Test cu Mini Countryman plug-in hibrid: două premiere la pachet

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-0

Noul Mini Countryman Cooper S E ALL4 marchează două premiere în istoria mărcii britanice: cea de-a doua generație a acestui crossover devine cel mai voluminos Mini de serie de până acum (are 4,3 m lungime și aproape 1,6 metri înălțime, fiind cât un Duster!), iar sistemul de propulsie plug-in hibrid face mașina de față primul Mini de mare serie electrificat. Un motiv suficient pentru a atrage atenția Ecoprofit.ro, nu-i așa?

Semnalmentele eco – unde sunt?

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-101
Când vezi pentru prima dată un Mini Countryman, cel mai probabil te gândești la un buldog…

Personal, nu am fost atras de prima generație Mini Countryman, care părea prea depărtată de spiritul șic al mărcii. Nici această a doua generație Countryman nu mă încântă, dar, între timp, m-am obișnuit cu stilul de desgn, inspirat de un… buldog. Și, nu știu cum, acest Countryman e clar că e un Mini – iar asta este tot ce contează pentru clienții acestui brand.

Bun, dar cum îți dai seama că acest Cooper S E se încadrează în specia mașinilor eco? PPrimul detaliu e reprezentat de ornamentele de pe aripile față: pe un fundal cromat tronează un ștecher galben stilizat (care disimulează un „E”). Ornamentul de pe partea șoferului este, de fapt, un capac sub care se ascunde mufa de cuplare la o stație de încărcare.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-102
Simbolul galben, cu un ștecher care disimulează litera „E”, este detaliul eco al acestui Mini plug-in hibrid

Simbolul galben îl regăsim și pe hayon, dar acolo nu face decât să evidențieze (culmea!) țeava de eșapament care iese mândră de sub spoilerul spate. Așa că devine inerentă întrebarea „cum să fie asta o mașină eco din moment ce e foarte clar că merge cu carburant convențional?!”.

Să căutăm și în interior semnele care ne arată că vorbim de cel mai eco Mini al momentului.

Surpriza ascunsă în interior

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-103
Post de conducere original pentru un crossover, dar oarecum serios pentru un Mini

Unui utilizator obișnuit cu mașinile Mini, habitaclul noului Countryman i se va părea excesiv de spațios, dar cam depărtat de ideea de originalitate. În schimb, cine nu a mai avut contact până acum cu modelele britanicilor, va rămâne mirat de abundența de forme circulare (cel puțin sistemul multimedia sare în ochi), de indicatoarele inspirate din lumea moto ori de unele butoane inspirate din lumea avioanelor de altă dată.

Față de precedentul Countryman, noul Countryman are un bord în mod clar maturizat, dar, în afara butonului galben de pornire a motorului, absolut nimic nu sugerează că această versiune este eco – poate doar posibilitatea de a alege culoarea verde pentru iluminarea interioară…

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-104
Rucsacul meu, gentuța pentru încărcătorul la 220V și „plasa” cu încărcătorul Type 2.

Însă, explorând restul habitaclului, se observă că scaunele și bancheta sunt mai spațioase, iar portbagajul găzduiește două gentuțe. În care sunt găzduite două tipuri de cabluri de încărcare, care în mod clar nu și-ar avea sensul în cazul unei versiuni de motorizare convenționale. E adevărat, pentru că aceste gentuțe nu sunt prea mici, ele mai fură din capacitatea de 400 de litri a portbagajului, acesta ajungând la fel de spațios ca al vechiului Countryman (care avea 350 de litri).

Oricum, portbagajul acestui Countryman mai ascunde un „secret”.

Tehnologie plug-in hibridă… mai altfel

„Secretul” portbagajului versiunii plug-in hibride? E cu vreo 50 de litri mai puțin spațios decât al unui Countryman convențional. Asta deoarece sub podea avem o baterie și un motor electric. Da, acest Mini are un motor și pe puntea spate! Este hilar dacă ne gândim că, în anii ’50, Sir Alec Issigonis a conceput primul Mini după principiul „totul față”…

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-105
Sistemul plug-in hibrid este preluat de la BMW 225xe

Explicația, însă, este foarte simplă: Countryman Cooper S E preia sistemul de propulsie plug-in hibrid de la vărul de concern BMW 225xe (versiunea plug-in hibridă a Seriei 2 Active Tourer, primul BMW de mare serie cu tracțiune față, dar și cu caroserie de monovolum din istoria mărcii bavareze – tot o dublă premieră istorică, nu-i așa?!).

