Test KIA Soul EV. Am testat o mică mare surpriză coreeană electrică

Ultima mașină pe care am testat-o în 2014 s-a întâmplat să fie o mașină electrică Made in Coreea: KIA Soul EV. La prima vedere, un model foarte puțin interesant. Care, însă, relevă multe atuuri odată ce cunoști mașina mai bine. Iată în continuare impresiile de la volanul lui KIA Soul EV.

Test KIA Soul EV masini electrice - Ecoprofit 0

Palmaresul mașinilor electrice pe care le-am condus până acum (sau în care am fost măcar pasager) s-a îmbogățit în 2014 cu noua KIA Soul EV, versiunea electrică a celei de-a doua generații a ”hamsterului” coreean. Și când spun ”noua KIA Soul EV”, chiar e vorba de o noutate – această mașină electrică a fost lansată în premieră mondială la începutul lui 2014, cu ocazia Salonului Auto de la Chicago, iar pe final de octombrie 2014 a fost prezentată în premieră națională, la Salonul Auto București.

Adică, la ora actuală, KIA Soul EV este cea de-a treia mașină electrică 100% care se importă în mod oficial în România, după Mitsubishi i-MiEV și Renault Kangoo ZE. Citroen C-Zero sau Peugeot iOn nu mai există în oferta comercială la noi, iar BMW i3 și Renault Zoe vor debuta pe piața noastră în cursul anului 2015. Pentru Nissan Leaf, Ford Focus Electric sau VW e-Golf și e-Up! nu există planuri de a fi importate la noi, iar Renault Twizy… ei bine, să spunem că ar fi exagerat să-l considerăm un concurent serios pentru KIA Soul EV.

Primele impresii

De la început trebuie să recunosc faptul că nu sunt un fan al stilului de ”un fel de crossover oarecum funky și practic” abordat de coreeni, încă de la prima generație a lui KIA Soul. Personal, apreciez mai mult SUV-ul compact KIA Sportage sau, din perspectivă familistă, monovolumul compact KIA Carens. Asta dacă ar trebui să aleg din gama KIA, pentru că, altfel, în curțile altor mărci pot spune că aș găsi modele mult mai potrivite pentru gusturile mele estetice.

Test KIA Soul EV masini electrice - Ecoprofit 102
Din acest unghi KIA Soul EV mi se pare ceva mai interesantă. Dar aspectul general nu mă face să exclam ”WOW!”

Totuși, cunosc persoane (e adevărat, în general mai puțin conformiste) care se uită cu simpatie la Soul, iar varianta vopsită într-un albastru electrizant nu mă lasă nici pe mine indiferent. Însă modelul de test, sincer, nu mă face să scot sunete de admirație – Soul EV pur și simplu nu mi se pare o mașină atrăgătoare, iar tenta de nonconformism nu mă convinge. Arată suficient de normal, iar asta îmi convine de minune, deoarece personal consider exagerat trendul abordat de constructori, de a face mașinile electrice să arate altfel decât mașinile normale. Nu, domnilor, mașinile electrice ar trebui să arate cât se poate de normal – cam așa cum se întâmplă cu VW e-Golf, de exemplu. Față de care Soul EV plusează printr-un aspect de mașină mai capabilă, mai ales pe drumuri balcanice.

Dar, până să ajungem acolo, să trecem la un subiect mult mai important și mai pragmatic: interiorul mașinii.

Cum este înăuntru

La capitolul interior, Kia Soul EV stă mult mai bine, deoarece în primul rând arată foarte primitoare, în al doilea rând te gratulează cu o puternică impresie de calitate și în al treilea rând vine cu un nivel de echipare extrem de bogat. Cred că primul lucru pe care l-am apreciat odată intrat în mașină a fost impresia de ordine și curățenie, precum și logica imediată a tuturor comenzilor și afișajelor. Coreenii nu au apelat la artificii inutile de stil sofisticat, dar cumva au reușit să-mi facă mașina mai simpatică datorită habitaclului pragmatic, dar și cu o personalitate reușită.

