Merită să-ți faci Loganul electric? L-am condus și am făcut calculele

Dacia nu face mașini electrice. Încă. Dar Marc Areny poate converti Loganul într-o mașină electrică foare accesibilă. Ce înseamnă ”accesibil” și cum merge un astfel de Logan electric, am avut ocazia să aflu luând contact direct cu mașina. Iată concluziile mele în continuare.

test dacia logan electric - ecoprofit 0

Așadar, la un moment dat a făcut puțină vâlvă în România știrea că undeva în țară există un Logan electric, care costă puțin peste 10.000 de euro. Dar, după ce curiozitatea le-a fost satisfăcută, cei mai mulți și-au pus o întrebare simplă: ”cum să dai, dom’le, peste zece mii de euro pe un Logan second hand?!”. Iar viața a purces mai departe ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat.

test dacia logan electric - ecoprofit 2
EVR – Electric Vehicle Romania. 13-le să sperăm că e număr norocos pentru Marc

Nu și pentru mine, deoarece, să fim serioși, la cât de scumpe sunt mașinile electrice acum, 10.000 de euro e un cost cel puțin la jumătate față de al celei mai accesibile mașini electrice noi vândute la noi (fără a lua în considerea ecobonusul, disponibil pentru doar 100 de mașini, într-o primă fază).

Și, în plus, e vorba de o Dacia electrică – how cool is that?!

Așa încât l-am contactat pe Marc Areny, cel care a convertit un Logan, pentru a afla mai multe (citiți aici interviul Ecoprofit).

Dar am vrut să și testez mașina, chiar dacă doar pentru foarte scurt timp, pentru a vedea cât de reușită (sau nu) este ideea unui Logan electric. Mai ales în condițiile în care am condus până acum destule mașini electrice moderne, deci, din start, un Logan second hand electric pornea cu un handicap de imagine.

Așadar, în continuare impresiile mele despre Loganul convertit de Marc, dar și o analiză financiară, să vedem dacă merită sau nu să-ți transformi Loganul în mașină electrică.

 

Cum este Logan-ul electric făcut de Marc?

Prima impresie pe care am avut-o când am văzut Logan-ul alb îndreptându-se ”pâș-pâș” spre mine a fost ciudată: m-am surprins râzând la ideea unei Dacii Logan pe care nu o auzi venind. După care, fiind vorba despre un Logan din prima generație, m-a străfulgerat rapid gândul că nu are cum să fie o mașină electrică.

test dacia logan electric - ecoprofit 3
Un Logan atât de simplu, după vorbă, după port… Oare Eminescu ar fi mândru?

Deși sunt un fan declarat al mașinilor electrice, pentru o secundă creierul meu a refuzat să asocieze ideea de propulsie electrică 100% cu o mașină low-cost second hand. Este o barieră pe care sunt sigur că mulți nu o pot surmonta, câtă vreme rămân tributari ideilor preconcepute despre mașinile electrice și mentalității consumeriste actuale.

Practic, în afara jantelor din aliaj și a numărului de înmatriculare cu ”EVR” (de la EVRomania.ro), Logan-ul de față este la fel de banal ca alte mii de Logan-uri albe care circulă prin România. Și nu se observă decât la o privire foarte atentă faptul că lipsește evacuarea din spate. Atât. Nimic altceva care să te facă să exclami: ”uite o mașină electrică făcută de Dacia!”.

test dacia logan electric - ecoprofit 4
Percepție superficială: nu arată a interior de mașină de 10.000 de euro

O impresie similară și în ceea ce privește interiorul, unde primul lucru pe care l-am observat a fost lipsa airbagului pentru pasager – doar e un Logan din prima generație, nu? După care am observat și câteva ciudățenii adăugate în bord, despre care voi vorbi imediat.

În rest, un habitaclu de Logan clar rulat peste 100.000 km, cu plastice dure, ambianță foarte ieftină și tapițerie nepretențioasă. În mod clar o mașină pe care nimeni nu s-ar gândi vreodată să dea 10.000 de euro, ci, poate, cel mult vreo 1.500-2.000 de euro.

Rezumând, primele minute de vizionare a mașinii au fost cam dezamăgitoare, recunosc. Asta până am intrat în detalii.

Ce modificări are Logan-ul electric?