Adică sub capota din față regăsim un motor convențional (benzinar turbo, de 1,5 litri și 136 CP), cuplat la o cutie de viteze automată cu 6 trepte, iar pe puntea spate este montat un motor electric (de 88 CP), alimentat de la o baterie litiu-ion de 7,7 kWh. În teorie, autonomia maximă în regim 100% electric se cifrează la 42 km, așa încât Countryman Cooper S E primește fără probleme eticheta „eco”. În teorie…

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-106
Poate părea ciudat, dar această versiune plug-in hibridă rivalizează cu cea sportivă JCW în materie de performanțe

Prin combinarea puterii celor două motoare (termic și electric), agregatul dezvoltă o putere maximă de 224 CP – adică aproape cât cea mai potentă versiune din gama Countryman, și anume John Cooper Works (231 CP). Însă propulsia plug-in hibridă are un alt as în mânecă: cuplul motor maxim combinat este de 385 Nm, față de „numai” 350 Nm la Countryman John Cooper Works.

Așa încât, în cazul demarajului 0-100 km/h, versiunea plug-in hibridă și cea sportivă sunt despărțite de numai 0,3 secunde în favoarea celei de-a doua (care e mai ușoară cu peste 100 kg). În practică, diferența este insesizabilă, iar faptul că motorul electric dezvoltă valoarea maximă a cuplului motor încă de la pornire îi conferă lui Countryman Cooper S E o foarte bună eficiență, vizibilă atât la demarajele puternice, cât și în cazul reprizelor în forță.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-107
Cel mai voluminos Mini rămâne, totuși, un Mini plăcut de condus, chiar și în modul Sport

Odată selectat modul „Sport”, acest Countryman plug-in hibrid mi s-a părut mai performant decât ai nevoie în mod normal de la un crossover. Și, în ciuda masei serioase (aproape 1,8 tone cu șoferul inclus – este și cel mai greu Mini în acest moment!), mașina mi s-a părut suficient de agilă, siguranța în viraje fiind crescută datorită sistemului 4×4 asigurat de cele două punți motoare.

Însă nu performanțele dinamice sunt prioritare într-un test Ecoprofit.ro, ci comportamentul eco al mașinii.

Cum este ca mașină hibridă?

Când bateria este aproape complet descărcată, Countryman Cooper S E funcționează în mod hibrid, cele două motoare (termic și electric) lucrând alternativ, dar și împreună, în anumite situații, în funcție de cum decide computerul central. Câtă vreme bateria are un grad de încărcare mai mic de 10%, motorul electric funcționează mai rar, de bază fiind motorul termic pentru a pune în mișcare mașina.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-108
Frânarea regenerativă contribuie puțin la încărcarea bateriei în mers, fiind utilă îndeosebi în traficul urban

În fazele de decelerare sau de frânare, funcționarea motorului termic este sistată (la fel și când mașina stă pe loc, la semafor, de pildă), iar bateria se încarcă puțin datorită sistemului de frânare regenerativă. Modul de funcționare implicit (Normal) nu mi-a făcut impresia că ar avantaja economicitatea, mașina răspunzând de fiecare prompt la comenzi, iar consumul nefiind impresionant.

În funcție de gradul de aglomerație și de utilizarea aerului condiționat, în testul meu consumul în regim urban a variat, în sistem hibrid, între 7 și aproape 10 litri/100 km. Așa încât cu bateria descărcată e de așteptat un consum mediu uzual în aglomerația urbană de circa 8-9 litri/100, în principal din cauză că motorul termic este principalul „cal de bătaie”.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-109
Garda la sol de 165 mm îi permite lui Countryman să facă escapade ușoare în natură. Însă terenul lui predilect este orașul

În regim extraurban, la viteze de peste 100 km/h și pe autostrăzi, consumul acestui Countryman plug-in hibrid este mai mare decât al versiunilor diesel, situându-se în jurul valorii de 7-8 litri/100 km, în funcție de diverși factori. Deci, la fel ca în cazul altor mașini plug-in hibride, devine destul de clar că această versiune eco nu e prioritară pentru cei care utilizează intensiv mașina la drumuri lungi și preponderent în mediul extraurban. Unde, într-adevăr, un diesel oferă un consum mai bun.

Dar, sincer, Countryman e genul de „suvuleț de oraș” pentru cei mai mulți dintre clienți, așa încât propulsia hibridă plug-in are multe argumente forte în fața dieselului. Mai ales când și bateria este încărcată.

Cum este ca mașină electrică?