Test KIA Soul EV masini electrice - Ecoprofit 106
Cockpit-ul din KIA Soul EV arată foarte decent și încă de la început se remarcă buna ergonomie a comenzilor

Din punctul de vedere al șoferului, lucrurile stau foarte bine, câtă vreme nu vorbim de mofturi inutile. Poziția la volan e mai înăltuță (cam ca într-un Sportage…), cu mult spațiu la cap și coate, iar butoanele sunt judicios plasate, atât pe volan, cât și pe consola centrală, gruparea lor fiind, după cum am spus, foarte logică, fără ca tabloul general să devină plictisitor. Iar cele două display-uri (cel de 3,5” din spatele volanului, respectiv cel de 8” al sistemului multimedia complet) au culori vii și indicații lizibile.

Ba chiar este de remarcat responsivitatea ecranului tactil, grafica acestuia și ușurința de navigare prin meniu – aș îndrăzni să spun că, din acest punct de vedere, coreenii nu sunt mai prejos de ceea ce oferă constructorii premium. Lucru pe care îl vor aprecia mai ales fanii gadgeturilor. Apropo de premium, plasticele, ornamentele metalice și îmbrăcămintea din piele nu arată foarte luxos, dar impresia generală e în mod clar de mașină scumpă. Ba chiar am remarcat niște detalii demne de modele mai extravagante: ”bila” manetei schimbătorului sau difuzoarele din extremitățile bordului.

Test KIA Soul EV masini electrice - Ecoprofit 110
Singurul dezavantaj (dar mic, nu major) este podeaua cam înaltă. Spațiu la cap e destul, cred că bancheta putea fi ridicată cu vreo 5 cm

Dacă în față totul este mai mult decât OK, pe banchetă peisajul nu este perfect. Da, lățimea banchetei e suficientă pentru trei persoane, conformația ei e foarte comodă pentru doi adulți, iar spațiul la cap este excedentar. Însă oricine mai înalt de 1,60 metri va remarca faptul că podeaua e mai ridicată decât în mod obișnuit, lucru ce se traduce prin genunchii poziționați mai sus – în cazul celor foarte înalți, acest lucru începe să se simtă aproape incomod dacă vorbim de călătorii de peste o oră-două. Plus că și spațiul pentru laba piciorului este insignifiant.

Nu sunt singurele sacrificii pe care le reclamă Soul EV din punct de vedere al spațiului interior. Caroseria cu un look mai masiv ascunde, de fapt, un portbagaj demn, mai degrabă, de clasa mică: cu o capacitate de 281 litri și o copertină de bagaje care nu se ridică odată cu hayonul, dar și din cauza unei margini foarte înalte de încărcare, Soul EV nu e tocmai un cărăuș practic. Oricum, nu vorbim de o mașină gândită pentru vacanțe la distanțe lungi, deci portbagajul modic nu e chiar așa o tragedie. Mai ales că rabatarea fracționată a banchetei e facilă și degajă suficient loc dacă trebuie transportate lucruri voluminoase.

Test KIA Soul EV masini electrice - Ecoprofit 109
Portbagajul e mai mic decât în Dacia Sandero… Dar nu din cauză că e mașină electrică – pur și simplu așa a fost gândită KIA Soul

În ansamblu, KIA Soul EV consider că se achită cu brio de sarcinile pe care le-aș vrea de la o mașină pe care aș utiliza-o preponderent în oraș sau pentru naveta zilnică pe niște zeci de kilometri. Iar, ca șofer, am apreciat nivelul foarte bogat de echipare, dar și ambianța generală plăcută.

Cum se comportă la drum

Înainte de a ajunge la capitolul care îi roade cel mai tare pe potențialii clienți, și anume autonomia pe care o oferă o mașină electrică, să zăbovim puțin asupra performanțelor și comportamentului rutier. Și asta deoarece, la fel ca alte mașini electrice, și KIA Soul EV are niște ași în mânecă greu de combătut de versiunile cu motoare convenționale.

