(Foarte) Scurt test-drive cu Tesla Model X 100D – altceva!

Vara lui 2018. În România, câteva zeci de entuziaști Tesla se adună la ICPE pentru o întâlnire a „Tesla Motors Fans in Romania”, un grup de facebook ce depășește deja 1.700 de membri. Printre ei, Eugen Hencke, un român venit tocmai din Germania la volanul vedetei întâlnirii: o Tesla Model X albă, care se evidențiază printre celelalte patru-cinci Tesla Model S (realizez amuzat că e pentru prima dată când văd atâtea „Tesle” la un loc).

test-tesla-model-x-ecoprofit-101Eugen mă surprinde cu o propunere: „ce zici de un test cu Model X?”. O ofertă de nerefuzat, oricât de scurt ar fi timpul în care am ocazia să interacționez cu o mașină aproape fenomenală. Așa încât rândurile următoare nu sunt un test-drive obișnuit. Ci o poveste despre schimbarea lumii, care se petrece în timp ce citiți acest material.

Imagine și aspect

Tesla. Tot mapamondul a auzit deja despre Tesla. Un nume apărut de nicăieri în lumea auto, dar care, în mai puțin de un deceniu (!), a ajuns la o reputație de neimaginat, umăr la umăr cu Ferrari sau BMW în materie de notorietate. Tesla suscită foarte multe controverse, dar marele său merit este că a reușit să grăbească revoluția electromobilității – astăzi, aproape toți producătorii auto lansează modele 100% electrice datorită (sau din cauza) Tesla.

Prototipul lui Model X a fost prezentat încă din 2012, când cei interesați au avut ocazia să se înscrie pe lista de așteptare. Așteptare care s-a dovedit cem lungă, de-abia în toamna lui 2015 fiind lansată, în mod oficial, versiunea de serie. Dar ce lansare! Îmi amintesc și acum dezinvoltura cu care Elon Musk prezenta punctele forte ale mașinii și cum show-ul online aproape m-a făcut să-mi doresc să-mi vând un rinichi ca să am și eu o minunăție din asta albă…

test-tesla-model-x-ecoprofit-102
Prototipul din 2012 vs modelul de serie lansat în 2017 – foarte puține modificări.

Și iată-mă, câțiva ani mai târziu, în România, în fața unui Model X alb, cu cheia în buzunar, șovăind să intru în mașină. De-a lungul carierei mele de jurnalist auto, au fost rare momentele în care am contemplat așa mult o mașină înainte să o conduc. Și absolut niciodată nu mi s-a întâmplat asta cu un SUV!

test-tesla-model-x-ecoprofit-103Ok, n-are rost să o dau la-ntors, așa că o spun direct: Tesla Model X nu mă încântă ca design. Din punct de vedere estetic, este o namilă simplistă, care nu-mi inspiră aproape nimic, în afară de caracter oarecum cuminte. Nu tu agresivitate, nu tu bosaje proeminente pentru ideea de robustețe, nu tu accesorii care să te facă să crezi că poți lua munții în piept.

O linie curată, aerodinamică, masivă. Mă rog, nu genul de masivitate oferit, în general, de SUV-urile americane, deoarece Model X pare mai scurtă decât cei 5 metri lungime anunțați. Totuși, când ești lângă mașină, devine cam clar că e un SUV de categoria lui BMW X6, de exemplu. Adică de categorie superioară.

test-tesla-model-x-ecoprofit-104Sincer, e destul de ciudat să te referi la Model X ca la un SUV, câtă vreme nu are forma aia de cutie în spate, cu un hayon aproape vertical, care să demonstreze că poate înghiți la fel de multe bagaje ca o utilitară. Ceea ce mi-a creat o impresie neașteptată: Model X e cam efeminat, pare mai degrabă un SUV de femei, așa, nu un SUV pentru bărbați adevărați…

Cam asta a fost prima impresie pe care mi-a lăsat-o Model X la tatonarea cu privirea: e un SUV altfel.

