Test smart fortwo electric drive – cea mai accesibilă mașină electrică prin Rabla Plus!

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-0

Pentru mine, una dintre cele mai plăcute surprize ale anului 2017, în materie de mașini electrice, a fost cea mai mică și cea mai accesibilă mașină electrică de la noi: smart electric drive are un preț de pornire, prin programul Rabla Plus, de numai 10.800 euro! Ia să vedem, așadar, dacă mașina-electrică-de-zece-mii-de-euro își merită atenția și banii.

Cine este smart fortwo?

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-101
Prima generație smart fortwo (stânga) avea 250 cm lungime – cu 20 cm mai puțin decât actuala generație

Primul „gândac de oraș” cu doar două locuri, având o lungime de numai 250 cm, a fost lansat la la Salonul Auto de la Paris din 1998. Inițial se numea Micro Compact Car (MCC) sau, mai familiar, City Coupe, de-abia prin 2004 căpătând numele oficial fortwo – scris fără majusculă, pentru a sublinia că e o mașină de categorie mini.

În 2006, a apărut a doua generație, care a făcut și primii pași în direcția electromobilității: în 2007 au fost produse 100 de unități smart fortwo EV (convertite de compania Zytek și oferind maximum 110 km autonomie), ce au făcut obiectul unui test-pilot în Londra. Apoi, în 2009 s-a aprobat producția de masă a lui smart fortwo ED2, care beneficia de baterii litiu-ion (ce ofereau o autonomie maximă de 135 km) și de know-how Tesla (!). Mașina era rezervată unui număr limitat de clienți sau era disponibilă prin programul de carsharing Car2Go.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-102
Cea de-a doua generație a lui smart fortwo a primit pentru prima dată o versiune 100% electrică

De-abia în 2011, la Salonul Auto de la Frankfurt, a fost lansată oficial varianta de serie finală smart fortwo ED3, care oferea o autonomie maximă de 140 km și, opțional, încărcare rapidă (am avut ocazia să fac un foarte scurt test cu un astfel de model chiar în România).

Bateria, însă, nu era inclusă în prețul mașinii, ci putea fi achiziționată separat, în cadrul unui abonament lunar – adică exact același sistem propus de Renault pentru mașinile sale electrice, unul dintre principalele motive fiind de a face prețul inițial al mașinii mai atractiv.

Cum este smart fortwo electric drive?

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-103
Oficialii companiei smart au anunțat că în curând vor produce doar mașini electrice. Nice move!

Ok, destul cu istoria. Iată-ne ajunși în 2017, la cea de-a treia generație smart fortwo, care oferă o versiune 100% electrică dezvoltată în parteneriat cu… Renault. Noile modele smart (fortwo coupe, fortwo cabrio și forfour) împart platforma tehnică cu Renault Twingo. Acesta, însă, oferă doar motoare convenționale, pentru că fratele său ZOE e responsabil cu propulsia 100% electrică.

De la ZOE (pe a cărui nouă variantă Z.E. 40 am testat-o în cadrul ineditului material #ZOE400Km) modelul germanilor preia sistemul de propulsie electrică, în timp ce bateria provine tot de la Deutsche ACCUMOTIVE (subsidiara Daimler, care a furnizat bateriile pentru modelele electrice smart după 2012). Însă, la exterior, aproape nimic nu diferențiază un smart fortwo electric drive de un smart cu motor pe benzină.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-104
Chiar dacă e scurt, habitaclul e foarte spațios pentru două persoane

Indiferent de motorizare, vezi același pachet nervos, cu „ochi” bulbucați și o atitudine generală bătăioasă, de prichindel simpatic bosumflat: „Și ce dacă sunt mic?! Lasă că vezi de ce sunt în stare!”. Iar când spun „mic”, mă refer la o lungime de numai 2,7 metri – cât ampatamentul unui Duster! Asta ca să înțelegem cât de potrivit poate fi un smart fortwo în aglomerația bucureșteană.