În primul rând, confortul excelent oferit de lipsa zgomotelor și de cutia automată este o trăsătură caracteristică și pentru noua KIA Soul EV. Mai mult, doar în cazul decelerărilor bruște se face auzit puțin acel zumzet care amintește de tramvaie, grație motorului electric optimizat. Interesant, habitaclul este suficient de bine insonorizat, așa încât dieselurile celorlalte mașini nu deranjează prea mult atmosfera liniștită din mașină. Eventual cei mai sensibili ar putea comenta la adresa zgomotelor dinspre gurile de aerisire, când ventilația este pe o treaptă mai mare – dar e mai degrabă o iluzie psihologică, pe fondul lipsei zgomotului specific unui motor cu ardere internă.

Test KIA Soul EV masini electrice - Ecoprofit 107
De fiecare dată când sunteți tentați să comparați o mașină electrică și una convențională, nu uitați că electrica are, practic, o cutie automată. Deci un alt nivel de confort

Apoi trebuie aplaudată suspensia foarte confortabilă a mașinii. Taratura moale a arcurilor și comportamentul amortizoarelor la trecerea peste denivelări fac experiența la bordul mașinii foarte plăcută, chiar dacă vorbim de asfalt precar sau chiar macadam. Ba chiar și zgomotele la rulare sunt mai reduse decât mă așteptam. Însă cel mai important este că, datorită plasării bateriilor în podea (ceea ce înseamnă un centru de greutate foarte coborât), confortul suspensiei nu induce și un ruliu dezagreabil.

E adevărat, în curbele strânse luate mai agresiv ruliul e ușor de remarcat, dar nu induce deloc senzații neplăcute sau vreun sentiment de nesiguranță. Asta cu atât mai mult cu cât garda la sol e de vreo 16 cm, adică aproape de a multor crossovere mici și compacte. În traducere, deși mașina e înăltuță și suspensia moale, Soul EV ține fără probleme traiectoria în curbele rapide, în ajutor sărind și sistemele electronice.

Atenție, nu trebuie înțeles că mașina oferă senzații sportive, deoarece accentul se pune pe confort și siguranță, direcția fiind moale și cu un feedback mai slab decât ar dori amatorii de senzații mai tari. Motorul electric afișează ”doar” 111 CP, ceea ce îi poate face pe mulți să arate multă reticență, mai ales că masa proprie a lui Soul EV depășește 1,5 tone la gol. Atenție, însă, nu trebuie uitat că un motor electric e de trei-patru ori mai eficient chiar și decât cel mai potent diesel oferit de KIA, iar cupul maxim de 285 Nm (cu 100 Nm mai mic decât al CRDi-ului de 2,0 litri și 184 CP) e obținut chiar de la pornire.

Test KIA Soul EV masini electrice - Ecoprofit 111
Doar în practică devine clar că motorul electric de 111 CP (81 kW) e comparabil ca performanțe cu un diesel de vreo 150 CP

Lucruri care, în practică, se traduc într-un răspuns rapid al mașinii la apăsarea pedalei de accelerație, dar nu cu o forță agresivă, deoarece livrarea puterii se face mai lin, nicidecum feroce. De altfel, accelerarea în forță (pedala are și o poziție de kick-down, pentru nerăbdători) are ca efect imediat fenomenul de torque-steering și este mai mult decât sesizabilă intervenția electronicii pentru a stăpâni tendința de derapare a roților motoare, mai ales dacă asfaltul nu e uscat.

Adică mașina demonstrează că propulsia 100% electrică este, într-adevăr, capabilă de bune performanțe, mai ales la demarajele din mediul urban (dar și reprizele până pe la 80 km/h sunt foarte rapide). În schimb, abordarea unui stil agresiv nu va avea ca efect și senzațiile sportive dorite, deoarece Soul EV e o mașină gândită pentru o utilizare civilizată, iar rapiditatea nu trebuie să fie confundată cu adrenalina.

De altfel, există un motiv foarte serios pentru care cel de la volanul lui KIA Soul EV nu are de ce să se aștepte la senzații sportive: autonomia mașinii.

