xDrive electrificat” – datorită funcționării ambelor motoare, „trag” toate roțile, sub controlul atent al electronicii, deci stabilitatea este mai bună decât în cazul unui Active Tourer cu motor convențional și tracțiune doar față.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-207În mod interesant, soundul micului benzinar este chair sportiv în fazele de accelerare. Așa că, per ansamblu, acest monovolum plug-in hibrid se prezintă foarte bine pentru așteptările pe care le aveam de la un BMW. Echilibrul între dinamism și caracterul practic mi se pare foarte reușit și, personal, prefer un astfel de 225xe în locul unui X1.

Acum e cazul să trecem la un capitol foarte sensibil: cel al consumului de carburant și al autonomiei în regim electric. Fiți pregătiți pentru controverse.

 

Consum și autonomie

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-208Modelul din acest test a avut rol de partener de mobilitate Știință&Tehnică în drumul spre și dinspre Academia de Vară Atlantykron. Condițiile au fost departe de cele ideale, deoarece temperaturile mari au impus utilizarea permanentă a aerului condiționat, care, se știe, contribuie din plin la creșterea consumului de carburant, respectiv a scăderii autonomiei în regim 100% electric.

Am reușit să testez consumul și autonomia în diverse situații, așa încât să vedem rezultatele indicate de jurnalul de bord.

 

 1. București – Capidava (pe drumuri naționale)

Am plecat luni după-masă de la depozitul de pe centură, de unde am încărcat câteva sute de reviste Știință&Tehnică, material de studiu pentru liceenii de pe Atlantykron pe care urma să îi conving să se „înroleze” în concursul BeSmart, dedicat lor – concurs pe tema Smart City.

test-bmw-225xe-active-tourer-consum-ecoprofit-101

De ce nu am ales autostrada? Deoarece traficul pe centură era efectiv chinuitor, dar și pentru că știu, din experiența de zi cu zi cu o mașină hibridă, că vitezele foarte mari, specifice regimului de autostradă, nu sunt prietenoase cu consumul de carburant. Pe șoselele normale, însă, nu se merge constant timp îndelungat și apar destule situații de frânare/decelerare, așa încât motorul electric ajunge să fie utilizat mai des.

În plus, am vrut să simulez o vacanță relaxată de familie – încărcătura mașinii echivala cu aproape încă două persoane -, deci utilizarea modului EcoPro s-a impus de la sine. Pentru că bateria era aproape descărcată la plecare (avea doar 4%), 225xe a funcționat în regim hibrid.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-209Ploile abundente din Dobrogea mi-au dat emoții: în unele porțiuni, drumurile erau indundate pe distanțe de zeci de metri, apa având chiar și 20 cm! adâncime. Contrar folclorului că apa ar afecta propulsia electrică, am traversat aceste zone, la viteză foarte mică și constantă, doar în regim electric, fără nicio problemă. Dacă m-aș fi bazat doar pe motorul pe benzină, existau riscuri ca apa să ajungă în admisie sau să intre în toba de eșapament. Nu înseamnă că 225xe Active Tourer e un amfibiu, dar e o lecție interesantă…

La destinație, valoarea consumului mediu, de 7,2 litri/100 km, m-a făcut să mă gândesc la faptul că, în aceleași condții relativ rapide de condus, cu un Seria 2 Active Tourer diesel probabil scoteam în jur de 5,5-6 litri/100 km. Mă rog, e doar o supoziție, dar sunt convins că așa gândesc cam toți fanii diesel. Și nu îi pot blama, deși aș vrea să se gândească la mult mai nocivele emisii de NOx și particule ale unui diesel…

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-210Totuși, 7,2 litri/100 km e pur și simplu o valoare rezonabilă în situația dată. În primul rând, vorbim de un monovolum, a cărui aerodinamică e inferioară unei berline, de exemplu. Apoi, vorbim de un raport masă/putere de peste 13 kg/CP – adică benzinarul de 136 CP, care lucrează preponderent la drumurile lungi, se descurcă doar binișor cu cele peste 1,8-1,9 tone (cu tot cu încărcătură).