Interior și spirit practic

„Ce naiba?!…” m-am pomenit scrâșnind printre dinți când, apropiindu-mă de mașină, portiera șoferului s-a deschis singură, de parcă un valet invizibil mă poftea înăuntru. E o găselniță dotarea asta, o fiță – dar una binevenită pentru o mașină de 100.000 de euro! Însă nu valetul invizibil te uimește, ci portierele spate, cu un mod de deschidere pe care l-au abordat până acum doar conceptele auto.

test-tesla-model-x-ecoprofit-201

Am văzut zeci de filmulețe pe youtube cu portierele „falcon wings”, care se ridică încet, fără niciun zgomot, iar senzorii încorporați dictează unghiul dintre cele două componente. Însă, pe viu, e cu totul altceva. Ca un copil, am comandat închiderea și deschiderea lor de câteva ori, înainte să realizez că arăt cam penibil entuziasmându-mă în fața unui lucru ce ar trebui să fie normalitate pe toate mașinile actuale.

De ce spun „normalitate”? Hai să analizăm puțin cum se intră într-o mașină convențională, în spate. Tragi de ușă în exterior. Introduci un picior în spațiul dintre banchetă și spătarul scaunului față. Îți împingi fundul, puțin răsucit într-o parte, în timp ce ai grijă la cap, să nu dai de pragul de sus. Te așezi oarecum contorsionat, îți răsucești puțin trunchiul și bagi și celălalt picior, te apleci în afară să apuci mânerul și să tragi portiera după tine…

Nu prea realizăm succesiunea asta ciudată de mișcări decât când îmbătrânim sau când avem probleme medicale. Iar, în cazul unui SUV, garda la sol mai înăltuță îngreunează puțin lucrurile. Cu toate mașinile e la fel, așa că ne-am obișnuit cu acest „balet”. Dar în cazul lui Model X, lucrurile stau, evident, altfel.

test-tesla-model-x-ecoprofit-202

S-a deschis portiera, ai ridicat un picior și l-ai pus înăuntru, te așezi pe scaun (ca la restaurant, aproape), fără să te sinchisești de pragul de sus (care prag?!), ai tras și celălalt picior și gata, poți apăsa butonașul care comandă închiderea portierei. Totul atât de simplu și de natural, încât mă-ntreb cum naiba de nu s-au gândit ceilalți producători la asta până acum – unii dintre ei lăudându-se cu peste un secol de inovații la activ!

În cazul de față, mașina avea o configurație cu 6 locuri, ceea ce înseamnă că pe rândul al doilea beneficia de două scaune separate. Nu-s prea ergonomice și sunt cam înguste, iar spațiul dintre ele putea fi umplut, opțional, cu o cotieră utilă. Iar, pentru accesul la scaunele din spate, comanda electrică pentru cele de pe rândul al doilea te face să aștepți prea mult până dai scaunul în față, iar apoi îl reașezi în poziția inițială.

test-tesla-model-x-ecoprofit-203

În ce privește scaunele de pe al treilea rând, sunt mai degrabă potrivite pentru copii sau persoane scunde, în ciuda demonstrației făcute de Elon Musk la lansarea lui Model X. Un adult nu-l văd să reziste confortabil la drumuri lungi în spate. Dar cine a zis că Model X e o mașină perfectă?! Era evident că forma plonjată a hayonului presupune compromisuri în materie de habitabilitate.

Portbagajul are o capacitate mică, în configurația cu toate locurile în poziție, dar am descoperit că, sub podea, se continuă cu un spațiu mult mai voluminos decât mă așteptam. Per ansamblu, cei 350 de litri anunțați oficial sunt la nivelul unui hatchback compact, adică suficient pentru uzul cotidian. La care mai adăugăm „frunk”-ul (portbagajul de sub capota față), care oferă aproape 200 de litri.