Consum și autonomie în condiții reale

Autonomia maximă teoretică de 212 km pe care o anunță KIA Soul EV este printre cele mai bune la ora actuală. Renault ZOE se laudă cu 210 km, iar Nissan Leaf cu 200 km. Dar să nu uităm că… ”practica ne omoară”, după cum spune o vorbă din popor. Ceea ce, aplicat la mașinile electrice, înseamnă că în viața de zi cu zi autonomia va fi mai mică, evident. Cam cu cât, depinde foarte mult de climă, stil de condus și condițiile de trafic – dar, principial, suntem cam în aceeași zonă a exagerărilor de circa 25-30%, cum se întâmplă și în cazul mașinilor cu motoare convenționale (să ne amintim de scandalul manipulării valorilor de consum)

Revenind la oile noastre, trebuie remarcat că testul cu modelul KIA Soul EV a avut loc în prag de iarnă, cu temperaturi exterioare care nu au depășit 5-6 grade celsius, ceea ce, invariabil, afectează negativ performanțele bateriei. Prin urmare, nu am fost foarte surprins când, la preluarea mașinii cu bateria încărcată 100%, computerul de bord arăta o autonomie maximă de puțin peste 150 km. Față de teorie, mai puțin cu vreo 25% – nu chiar reconfortant din punct de vedere psihologic (”range-anxiety” vă spune ceva?), dar acceptabil dat fiind sezonul rece. Așadar, marea provocare: va ține bateria 150 km și în realitate, într-un stil de condus normal?

Test KIA Soul EV masini electrice - Ecoprofit 202
Să ne-nțelegem: autonomia afișată depinde mult și de cum a fost condusă înainte mașina. Principiul e la fel ca la mașinile cu motoare normale

Sincer, lucrurile nu arătau bine la început, mai ales că, după doar 3 km în forjă (am vrut neapărat să-i arăt unui neconvins care sunt atuurile unui motor electric 100% din punct de vedere dinamic…), autonomia a scăzut cu aproape 10 km pe computerul de bord, iar bateria s-a descărcat cu 6%. Cred că detractorii rânjesc deja satisfăcuți, dar, pe de altă parte, nu urma să-mi petrec ziua doar în accelerații fără sens. Însă, după cum am spus și mai devreme, și reticența mea era la cote relativ ridicate. Să vedem, însă, mai detaliat filmul ”consumării” kilometrilor.

Mai întâi, o tură prin oraș, în condiții de trafic aglomerat și stresant cum numai Bucureștiul poate oferi. Ei bine, confortul mașinii diminuează semnificativ nivelul de stres, doar bizonii din vecinătate dându-mi din când în când emoții privitor la integritatea mașinii. Cutie automată, silențiozitate, boxe performante, accelerații rapide, decelerări eficiente – nici nu mi-am dat seama că am parcurs peste 40 km în mediu urban înainte de a ieși pe drumuri de viteză. După vreo 45 km, computerul de bord îmi arăta o autonomie de 101 km, iar încărcarea bateriei scăzuse cu o treime, ceea ce, aritmetic vorbind, însemna că mă încadram în graficul anunțat la începutul testului.

Test KIA Soul EV masini electrice - Ecoprofit 204
În regim urban, chiar și în aglomerație extremă, consumul de energie este normal, conform prognozelor computerului de bord

De fapt, nu ar trebui să fie de mirare: în modul ”B” al cutiei de viteze, sistemul de recuperare a energiei la decelerare funcționează la capacitate maximă (deci la frânare sau luarea piciorului de pe pedala de accelerație bateria se încarcă). În plus, ar fi stupid să nu folosești mașina în modul ECO, deoarece în mediul urban, la viteze mici și medii, chiar nu se simte ”castrarea” performanțelor motorului. Mai sunt niște artificii pe care Soul EV se bazează din plin. Standard se oferă încălzire pentru scaune, banchetă și volan, care consumă mai puțină energie decât o face sistemul de încălzire. Iar, dacă ești singur în mașină, se poate încălzi doar zona șoferului, limitând consumul de energie. Iar dezaburirea e destul de rapidă, deci poate fi folosită intermitent, nu permanent. Cu puțin exercițiu, m-am obișnuit rapid să folosesc eficient încălzirea, iar rezultatul a fost pozitiv.

