5.600 euro – atât costă mașina electrică low-cost Lifan 320e

Lifan 320e este cea mai nouă mașină electrică de pe piața auto din China. Și cea mai ieftină. Din lume. Iar asta datorită unui mic subterfugiu, care a dus la obținerea unui preț incredibil de mic. Iată despre ce este vorba.

Nu de mult am auzit de planurile pentru o mașină electrică low-cost ale unei firme tailandeze, care anunță un preț de circa 11.000 euro. Ei bine, chinezii nu se dezmint și reușesc să rupă gura târgului (motivați fiind și de ambițioasele planuri ale guvernului din China) și anunță o mașină de aproape două ori mai ieftină.

Este vorba despre modelul Lifan 320e, care a fost lansat recent la Jinan, în China, și care se laudă cu un preț de bază de 43.800 yuan. Ceea ce înseamnă doar vreo 5.600 de euro. Da, ați citit bine, 5.600 de euro – adică o sumă mai mică decât bonusul de 6.300 de euro pe care îl oferă guvernul francez la achiziționarea unei mașini electrice. Sau, în altă partitură, doar 6% din prețul celei mai ieftine Tesla Model S. Sau, rămânând în sfera mașinilor electrice chinezești, noul Lifan 320e costă de 5 ori mai puțin decât prima mașină electrică lansată în 2010 de Lifan, modelul 620EV.

Lifan 320e masina electrica low cost china - Ecoprofit 3
Tipii ăștia se laudă cu o mașină electrică de numai 5.600 euro. Dar nu le place să fie întrebați despre tehnologia folosită…

Care e secretul prețului așa de scăzut al noii mașini electrice Lifan 320e? Ei bine, logica spune că vorbim de o tehnologie foarte ieftină. În primul rând, modelul de bază, Lifan 320, a fost lansat în 1999, fiind vorba de o mașină care utiliza tehnologie învechită moral, ceea ce a fost surclasat de faptul că părea un plagiat nereușit după celebrul Mini. Așadar, pe de o parte reducerea de costuri a fost obținută folosind o platformă veche de 15 ani.

După care trebuie menționat că, pentru construcția lui 320e, Lifan a încheiat un parteneriat cu Henan Jiyuan, care e nici mai mult, nici mai puțin decât un producător chinez de… mașinuțe electrice de golf. Ceea ce înseamnă că Lifan 320e e dotat cu un motor de numai 7,5 kW, echivalând cu 10 CP. În plus, bateriile nu sunt litiu-ion, nici măcar nichel-metal, ci, stupoare, folosesc o tehnologie veche, fiind umplute cu plumb. Timpul de încărcare al bateriilor se cifrează la circa 10 ore, iar autonomia maximă teoretică pe care Lifan 320e o anunță este de 120 km. Performanțele pot fi considerate deplorabile, deoarece mașina atinge o viteză maximă de numai 67 km/h. Însă, dacă ne gândim că mașina costă cu mai puțin de 1.000 de euro decât același model dotat cu motor convențional, compromisul devine chiar acceptabil.

Lifan 100e masina electrica low cost china - Ecoprofit 3
Lifan 100e e un fel de Twizy cu locurile în paralel și cu o autonomie teoretică mai mare

Motorul electric și bateriile sunt folosite și pentru alte modele produse de Lifan. În primul rând, este vorba despre 100e, un vehicul care poate fi condus fără permis și care nu e altceva decât o mașinuță de golf omologată pentru circulația pe drumurile publice. Viteza maximă e de numai 45 km/h, însă autonomia se ridică la 140 km/h, ceea ce face din 100e o propunere extrem de interesantă pentru mobilitatea urbană la bani foarte puțini – chiar dacă prețul nu a fost anunțat oficial. După care clienții care au nevoie de mai mult spațiu vor putea alege modelul 520e, bazat pe modelul 520i lansat în 2006 și care nu era altceva decât o reciclare a defunctului Citroen ZX din 1991. Deoarece 520e are un gabarit și o masă mai mare decât 320e, autonomia e limitată la doar 100 km, iar mașina atinge o viteză maximă de 60 km/h.

Lifan 320e masina electrica low cost china - Ecoprofit 2
Versiunea cu baterii litiu-ion Lifan 320EV va fi de aproape două ori mai scumpă decât Lifan 320e cu baterii cu plumb

Planurile celor de la Lifan și Henan Jiyuan sunt destul de ambițioase, primul pas fiind construirea unei uzine noi la Huangzhou, unde vor fi produse în viitor baterii litiu-ion. Primul model care va primi acest tip de baterii mai moderne va fi 320EV (care, la bază, este tot un 320), prețul estimându-se că va fi de circa 80.000 yuan (circa 10.300 euro), deci aproape dublu față de al lui 320e. Deocamdată, și soluția bateriilor cu plumb e convenabilă dată fiind politica guvernului care favorizează atât producătorii de mașini electrice (diverse scutiri de taxe), cât și cumpărătorii (din 1 septembrie, cei care cumpără mașini electrice sunt scutiți de taxa de 10% la achiziție, dar beneficiază și de bonusuri generoase, în funcție de zonă).

Chinezii vor să ne demonstrze că mobilitatea electrică foarte ieftină este ușor de obținut. Problema ține, însă, de viabilitatea tehnologiei utilizate, deoarece oficialii nu spun nimic despre durata de viață a bateriilor cu plumb (care, în mod normal, se cifrează la doar câțiva ani), iar vechimea concepției lui Lifan 320e i-ar interzice accesul pe multe piețe auto cu standarde moderne. E de apreciat, totuși, încercarea.

  • florian

    da bateriile cu pb tin cativa ani dar sunt ieftin de inlocuit ( cateva sute de euro inlocuiesti tot setul ) si doi la mana referitor la modelul 100e poate in china va putea fi condus fara permis dar in europa in nici un caz ( datorita unei celebre directive ) aici tot ce are motor are nevoie de permis .

    • Intr-adevar, dar atunci iar ajungem la problema costuri vs ecologie – bateriile cu plumb sunt, de fapt, mai scump de reciclat, iar performantele lor sunt extrem de slabe. Personal prefer o tehnologie mai buna, care in timp scurt are sanse sa devina accesibila decat o tehnologie second hand dpdv moral 🙂

  • Coman Tudor

    În loc de maşina de mai sus mai bine mi-aş converti loganul într-unul electric cu ajutorul francezului Marc Areny!Dacă aş vrea o maşină electrică.