A fost inaugurată prima stație de hidrogen cu două tipuri de tehnologii de alimentare

BMW Group și Total au inaugurat o nouă stație de hidrogen în cadrul proiectului european HyFive, care este prima din lume ce oferă posibilitatea de alimentare a două tipuri de mașini alimentate cu hidrogen. Totodată, aceasta reprezintă un mare pas înainte și față de benzinăriile obișnuite. Iată de ce.

bmw statie hidrogen - ecoprofit 0

Amplasată pe Detmoldstrasse, în apropiere de centrul de dezvoltare şi cercetare BMW, noua staţie de realimentare TOTAL, care oferă mai multe tipuri de combustibil, reprezintă un punct de reper important. Este prima staţie publică de realimentare din lume la care două pompe permit alimentarea cu hidrogen prin utilizarea a două tipuri diferite de tehnologii de realimentare.

bmw statie hidrogen - ecoprofit 1
Două lucruri importante sunt de remarcat în această poză: o dată că e vorba de alimentare cu hidrogen, iar apoi că e prima pompă destinată tehnologiei de stocare a criohidrogenului (la 300 bar). Alimentarea poate fi făcută și de către o singură persoană, nu sunt necesari patru asistenți la costum…

În primul rând, este vorba de tehnologia de stocare a hidrogenului CGH2, cu o presiune de 700 bar – standard în industrie la acest moment. Această tehnologie de realimentare pentru automobilele cu pile de combustie cu hidrogen este deja disponibilă în funcţiune.

Al doilea tip de tehnologie este cea de stocare a hidrogenului criocompresat (CCH2). Această tehnologie, dezvoltată de BMW Group, implică stocarea la temperatură joasă a hidrogenului gazos la bordul automobilului, la o presiune de până la 350 bar.

În prezent, tehnologia se află în fază avansată de dezvoltare şi va fi disponibilă pentru utilizarea la scară largă pe un interval de timp mai lung. Rezervoarele CCH2 oferă o capacitate de stocare a hidrogenului mai mare cu până la 50% decât rezervoarele de 700 bar şi pot susţine o autonomie de peste 500 de kilometri.

Automobilele electrice cu pile de combustie cu hidrogen oferă multe avantaje:

  • realimentare rapidă şi convenabilă în mai puţin de cinci minute – ceea ce reprezintă aproape acelaşi timp ca pentru realimentarea cu benzină sau motorină a unui automobil convenţional
  • autonomii mari de peste 500 de kilometri datorită densităţii mari de energie a hidrogenului
  • condus în regim integral electric, fără nici un fel de emisii.

Din moment ce automobilele electrice cu pile de combustie sunt foarte potrivite pentru călătoriile mai lungi, acestea reprezintă completarea ideală a modelelor BMW i şi pentru viitoarele modele hybrid plug-in de serie ale mărcii BMW, care vor fi bazate pe tehnologia eDrive.

Pilele de combustie transformă hidrogenul gazos din rezervorul automobilului în curent electric şi apă. Cum acumulatorul de înaltă tensiune este folosit doar ca un buffer de energie, o bateria mult mai mică şi mai uşoară poate fi utilizată faţă de un automobil electric cu acumulator.

bmw statie hidrogen - ecoprofit 2
Parteneriatul cu Toyota duce la dezvoltarea rapidă a tehnologiei pilei cu hidrogen, iar până în 2020 vom vedea primele modele BMW de serie care vor propune noua tehnologie eDrive

Chiar în vara acestui an, BMW a prezentat prototipul unui vehicul BMW Seria 5 Gran Turismo, dotat cu tehnologie fuel-cell, realizată în colaborare cu Toyota. Modelul BMW, cu rezervor de hidrogen comprimat, este capabil să parcurgă o distanță de 500 km, fără a se opri pentru realimentare, oferind un nivel de performanță similar sau mai bun decât al motoarelor diesel similare. Totul în condițiile în care emisiile poluante sunt zero.

Un element de bază pentru lansarea cu succes a automobilelor cu pile de combustie cu hidrogen este dezvoltarea infrastructurii de realimentare cu hidrogen pe pieţele auto relevante. Pe pieţele iniţiale importante pentru hidrogen, precum Japonia, California (SUA) şi Europa (în special Germania, Marea Britanie şi Scandinavia), este realist să presupunem că actualele iniţiative de infrastructură vor duce la crearea unei infrastructuri iniţiale de realimentare cu hidrogen în jurul anului 2020.

Spre deosebire de Japonia, care ca insulă are o suprafaţă mult mai uşor de controlat şi acoperit, Europa se confruntă cu cerinţe mult mai dificile în ceea ce priveşte asigurarea infrastructurii transnaţionale. Astfel, BMW Group contribuie în mod activ, prin experienţa sa, ca partener în iniţiative importante pentru dezvoltarea şi planificarea infrastructurii de hidrogen, precum iniţiativele H2 Mobility şi CEP din Germania, dar şi ca membru activ al Angajamentului Comun al Uniunii Europene pentru pilele de combustie cu hidrogen.

bmw statie hidrogen - ecoprofit 3
Un viitor supercar BMW alimentat cu hidrogen? Posibil. Dar poate mai important este că tehnologia pilelor de hidrogen poate fi transferată ușor din domeniul auto în cel rezidențial. Veste amenințătoare pentru Tesla Powerwall…

Şi din punct de vedere al tehnologiei, cooperarea cu parteneri puternici are sens pentru accelerarea dezvoltării. Prin urmare, BMW Group colaborează intens cu TOTAL Germany şi Linde Group în procesele şi tehnologiile de realimentare. Ceea ce presupune și explorarea unor noi funcții ale acestor tehnologii, cu potențial de utilizare în soluții casnice de stocare a energiei.

Pe termen lung, unul din obiectivele de dezvoltare ar fi utilizarea electrolizei “power-to-gas” (energie-în-gaz) pentru stocarea surplusului de energie electrică din surse regenerabile sub formă de hidrogen. Energia produsă de panourile solare produsă în timpul zilei este folosită pentru a genera hidrogen din apă. Hidrogenul generat este stocat în soluţii similare cu rezervoarele pentru automobil.

Ulterior, printr-o tehnologie de pilă de combustie, la fel ca în automobil, se generează curent atunci când este necesar pentru consum, de exemplu pentru iluminat pe timp de noapte. Tehnologia dezvoltată pentru propulsia de automobile, poate deveni astfel o soluţie importantă pentru stocarea casnică de energie, înlocuind bateriile de capacitate mare. Deci vorbim de o alternativă promițătoare la Powerwall, de exemplu.

Cu alte cuvinte, BMW mizează mult pe dezvoltarea în viitorul apropiat a tehnologiei de alimentare cu hidrogen. Care, pe lângă avantajele în materie de autonomie crescută și timp de alimentare redus (care sunt, deocamdată, problemele principale ale mașinilor electrice pe baterii), poate contribui și la o evoluție interesantă a furnizării energiei curate în domeniul rezidențial.