Când n-ai nevoie de locurile de pe al treilea rând, spătarele lor se rabat simplu – asta dacă știi unde sunt butoanele… Inginerul din mine a fost umilit, deoarece a trebuit să primească indicații – butoanele sunt ascunse chiar în tapițeria din piele, lângă tetiere. Un detaliu pe care nu-l observasem în video-urile demonstrative, rușine mie.

test-tesla-model-x-ecoprofit-204

Odată rabatate spătarele, portbagajul crește până la circa 1.000 de litri, ceea ce, pentru un SUV cu 5 locuri de categorie superioară, e cam puțin. În plus, scaunele de pe al doilea rând nu se rabat, ci doar se dau mai în față, spațiul astfel degajat nefiind de natură să impresioneze. Fie vorba-ntre noi, SUV-urile alea mai pătrățoase sunt mai spațioase și au o modularitate mai bună. Sorry, Elon…

Post de conducere

Dedic un scurt capitol special acestui aspect deoarece vorbim de ceva cu totul altfel. În primul rând, simplitatea planșei de bord este efectiv zguduitoare. M-am așezat la volan și am rămas blocat, creierul meu căutând instinctiv zonele și butoanele cu care m-am obișnuit în celalalte mașini.

test-tesla-model-x-ecoprofit-301

Care butoane? Sunt două pe volan și două în lateralele imensei tablete de pe bord. Nici măcar buton de pornire nu ai, pentru că mașina e deja gata de plecare, iar, când selectezi „D”-ul (de pe maneta „schimbătorului”, plasată în dreapta, în spatele volanului, ca la mașinile Mercedes-Benz – de fapt, maneta ESTE de origine Mercedes-Benz), ai accelerat și mașina pleacă de pe loc.

Totuși, înainte de a pleca, e cazul să mă familiarizez cu bordul, nu? Mai întâi, atenție la spațiile de depozitare dintre scaune, sunt multe și mari, poți să uiți ușor pe unde ți-ai pus chestiile. Apoi butonul din dreapta tabletei e pentru deschiderea torpedoului, iar cel din stânga e pentru avarii. În rest, totul se comandă de pe touchscreen-ul vertical, cu o diagonală neverosimilă de 17 inci – atâta are și laptopul meu, deci ia să nu-i mai zic tabletă!

test-tesla-model-x-ecoprofit-302

Ar fi stupid să mă apuc acum să vă povestesc despre meniul displayului central. Pot spune doar că interfața nu mi se pare deloc complicată, ia dimensiunea foarte generoasă a ecranului ajută extrem de mult ergonomia. În principiu, meniul e în partea superioară, cu iconițe sugestive, în timp ce principalele comenzi ale climatizării sunt în partea inferioară.

Una peste alta, după cinci minute de interacțiune cu touchscreen-ul din Tesla, realizezi că butoanele sunt inutile. Îi las pe specialiști (a se citi „obsedați”) să dea note operării acestui device, eu personal nu am critici. Asta în timp ce display-ul din spatele volanului înlocuiește cu succes indicatoarele convenționale – cine mai are nevoie de ele când un ecran îți poate servi mult mai ergonomic orice informație relevantă?!

test-tesla-model-x-ecoprofit-303

Practic, postul de conducere mi-a oferit, mai întâi, impresia că sunt căpitanul Picard la bordul unui OZN, iar, după câteva minute, m-a făcut să realizez că „simple is better” – pur și simplu, la volanul acestei Tesla Model X am devenit, pe nesimțite, relaxat, fără griji, normal. Exact, deși e o planșă de bord complet altfel decât ne-au obișnuit producătorii auto, totul este atât de normal!…

Cum se conduce

Mai întâi, câteva date de pornire: Tesla Model X e o mașină destul de voluminoasă (5 metri lungime și 2 metri lățime), iar varianta 100D cântărește 2,5 tone la gol – ceva mai mult decât imensul Bentley Bentayga W12 (cu motor de 600 CP) și cu o jumătate de tonă mai mult decât un pick-up gen Nissan Navara.