Acum e cazul să devin mai tehnic. Din discuția cu Marc Areny am înțeles că acest Logan beneficiază de un motor electric, împreună cu dispozitivele și electronica aferentă, precum și de un pachet de baterii litiu-ion, de tip LiFePO4, întreg kit-ul costând puțin peste 10.000 de euro.

test dacia logan electric - ecoprofit 5
În cutia asta portocalie e motorul electric? A, bateriile… Și motorul unde e? Sub cutie?? Nu te cred, e o glumă?!

Când am deschis capota motorului, din nou am rămas puțin descumpănit văzând că motorul convențional și mățăraia aferentă au fost înlocuite de niște cutii. Am pus și eu inevitabila întrebare: ”păi unde e motorul electric?”, pe care Marc o aștepta cu răbdare. ”Sub cutia bateriilor”. Cei mai mulți ar putea considera acest răspuns o glumă, dar lucrurile sunt cât se poate de serioase.

Motoarele electrice, pe lângă că sunt mai simple constructiv și mult mai eficiente decât motoarele cu ardere internă, sunt și mult mai reduse ca dimensiuni, în condiții de performanțe relativ similare. Deci nu trebuie să ne mire că motorul electric de 30 kW utilizat de Marc ocupă cam 10-15% din volumul motorului original pe benzină de 1,4 litri.

test dacia logan electric - ecoprofit 6
Bateriile din portbagaj ocupă spațiu cam cât două sacoșe zdravene de cumpărături

În cazul Logan-ului de față, bateriile litiu-ion sunt împărțite în două grupuri. Primul este plasat în compartimentul motor (pentru că pur și simplu rămâne atât de mult loc după renunțarea la motorul termic!), iar al doilea în portbagaj, în spatele peretelui banchetei, capacitatea portbagajului reducându-se cu vreo 100-150 de litri.

Este o soluție de compomis foarte ok, deoarece fixarea lor nu este complicată. Pe viitor, Marc intenționează să găsească o soluție pentru plasarea bateriilor din față sub banchetă, iar compartimentul motor să devină… portbagaj (ca la Porsche 911 sau ca la… Tesla Model S). Dar, momentan, soluția low-cost găsită mi se pare mai mult decât rezonabilă.

test dacia logan electric - ecoprofit 7
Engage! Bomba atomică rase Irakul… cum erau versurile alea?

În ce privește ”gadgeturile” suplimentare din bord, nici aici lucrurile nu sunt complicate. Mai întâi, butonul roșu din dreapta volanului nu are rolul de a declanșa vreo rachetă nucleară… Este comutatorul general, care taie alimentarea motorului electric – o directivă europeană care se aplică mașinilor electrice, menită a evita incidentele neplăcute.

După care mai avem un mic buton roșu, în zona butoanelor de aerisire – de data aceasta, o cerință obligatorie a RAR-ului. Acest mic buton face legătura cu o rezistență electrică pentru se permite încălzirea habitaclului. În primul rând pentru a permite dezaburirea geamurilor, după care din rațiuni de confort termic pentru pasageri.

test dacia logan electric - ecoprofit 8
Un buton pentru rachete, mister James Bond?

Mașina de față nu are aer condiționat. În principal, pentru că din fabricație nu a fost dotată cu așa ceva. Însă Marc afirmă că adaptarea unui sistem de climatizare, deși se poate face, ar fi cam complicată și ar afecta autonomia mașinii, deoarece ar consuma destul de mult curent.

Logic: și la mașinile convenționale crește consumul când se utilizează aerul condiționat, chiar și cu 2-3 litri/100 km. Deci, în cazul unei mașini electrice, aerul condiționat folosește bateriile litiu-ion, iar autonomia va scădea vertiginos.

test dacia logan electric - ecoprofit 9
… mie tot butonul ăla roșu îmi vine să-l ating. Engage!

Blocul celor două indicatoare de pe bord nu este obligatoriu, având rol strict din punct de vedere al testării mașinii. De exemplu, codurile de eroare afișate pe displayul din dreapta îi indică lui Marc unde apar probleme, dacă este cazul. Iar ”ceasul” din stânga dă indicații despre amperajul în utilizarea mașinii.

În schimb, pe un utilizator normal al mașinii îl va interesa displayul plasat într-una din gurile de ventilație. Mă rog, Marc l-a plasat acolo pentru că a fost convenabil, dar poate sta oriunde altundeva. Important este să fie la vedere, deoarece arată gradul de încărcare al bateriei și indică autonomia estimativă. Chestii esențiale pentru utilizarea unei mașini electrice.

