Ce mașini electrice se pot cumpăra oficial în România în 2015. Analiză comparativă

Odată cu lansarea națională a lui Renault ZOE, cea mai nouă mașină electrică importată oficial la noi, este cazul să vedem cum se prezintă piața de mașini electrice pentru cei interesați. Iată în continuare o analiză comparativă a mașinilor electrice care se pot cumpăra în România în 2015.

Momentan, în România există patru importatori care propun mașini cu propulsie strict electrică:

  • Mitsubishi Motors a adus încă din 2011 pe piață micul (și foarte scumpul la acea vreme) i-MiEV
  • Renault a prezentat tot în acea perioadă Fluence Z.E., care, însă, nu a mai ajuns să fie comercializat oficial; în schimb, francezii au propus cvadriciclul Twizy, respectiv utilitara Kangoo Z.E. (dedicată strict companiilor)
  • MIT Motors, importatorul KIA, a riscat și a lansat Soul EV în toamna lui 2014
  • Porsche România a adus în primăvara acestui an micul VW e-up!
  • iar Renault completează acum gama cu Renault ZOE.

Amatorii de mașini electrice au la dispoziție 4 oferte, deocamdată

Așadar, oferta este foarte restrânsă pentru cei care vor o mașină personală care să nu polueze în funcționare: trei mașini de oraș și una cu pretenții de monovolum-crossover. Prețurile pornesc de la peste 20.000 de euro și ajung, în cazul celui mai scump model, să depășească 35.000 de euro.

Din fericire, noul ecotichet de 20.000 de lei, care poate fi combinat și cu avantajele programului ”Rabla 2015”, reușește să coboare nesperat de mult prețurile: de la mai puțin de 15.000 de euro la puțin peste 30.000 de euro, ceea ce, în condițiile unor costuri mult mai mici de alimentare cu curent electric față de alimentarea cu combustibilii clasici, face mașinile electrice de față mai mult sau mai puțin atractive.

Să vedem în continuare cum se prezintă cele patru modele avute în vedere, din punct de vedere al caracteristicilor tehnice:

masini electrice romania date tehnice - ecoprofitCele mai generoase habitacluri de oferă KIA Soul EV și Renault ZOE, francezul fiind avantajat ușor la capitolul spațiu pentru bagaje și spațiu pe banchetă. În schimb, KIA Soul EV are cea mai performantă baterie, ceea ce se reflectă și în autonomia la același nivel cu a lui ZOE, deși modelul coreean este mai masiv și mai greu. Însă KIA Soul EV e singura mașină electrică dintre cele patru care își face griji mai puține pe asfalt denivelat sau în afara acestuia, deoarece are o gardă la sol ușor mai ridicată.

Autonomiile sunt mici: între 150 și 212 km. Arhisuficiente pentru mediul urban

Mitsubishi i-MiEV și VW e-up! sunt gândite destul de strict pentru mediul urban, așa încât bateriile au capacități mai reduse, ceea ce înseamnă și autonomii mai mici, dar suficiente pentru activitățile zilnice. Cele două modele se remarcă, însă, printr-o foarte bună agilitate și performanțe foarte bune la vitezele mai mici, specifice traficului din orașe.

Privind strict din perspectiva valorilor seci, Soul EV și ZOE oferă un mai bun raport între spiritul practic și performanțele generale decât mai micile i-MiEV și e-up!, dar asta până când introducem în ecuație și factori precum prețurile și dotările.

masini electrice romania preturi dotari - ecoprofitmasini electrice romania kia soul ev - ecoprofitKIA Soul EV este cel mai scump model dintre cele patru, la o distanță de circa 5.000 de euro față de următorul model, Mitsubishi i-MiEV, dar la peste 15.000 de euro față de Renaul ZOE.

Modelul coreean are și foarte multe dotări, așa încât raportul preț/echipare devine mai acceptabil. La care mai adăugăm stilul apropiat de al unui crossover, ceea ce, pentru o parte a publicului țintă, poate să conteze foarte mult.

masini electrice romania mitsubishi i-miev - ecoprofitÎn schimb, Mitsubishi i-MiEV plătește tribut concepției și tehnologiei mai vechi. A fost, practic, un pionier pe o piață aproape inexistentă, iar acum evoluția tehnologică de care beneficiază rivalii îl fac pe i-MiEV cam învechit.