Încărcarea bateriei

Mai întâi, câteva considerente privind încărcarea bateriei. Aceasta poate fi făcută cel mai simplu de la o priză normală de 220V, caz în care are nevoie de circa 3 ore și jumătate pentru încărcarea completă de la 0 la 100%. În teorie, o oră în priză asigură vreo 10 km de autonomie, dar aici trebuie ținut seama de eventualele fluctuații cauzate de rețeaua de curent, viteza de încărcare putând scădea.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-110
Când infrastructura de stații va fi mai densă (la supermarketuri, mall-uri, birouri, etc), Countryman-ul plug-in hibrid va putea fi folosit în oraș exclusiv în regim 100% electric.

Mai indicat este ca bateria să fie încărcată de la o stație de încărcare în curent alternativ, de tip Wallbox, caz în care e nevoie doar de 2 ore și ceva pentru încărcarea completă. Ca exemplu, în cele 20 de minute de shopping la un supermaket dotat cu stație AC de 22 kW, bateria s-a încărcat de la 3 la 20%, computerul de bord gratulându-mă cu o autonomie de 4 km în modul Green.

Față de modul Normal, Green privilegiază în mod clar economicitatea. În primul rând, se simte că puterea e tăiată, mașina accelerând vizibil mai lent. Dar asta nu trebuie înțeles ca un minus la capitolul performanțe: pur și simplu, în modul Green acest Mini scapă de eticheta de „nărăvaș”, fiind mai docil și mai confortabil de condus în aglomerația urbană.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-111
Modurile Sport sau Green se resetează la închiderea motorului. E enervant în special în cazul lui Green (când vrei să mergi cât mai eco în oraș).

Din păcate, inginerii BMW au luat o decizie bizară: de fiecare dată când pornești motorul, modul implicit care se autoselectează este Normal. Deci, dacă ai drumuri de făcut prin oraș și vrei să fii eco, la plecare va trebui să selectezi de fiecare dată modul Green de la imensul selector din jurul schimbătorului. Probabil pentru clientul de Mini e mai important să nu simtă compromisuri în materie de performanțe, fiind dispus să facă mici sacrificii pentru a merge eco. Cam eco-ilogic…

Spuneam mai devreme că autonomia maximă teoretică în mod 100% electric este anunțată ca fiind de 42 km. În practică, cea mai mare valoare pe care am văzut-o eu pe display după încărcarea completă a bateriei a fost de 34 km în modul Green (în modul Normal autonomia se cifra la 31 km). E adevărat, estimarea autonomiei ține seama și de cum s-a mers anterior cu mașina, dar cel mai probabil 40 km cu zero emisii se pot atinge doar într-un stil de „melc, melc, codobelc”.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-113
Butonul eDRIVE merita plasat undeva mai vizibil. Și modurile acestei funcții se resetează la închiderea motorului…

eDRIVE

Acum este cazul să aduc în discuție și funcția eDRIVE, accesibilă de la un buton cam banal, plasat în stânga celui pentru pornirea motorului. eDRIVE are trei moduri: SAVE, AUTO eDRIVE și MAX eDRIVE.

Ultimul mod asigură funcționarea cât mai îndelungată exclusiv cu motorul electric, cu limitările de rigoare privind puterea și viteza maximă. Mergând cu atenție (deci accelerând de fiecare dată cu simț de răspundere) și fără a utiliza aerul condiționat, am parcurs puțin peste 30 km până când bateria s-a descărcat, iar motorul termic a intrat în acțiune.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-114
Modul MAX eDRIVE, combinat cu Green și cu un stil atent de condus, asigură obținerea autonomiei de peste 30 km în regim strict electric, în mediul urban. În cadrul indicatoarelor, cu galben este indicată funcționarea motorului electric (stânga) și gradul de încărcare a bateriei (dreapta)

Pornirea aerului condiționat și adoptarea unui stil normal de condus se soldează cu afectarea autonomiei, aceasta coborând sub 25 km în aceste condiții. O valoare deloc impresionantă, dar care cu puțină bunăvoință, se dovedește suficientă pentru drumurile dim oraș. Iar, dacă mai sunt și condiții pentru încărcarea bateriei, o zi normală prin oraș poate fi petrecută doar în regim „zero emisii”, fără a porni deloc motorul termic.