Nu în ultimul rând, climatizarea mai fură din „căluții” disponibili, iar modul EcoPro limitează performanțele (de exemplu, în cazul depășirilor) deoarece se concentrează pe eficientizarea consumului – ceea ce nu face deloc „casă bună” cu un stil mai dinamic de condus, pe care ești tentat să-l adopți în orice BMW.

Mai intervine un aspect care le va da apă la moară fanilor diesel: rezervorul lui 225xe are doar 36 de litri, față de 51 de litri pentru celelalte versiuni de motorizare convenționale. Când vezi cât de repede coboară spre roșu acul litrometrului, automat apar niște temeri de tip „range anxiety”, la cote mult mai reduse decât în cazul mașinilor 100% electrice, dar, totuși, suficiente cât să-i dicteze subconștientului să o lași mai moale la drum lung.

 

 2. Capidava – Cernavodă

După două zile de „vânătoare de liceeni”, pentru concursul BeSmart, pe insulița de lângă Capidava, am plecat spre autostradă, pentru a vedea cât consumă mașina în aceste condiții. Până acolo, însă, am avut un scurt traseu foarte variat, plus trafic de oraș neaglomerat.

test-bmw-225xe-active-tourer-consum-ecoprofit-102

Am avut un stil mult mai alert decât la venire, fiind nerăbdător să ajung la principalul atu al civilizației, care mi-a lipsit pe insulița izolată de lume: dușul cu apă caldă! Însă consumul înregistrat la intrarea pe autostradă a avut un mic efect de duș rece – nu mă așteptam la un consum de aproape 9 litri/100 km, chiar dacă m-am încurcat puțin printr-un Cernavodă normal de aglomerat.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-211Una dintre explicații ține de relieful foarte variat din zonă, cu multe urcușuri și coborâșuri. Chiar dacă mașina era mai ușoară (toate revistele S&T și-au găsit cititori curioși la Atlantykron), accelerațiile în pantă și-au spus serios cuvântul, iar 225xe s-a dovedit mult mai însetat decât acceptă fanii diesel.

De reținut și un alt factor: de regulă, estimarea consumului mediu pe distanțe scurte este mai ridicat – logic, am mers mai puțin de 30 km, în general accelerând, dar consumul este calculat în litri la 100 de kilometri… Practic ar fi trebuit să fac același traseu de două ori dus-întors (deci să depășesc 100 km parcurși real) pentru ca valoarea consumului să fie viabilă.

 

 3. Cernavodă – București (pe autostrada A2)

Odată intrat pe autostradă, am setat cruise-control-ul la 130 km/h și m-am pregătit sufletește pentru un consum ridicat. Însă, surprinzător, la intrarea în București am fost gratulat cu valoarea de 7,8 litri/100 km, chiar rezonabilă pentru condițiile date.

test-bmw-225xe-active-tourer-consum-ecoprofit-103

De ce a fost așa de mică diferența de consum față de ziua când am mers de la București la Capidava doar pe drumuri naționale? Regimul constant, chiar la viteze mari, este preferabil unuia cu multe faze de accelerare, când performanțele sunt destul de mult limitate de modul EcoPro.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-212Cine nu are răbdare să meargă cuminte, cel mai bine folosește modul intermediar Comfort, care oferă un mai bun compromis între performanțe și consum. E adevărat, fanii diesel se vor uita superior la acest 225xe și în ce privește mersul pe autostradă, unde un Seria 2 Active Tourer s-ar dovedi ceva mai econom în aceleași condiții.

 

 4. Pantelimon – Găneasa

De la ieșirea din București până acasă am parte de un traseu periurban, unde merg atât cu viteze reduse, dar și cu viteze de ordinul a 100 km/h. Într-un stil normal, consumul obținut a fost foarte apropiat de cel realizat la drum lung, spre Capidava: 7,4 litri/100 km.

test-bmw-225xe-active-tourer-consum-ecoprofit-104

Nu vă lăsați, totuși, înșelați de viteza medie mică – pe tronsoanele de viteză am avut accelerații relativ puternice, de aceea consumul a fost, în final, peste șapte litri la sută. Rămân la părerea că șoferii ce sunt mai dinamici din fire ar trebui să se bazeze pe modul Comfort, nu pe EcoPro.

