11 asemănări curioase între smartphone-uri și mașinile electrice

smartphone masini electrice asemanari - ecoprofit 0

1. Bateriile litiu-ion (cu avantaje și dezavantaje)

La momentul actual, ”litiu-ion” este tehnologia de bază pentru baterii, atât pentru smartphone-uri, cât și pentru mașinile electrice. Față de tehnologiile folosite la începuturi pe telefoanele mobile (nichel-cadmiu, în principal) sau pe mașinile electrice (baterii cu plumb), tehnologia litiu-ion a demonstrat la începutul anilor ’90 performanțe mult mai bune:

  • densitate energetică superioară
  • masă și gabarit mai mici
  • efect de memorie redus (pierderea capacității de încărare maximă)
  • descărcare foarte lentă când bateria nu e folosită

Pe de altă parte, există și dezavantaje, care afectează și smartphone-urile, dar și mașinile electrice:

  • sensibilitate la temperatură foarte coborâtă sau foarte ridicată (cu afectarea performanțelor)
  • risc de incendiu din cauza electrolitului lichid
  • scăderea rapidă a capacității după o anumită perioadă (1-2 ani la smartphone-uri, respectiv 4-5 ani la mașinile electrice)
  • costuri încă ridicate de fabricație – în principal din cauză că litiul nu e un material abundent și ieftin

2. Costă mai mult decât corespondenții convenționali

Mai nou, smartphone-urile s-au generalizat într-o asemenea măsură, încât devine din ce în ce mai greu să găsești telefoane mobile cu butoane. Care sunt mai ieftine și mai pragmatice, fiind apreciate în general de publicul mai în vârstă. Mașinile electrice mai au până să ajungă la un grad ridicat de popularitate, un motiv important fiind prețurile mai mari decât ale mașinilor convenționale cu gabarit similar și performanțe asemănătoare. Toată lumea vrea smartphone sau mașină electrică, dar nu toată lumea își permite din punct de vedere financiar (valabil mai ales pentru mașinile electrice).

3. Autonomia redusă

Smartphone-urile moderne sunt adevărate computere de buzunar, iar consumul lor energetic rareori le conferă o autonomie mai mare de o zi – în condițiile folosirii în condiții reale, nu în stand-by. Cei mai mulți utilizatori se bucură dacă au ocazia să-și pună la încărcat smartphone-ul în timpul zilei, pentru a nu li se descărca de tot bateria. În cazul mașinilor, limitările impuse de creșterea exponențială a consumului de energie odată cu creșterea masei au dus la obținerea unor autonomii modice, în cele mai multe cazuri de maximum 150 km în mod realist. Fenomenul ”range anxiety” este în topul motivelor pentru care oamenii nu cumpără mașini electrice.

4. Dependența în utilizare

Ok, ți-ai luat smartphone și gata, îl poți folosi? Nicidecum. Device-ul este inutil pentru comunicare dacă nu ai o cartelă pre-pay sau nu îți faci abonament la un operator. Deci ești obligat ca, pe perioada utilizării, să plătești suplimentar serviciile care îți permit să utilizezi smartphone-ul: pentru vorbit, pentru utilizarea internetului, pentru download-ul aplicațiilor.

La fel și în cazul mașinii electrice: momentan, majoritatea modelelor oferă o autonomie considerată foarte redusă (în mediul urban este suficientă, dar pe distanțe lungi mașinile electrice sunt inutilizabile). Dacă nu ai la îndemână o stație de încărcare, de preferat fast-charge, rămâi în ”pana prostului” – deci ești dependent de infrastructura de alimentare într-o măsură mult mai mare decât cu o mașină obișnuită (pentru care există o infrastructură generoasă de benzinării).

 

5. Devalorizarea accentuată

Un smartphone de top este costisitor. Dar după nici un an de zile, valoarea la revânzare scade supărător de mult. În principal deoarece urmașul său, dar și modelele concurente oferă o tehnologie mult mai evoluată, într-un timp foarte scurt. În domeniul auto, mașinile electrice suferă și ele de o devalorizare mare, atât din cauza evoluției tehnologiei, cât și din cauza nișei cu puțini clienți.

6. Clienții sunt fani gadgeturi

Un telefon mobil folosește pentru comunicarea cu ceilalți. O mașină folosește la transportul din punctul A în punctul B. Dacă ne bazăm strict pragmatic pe utilizarea smartphone-urilor sau a mașinilor electrice, de ce am avea nevoie de toate facilitățile unui smartphone modern, respectiv de ce să ne complicăm cu baterii cu autonomie redusă dacă avem benzinării la tot pasul? Cu o astfel de mentalitate, tehnologia nu ar evolua, evident. Deci ”early adopters” sunt cei care dau imboldul dezvoltării acestor domenii și tot ei sunt cei care forțează evoluția galopantă a tehnologiei.