Ce se întâmplă, însă, la viteze mai mari, chiar și în regim de autostradă? Evident, consumul de energie crește, ba chiar considerabil la peste 110-120 km/h, în mare parte și din cauza aerodinamicii nefavorabile. Estimez că, dacă bateria ar fi încărcată complet, în regim de autostradă autonomia nu ar depăși 100-120 km. Nu am testat această ipoteză, deoarece, sincer, Soul EV se pretează mai degrabă șoselelor județene și naționale. La viteze de până la 80-90 km/h consumul de energie este rezonabil, mai ales raportat la nivelul foarte bun al performanțelor. Mă rog, poate prefer eu depășirile antrenante față de monotonia de pe autostradă… Un lucru e cert: până pe la 60-65 km/h, consumul de energie este foarte redus și, probabil, dacă s-ar merge cu pilotul automat cuplat la această valoare, chiar s-ar putea parcurge 200 km cu un ”plin”.

Test KIA Soul EV masini electrice - Ecoprofit 206
De foarte puține ori într-un an am zile în care chiar fac atât de mulți kilometri într-o zi. În general, când folosesc mașina pentru fâțâială prin oraș nu depășesc jumătate din această distanță

Dar să revenim la realitate: după încă aproape 40 km în regim extraurban, fără a menaja mașina, dar și fără a merge numai cu viteze de peste 100 km/h, autonomia a scăzut la 80 km. Ceea ce, din nou din perspectivă aritmetică, înseamnă că începeam să stau mai bine decât estimările inițiale – plecasem de la o autonomie de sub 150 km, iar la jumătatea testului aveam un plus de 10 km. Repet, în condiții de temperaturi scăzute și stil normal de condus, fără a menaja mașina. Adică un fel de demonstrare a faptului că decizia inginerilor KIA, de a folosi o baterie cu densitate energetică mai mare, a fost foarte bună. Este vorba de o baterie polimer-litiu-ion, cu o capacitate de 27 kWh și o densitate de 200 Wh/kg – deci rezistă mai bine la descărcare și la factorii de mediu, iar recuperarea energiei la decelerare e mai eficientă.

Să continuăm periplul în regim urban, din nou în condiții de aglomerație la orele de vârf ale serii. Descărcarea bateriei a survenit în limite normale, până când o roboțică m-a anunțat (cu un ton cam panicard) că e cazul să caut o priză de încărcare. O tragere de mânecă binevenită, dar nu când e făcută la fiecare două minute – am descoperit, astfel, că avertizările pot fi setate (și chiar eliminate) din computerul de bord. Interesant, sau bizar, indicatorul că am ”intrat pe roșu” s-a aprins doar peste încă vreo 10 km, semn că roboțica nu e pe aceeași lungime de undă. Sau poate că inginerii coreeni au vrut un sistem de avertizare de rezervă?

Ideea este că, pentru o durabilitate cât mai mare a bateriei, este de preferat să nu se coboare sub limita de 20% a încărcării bateriei (așa cum, la mașinile convenționale, nu e bine să mergi pe roșu deoarece pompa de combustibil începe să bage în motor mizeriile depuse în timp în rezervor, din cauza combustibililor mai mult sau mai puțin proști). Din fericire, eram destul de aproape de importatorul KIA, așa că nu era cazul să îmi fac griji. Oricum, avertizarea roboțicii avusese un efect instantaneu asupra creierului, care mi-a dictat să merg cât mai econom – cam așa cum se întâmplă când intru pe roșu cu mașina mea, până ajung la benzinărie. Și iată că, la final, după 140 km parcurși, computerul de bord îmi arăta că aș mai putea parcurge vreo 18 km până la epuizarea completă a bateriei (ceea ce, din nou, e de evitat, din rațiuni de durabilitate a bateriei).

Test KIA Soul EV masini electrice - Ecoprofit 210
Final de test: utilizând mașina pur și simplu normal, se atinge fără probleme autonomia promisă inițial. Deci la un rulaj mediu de vreo 30 km/zi, un ”plin” de curent te ține vreo 5 zile!