 

 5. Încărcare baterie la 220V

Ajuns acasă, am scos prelungitorul pe geam și am cuplat mufa mașinii la sursa de alimentare de 220V. Producătorul anunță un timp de încărcare completă a bateriei de „circa două ore și jumătate” de la o priză obișnuită, așa că am vrut să verific dacă acest lucru este valabil în practică.

test-bmw-225xe-active-tourer-consum-ecoprofit-401Am constat că bateria se încarcă, în fiecare oră, cam cu un sfert. Așa încât, pentru încărcarea totală, eu am avut nevoie de 4 ore. De unde diferența de o oră și jumătate față de teorie?Simplu: computerul central scade puterea de încărcare dacă sesizează prezența unui prelungitor, pentru a nu provoca un nedorit scurtcircuit din cauza supraîncălzirii cablului (mai ales dacă și temperatura exterioară este ridicată).

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-213La final, cu bateria plină, computerul de bord a estimat o autonomie maximă de 37 km – adică mai redusă cu vreo 20% față de cea maximă teoretică de 45 km (de fapt, oficial BMW indică, pentru autonomia maximă teoretică intervalul de 41-45 km, în funcție de condițiile de utilizare). Vorbim de o diferență acceptabilă, dat fiind că, în cazul mașinilor convenționale, consumul real diferă chiar și cu 40% față de cel teoretic.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-214Însă BMW 225xe Active Tourer poate fi încărcat și de la o stație normală Type 2, cu o putere maximă de 3,7 kW, caz în care trebuie așteptat doar circa o oră și jumătate pentru un „plin” al bateriei. În teorie, într-o jumătate de oră mașina câștigă o autonomie de circa 10-12 km, deci, în utilizarea cotidiană și cu o rețea de stații din ce în ce mai densă, devine posibil să folosești un 225xe în regim strict electric aproape întreaga zi.

Într-un scenariu în care încarci mașina peste noapte acasă, o mai încarci și la birou, iar apoi la supermarket sau la sala de fitness ori la cinema, un BMW 225xe poate fi folosit mult și bine în regim „zero emisii”. Totul este ca șoferul să nu fie prea leneș să opereze cablul de alimentare de fiecare dată când pleacă sau vine la mașină…

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-215Totuși, unul dintre cele mai mari avantaje ale versiunii plug-in hibride este altul: posibilitatea de precondiționare a temperaturii din habitaclu fără a consuma carburant. Se poate seta pornirea la o anumită oră a climatizării, în timp ce mașina este cuplată la o sursă de curent. Iarna vei avea mașina preîncălzită, iar vara o vei avea răcorită – fără a porni motorul termic. Așa încât confortul în utilizare crește foarte mult.

 

 6. Găneasa – intrarea București

În dimineața următoare am plecat spre București, dar utilizând funcția SAVE eDrive: bateria fiind încărcată, voiam să utilizez mașina în regim strict electric doar prin oraș, iar până acolo să conserv energia stocată în baterie. Așa încât mașina a funcționat din nou în regim hibrid.

test-bmw-225xe-active-tourer-consum-ecoprofit-201

Pe parcurs am prins și un tren, așa încât am folosit timpul petrecut la barieră pentru a-mi nota datele obținute în primii 5 km ai traseului. În mod ciudat, funcția SAVE nu conservă toată energia – gradul de încărcare a bateriei a scăzut până la 93%. Iar consumul este mare deoarece, în cea mai mare parte a acestei scurte etape, am fost în diferite faze de accelerare, deci valoarea consumului nu e neapărat relevantă.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-216Relevant este consumul obținut la intrarea în București: din nou peste 7 litri/100 km, confirmând precedentele valori realizate în regim interurban. Păcat că motorul electric funcționează prea puțin timp în fazele de plecare de pe loc, rolul său fiind pur și simplu de asistență pentru cel termic. Pe de altă parte, cele 1,7 tone ale mașinii solicită foarte mult cei 65 kW ai motorului electric, iar, dacă bateria e aproape descărcată, motorul electric nu poate face minuni.