7. Activitatea de service și mentenanță este mai avansată

Nu oricine se pricepe să remedieze un smartphone. Atât la capitolul mecanic, dar mai ales la cel al softului a apus epoca ”meseriașilor buni la toate”, e nevoie de specialiști pe domenii stricte. Din fericire, lucrurile se învață relativ ușor acum. La fel și în cazul mașinilor electrice: un service obișnuit rareori poate face față problemelor dacă nu are specialiști serioși în electronică. Din fericire, propulsia electrică e mult mai fiabilă decât cea convențională.

8. Agravează niște probleme sociale

În cazul smartphone-urilor, așa-zisa comunicare pe care o asigură duce, mai degrabă, la izolarea socială a indivizilor decât la îmbunătățirea relațiilor directe (sunt studii mai mult sau mai puțin aprofundate ale psihologilor și sociologilor). Accesul mult mai rapid la o cantitate mai mare de informație produce și confuzie, deoarece informația nu mai poate fi procesată corect și coerent, ceea ce poate duce chiar la dezinformare și neînțelegerea unor situații.

Principalul avantaj al mașinilor electrice în mediul urban ține de eliminarea poluării în utilizare, față de mașinile convenționale. Deci e de preferat să avem cât mai multe mașini electrice? Nu, deoarece problema în creștere a ambuteiajelor din zonele urbanizate nu se rezolvă prin propulsia nepoluantă. Subvențiile și sprijinul de care se bucură mașinile electrice sunt văzute de mulți ca discriminare la adresa celorlalți și induc temeri privind viitorul care nu mai depinde de petrol (care asigură afaceri și locuri de muncă, pe lângă profituri incomensurabile marilor companii petroliere).

9. Numele mari eclipsează ceilalți actori și inhibă start-up-urile

Despre iPhone și Samsung știe toată lumea, despre HTC, Motorola sau Sony ceva mai puțini, iar despre nume noi de companii care produc smartphone-uri, chiar de top, aproape nimeni. Practic, brandurile arhi-cunoscute au un monopol de imagine, iar celelalte companii trebuie să investească mai mult în competiția pentru imagine decât în inovație. Nu e neapărat o regulă nouă, dar impactul e mult mai mare odată cu creșterea exponențială a competitivității tehnologice.

În domeniul auto, încă nu s-a ajuns la un asemenea nivel, în principal din cauza frânelor dezvoltării lente a producătorilor de mașini convenționale. Ca brand awareness pe nișa mașinilor electrice, Tesla Motors a luat un avans considerat de mulți analiști mult prea mare și care, mai devreme sau mai târziu, va pune în impas serios o industrie care nu se poate mișca la fel de rapid. Ceea ce ar putea afecta inovația și eficiența, punându-se accentul pe soluții profitabile pe moment, dar nu neapărat optime.

10. Probleme cu producția poluantă

Smartphone-urile sunt device-uri de mici dimensiuni, dar, din cauza numărului mare de unități produse anual (de ordinul miliardelor), necesită cantități mari de diverse resurse și se consumă multă energie pentru manufacturare. În cazul mașinilor electrice, producerea lor se dovedește ceva mai puțin poluantă decât a mașinilor convenționale, dar diferența nu este suficient de mare. De preferat ar fi ca atât smartphone-urile, cât și mașinile electrice să se bazeze cât mai mult pe materiale reciclate în procesele de producție, precum și pe energia provenită din surse regenerabile – evoluțiile sunt mult prea lente pentru două simboluri ale societății ultra-dezvoltate.

11. Sintagme care vor deveni ”zicale din bătrâni”…

Nu mai poți trăi fără smartphone” sau ”Fără smartphone parcă aș avea o mână tăiată!” – sună cunoscut? ”Mașinile electrice sunt smartphone-uri pe roți!” sau ”Mașinile electrice sunt viitorul” – ați mai auzit așa ceva, nu? Acum nici 10 ani, atât smartphone-urile, cât și mașinile electrice erau considerate inovații pe care le vom adopta peste câteva decenii (exceptându-o pe idealiștii care se întreabă de ce le-am adoptat atât de târziu…). Astăzi, smartphone-urile domină lumea și sunt văzute ca o normalitate, iar despre mașinile electrice nu mai este niciun dubiu că vor ”invada” șoselele cel târziu la sfârșitul acestui deceniu.

Practic, ”smartphone” și ”mașină electrică” merg mână în mână, pentru noile generații fiind lucruri absolut banale și definitorii pentru societate. Și nu mai îmi rămâne decât să mă-ntreb (și să vă-ntreb): oare care vor fi ”the next big things”?