Legăturile cu „filiera franceză” sunt vizibile doar în habitaclu, unde displayul central și meniul acestuia amintesc imediat de sistemul multimedia din mașinile Renault (dar și Dacia…). Dar și multiplele rotunjimi, care-ți creează sentimentul că ești într-un fel de cocoon mai ciudățel. De mare efect mi se pare zona aerului condiționat: activarea comenzilor e semnalizată de led-urile de pe marginea exterioară, iar mica „lupă” cu care selectezi temperatura dorită e pur și simplu originală.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-105Evident, smart fortwo („pentru doi”) are doar două scaune, la fel ca predecesorii săi, ceea ce nu-i absolut deloc un dezavantaj câtă vreme nu ai de transportat o familie. În schimb, portierele foarte mari mi se par dezavantajoase în parcările destul de înguste ale supermarketurilor, unde trebuie să fii foarte atent să nu lovești mașinile de lângă tine. O buburuză de oraș ar trebui să fie mai practică din acest punct de vedere.

Surprinde, însă, portbagajul de 230 de litri, care, la această versiune electrică, este cu 40 de litri… mai mare decât la versiunile cu motoare pe benzină! Un VW up, de exemplu, care e cu aproape un metru mai lung, are portbagajul de circa 250 de litri. Deci devine clar că, pentru două persoane, smart fortwo electric drive oferă un spațiu chiar generos de transport pentru diversele obiecte.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-106
Caracterul util al micului smart fortwo electric drive este peste așteptări

În plus, spătarul scaunului pasagerului se rabate total, așa încât a fost posibil să transport chiar și cutia voluminoasă a unei hote („sigur nu intră” îmi spunea superior cel de la magazin, ca după aia să-l las cu o figură uluită „cum naiba a intrat?!”). Iar partea inferioară a hayonului, care se deschide în jos, are prevăzut un buzunar deloc mic, în care mai poți pune tot felul de mărunțișuri – de exemplu, am reușit să îngrămădesc acolo trusa de prim ajutor, triunghiul reflectorizant și cablul de încărcare la 220V.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-108
Pentru una sau două persoane, smart fortwo electric drive este răspunsul perfect în oraș

Așa că, pentru mediul urban, smart fortwo electric drive este efectiv foarte util pentru 90% din drumurile zilnice. Repet, câtă vreme nu ai nevoie de spațiul necesar transportării unei familii. Pentru una sau două persoane, însă, acest smart este exact ceea ce trebuie. Fie că vorbim de mașină personală sau de mașină dintr-o flotă de car-sharing.

Cât și cum merge smart fortwo electric drive?

În teorie, smart fortwo electric drive este creditat cu o autonomie maximă de 160 km. Vorbim de o baterie litiu-ion de 17,6 kWh (la fel ca la predecesor) și de un motor electric de 82 CP și 160 Nm. Dar și de o masă proprie de 1.085 kg, cea mai mică pentru o mașină electrică de serie – ceea ce favorizează un consum mic de energie.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-107De la început trebuie spus că, dacă nu selectezi modul ECO, smart fortwo electric drive se comportă ca un mic diavol împielițat în mediul urban. Accelerează foarte rapid, iar bateria plasată în podea îi conferă o foarte bună stabilitate – ceea ce le-a permis inginerilor să facă o suspensie ceva mai suplă, care amortizează denivelările în stil franțuzesc.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-109
Baterie plasată central sub podea și motor electric pe puntea spate – formulă inteligentă (și puțin cam prea sprințară) pentru traficul urban

Faptul că motorul electric e în spate, iar puterea e transmisă punții spate contribuie din plin la sentimentul că smart fortwo electric drive e conceput pentru cei grăbiți. Dar, deoarece reversul medaliei este consumul mare de energie, deci scăderea autonomiei, cel mai probabil utilizatorii vor prefera să activeze modul ECO, al cărui principal efect este, evident, limitarea performanțelor.

Dar nu într-atât încât smart fortwo electric drive să devină lent. Nicidecum. Însă, în aglomerația urbană, consider mult mai indicat modul ECO, deoarece scade mult nivelul de stres, pe lângă favorizarea autonomiei. Și, dacă tot vorbim atâta de autonomie, hai să vedem și un scurt jurnal de bord.

ETAPA 1:

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-110Am plecat de la sediul Mercedes-Benz România, din Bulevardul Expoziției, cu bateria încărcată 99% și cu o autonomie indicată de 168 km (deci puțin peste maximul teoretic).