Varianta 100D are două motoare electrice totalizând o putere maximă de 423 CP, valoare care pare mare, dar raportul masă/putere nu e tocmai favorabil, fiind de circa 6 kg/CP. Un BMW X5 M50d, de exemplu, cu motor diesel de 400 CP și o masă de 2,35 tone, are acest raport masă/putere mai mic, de 5,8 kg/CP.

Cu alte cuvinte, Tesla Model X e o mașină mare și grea, deci te aștepți să fie și greoaie, nu? Nu!

test-tesla-model-x-ecoprofit-401

Performantul BMW X5 M50d anunță un demaraj 0-100 km/h în 5,2 secunde, în timp ce Model X 100D „face suta” în 4,9 secunde. Explicația? Cuplul maxim al motoarelor electrice este obținut încă de la plecare, în timp ce un motor cu ardere internă trebuie să ajungă la un anumit nivel al turației pentru a atinge valoarea maximă a cuplului motor. Deci, chiar dacă BMW X5 M50d are un cuplu motor mai bun (760 Nm față de 660 Nm la Model X 100D), îl obține doar de la 2.000 rpm, în timp ce Model X chiar de când ai plecat de pe loc.

Bun, asta e teoria, dar transpunerea în practică e și mai ciudată. În primul rând, pare neverosimil ca o „balenă albă” așa de mare și de grea să se miște ca o balerină în traficul urban aglomerat. Cu excepția gabaritului, ce trezește inițial emoții pe străduțele înguste și întortocheate (dar unde senzorii de proximitate te țin permanent la curent cu apropierea de obstacole), Tesla Model X se mișcă la fel de ușor ca un… smart ForTwo.

test-tesla-model-x-ecoprofit-402

Apăsarea progresivă a accelerației face mașina mai sprintenă decât te aștepți, iar apăsarea bruscă îți îngheață puțin sângele – catapultarea spre înainte și împingerea corpului în scaun, pe fondul lipsei zgomotului unui motor convențional turat, creează senzații potrivite mai degrabă pentru mașinile de curse, nu pentru un SUV familist.

Sunt curios, într-adevăr, cum se comportă o astfel de Tesla Model X pe autostradă sau pe trasee virajate de munte. Estimez că masa mare îi imprimă o inerție serioasă, care foarte probabil se simte în virajele rapide. Pe de altă parte, bateria plasată în podea îi conferă un centru de greutate foarte jos, deci mă aștept ca păstrarea traiectoriei să nu aibă de suferit, mai ales dată fiind pleiada de sisteme de asistență activă.

Ca o concluzie rapidă, scurta interacțiune cu Tesla Model X mi-a relevat o mașină cu un dinamism peste așteptări, dar care poate fi condusă mai docil și mai relaxant decât restul SUV-urilor de categorie mare de pe piață. Însă nu doar atât.

test-tesla-model-x-ecoprofit-403

Simplitatea tabloului de bord și interacțiunea foarte facilă cu meniul de pe tableta centrală, asezonate cu habitaclul spațios, nivelul mare al luminozității (bestial parbrizul imens, într-adevăr) și, mai ales, lipsa zgomotelor specifice motoarelor cu ardere internă, plus diversele detalii ce sporesc nivelul confortului – toate acestea mi-au creat senzația că… nu prea mă mai interesează să conduc mașina asta.