În concluzie, la plecare Soul EV mi-a spus că pot merge vreo 150 km, iar, la sosire, previziunile computerului de bord s-au arătat veridice. Și asta, repet, în condiții de mers normale, fără menajamente de dragul consumului cât mai redus și, foarte important, în condiții de temperatură scăzută. Nu au fost 212 km, cum se laudă coreenii în teorie, dar, sincer, 150 km e mai mult decât suficient pentru o mașină de familie utilizată 90% din timp în mediu urban sau pentru naveta în proximitatea orașului.

Aș mai face și o mențiune referitoare la timpul de numai 5 ore pentru încărcarea bateriei: acest lucru e valabil dacă se apelează la o sursă de 220 V ”ranforsată”, adică având 16 A. În cazul unei prize obișnuite, de 10 A, timpul de încărcare va depăși 10 ore. Există, evident, și varianta de încărcare de la o sursă de 380 V, care, din nou în teorie, asigură o încărcare de 80% a bateriei în doar 30 de minute. Ceea ce ar trebui să fie suficient pentru a asigura o autonomie de 100 km.

Test KIA Soul EV masini electrice - Ecoprofit 113
Problema infrastructurii de alimentare nu e, de fapt, așa mare. Pentru că majoritatea clienților își alimentează mașinile electrice noaptea, acasă (nu e valabil pentru cei care stau la bloc…)

Da, e adevărat că rămâne valabilă problema infrastructurii minunate, dar care lipsește cu desăvârșire, pentru alimentarea mașinilor electrice. Dar la fel de adevărat este că, în general, clienții unei astfel de mașini încarcă bateria peste noapte, în curtea casei (sau în fața curții, cablul de alimentare e foarte lung) sau în garajul subteran al blocului civilizat în care locuiesc. Știu, mulți întreabă ”dar eu cum încarc mașina dacă o țin în fața blocului și stau la etajul 10?!” – ghinion, nu sunteți un client eligibil pentru KIA Soul EV, în momentul de față.

De altfel, există un impediment mult mai mare pentru cei interesați de această mașină: prețul.

Preț și costuri

Prețul de bază al noii KIA Soul EV se cifrează la 29.990 euro, fără TVA. Cu TVA inclus, KIA Soul EV ajunge să coste 37.188 euro. Ceea ce înseamnă mai mult decât dublul prețului celei mai ieftine KIA Sportage. Sau cu 1.000 de euro mai mult decât cel mai scump SUV KIA Sportage în configurație ”full-options” (adică având opțiuni de aproape 10.000 de euro!). De fapt, ce mai tura-vura, KIA Soul EV este cel mai scump model KIA pe care îl oferă importatorul la noi. Iar asta este o chestiune care restrânge drastic numărul de potențial clienți – mai ales dacă ne gândim că BMW X1, de exemplu (deci un SUV premium) pornește de la mai puțin de 30.000 de euro. Deci, merită?

Gândind strict din perspectivă financiară, KIA Soul EV pare mai mult un moft dedicat celor extravaganți, care chiar vor o mașină electrică. În lipsa unui program coerent al guvernului privind bonusurile pentru mașini electrice (în Franța, de exemplu, acesta este de peste 6.000 de euro), KIA Soul EV e o jucărie foarte scumpă, limitată de autonomia mult mai mică decât a unui crossover diesel. Cei mai mulți români care au acești bani de dat pe o mașină de zi cu zi estimez că nu vor fi atrași de Soul EV, mai ales că oferta de SUV-uri diesel e foarte bogată în aceasă categorie de preț. E adevărat, costurile de utilizare și întreținere sunt mult mai mici, dar… câți dintre clienți se gândesc la costurile totale când achiziționează o mașină?

Test KIA Soul EV masini electrice - Ecoprofit 103
Da, știu, cu banii ăștia unii își iau super-mașini. Dar ia să ne gândim puțin și la costul combustibilului anual, și la costul reviziilor, și la prețul poluării…

Și totuși, în ciuda contra-argumentelor de mai sus, eu consider că noua KIA Soul EV e o mașină care merită atenție. Recunosc, sunt fan mașini eco, deci s-ar putea ca această concluzie să fie cam subiectivă. Dar haideți să facem un rezumat al avantajelor pe care le văd eu.

