22 septembrie, ziua în care mașinile vor fi interzise în orașe

Și în acest an, pe Bătrânul Continent se va desășura evenimentul Săptămâna Europeană a Mobilității, între 16 și 22 septembrie. Sun sloganul ”Alege Schimbă. Combină”, orașele participante vor încerca să-și educe, pe cât posibil, cetățenii în privința transportului sustenabil. Ceea ce va însemna și o zi fără mașini.

european mobility week 2015 - ecoprofit 1

Acțiunea European Mobility Week a fost demarată încă din 2002, atât cu scopul de a responsabiliza cetățenii în privința alegerii mijloacelor de transport în mediul urban, dar și pentru a impulsiona municipalitățile să investească în soluții alternative (piste de biciclete, pasaje pietonale, rețele sustenabile pentru transportul în comun, etc).

Până acum, cu mai puțin de două luni înainte de demararea Săptămânii Europene a Mobilității, s-au înscris în ”cursă” mai puțin de 300 de localități din 17 țări, România nefiind încă printre acestea. Totuși, suntem siguri că la ediția din acest an a European Mobility Week vor fi și orașe din țara noastră înscrise.

Ca idee, iată care a fost gradul de participare al țărilor și orașelor din Europa, precum și al României, până în acest an:

european mobility week 2015 - ecoprofit 0

Se observă cu ușurință că, după momentul crizei economice, interesul autorităților române pentru acest eveniment a scăzut drastic. Lucru care coincide cu investițiile foarte puține sau chiar lipsa acestora într-o infrastructură de transport sustenabil în oarșele României.

În ce privește capitala noastră, este curios că în București au început să fie organizate evenimente ținând de European Week of Mobility doar din 2004. În plus, doar în 4 din cei 11 ani de până acum am avut în București ”Ziua fără mașini”, ceea ce demonstrează cât de puțin educat este publicul referitor la necesitatea de a găsi alternativă pentru utilizarea mașinii în oraș.

Lucrurile promit să meargă mai bine, deoarece în ultimii doi ani autoritățile au fost mult mai implicate, ceea ce sper că se va vedea și în 2015. Bucureștiul deja trece prin transformări destul de vizibile, pista de biciclete de pe Calea Victoriei fiind un bun exemplu. Un lucru e clar: interesul autorităților trebuie să meargă mână în mână cu educația locuitorilor orașelor. Altfel, transportul sustenabil va rămâne doar pe hârtie.