Raportat la preț, modelul japonez e dezavantajat de autonomia mică și de nivelul de echipare modest. Gabaritul mic nu poate fi considerat un dezavantaj în mediul urban, iar tracțiunea spate îi conferă multă agilitate.

masini electrice romania vw e-up - ecoprofitVW e-up! este cu peste 10.000 de euro mai ieftin decât KIA Soul EV, lucru explicabil prin dimensiunile mai mici și autonomia mai redusă. Raportul preț/echipare este rezonabil și este clar că germanii au urmărit să ofere un pachet general cât mai rezonabil.

VW e-up! oferă performanțe mai bune, dotări mai multe și un spațiu mai bun decât i-MiEV, deși e mai ieftin cu 6.000 de euro față de rivalul japonez.

masini electrice romania renault zoe - ecoprofitCel mai accesibil, la prima vedere, este Renault ZOE, al cărui preț de bază este cu peste 15.000 de euro mai mic decât al lui KIA Soul EV.

Asta în condițiile în care modelul francez este foarte apropiat de modelul coreean din punct de vedere practic și al performanțelor, iar nivelul de echipare de bază, deși sub cel al lui Soul EV, poate fi considerat peste așteptări.

Însă prețul mai mic al lui ZOE ascunde un ”artificiu”: bateria nu este inclusă în prețul mașinii, ci se achiziționează separat, în cadrul unui abonament special – vezi costurile bateriei lui ZOE.

În funcție de kilometrajul anual și de perioada de chirie pentru baterie, utilizatorul unui ZOE va trebui să plătească (în plus față de prețul mașinii) o sumă cuprinsă între 948 și 1.944 de euro pe an. Dacă ne gândim că VW e-up! este mai scump cu vreo 6.000 de euro (pentru că include și bateria în prețul final al mașinii), realizăm că ZOE va ajunge să coste cât rivalul german într-o perioadă cuprinsă între 3 și 6-7 ani.

masini electrice romania zoe vs e-up - ecoprofit
Rivalitate aprigă între Renault ZOE și VW e-up!

Deci, iată, chiar dacă nișa de piață a mașinilor electrice este extrem de redusă la noi, deja avem un prim ”duel” foarte interesant, cel puțin din punct de vedere al calculelor seci. Ceea ce e benefic, de fapt, pentru că, unde există concurență, vor apărea mai multe propuneri – de exemplu, la noi încă nu se importă oficial Nissan Leaf, Ford Focus Electric sau VW e-Golf, modele care ar putea dinamiza destul de mult segmentul electricelor.

Mai trebuie menționat avantajul de care pot beneficia mașinile electrice în România, grație noului ecotichet de 20.000 de lei. Prin scăderea ecotichetului din prețurile celor patru mașini electrice analizate, sumele devin mult mai interesante, iar prin combinarea cu avantajele programului ”Rabla 2015”, putem deja să vorbim de o concurență reală cu modele similare având motoare convenționale. Păcat că, într-o primă fază, vor fi acordate doar 100 de astfel de tichete, însă, până la urmă, astfel cresc destul de mult șansele să vedem că într-adevăr se vor vinde 100 de mașini electrice anul acesta.

Concluzia incipientă a acestei analize este că mașinile electrice actuale se adresează unui public foarte restrâns și foarte elitist, constructorii considerând că pentru potențialii clienți costurile reduse ale alimentării cu curent electric sunt mai puțin importante decât confortul ridicat. Cum tehnologia actuală a bateriilor e scumpă, se consideră că aceia care și le permit privilegiază luxul. Din fericire, noul ecotichet este de așteptat să lărgească puțin cercul celor interesați. Așa încât așteptăm cu interes primele livrări din 2015 pentru ZOE, e-up!, i-MiEV și Soul EV.

Într-o analiză ulterioară vom vedea dacă și cât de mult merită cumpărate aceste mașini electrice față de modele similare convenționale.