În mod interesant, pe final de august, când am realizat testul, am avut parte de o vreme destul de variabilă ca temperaturi, acestea nedepășind 30 de grade Celsius, astfel încât au fost puține ocaziile în care să fie nevoie de aerul condiționat.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-111-1
Atât de mic și de simpatic, încât lumea nu se supără când e parcat pe trotuar…

După o raită de 50 km prin mediul urban, cu modul ECO activat, într-un stil normal-alert și cu o aglomerație ce mi-a permis o viteză medie de numai 16 km/h, bateria a scăzut la 55%, autonomia rămasă fiind estimată la 82 km. Deci în 50 km am consumat 45% din baterie, ceea ce înseamnă că, până la descărcarea completă a acesteia, aș fi putut parcurge în total cam 110 km.

Adică mult mai puțin decât cei 168 km estimați inițial, dar explicabil din cauza stilului nu prea cuminte. Care a dus la obținerea unui consum mediu de 15,9 kWh/100 km, cu 2 kWh mai mult față de valoarea oficială de 12,9 kWh/100 km. Iar asta în condițiile în care sistemul de recuperare a energiei și-a făcut treaba din plin.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-112Prima etapă am încheiat-o după încă 18 km, pe un traseu mixt urban-extraurban, unde am mers și cu 100 km/h. În momentul în care am pus mașina la încărcat, acasă, aveam parcurși 68,4 km, bateria era descărcată la 40%, iar autonomia indicată de computerul de bord se cifra la 62 km. Deci, realist vorbind, m-aș fi putut baza pe circa 114 km până la descărcarea totală a bateriei.

Știu, primul impuls este de exlama „păi e mult mai puțin decât cei 160 km anunțați oficial!”. Însă, gândind puțin la rece, destul de rar ajung să fac mai mult de 50 km pe zi cu mașina în oraș. Și mult, mult mai rar mi se întâmplă să merg 100 km într-o zi – înseamnă că nu e o zi obișnuită. Deci „circa 100 km pe zi” mi se pare pur și simplu rezonabil pentru un astfel de smart, gândit pentru fâțâiala în oraș.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-114ÎNCĂRCAREA:
Ajuns acasă, am cuplat cablul mașinii la un prelungitor și am lăsat mașina să se „adape” de la o banală priză de 220V. În cele două ore cât am lăsat mașina la încărcat, nivelul bateriei a crescut cu fix 7% pe oră (afară fiind temperaturi de peste 25 de grade), deci în fiecare oră am câștigat cam 8-10 km la autonomie. Rezonabil.

ETAPA 2:

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-115În ziua respectivă am mai făcut un drum rapid până în oraș (și când spun „rapid” mă refer la faptul că nu am menajat mașina, chiar dacă aveam modul ECO activat). Dus-întors, traseul a constat din 45,9 km, nivelul bateriei scăzând de la 56% la 24%, iar autonomia estimată de la 85 km la 45 km, deci cu 40 km.

Consumul mediu, stupoare, se cifra la 13,4 kWh/100 km, cu doar 0,2 kWh mai mult decât teoria. Matematic vorbind, în cei 45,9 km am consumat 32% din energia stocată în baterie, deci, în aceleași condiții de stil și trafic, autonomia maximă s-ar fi cifrat la 143 km! În acest moment trebuie să recunosc: ceva nu „pușcă”.

Adică mai devreme, pe un parcurs majoritar în mediul urban, într-un stil relativ alert, regula de trei simplă îmi arată că autonomia maximă ar fi fost de 110 km; iar acum, când peste 50% din scurtul traseu a fost în regim rapid extra-urban, autonomia maximă reiese că ar fi fost mult mai bună?!

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-116ÎNCĂRCAREA:
Am cuplat mașina la priza de 220V pe la ora 18:49 și am urmărit, până la miezul nopții, cum decurge încărcarea bateriei. În fiecare oră, bateria câștiga circa 6-7%, așa că, după 5 ore, de la nivelul de 27% a ajuns la 59% – deci în acest interval s-a încărcat cu circa 30%. Dimineața, la ora 7:00, bateria era deja la 100%, deci iată că încărcarea bateriei peste noapte, la o priză banală, este fezabilă în cazul unui smart fortwo.