 

 7. Utilizare 100% electrică în București

Iată-ne ajunși și la punctul central al acestui jurnal de consum: ce autonomie are, de fapt, BMW 225xe Active Tourer, în regim strict electric? Amintesc că, la pornirea mașinii, când bateria arăta un grad de încărcare de 99%, autonomia estimată de computerul de bord se cifra la 37 km. Însă, odată ce am pornit climatizarea, estimarea a scăzut la 33 km – încă o dovadă că aerul condiționat este un consumator gurmand de energie.

test-bmw-225xe-active-tourer-consum-ecoprofit-302

test-bmw-225xe-active-tourer-consum-ecoprofit-303

Deoarece traseele fiecăruia prin mediul urban variază, mai mult sau mai puțin, nu avea sens să vă spun cât de mult am mers în regim strict electric fără a avea și o imagine, cât de cât, concludentă a condițiilor și parcursului realizat. De aceea, am împărțit traseul meu în etape ușor de urmărit, care, cel puțin pentru București, sunt relevante în privința gradului de congestie.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-218Rezumând, cu bateria încărcată la 93%, am reușit să parcurg circa 24 km, față de cei 30 km estimați inițial de computerul de bord. Când spun „am reușit”, nu trebuie înțeles că am făcut eforturi să merg economic – nicidecum, am încercat să utilizez mașina cât mai normal cu putință.

E adevărat, nu pot să neg: instinctiv am fost mai grijuliu cu pedala de accelerație și am anticipat momentele de oprire, dar asta și pentru că sunt deja obișnuit cu mașina mea hibridă.

Nu știu cam câți kilometri face în mod normal un șofer din București, dar, pentru mine, traseul de față a fost cel puțin dublu față de necesitățile mele obișnuite când mă „fâțâi” prin capitală. Este adevărat, vorbim de perioadă de vară, dar și de niște ore din afara vârfurilor de aglomerație, așa încât nu am trecut prin furcile caudine. Prin urmare, am obținut un consum de energie foarte bun (dată fiind funcționarea climatizării): sub 23 kWh/100 km.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-217Atenție, nu am oprit nicăieri (cu excepția scurtei pauze foto în fața Casei Poporului…). O persoană obișnuită, însă, își folosește mașina pentru a merge la birou sau la mall, locuri unde petrece mai mult timp și unde mașina poate fi pusă la încărcat – după cum am văzut mai sus, o oră într-o priză banală îți mai asigură cel puțin 4-5 km autonomie.

Deci, dacă nu aș fi testat mașina, ci aș fi utilizat-o conform unui program real, cu pauze în diverse locuri unde puteam să încarc bateria, aș fi avut mari șanse să folosesc acest 225xe Active Tourer doar în regim 100% electric. Iată unul dintre motivele pentru care rețeaua de stații de încărcare normală (sau de prize obișnuite) trebuie să se dezolte mult mai rapid, iar investitorii să fie sprijiniți prin subvenții cât mai bine gândite.

În cazul meu, motorul termic a intervenit când eram deja foarte aproape de destinație. Așa că, în parcarea BMW Group România, computerul de bord mi-a arătat un consum de 0,5 litri/100 km, într-un parcurs total de aproape 26 km. Aștept reacția fanilor diesel… care e foarte probabil să tacă mâlc acum.

 

Buget și concluzii

Am mai testat modele BMW plug-in hibride până acum: SUV-ul BMW X5 xDrive40e sau berlina BMW 330e ori limuzina BMW 740Le (la care adaug „vărul” Mini Countryman Cooper S E ALL4). Dar, chiar dacă aceste mașini oferă, în realitate, o autonomie în regim strict electric cât de cât acceptabilă, este foarte greu să le schimbi părerea celor care văd în primul rând avantajele financiare ale modelelor echivalente diesel – asta deși vorbim de mașini de peste 40-50.000 euro, dedicate unui public cu venituri peste medie.

