Măsuri anti-diesel, în favoarea mașinilor electrice: bonus de 10.000 de euro

Guvernul francez începe, din primăvara lui 2015, o campanie mai dură împotriva mașinilor diesel vechi și poluante, încercând să favorizeze achiziția mașinilor electrice printr-un bonus guvernamental care ajunge la 10.000 de euro, o sumă deja extrem de atractivă.

masini electrice bonus 10000 euro - ecoprofit

Ministrul francez al energiei Segolene Royal a anunțat că, începând cu luna aprilie, urmează să fie pus în aplicare un plan mai drastic pentru eliminarea mașinilor diesel poluante, mai vechi de 13 ani și care nu sunt prevăzute cu filtre de particule. Pe de o parte, este vorba de creșterea taxei pentru motorină (fiind avansată suma de 2 eurocenți pe litru) și de înăsprirea condițiilor de impozitare a mașinilor diesel vechi. Pe de altă parte, vorbim de o combinare a programului de tip ”Rabla” cu bonusurui guvernamentale dedicate achiziției mașinilor eco, în special a acelor electrice.

Renault Zoe pret bonus 10000 euro - ecoprofit 1
Cu noul eco-bonus (care presupune și casarea unei mașini diesel vechi), prețul de bază al unui Renault Zoe va fi mai mic decât cel al unui Clio

Astfel, cine va renunța la o mașină diesel veche și poluantă pentru a-și achiziționa o mașină electrică nouă va putea beneficia de un eco-bonus de până la 10.000 de euro. Astfel, Renault Zoe va avea un preț de pornire de 12.400 euro în Franța. Adică mai puțin cu 1.000 de euro decât cel mai ieftin Renault Clio și cu doar 1.500 de euro mai scump decât cel mai ieftin model Renault, noul Twingo. Nissan Leaf, însă, va beneficia de un bonus mai puțin generos, prețul său de bază urmând a scădea de la 18.090 euro la 14.390 euro – care va fi, totuși, o sumă extrem de competitivă pentru clasa compactă.

Un astfel de bonus devine extrem de tentant mai ales pentru companii: de exemplu, utilitara Renault Kangoo Z.E. va porni de la 13.350 euro prin acest program, iar van-ul Nissan e-NV200 va avea un preț de bază de 14.570 euro. Adică vorbim de prețuri extrem de atractive, raportat la posibilitatea de a scoate din uz utilitare diesel cu motoare foarte uzate și de concepție foarte veche, deci foarte poluante.

Paris Smog poluare diesel - ecoprofit 2
Paris-ul este printre cele mai poluate metropole europene, mai ales din cauza dieselului

Apare, însă, și o problemă de ordin social, dar și una de ordin economic. Pe de o parte, circa 80% din parcul auto din Franța este format din mașini diesel (fără a lua în calcul vehiculele comerciale), deci noile măsuri anti-diesel, chiar dacă se estimează că ar putea aduce venituri suplimentare de 800 de milioane de euro anual la bugetul de stat, ar putea produce și nemulțumiri. Pe de altă parte, producătorii auto francezi sunt printre principalii din Europa care au investit până acum sume considerabile în tehnologiile pentru dezvoltarea motoarelor diesel, deci apare o situație delicată ținând în primul rând de amenințarea în viitor a locurilor de muncă din acest sector.

Mișcarea guvernului francez rămâne, totuși, una pozitivă și pare să aibă premise reale de succes. Adică să contribuie atât la reducerea poluării, cât și la impulsionarea vânzărilor de mașini electrice. Dintr-o perspectivă pesimistă, probabil efectele vor fi destul de mici, dar ar putea iniția un trend care, în curând, să fie adoptat la nivelul tuturor țărilor din UE. Ceea ce înseamnă, până la urmă, un pas înainte.