Cel mai economic Passat din istorie este noul VW Passat GTE (plug-in hybrid)

Pas important pentru Volkswagen, care, pentru prima dată în istoria de peste 40 de ani a numelui Passat, le oferă clienților berlinei de clasă medie o versiune plug-in hybrid. Care riscă să devină Number One Enemy pentru versiunile Passat TDI...

Cu ocazia Salonului Auto Paris 2014, cei de la Volkswagen au pregătit o surpriză eco pentru clienții noii berline de clasă medie VW Passat, care primește indicativul GTE, care, la fel ca în cazul lui Golf GTE, ascunde un sistem de propulsie hibridă plug-in. Deloc surprinzător, e un sistem similar cu acela de pe Golf GTE.

VW Passat GTE combină un motor pe benzină cu unul electric, acesta fiind alimentat de la un pachet de baterii care pot fi încărcate și de la o priză – autonomia maximă teoretică în regim strict electric se cifrează la 50 km, ceea ce reprezintă un avantaj imens în regim urban față de motoarele convenționale pe benzină sau diesel, Passat GTE funcționând cu emisii zero când folosește doar motorul electric.

Motorul pe benzină este un TSI de 1,4 litri și 156 CP, iar cel electric dezvoltă 115 CP, astfel că puterea maximă conjugată ajunge la 218 CP (față de 204 CP la VW Golf GTE), în timp ce cuplul motor maxim are o valoare de 400 Nm – impresionant, dacă ne gândim că dieselul 2.0 TDI BiT de pe noul Passat oferă un cuplu maxim de 500 Nm și o putere maximă de 239 CP.

Însă, dacă acest diesel potent se laudă cu un consum mediu teoretic de 5,3 litri/100 km, Passat GTE stă mult mai bine, deoarece anunță un consum mediu de numai 2 litri/100 km. Totuși, pentru că vorbim de o mașină hibridă plug-in (după cum ne atrage atenția acest studiu), mai corect este să spunem 2 litri în prima sută de kilometri, pentru că așa e luată în considerare și autonomia strict electrică de 50 km. Altfel, în regim strict hibrid, consumul mediu s-ar cifra la circa 4 litri de benzină pentru 100 km, ceea ce tot rămâne o valoare bună (cel mai economic Passat TDI se laudă cu un consum teoretic de 4,1 litri de motorină la 100 km).

Volkswagen Passat GTE VW Passat plug-in hybrid - ecoprofit
Acesta e Passat-ul care va primi denumirea populară de ”Passat-ul de doi la sută”

Din punct de vedere al performanțelor, dacă în regim strict electric viteza maximă e limitată la 130 km/h, în regim sportiv se pot atinge 222 km/h, iar resursele sistemului de propulsie hibrid asigură un demaraj 0-100 km/h în mai puțin de 8 secunde (cel mai potent Passat TDI BiT, de 240 CP, are nevoie de 6,1 secunde).

42.000 de euro

50 km strict electric

2 litri în primii 100 km

218 CP și 400 Nm

Interesantă și autonomia totală, importantă la drumurile lungi: grație rezervorului de 50 de litri și a eficienței sistemului hibrid, se pot parcurge peste 1.000 km cu un plin (dacă și bateriile sunt încărcate 100%). Mai concret, cu un Passat GTE se poate parcurge traseul Paris-Londra-Paris fără a alimenta cu benzină…

Noua versiune VW Passat GTE urmează să ajungă pe piața europeană din a doua jumătate a anului 2015, prețul de bază estimat fiind de 42.000 de euro (în Germania), ușor mai mic decât al celui mai potent Passat TDI BiT. Interesant este și faptul că Passat GTE va fi disponibil nu numai ca sedan, ci și ca Variant (prin comparație, Golf GTE e oferit doar ca hatchback, nu și în versiune break).

Așa încât pe piața europeană începe să se aglomereze segmentul mașinilor familiste hibride plug-in, noul VW Passat GTE alăturându-se unor modele precum Volvo V60 Plug-in Hybrid sau Mitsubishi Outlander PHEV (care, culmea, e mai ieftin, deși e SUV). Așteptăm să vedem mai mulți constructori intrând în acest club, deși în clasa medie e clar că tot motorizările diesel vor rămâne cele mai vândute mulți ani de acum încolo.