BMW 225xe Active Tourer nu e nicidecum o mașină ieftină, dat fiind prețul de bază de peste 37.000 euro (care depășește foarte rapid 40.000 euro prin bifarea câtorva echipamente…). Dar mi se pare o propunere care chiar merită atenție, dacă vrei un BMW cu propulsie plug-in hibridă mai accesibil, care să pluseze cu un bun caracter util.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-219

Comparația cu versiunea de bază 216i Active Tourer nu prea își are sensul – chiar dacă, la prima vedere, vorbim de o diferență de 10.000 euro, performanțele și nivelul de echipare sunt clar inferioare pentru un client obișnuit de BMW, fie el unul care pune accentul pe un buget mai redus.

Reala concurență „fratricidă” pentru 225xe vine din partea versiunilor pe benzină 220i (cu circa 5.000 euro mai ieftină), respectiv diesel 220d (cu doar 1.000 euro mai ieftină). În regim hibrid, 225xe nu prea e o alternativă la aceste versiuni, mai ales dacă vorbim de drumurile lungi, unde versiunea diesel iese câștigătoare la capitolul consum.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-221Dar hai să aducem în ecuație posibilitatea de utiliza 225xe în regim strict electric, în special în mediul urban, pe distanțe realiste de 25-30-35 km cu „un plin” de baterie – deși, am văzut mai sus, cu pauze de încărcare, se poate folosi mașina o zi întreagă în regim „zero emisii”.

În aceleași condiții, versiunile convenționale afișează consumuri urbane teoretice de cel puțin 7 litri/100 km (220i), respectiv 5 litri/100 km (220d) – evident, în realitate aceste valori cresc cu cel puțin 25-30% în condițiile de aglomerație urbană.

Niște calcule scurte ne arată că, în regim urban/periurban, dacă 225xe este utilizat doar cu motorul electric, se amortizează în maximum 50.000 km față de 220i, respectiv maximum 15.000 km față de 220d. Raportat la versiunile inferioare, 225xe se amortizează în maximum 70.000 km față de 218i, respectiv maximum 60.000 km față de 218d. De aceea unele companii din România au decis achiziția de astfel de modele pentru flotă.

Atenție, în calcule am considerat consumurile urbane teoretice ale versiunilor convenționale, deci, în realitate, sunt și mai mici rulajele de amortizare ale lui 225xe față de versiunile convenționale. Iar lucrurile ar sta și mai bine pentru propulsia plug-in hibridă dacă ar exista o modalitate coerentă de cuantificare pentru efectele nocive ale emisiilor de NOx sau particule asupra sănătății oamenilor.

test-bmw-225xe-active-tourer-ecoprofit-222Eu recunosc, sunt deja extrem de subiectiv și părtinitor când vine vorba de sistemele de propulsie așa-zis neconvenționale. Dar asta pentru că înțeleg beneficiile reale ale scăderii poluării sau ale utilizării în regim „zero emisii” ale mașinilor, în special în mediul urban, unde s-au depășit de ceva vreme absolut toate limitele normale în privința poluării aerului respirabil.

Din acest punct de vedere, 225xe Active Tourer e clar preferabil celorlalte versiuni de propulsie, chiar dacă financiar calculele pot să nu iasă în favoarea sa. După cum am arătat, în regim hibrid 225xe nu e așa de economic cum mă așteptam. În plus, emisiile de CO2 depășesc limita de 50 g/km, așa încât 225xe Active Tourer nu este eligibil pentru ecobonusul de 20.000 de lei din Programul Rabla Plus.

În final, mi-a picat cu tronc acest BMW controversat, cu tracțiune față (mă rog, „oarecum-integrală” în cazul lui 225xe) și un stil de caroserie netradițional pentru marca bavareză. Dar ce e mai important: tradiția sau eficiența? La circa 40.000 de euro, prefer acest model plug-in hibrid în detrimentul unui Seria 3 mai dinamic sau al unui X1 cu pretenții de aventurier. E mult prea tentant să mergi „zero emisii” în oraș.

SHARE