Dar și aici trebuie făcută mențiunea că, la pornirea mașinii, modul implicit este AUTO eDRIVE, indiferent de ce era selectat înainte de oprirea motorului. Deci, dacă vrei să circuli cât mai eco cu acest Countryman plug-in hibrid, pe lângă selectarea modului Green mai trebuie să intri în meniul eDRIVE, de unde să selectezi MAX eDRIVE. La care mai adăugăm „chinul” (în opinia leneșilor…) de a cupla cablul de încărcare în mufa mașinii și în cea de la stația de încărcare.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-115
Condusul lui Countryman plug-in hibrid în modul strict electric este foarte agreabil în oraș

În AUTO eDRIVE, chiar dacă bateria este complet încărcată, accelerațiile bruște pot face computerul de bord să dicteze pornirea motorului termic, pentru a privilegia performanțele – dar lucrul ăsta e cel mai probabil să se întâmple doar la semafor, dacă șoferul acestui Mini e provocat la vreo liniuță…

În rest, cu AUTO eDRIVE mașina poate fi folosită pentru circa 20 km în regim strict electric, chiar și fără a mai apela la modul Green.

Avantajele modului SAVE

Cât despre SAVE, acest mod este binevenit pentru cei care fac naveta din afara orașelor. Eu, de exemplu, am un traseu de circa 15 km de acasă până la intrarea în București, pe un traseu preponderent extraurban. Unde nu are sens să irosesc bateria, mersul cu zero emisii fiind prioritar în mediul urban.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-116
SAVE este o idee bună, dar mulți șoferi au nevoie de instructaj și experiență pentru a-l folosi eficient

Așa încât selectarea modului SAVE are ca efect conservarea nivelului de încărcare a bateriei din momentul respectiv, mașina funcționând în mod hibrid – motorul electric folosește doar energia câștigată prin efectul de frânare regenerativă. Cum pe șosele se merge într-un ritm mai alert decât în oraș, și frânările sau decelerările vor fi mai eficiente.

Ca idee, într-o escapadă de circa 12 km în modul Sport în afara orașului bateria s-a încărcat, doar prin regenerare, de la 1% până la 30%! E adevărat, și consumul mediu a fost de peste 14 litri/100 km, dar într-un ritm atât de alert consumul chiar nu mai este prioritar.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-117
Modul SAVE este gândit parcă special pentru navetiștii din zonele suburbane sau care locuiesc mai departe de orașele mari

Revenind la SAVE, iată cum l-am folosit eu. După ce am încărcat bateria peste noapte, dimineața am selectat SAVE și am plecat de acasă. În cei 15 km până la intrarea în București (într-un stil de condus absolut normal, chiar puțin rapid) consumul mediu a fost de 8 litri/100 km. După care am comutat pe Green și pe MAX eDRIVE, utilizând mașina în regim 100% electric circa 20 km în oraș. Seara am plecat spre casă în regim hibrid (stil normal-cuminte, fiind obosit), la final computerul de bord arătându-mi un consum mediu de 6,5 litri/100 km.

În total, în ziua respectivă am parcurs în jur de 50 km, din care 20 km în regim strict electric, 15 km în regim hibrid cu modul SAVE activat și 15 km în regim hibrid pe AUTO eDRIVE. În acești 50 km am consumat doar vreo 3 litri și ceva de benzină (ceea ce nu e extraordinar, în regim extraurban la fel ar fi „păpat” și versiunea diesel), dar mult mai important este că am mers cu zero emisii în oraș.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-118
Avantajul clar al propulsiei electrice: fără noxe în mediul urban

Pentru că, până la urmă, ăsta este principalul și, de departe, cel mai important argument al electromobilității: evitarea emisiilor poluante în aglomerația urbană, unde noxele ne afectează drastic sănătatea, prin contactul direct cu plămânii și organismul nostru. Din păcate, efectele nefaste se fac simțite după o perioadă foarte lungă, dar asta este o altă discuție.

Buget și costuri

Mini este un brand premium, pentru clienții căruia contează mai mult nivelul cât mai bogat de dotări și gradul cât mai variat de personalizare decât costul cât mai redus al mașinii. Prin urmare, cel mai ieftin cel mai puțin scump Mini Countryman (versiunea de echipare Cooper, cu tracțiune doar față și motorul turbo de pe benzină de 1,5 litri și 136 CP) pornește de la peste 26.000 de euro.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-119
Versiunea plug-in hibridă a lui Countryman este o mașină pentru pretențioși și cei cu venituri peste medie

Prin comparație, versiunea plug-in hibridă este cu vreo 10.000 de euro mai scumpă, pornind de la peste 36.500 euro (Cooper S E ALL4 este cu 200 de euro mai scump și decât versiunea de top diesel Cooper SD ALL4, cu motor de 190 CP). E adevărat, diferența de preț presupune, pe lângă posibilitatea de a circula în regim strict electric, și cutie automată plus încă vreo câteva dotări suplimentare.