Cât de ciudată pare această afirmație? Nu știu, dar acesta e sentimentul la finalul scurtului test-drive cu Tesla Model X: e atât de bine concepută ca interacțiune cu omul, încât mă face să fiu mult mai nerăbdător în privința mașinilor autonome. De ce să te mai stresezi cu acțiunea, de multe ori stresantă și obositoare, de a conduce, din moment ce mașina poate face asta în locul tău? Știu, voi primi multe înjurături de la petrolheads…

Buget și costuri Tesla Model X

Dacă vrei o Tesla Model X, trebuie să o comanzi online. În România nu există showroom-uri unde să vezi mașina sau chiar să o testezi, nu există dealeri sau importator oficial, nu există service-uri dedicate sau specialiști. Deci, de la început, îți asumi niște riscuri. Merită?

Cea mai ieftină variantă, Model X 75D (333 CP, 446 Nm, circa 400 km autonomie – conform normelor depășite NEDC), pornește de la peste 80.000 euro. Asta în timp ce versiunea din test, Model X 100D (423 CP, 660 Nm, peste 550 km autonomie – dar mai degrabă 400-450 km în realitate), pleacă de la 97.000 euro. Nu mai aduc în discuție versiunea de top, P100D (capabilă de un demaraj 0-100 km/h în doar 3,1 secunde în modul Ludicrous…), care costă peste 130.000 euro.

test-tesla-model-x-ecoprofit-501Prin urmare, în cazul acestui Tesla Model X 100D vorbim de un SUV de categorie superioară, care rivalizează cu versiunile de top ale celor mai cunoscute SUV-uri premium: Audi Q7 4.0 TDI (435 CP – 94.000 euro), BMW X5 M50d (400 CP – 760 Nm), Mercedes-Benz GLE 500 (455 CP – 85.200 euro), Porsche Cayenne E-Hybrid (462 CP – 92.771 euro) sau Range Rover Sport V8 S/C (525 CP – 97.440 euro).

Toate aceste modele îi sunt superioare lui Model X în privința finisării generale și oferă o habitabilitate în general mai bună (nu neapărat cu mult). În plus, sunt lipsite de temerile de tip „range anxiety” – benzinării sunt peste tot -, iar rețeaua de service-uri există, nu ca în cazul Tesla. Colac peste pupăză, chiar dacă e o mașină electrică, Tesla nu este eligibilă în programul Rabla Plus, deci nu beneficiază de „discountul guvernamental” de 10.000 euro.

CONCLUZII

Dacă aș avea 100.000 euro pentru o mașină, aș prefera Tesla Model X 100D în detrimentul oricărui SUV premium existent acum pe piață. În primul rând, pentru că vorbim de o mașină electrică – deci în utilizare nu emite niciun fel de noxe, precum concurenții cu motoare cu ardere internă.

test-tesla-model-x-ecoprofit-502

Apoi, pentru că oferă o experiență de condus ce mi se pare mai relaxantă și mult mai puțin stresantă decât în cazul celorlalte mașini scumpe – lipsa multitudinii de butoane este realmente foarte avanatajoasă în mers. Nu în ultimul rând, deoarece vine cu niște detalii practice excelente, cum ar fi portierele spate sau portbagajul față.

Din păcate, în România Tesla nu oferă rețeaua Supercharger ori service autorizat și nici nu este eligibilă în programul Rabla Plus. Totuși, dacă ai 100.000 euro pentru o mașină, e deja cam clar că ai un nivel de venituri mult peste medie. Care te face să vezi altfel mobilitatea, în special la drumuri lungi, unde cel mai probabil îți permiți fără probleme avionul.

Așa încât, chiar dacă am avut parte de un contact foarte scurt cu mașina, pot spune despre Tesla Model X că este, fără echivoc, cea mai faină mașină eco pe care am testat-o până acum. Și abia aștept să văd propunerile concurenței!

REVIEW OVERVIEW
Imagine și percepție public
10
Design exterior
7
Ambianță interioară
9
Caracter practic
9
Performanțe dinamice
10
Manevrabilitate și comportament
10
Consum și autonomie
10
Raport preț / utilitate
9
Raport preț / dotări
10
Raport preț / caracter eco
10
SHARE