Cam astea sunt principalele modificări față de un Logan normal: butonul ”nuclear”, displayul suplimentar și sacrificarea a vreo 25-30% din capacitatea portbagajului. Parcă mult mai simplu decât sună sintagma ”conversie în mașină electrică”. Deci o fi la fel de simplu de condus?

Cum se conduce Logan-ul electric?

În primul rând, trebuie să bagi cheia în contact și să o răsucești, la fel ca în cazul unui Logan normal. Dar, spre deosebire de un Logan normal, nu vei auzi zgomotul motorului. Vei ști că mașina e gata de plecare doar fiindcă se animă tabloul de bord.

Mașinile electrice și hibride propuse de constructorii auto beneficiază de cutie automată. Nu și acest Logan, care rămâne fidel schimbătorului manual, având și cea de-a treia pedală aferentă. Și, totuși, Logan-ul electric se poate conduce în mod automat…

test dacia logan electric - ecoprofit 10
”Ce motor are, maică, de nu-l auzi nici dacă e lângă tine?”

Motivul este cuplul motor maxim disponibil chiar de la plecare. Față de un motor convențional, în care trebuie să folosești prima treaptă pentru a urni mașina din loc, în cazul Logan-ului electric poți ”băga” în ce treaptă vrei și mașina va pleca de pe loc fără niciun efort.

E recomandabilă treapta a II-a sau chiar a III-a și nici măcar nu e nevoie neapărat să apeși pedala de ambreiaj. Doar când crește viteza peste limitele admise în mediul urban trebuie să schimbi într-o treaptă superioară. Altfel, se poate circula cu o singură treaptă fără nicio problemă prin oraș.

Logan-ul acesta nu e doar electric, ci se conduce precum o mașină având cutie automată

Practic, Logan-ul electric se conduce mult mai simplu decât Logan-ul convențional și cam la fel cu orice altă mașină electrică am testat până acum. Cu excepția faptului că răspunsul motorului este mai lent, pentru că a fost limitat curentul de descărcare în vederea menajării cât mai mult a componentelor, în special a bateriilor, care astfel promit o durată de funcționare chiar mai mare decât în teorie.

Pardon, ați înțeles cumva că Logan-ul electric este mai lent decât un Logan cu motor pe benzină de 1,4 litri? Nicidecum, eficiența mult mai bună a motorului electric face Logan-ul electric mult mai performant, chiar și decât versiunea diesel.

În cazuri extreme, poți face un burnout de toată frumusețea la semafor cu Logan-ul electric, lucru care demonstrează în mod clar că propulsia electrică nu are niciun fel de minus la capitolul performanțe. Dar să rămânem, totuși, cu picioarele pe pământ. Doar vorbim de o mașină cuminte. Măcar în 99% din timp…

test dacia logan electric - ecoprofit 11
Îți amintești vremurile Daciilor de altă dată, fără servodirecție?

Singura problemă pe care am remarcat-o la mașina de față este legată de lipsa servodirecției. Ceea ce se simte clar la virajele cu viteză mică și la manevrele de parcare. Renunțarea la servodirecție a fost dictată de consumul de energie prea ridicat al pompei de ulei a sistemului.

Însă acest dezavantaj va fi eliminat la următoarele mașini, pe care le Marc le va dota cu servodirecție electrică. Aceasta consumă curent doar în momentul în care se virează, deci e mult mai eficientă, dar e și mai simplă constructiv. În plus, servodirecția electrică e gândită la pachet cu celelalte elemente din kitul de conversie pentru Logan, deci nu va necesita costuri suplimentare din partea celor interesați.

test dacia logan electric - ecoprofit 12
Chiar e fain să conduci un Logan electric!

Ce ar mai fi de spus despre experiența la volanul acestui Logan electric? Ei bine, la viteză mai mare are o stabilitate mai bună, cele două pachete de baterii (plasate în față și în spate) asigurându-i un bun echilibru. Iar ruliul la virajele atacate mai în forță se păstrează cam în aceleași limite, deci evitarea bruscă a vreunui obstacol se poate face în siguranță. Atenție, să nu facem, totuși, confuzia cu mașinile sport cu o gardă la sol foarte redusă și suspensii sportive – stabilitatea acestui Logan este rezonabilă dat fiind gabaritul de familistă și distanța măricică față de sol (față de un rival direct).