Dar adevărul este că 36.000 de euro pentru un SUV de oraș nu este deloc puțin. Mai ales că la această sumă se mai adaugă niște mii bune de euro pentru diverse pachete și dotări de siguranță și confort, pe care un client de Mini cu siguranță le va dori pe mașina personală. Deci foarte ușor se va depăși limita de 40.000 de euro…

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-120
Chiar dacă nu e o mașină ieftină, acest Countryman este printre cele mai accesibile mașini cu propulsie plug-in hibridă de la noi, ba chiar cel mai abordabil SUV/crossover cu un astfel de sistem de propulsie.

E adevărat, însă, că Mini Countryman Cooper S E ALL4 este eligibil pentru ecotichetul de 20.000 de lei (circa 4.400 de euro) din programul Rabla Plus, caz în care prețul său de bază scade până aproape de 31.500 de euro. Ba chiar sub 31.000 de euro dacă se cumulează și un voucher Rabla.

Iar, dacă tot vi se pare mult, trebuie să menționez că mai ieftine decât acest Countryman plug-in hybrid sunt doar monovolumul BMW 225xe (30.318 euro) și hatchback-ul VW Golf GTE (30.124 euro). Prin urmare, cel puțin în România, Mini Countryman Cooper S E ALL4 aș putea spune că-și mai adjudecă o titulatură: este cel mai accesibil SUV/crossover plug-in hibrid.

CONCLUZII

Dacă aș avea circa 30.000 de euro, mi-aș lua un astfel de Mini Countryman plug-in hibrid? Răspunsul meu: nu. Motivul este simplu – datorită generosului ecotichet de 10.000 de euro pentru mașinile 100% electrice, pot da acești bani (de fapt, chiar cu câteva mii de euro mai puțin) pe un model full electric, cum ar fi BMW i3 94 Ah sau Renault Zoe Z.E. 40 (400 km autonomie maximă teoretică!) ori chiar un Nissan e-NV200 Combi cu 7 locuri.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-121
Foarte performant, acceptabil de economic în regim hibrid și cu o autonomie 100% electrică oarecum rezonabilă – Countryman S E se califică pentru titulatura de mașină semi-eco.

Într-adevăr, la acești bani deocamdată nu există nicio propunere de SUV/crossover 100% electric care să aibă și tracțiune integrală. Deci, din acest punct de vedere, Mini Countryman S E ALL4 nu are rival comparabil în tabăra electricelor. În plus, autonomia electrică extrem de redusă față de o mașină 100% electrică îl face mai degrabă potrivit pentru cei care cochetează cu ideea de mașină electrică, dar rămân puternic tributari temerilor de tip range anxiety.

Fie vorba între noi, cine vrea un Mini Countryman nu prea se mai uită la alt model. Așa încât întrebarea la care se ajunge este dacă merită această versiune plug-in hibridă în detrimentul celorlalte versiuni convenționale, pe benzină sau diesel – dar tot în echiparea Cooper S.

Versiunea pe benzină este la fel de performantă, ba chiar o idee sub nivelul plug-in hibridului, în timp ce la capitolul consum Cuntryman E stă mai bine, chiar și în regim hibrid (cu bateria descărcată). Cum diferența de circa 2.000 de euro este anihilată de programul Rabla Plus, trebuie să fii petrolhead get-beget pentru a respinde versiunea plug-in hibrid.

test-mini-countryman-plug-in-hibrid-ecoprofit-122
Surprinzător sau nu, această versiune plug-in hibridă este cam cea mai bună alegere din gama Countryman.

Versiunea diesel este avantajată în mod clar doar la nivelul consumului extraurban mai favorabil, fiind indicată pentru cei care folosesc mașina intensiv în afara orașului. Totuși, dacă luăm în considerare subvenția pentru plug-in hibrid, amortizarea investiției în diesel survine după un kilometraj mult prea lung ca să mai merite. În plus, să nu uităm că publicul lui Mini este destul de pretențios, iar plug-in hibridul oferă ambianță sonoră și performanțe superioare dieselului.

Așa încât, curios sau nu, consider că în gama Countryman versiunea plug-in hibridă E reprezintă cel mai omogen pachet: performanțe foarte bune, consum relativ decent, preț foarte competitiv (repet, în mare parte datorită ecotichetului din programul Rabla Plus), plus cireașa de pe tort, posibilitatea de a merge distanțe rezonabile în regim 100% electric (în special în mediul urban).

REVIEW OVERVIEW
Imagine și percepție public
8
Design exterior
7
Ambianță interioară
8
Caracter practic
8
Performanțe dinamice
10
Manevrabilitate și comportament
9
Consum și autonomie
7
Raport preț / utilitate
7
Raport preț / dotări
8
Raport preț / caracter eco
8
SHARE