De fapt, pentru că vorbim de o capacitate moderată a bateriei și pentru că mașina oricum e gândită aproape exclusiv pentru utilizare intraurbană, nu văd de ce ar mai fi nevoie de încărcare rapidă pentru smart fortwo electric drive. Cu încărcarea peste noapte acasă, iar peste zi la birou sau la supermarket, necesarul de curent este asigurat în proporție de 99% din timp.

ETAPA 3:

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-117Dimineața nu mi-a fost mică surpriza când am constatat că autonomia estimată de computerul de bord, cu bateria încărcată 100%, se cifrează la 177 km în modul ECO. Dar oare în realitate cum aveau să stea „treburile”? Am parcurs cei 6 km extra-urbani dintre Găneasa și Pantelimon într-un ritm destul de rapid, apoi în Pantelimon am avut parte de un trafic constant, la o viteză de 60-70 km/h, după care Bucureștiul m-a întâmpinat cu haosul caracteristic.

Ajuns în zona Gării de Nord, am evaluat datele problemei: în ce 22 km parcurși, pentru care am sacrificat aproape 60 de minute din viață, am consumat 17% din baterie, iar autonomia indicată a scăzut de la 177 km la 130 km. Matematica îi dădea dreptate computerului de bord – conform consumului de până atunci, bateria îmi ajungea pentru un total de 129 km.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-118
Chiar dacă e foarte scurtă, mașina e suficient de confortabilă pe denivelări

„Arhisuficient” mi-am spus, așa că am plecat hai-hui, prin oraș și prin afara lui, să găsesc locuri interesante unde să-l imortalizez pe micuțul smart fortwo electric drive. Pentru că, nu-i așa, un articol fără imagini este ca o mâncare fără condimente.

Și, concentrat pe căutarea de peisaje, am fost luat prin surprindere când bateria a ajuns la 20% și mi-a băgat un „red alert” pe displayul din spatele volanului de-am crezut că fac „range-anxiety-infarct”. Am făcut așa de mulți kilometri într-un timp așa de scurt?!

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-119
La o mașină convențională, un astfel de indicator ar însemna BIG PROBLEM (de aceea e ușor să te panichezi degeaba…)

Fie vorba-ntre noi, 20% ajung pentru 30-35 km, conform computerului de bord. Adică o distanță suficientă pentru a ajunge fără prea mare stres la o priză sau stație de încărcare, cam oriunde în București, chiar dacă ești în capătul diametral opus. E greu, însă, să oprești panica cerebelului la vederea icon-ului care parcă-ți spune că gata, ai rămas în „pana prostului”…

Întâmplător, cea mai la îndemână în situația mea era stația de încărcare Renovatio e-charge, de la Kaufland Nicolae Văcărescu. Am ajuns acolo după un parcurs total de 82 km, cu bateria descărcată până la 13%. Autonomia indicată de computerul de bord scăzuse de la 177 până la 20 km, iar consumul mediu afișat era destul de ridicat, de 15,7 kWh/100 km, pentru că pur și simplu nu m-a interesat să merg economic.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-120Ok, ce ne spune matematica? Bateria s-ar fi epuizat total după circa 94 km parcurși. Hmm… Rezultat cam pesimist față de autonomia foarte optimistă indicată la plecare, nu-i așa? Asta în condițiile în care 60% din traseu a fost în mediul urban, iar restul prin afară.

Din nou, prima tentație a fost să mă gândesc la diferența foarte mare între realitate și teorie. După care am realizat, din nou, că, de fapt, făcusem de două-trei ori mai mulți kilometri decât în mod normal.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-121ÎNCĂRCAREA:
Am cuplat celălalt cablu al mașinii, cel pentru wallbox, la mufa specială a stației de încărcare normală și, ce să vezi: dacă la priza de 220V de acasă, computerul de bord mă anunța că bateria se încarcă la o putere de doar 1 kW, cu 6A, acum vorbeam de o putere de 4 kW, la 20A. Matematic vorbind, timpul de încărcare al bateriei trebuia să fie de patru ori mai mic!

Nu am petrecut decât o oră acolo, ocazie cu care am descoperit că la Kaufland au inaugurat un food-court foarte generos și variat, unde chiar poți să te delectezi, nu ca la fast-food-urile obișnuite. Ei bine, nu mai știu ce mi-am comandat, dar știu că, într-o oră, nivelul bateriei a crescut de la 13% la 37%, iar autonomia a „sărit” de la 20 km la 54 km.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-122
Temerile „range anxiety” nu și-ar avea sensul în oraș dacă astfel de wallbox-uri ar fi peste tot.