Și la încetinire apare un avantaj, deoarece frâna de motor este mai pregnantă în cazul motorului electric. Deci nu trebuie folosit sistemul de frânare așa de mult ca la o mașină convențională. Timpul de acomodare cu reacția frânelor e o chestiune de obișnuință de la caz la caz, ținând și de cât de uzate sunt plăcuțele (totuși, vorbim de un Logan second-hand, deci atenție la principalele consumabile).

Per ansamblu, sunt imense câștigurile în materie de confort și de performanțe ale unui Logan electric față de varianta de bază, care a fost convertită. Mai ales în cazul cuiva care petrece mult timp la volan (cum sunt taximetriștii, de exemplu), este esențial ca nivelul de stres să fie cât mai redus.

Lipsa zgomotelor, modul automat de condus și promptitudinea motorului sunt câștigurile cele mai importante. La care se adaugă, foarte important, faptul că Logan-ul electric nu emite niciun gram de emisii nocive. Sunt lucruri greu de estimat din punct de vedere financiar, ce-i drept. Deci mă voi rezuma la alte calcule.

Cât costă Logan-ul electric față de un Logan convențional?

Aici am ajuns la partea cea mai sensibilă a dilemeicum să dau 10.000 de euro pe un Logan second-hand, fie el și electric?!”, deoarece trebuie făcute niște estimări cu bătaie lungă pentru a vedea dacă este sau nu o investiție rentabilă.

test dacia logan electric - ecoprofit 13
”… de unde să știu cât o să cheltuiesc pe benzină în următorii 5 ani?! Poftim, mai mult decât costă bateriile Logan-ului electric? Nu cred!”

În cadrul interviului, Marc Areny, mi-a spus că mașina este utilizată intensiv de un prieten de-al său. Care a parcurs circa 12.000 km în 6 luni, echivalentul a peste 60 km/zi. Iar costurile pentru încărcarea mașinii s-au ridicat estimativ la 100 de euro – deci mai puțin de 5 lei/100 km.

Pentru a simplifica puțin lucrurile, voi face niște calcule pentru trei variante de parcurs anual: 10.000 km/an, 20.000 km/an și 30.000 km/an. Iar ca termen de comparație voi lua chiar un Logan cu motorul de 1,4 litri și 75 CP, precum și consumul mediu teoretic al acestuia, de 6,9 litri/100 km (deși, în regim urban și în condiții reale, consumul e mai ridicat).

Și, ca să dezavantajăm cât mai mult mașina electrică, vom considera că prețul litrului de benzină va rămâne 6 lei și în următorii ani (ceea ce, știm cu toții, este imposibil). Iar în calcule nu vom lua în considerare costurile reviziilor anuale.

Așadar, în aceste condiții, iată care sunt costurile necesare pentru alimentarea cu benzină pe o perioadă de până la 6 ani, respectiv cu energie electrică, pe aceeași perioadă. Am ales 6 ani, deoarece după această perioadă ar trebui schimbate bateriile.

test dacia logan electric - ecoprofit 1

 

Se observă că, și în condițiile în care se merge foarte puțin (10.000 km/an se traduce într-un parcurs de circa 27 km/zi), după 6 ani cheltuielile teoretice pentru benzină aproape ajung să amortizeze costul bateriilor (estimat la circa 6.000 de euro). În realitate, din cauza creșterii prețului benzinei și a costurilor pentru schimburile de ulei, investiția în baterii va fi complet amortizată chiar și în condiții de rulaj mic.

Mergând în extrema cealaltă (30.000 km/an se traduce într-un parcurs de circa 82 km/zi), prețul bateriilor se amortizează în mai puțin de 3 ani. După mai puțin de 5 ani putem vorbi de o amortizare totală a întregii investiții în conversia mașinii. Iar după 6 ani rămân bani suficienți pentru achiziția unor noi baterii!

Practic, în situația de mijloc (20.000 km/an se traduce într-un parcurs de circa 55 km/zi) se observă cel mai bine că, la finalul perioadei teoretice de funcționare optimă a bateriilor, investiția în conversia unui Logan este amortizată complet. Lucru cu atât mai evident dacă aplicăm bunul simț și logica: și anume că mașinile cu motoare convenționale vor fi mult mai scump de utilizat și întreținut în anii următori.

test dacia logan electric - ecoprofit 14
Ce preferi: cutia asta sau câteva cisterne de benzină?

Singura mare problemă, din punct de vedere financiar, ține de barierele inerente ale mentalității: cum poate să merite, totuși, 10.000 de euro un Logan second hand vechi? Răspunsul poate părea ciudat: cumpărarea bateriilor poate fi echivalată cu achiziția în avans a… combustibilului pentru mașină.