  • mașina are o autonomie realmente bună, lucru demonstrat chiar și în condiții potrivnice (vreme de iarnă); față de principalii concurenți de pe piața noastră, stă mult mai bine ca autonomie, dar Soul EV le dă cu tifla cam tuturor modelelor electrice actuale vândute pe întreg mapamondul (nu aduc în discuție Tesla Model S, aflată în altă clasă și categorie de preț)
  • nivelul de echipare este extrem de bogat, pe gustul celor care dau peste 30.000 de euro pe o mașină de zi cu zi, iar comportamentul rutier e mai bun decât la multe SUV-uri ce pot fi cumpărate cu acești bani
  • spațiul interior este în general bun raportat la concurenții direcți (exceptând portbagajul), iar garda la sol ceva mai generoasă face din KIA Soul EV o mașină electrică mai bine adaptată drumurilor de la noi, dar și ieșirilor la iarbă verde – deci Soul EV chiar are unele valențe de crossover față de celelalte mașini electrice actuale
  • față de orice altă mașină cu motor convențional (care poate fi considerată alternativă), KIA Soul EV nu poluează în funcționare, un aspect care, din păcate, nu poate fi cuantificat financiar

Așadar, făcând abstracție de mașinile cu motoare cu ardere internă și raportându-mă doar la clienții interesați de mașini electrice (atenție, nu vorbim de super-hibride, care folosesc motoarele cu ardere internă pe post de generator – vezi Opel Ampera sau Mitsubishi Outlander PHEV), cred că noua KIA Soul EV ar putea face niște ”victime” în rândul celor cu bani și cu mentalitate deschisă spre tehnologiile non-poluante. După cum spuneam, la noi rivalizează momentan doar cu micul și mult mai spartanul Mitsubishi i-MiEV (cu numai 5.000 de euro mai ieftin) sau cu van-ul prozaic Renault Kangoo (care vizează mai mult companiile decât clienții persoane fizice). Mai există, însă, și domeniul mașinilor electrice second hand, foarte puțin uzate: Soul EV poate fi găsit în Franța, de exemplu, aproape nou chiar și la mai puțin de 30.000 de euro, grație bonusului guvernamental generos. Ca să nu mai vorbim de alte modele electrice 100% second hand…

Până la urmă, cred că meritul principal al noii KIA Soul EV ține mai mult de dovada că mașinile electrice pot fi o soluție suficient de viabilă chiar și pentru prezentul dominat de petrol. Sincer, nu mă așteptam ca Soul EV să-mi placă mai mult decât BMW i3 sau Renault Zoe, dar mașina electrică a coreenilor reușește să propună un pachet mai atractiv raportat la prețul afișat. Un preț mare, dar, de fapt, rezonabil pentru perioada actuală a mașinilor electrice.

 

Date tehnice KIA Soul EV

Lungime x lățime x înălțime (mm): 4.140 x 1.800 x 1.593
Ampatament (mm): 2.570
Masă proprie (kg): 1.565
Portbagaj (dm3): 281
Motor: sincron AC cu magneți permanenți
Putere maximă (CP [kW]/rpm): 111 [81,4]/2.730-8.000
Cuplu maxim (Nm/rpm): 285/0-2.730
Tip baterie: polimer litiu-ion
Capacitate baterie (kWh): 27
Viteză maximă (km/h): 145
Demaraj 0-100 km/h (secunde): 11,2
Consum mixt (kW/km): 147
Autonomie maximă teoretică (km): 212
Timp încărcare 220V (ore): 5
Timp încărcare 380V (ore): 0,5

Preț, TVA inclus (euro): 37.188
Preț, TVA inclus – program REMAT (euro): 35.744

Dotări standard:

  • Priză încărcare normală tip SAE J1772
  • Priză încărcare rapidă tip CHAdeMO
  • OBC (On-Board Charger) – 6,6kW output
  • ICCB (In-Cable Control Box) – 230 V
  • Priză de încărcare în grila radiatorului faţă
  • Semnalizare luminoasă pentru priză de încărcare
  • Indicator nivel încărcare- 3 niveluri, pe consola centrală
  • Sistem de sunet virtual pentru motor
  • Sistem pompă încălzită
  • Suspensii faţă McPherson cu amortizoare pe gaz
  • Suspensie spate – bară de torsiune şi amortizoare pe gaz
  • Discuri de frână faţă 16”
  • Discuri de frână spate 15”
  • ABS (Sistem antiblocare frâne)
  • BAS (Sistem de asistenţă a forţei de frânare)
  • ESC (Control electronic al stabilităţii)
  • HAC (Control asistenţă la pornirea din pantă)
  • VSM (Managementul stabilităţii vehiculului)
  • ESS (Semnalizare oprire de urgenţă)
  • Frână de parcare electrică
  • Jante aliaj 16“ 205/60R SLRR (Kumho/Nexen) tip A (cu inserții negre)
  • TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)
  • Kit reparaţie pneu
  • Servodirecţie MDPS (Motor driven power steering)
  • Coloană de direcţie reglabilă manual pe înălţime şi adâncime
  • Volan îmbrăcat în piele şi încălzit
  • Airbag şofer
  • Airbag pasager
  • Airbag-uri laterale şi airbag-uri cortină
  • Sistem Flex Steer
  • Grilă radiator cu fante de deschidere pentru priza de încărcare
  • Bandouri în culoarea caroseriei
  • Ornamente spate tip „Black High Glossy“
  • Oglinzi şi mânere exterioare în culoarea caroseriei
  • Geamuri fumurii (geamuri spate şi lunetă)
  • Geamuri cu protecţie solară (geamuri spate şi lunetă)
  • Geamuri electrice faţă şi spate
  • Faruri halogen (opțional)
  • Sistem tip escortă
  • Sistem automat aprindere faruri
  • Lumini de poziţie tip LED
  • Proiectoare
  • Sistem de aprindere lumini pe timp de zi + combinaţie lumini spate tip LED
  • Bord „Supervision“ 3.5“ OLED
  • Inserţii piele artificială pe consola centrală
  • Ceas digital, termometru
  • Manetă schimbător de viteze îmbrăcată în piele
  • Scrumieră şi brichetă
  • Suport pahare pe consola centrală
  • Cotieră cu spaţiu de depozitare
  • Suport ochelari de soare
  • Parasolar cu oglindă şi funcţie de extensie
  • Feţe portiere îmbrăcate în piele artificială
  • Mânere interioare – cromate
  • Cârlige portbagaj, plasă pentru bagaje
  • Scaun şofer reglabil pe înălţime
  • Buzunare pe spătarele scaunelor faţă
  • Scaune față încălzite (2 niveluri)
  • Scaune față ventilate (3 niveluri) + scaune spate încălzite (2 niveluri)
  • Sistem ISOFIX
  • Centuri de siguranță cu pretensionare, reglabile pe înălțime, cu funcție reamintire
  • Tapițerie din piele
  • Torpedou iluminat
  • Lumină ambientală – difuzoare și suport pahare pe portierele față
  • Smart Key cu buton pornire motor și imobilizator
  • Închidere centralizată
  • Sistem deblocare portiere la impact
  • Sistem blocare portiere în funcție de viteză
  • Senzori de parcare față și spate
  • Oglindă electrocromică ECM
  • Oglinzi electrice și încălzite, cu semnalizare schimbare direcție de mers
  • Oglinzi pliabile
  • Cruise Control (pilot automat)
  • Limitator de viteză
  • Prize pe consola centrală
  • Priză portbagaj
  • Computer de bord
  • Indicator nivel scăzut lichid de parbriz
  • Aer condiţionat automat
  • Sistem de navigație AVN 4.0 + Cameră vedere spate + RDS + DAB + AUX + USB
  • Tweetere
  • Comenzi audio pe volan
  • Bluetooth
REVIEW OVERVIEW
Design general
7/10
Spațiu interior
8/10
Post de conducere
9/10
Comportament rutier
9/10
Consum și autonomie
9/10
Buget
6/10
SHARE