Deci, dacă la o priză de 220V câștigam circa 6-7% pe oră, iată că la un wallbox câștigul se cifra la vreo 24% pe oră – deci de vreo patru ori mai bine decât la priza obișnuită. Deja îmi și închipui cum toate locurile de parcare publice sau de pe la supermaketuri și birouri ar fi echipate cu astfel de wallbox-uri (în fapt, niște prize ceva mai evoluate, accesibile ca preț): efectiv nu mi-ar mai păsa cât de mare sau mică e autonomia unui astfel de smart electric, pur și simplu ar trebui să fiu efectiv bou să rămân în „pana prostului”…

ETAPA 4:

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-123
După ce testezi un smart electric, orice altă mașină de oraș pare o rablă învechită…

Neavând în plan să mai pierd timpul, cei 54 km indicați de computerul de bord mi se păreau arhisuficienți pentru drumul până acasă, care pe waze contoriza mai puțin de 40 km (cu niște pit-stop-uri, pe la redacția Știință & Tehnică și pe la serviciul soției). Nu știu de ce, faptul că nu mă mai simțeam stresat mi-a dat încredere să recurg și la climatizare, pentru că soarele ne mitralia deja cu mai mult de 25 de grade Celsius.

Lipsa de stres mi-a influențat și stilul de condus, deci iată-mă mai calm și fără a abuza de pedala de accelerație. Ajuns acasă, am realizat că asta este principala cauză a creșterii consumului de energie și a scăderii drastice a autonomiei: accelerațiile abuzive, pe fondul reacției foarte bune a motorului, chiar și în modul ECO. Deci atenție, deșteptu’ ăsta mic și electric e foarte subversiv, dacă nu ai grijă imediat te virusează cu sindromul „dă-i talpă!”.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-124În final, după 36,3 km de mers calm (dar nu bătrânește, pentru că pe porțiunile din afara localităților am mers tot cu 100 km/h, dar accelerând mai lin), folosind și aerul condiționat, dar nerenunțând la modul ECO, bateria a scăzut de la 37% la 13%, iar autonomia indicată a ajuns de la 54 km la 25 km.

Matematic vorbind, dacă la Kaufland aș fi încărcat bateria 100%, același regim mi-ar fi asigurat o autonomie de vreo 150 km. Deja parcă e altceva!

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-125ÎNCĂRCAREA:
Edificat încă din prima noapte, nu am mai stat să „pândesc” comportamentul bateriei. Pur și simplu, am pus mașina la încărcat când am ajuns acasă, seara (undeva după ora 20:00), iar dimineața următoare, când am scos cablul din priză, pe la 7 și ceva, bateria era încărcată la 97%, autonomia indicată fiind de 157 km.

De menționat că bateria beneficiază de o garanție de 8 ani sau 100.000 km, producătorul garantând că în această perioadă capacitatea utilă a bateriei nu scade sub 80% – în condiții normale de exploatare, durabilitatea bateriei este de cel puțin 10 ani. De aceea nu consider obligatorie dotarea mașinii cu un sistem de încărcare la putere mai mare, de 22 kW și 32A, care, deși reduce timpul de încărcare 0-80% la doar 45 de minute, poate afecta, pe termen lung, fiabilitatea bateriei.

ETAPA 5:

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-126Bun, am văzut cum este să utilizezi ca un om normal acest smart fortwo electric drive. Dar dacă aplicăm strategia „fast & furious”? Deci am scos din funcțiune modul ECO și i-am dat bice mașinii, până la intrarea în București obținând o viteză medie de 46 km/h pe centură (ceea ce, pe porțiunea cu o bandă pe sens între Pantelimon și Autostrada Soarelui, nu e deloc puțin).

În cei 17 km parcurși în acest regim alert, nivelul de încărcare a bateriei a scăzut cu 16% (de la 97% la 81%), iar autonomia indicată a ajuns de la 157 km la 103 km. Deci, în aceste condiții, un plin al bateriei mi-ar fi permis o autonomie maximă ceva mai mare de 100 km. Hmm… Păi nu ar fi trebuit ca mașina să consume mai mult din cauza stilului sportiv în care am utilizat-o?!