Exact, este ca și cum ați cumpăra acum 4.200 de litri de benzină care să vă ajungă pentru următorii 6 ani, dacă ați merge doar 10.000 km/an. Sau, dimpotrivă, 12.600 de litri de benzină pentru 30.000 km/an timp de 6 ani. Atâta doar că, în cazul bateriilor, nu aveți nevoie de câteva cisterne, iar costurile vor fi mult mai mici.

Mai intervine o barieră psihologică inerentă: cu un astfel de Logan electric ești limitat la maximum 150 km/zi, ba chiar mai puțin în condiții de iarnă. Deci nu poți folosi mașina la drumuri mai lungi în țară. Este un inconvenient care, din nou, poate fi lămurit prin alegerea alternativelor de transport, de la autocare și CFR până la rent-a-car.

Până la urmă, trebuie făcută o estimare realistă: de câte ori pe an ai nevoie să folosești mașina la drumuri lungi? Dacă ai de făcut drumuri mai scurte de 100 km/zi în 90% din timp într-un an, mașina electrică este răspunsul cel mai bun.

Deci, merită convertit Logan-ul în mașină electrică?

Un ”DA” fără echivoc nu poate fi dat decât dacă se îndeplinesc niște condiții. În primul rând, să fii eligibil pentru a avea o mașină electrică: utilizare într-un areal restrâns, posibilitatea de a o încărca (de preferat noaptea, când e mai ieftin curentul) și înțelegerea avantajelor ținând de confortul și lipsa poluării în utilizare.

După care ar trebui aruncată direct în ”Recycle Bin”-ul creierului ideea că un Logan second hand nu merită 10.000 de euro. Suma aceasta este pentru propulsia electrică, Logan-ul este doar ”coaja”. Care, față de alte modele mai pretențioase sau mai arătoase, este o mașină mai ieftină, dar care oferă mult spațiu.

test dacia logan electric - ecoprofit 15
Recunoaște, ți-ar plăcea să mergi cu un taxi electric, fie el și Logan

De fapt, cine este interesat de un astfel de Logan electric trebuie să fie și foarte pragmatic și să înțeleagă conceptul de amortizare a investiției, în condițiile arătate mai sus. Orice doleanțe suplimentare de confort sau design se plătesc în plus, e o regulă simplă a industriei auto.

Nu degeaba Marc Areny are discuții cu firme de taximetrie pentru convertirea mașinilor. Un patron înțelege mult mai bine decât un utilizator obișnuit avantajele financiare ale unei astfel de investiții pe termen lung.

Altfel, dacă nu se poate scăpa de temerile de tip ”range anxiety”, iar aspectul Loganului nu este satisfăcător, probabil cei 10.000 de euro merită investiți în conversia unui Prius second hand în plug-in hibrid. Care ar împăca suficient de bine și capra, și varza. Dar tot ai rămâne dependent de benzinării într-o oareacare măsură…

test dacia logan electric - ecoprofit 16
Până la urmă, merită investiți 10.000 de euro în convertirea unui Logan. Cifrele o demonstrează, dar și senzațiile la volan și, mai ales, lipsa poluării

Personal, apreciez Logan-ul convertit de Marc Areny în mașină electrică. Și da, aș fi dispus să cheltuiesc 10.000 de euro pentru a converti un Logan? Plus banii necesari pentru mașină, pentru că nu fac parte dintre miile de români care au Logan-uri din prima generație.

În schimb, fac parte dintre românii care nu au 10.000 de euro la îndemână, decât dacă ar apela la un împrumut bancar. Aici, însă, intrăm în alte povești. Pe de o parte, Logan-urile produse și înmatriculate înainte de introducerea infamei taxe auto (acum de timbru) sunt penalizate drastic de aplicarea retroactivă a taxei. Pe de altă parte, în condițiile actuale, de instabilitate economică, este foarte riscant să devii sclavul unui credit bancar.

Prin urmare, je suis désolé, Marc, dar, deocamdată, nu mă pot număra printre clienții tăi. Deocamdată. Dar sunt sigur că nu sunt puțini cei care își permit să facă acest pas. Pe care pun pariu că nu-l vor regreta, odată ce vor învăța cum este traiul cu o mașină electrică. Fie ea și un Logan banal, cum este cel din testul de față.

Citește și INTERVIUL ECOPROFIT CU MARC ARENY