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-127
Cu modul ECO decuplat, acest smart electric dă impresia de mic hot-hatch

Nicidecum: stilul mai agresiv și abordarea unor viteze mai mari e bine să se facă în lipsa modului ECO, deoarece acesta limitează resursele puse la dispoziție mașinii. În plus, încetinirile de la viteze mai mari și frânările mai serioase pun la treabă mai bine sistemul de recuperare a energiei, ceea ce favorizează puțin autonomia.

Ciudat a fost alteva: în momentul în care am resetat computerul de bord, autonomia indicată a sărit brusc de la 103 km la 127 km (ceea ce, pentru nivelul de încărcare de 81% al bateriei, echivalează cu vreo 156 km autonomie în cazul în care bateria ar fi fost încărcată 100% – cum ar veni, creierul electronic al lui smart fortwo electric drive presupune că vei conduce întotdeauna normal, privilegiind autonomia).

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-128Ajuns în București, am rămas cu modul ECO dezactivat și am intrat în rolul unui agent grăbit. Practic, am traversat Bucureștiul de la est (intrarea pe autostrada A2) la vest (intrarea pe autostrada A1) în mai puțin de o oră, fără a menaja mașina, dar nici comportându-mă ca un tembel.

În cei 22 km parcurși, nivelul de încărcare a bateriei a scăzut de la 81% la 60%, în timp ce autonomia a ajuns de la 127 km la doar 76 km. Cu alte cuvinte, dacă bateria ar fi fost încărcată complet, acest stil rapid prin oraș mi-ar fi asigurat maximum 104 km – în condițiile în care nu am avut modul ECO activat. Ceea ce reconfirmă concluzia conform căreia demarajele puternice duc la un consum mai mare, în special în modul ECO.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-129
Aerul condiționat rămâne cel mai mare dușman al autonomiei

Pe finalul testului, am plusat cu pornirea aerului condiționat, funcționarea acestuia „mâncând” circa 1-2 kWh din capacitatea bateriei. În plus, estimarea autonomiei a fost influențată drastic, coborând de la 76 km la doar 53 km.

După un parcurs de 26 km pe artere aglomerate din oraș, nivelul bateriei a scăzut de la 60% la 31%, iar autonomia a ajuns de la 53 km 32 km. Practic, în „worst case scenario”, matematica mi-a arătat că un plin al bateriei mi-ar fi ajuns cam 89 km în aceste condiții. Aproape jumătate din autonomia teoretică de 160 km, în condițiile în care modul ECO a fost dezactivat, aerul condiționat pornit, iar stilul de condus n-a avut nicio legătură cu economicitatea.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-130Sincer, cine vrea să se plângă că o asemenea autonomie este insuficientă în aceste condiții, ori e ignorant, ori e răutăcios, ori nu vrea să audă de mașini electrice.

Câtă vreme, într-un asemenea scenariu pesimist, un smart fortwo electric drive te gratulează cu 80-90 km, iar o oră de încărcare la un wallbox îți conferă jumătate din această autonomie, nu încap critici la adresa acestei mașini electrice de oraș.

Deci, merită smart fortwo electric drive?

Uitându-ne strict la prețul oficial, de peste 22.000 de euro (preț de bază), o sumă aproape dublă față de a unui smart fortwo cu motor convențional, concluzia e destul de simplă: smart fortwo electric drive e prea scump pentru un client pragmatic, chiar și pentru companiile care prioritizează TCO-ul (total cost of ownership).

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-131
Prețul mare face dn această mașină o jucărie pentru oamenii cu bani…

Oricât ai fi de extravagant, la banii ăștia îți poți lua un Mini Cooper, un Audi A1, un Nissan Juke sau o Toyota C-HR – pentru a da doar câteva exemple de modele mai de fițe… Pentru că, să recunoaștem, smart fortwo face parte dintr-o categorie care, în România, n-are legătură cu spiritul practic.

Cine e „nebun” să-și cumpere o mașină cu numai două locuri la preț de Duster all-rounder?!

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-132
… însă, prin programul Rabla Plus, avem de-a face, de fapt, cu cea mai atractivă ofertă de mașină electrică.

De aceea, smart fortwo electric drive merită analizat doar în cadrul programului Rabla Plus. Scăzând ecotichetul de aproape 10.000 de euro, prețul acestui model scade la circa 12.000 de euro – adică ajunge la nivelul celui mai ieftin smart fortwo convențional!

Dacă scădem și prima de casare (de circa 1.400 de euro), iată că smart fortwo electric drive ajunge să coste mai puțin de 11.000 de euro!

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-133
Soluția optimă pentru aglomerația urbană? Un vehicul liliputan zero emisii.

Permiteți-mi un scurt calcul comparativ: la un rulaj de circa 15.000 km/an (ceea ce ar corespunde unui parcurs de circa 41 km/zi, valabil în cazul a 80-90% dintre utilizatori), un smart fortwo convențional, cu motorul pe benzină de 71 CP și un consum urban teoretic de 4,9 litri/100 km, ar „păpa” circa 735 de litri de carburant, cu un cost de circa 3,700 lei (considerând un preț fix de 5 lei/litru). La care se mai adaugă revizia anuală, deci, per ansamblu, vorbim de costuri de circa 1.000 de euro pe an.

În paralel, în cei 15.000 km un smart fortwo electric drive, care afișează un consum teoretic de 12,9 kWh/100 km), ar „păpa” circa 1.950 kWh anual. Dacă am considera, prin absurd, că 1 kWh = 1 leu, ar rezulta costuri anuale mai mici de 2.000 de lei (mai ales că mașina electrică nu are nevoie de revizii).

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-134
Car-sharing, pizza-delivery, poliția locală, livrare de documente… Foarte multe probleme poate rezolva mașinuța asta în oraș.

Deci utilizarea unui smart fortwo electric drive ar costa cel puțin jumătate față de un smart fortwo pe benzină. Și nu am introdus în ecuație poluarea produsă în mediul urban de motorul convențional, nici faptul că, în realitate, consumul urban e mult mai mare decât cel teoretic (la fel cum, în cazul versiunii electrice, autonomia e mai redusă în realitate) sau că, în fapt, costul unui kWh e mult mai mic decât am considerat mai sus.

Nici nu e de mirare că smart fortwo electric drive s-a vândut ca pâinea caldă la noi, programul Rabla Plus făcând să se epuizeze neașteptat de repede contingentul atribuit României. Cine vrea un astfel de smart fortwo electric drive, trebuie să se înscrie de acum pe lista de așteptare din 2018, când se va redeschide programul Rabla Plus.

CONCLUZIE

Trăgând linie, smart fortwo electric drive mi se pare un „pion” incredibil de potrivit pe „tabla de șah” a electromobilității. Faptul că autonomia poate părea cam mică în unele situații e o falsă problemă, câtă vreme mașina e gândită în mod special pentru traficul urban (deci pentru distanțe scurte) și peri-urban, iar numărul de stații de încărcare crește vertiginos.

Asta în timp ce prețul foarte atractiv prin programul Rabla Plus ar trebui să le dea serios de gândit celor care încă nu au înțeles că aglomerația urbană nu e potrivită pentru SUV-uri voluminoase și berline masive – serios, cred că e cazul să penalizăm opulența și să premiem gândirea pragmatică și sustenabilă.

test-smart-fortwo-electric-drive-ecoprofit-135
Simply the best: smart fortwo electric drive e cea mai potrivită mașină electrică pentru oraș.

Aviz celor fițoși: fortwo electric drive e propus și în versiunea decapotabilă (e adevărat, cu un preț de bază de peste 14.000 euro prin Rabla Plus – dar, hey, fițele costă, nu-i așa?!). Iar dacă, totuși, cele două locuri ale lui fortwo sunt insuficiente, același pachet electric e propus și pe fratele smart forfour electric drive, pentru numai vreo 600 de euro suplimentar.

Ei, e clar acum de ce e smart-ul electric alegerea smart dacă vrei să intri în clubul electromobilității?

REVIEW OVERVIEW
Imagine și percepție public
7
Design exterior
8
Ambianță interioară
8
Caracter practic
9
Performanțe dinamice
9
Manevrabilitate și comportament
10
Consum și autonomie
7
Raport preț / utilitate
6
Raport preț / dotări
8
Raport preț / caracter eco
10
SHARE