Va deveni realitate conceptul VW Budd-e de la CES 2015? Sau va fi îngropat de scandalul ”Dieselgate”?

vw-budd-e-ces-2015-masini-electrice---ecoprofit-0

Cu ocazia CES 2015, cea mai mare expoziție dedicată tehnologiilor din domeniul electronicelor, compania germană Volkswagen a dezvăluit publicului un foarte așteptat concept: VW Budd-e, o mașină 100% electrică. Un concept care trebuie înțeles ca ”pasărea Phoenix”, dacă ne gândim la scandalul ”Dieselgate” și la efectele acestuia pentru brandul german, care a decăzut precum Icar în zborul său către soare.

vw-budd-e-ces-2015-masini-electrice---ecoprofit-1
În capitala gadgeturilor, la CES 2015, Volkswagen a prezentat o mașină total diferită de orice VW de serie de acum: VW Budd-e se vrea un fel de smartphone pe patru roți, a cărui singură legătură cu scandalul ”Dieselgate” o face doar sigla
faraday-ffzero1-ces-2015
FFZero1 pare un rival electric pentru Bugatty Veyron. Însă Farraday va concura în viitor Tesla.

De la început trebuie înțeles faptul că VW Budd-e nu prefigurează un model de serie, ci are doar rol de vitrină tehnologică. La fel ca o altă apariție bizară de la CES 2015, și anume Farraday FFZero1. Marea deosebire este că ”batmobilul” Farraday se vrea un vector de imagine pentru a crește awareness-ul publicului ținând de noul nume din industria auto. În timp ce VW Budd-e amintește de simpaticul VW Bus din anii ’60 (simbol al mișcării flower-power) și prefigurează câteva soluții tehnologice mai concrete.

chevrolet-bolt-ces-2015-ecoprofit
Chevrolet Bolt e fratele 100% electric al berlinei Volt, dar și o provocare pentru BMW i3. Probabil un VW Budd-e de serie va apărea odată cu a doua generație Bolt…

Vorbind de concret, General Motors a venit la CES 2015 cu o propunere mult mai atractivă: versiunea de serie a lui Chevrolet Bolt, monovolumul 100% electric american promițând o autonomie de circa 200 de mile (deci peste 300 km) și urmând a intra în producție spre finalul lui 2016. Dacă VW Budd-e vrea să spele imaginea pătată de ”Dieselgate” a nemților, Bolt reprezintă izbăvirea americanilor la aproape două decenii după ce GM a sistat fără milă producția lui EV1 (care ar fi putut deveni în anii ’90 pionierul care este azi Tesla).

Deci, VW Budd-e ”saves the day”?

În principiu, VW Budd-e promite foarte multe și ne arată cât de mare este potențialul noii platforme destinate mașinilor 100% electrice. Botezată MEB (Modular Electric Toolkit), această platformă este gândită pentru a maximiza spațiul interior oferit de caroserie, integrând cât mai eficient în șasiu (sub podeaua caroseriei) grupul propulsor și bateriile.

vw-budd-e-ces-2015-masini-electrice---ecoprofit-2
Sincer, pachetul tehnic pe care îl conține VW Budd-e depășește multe așteptări. Din păcate, nu știm când vom vedea noua platformă MEB ”pusă la treabă” în realitate

În cazul lui VW Budd-e vorbim de o baterie de 101 kWh, o capacitate uriașă dacă ne gândim că versiunea de top Tesla Model S P90D are o baterie de ”numai” 90 kWh. Interesant este că bateria de 101 kWh a fost integrată într-o mașină foarte compactă: VW Budd-e are o lungime de circa 4,6 metri, cu doar 6 cm mai mult decât monovolumul compact VW Touran. Secretul constă în ampatamentul de 3,15 metri (cu doar 1 cm mai redus decât al limuzinei Mercedes-Benz S-Class Long Wheel Base!).

vw-budd-e-ces-2015-masini-electrice---ecoprofit-3
Meniu delicios pentru VW Budd-e: două motoare electrice, baterie care promite până la 600 km autonomie și panouri fotovoltaice pe plafon.

După care VW Budd-e surprinde prin adoptarea a două motoare electrice, unul pe puntea față, celălalt pe puntea spate. Deci un fel de tracțiune integrală mult mai eficientă decât actualul sistem 4MOTION. Inginerii nu se laudă cu niciun fel de performanțe dinamice, dar susțin că acest concept are o autonomie maximă teoretică de 600 km, conform ciclului de măsurare european NEDC. Dar numai de 233 de mile (circa 375 km), conform standardului american EPA – ceea ce nu e deloc rău, până la urmă.

 

vw-budd-e-ces-2015-masini-electrice---ecoprofit-4
Da, bateria lui VW Budd-e poate fi folosită pentru multe alte lucruri…

În plus, s-ar putea ca bateria să beneficieze de soluția de încărcare rapidă la 800V, prezentată anul trecut pe Porsche Mission E. Care ar asigura încărcarea în doar 20-30 de minute până la 80% din capacitate (deci autonomia s-ar cifra la minimum 300 km). Desigur, lucrurile nu sunt bătute în cuie, iar, dacă tehnologia de încărcare wireless va evolua rapid, s-ar putea ca VW să opteze pentru metoda de încărcare inductivă ultra-rapidă.

Promisiuni îmbucurătoare. Dar realizabile?

Am lămurit de la început că VW Budd-e este doar un concept-car, iar tehnologia propulsiei electrice pe care se bazează este, pentru moment, doar în stadiul de prototip. De fapt, purtătorul de cuvânt al VW, Darryll Harrison, a declarat pentru Autoblog că VW încă analizează propunerile furnizorilor de baterii. Iar un model de serie care să folosească un sistem 100% electric similar nu vom vedea pe șosele decât din 2020 încolo.

vw-budd-e-ces-2015-masini-electrice---ecoprofit-5
Oricât de interesant este VW Budd-e, rămâne doar un concept car cu rol de vitrină tehnologică. Un eventual model de serie nu se știe dacă va exista

Ei bine, aici apare o mare dilemă. Pe fondul scandalului ”Dieselgate”, vânzările VW în SUA au fost destul de puternic lovite, iar imaginea gigantului german peste ocean e foarte afectată. După care mai punem la socoteală pierderile suferite pe burse și scăderea ratingului în fața creditorilor – ceea ce, după unii analiști, echivalează cu pierderi de zeci de miliarde de euro pentru Volkswagen.

vw-budd-e-ces-2015-masini-electrice---ecoprofit-6
VW Budd-e riscă să devină o victimă colaterală a urmărilor scandalului ”Dieselgate”

Mai adăugăm costurile de zeci sau chiar sute de milioane de dolari pentru remedierea milioanelor de motoare TDI care au făcut obiectul scandalului ”Dieselgate”. Dar și costurile pe care le vor presupune acțiunile în instanță ale unor guverne. De exemplu, Departamentul de Justiție al SUA a anunțat la începutul lui 2016 că a demarat un proces civil împotriva constructorului german, pe motiv că folosirea softului de tip ”defeat device” a violat legea Clean Air Act. Conform Financial Times, amenda s-ar putea ridica la aproape 20 de miliarde de USD.

vw-budd-e-ces-2015-masini-electrice---ecoprofit-7
Un habitaclu burdușit de idei avantardiste pentru controlul comenzilor și comunicarea la bordul mașinii. Ar fi chiar păcat ca Budd-e să ajungă pe stradă propulsat de un TDI… Din fericire, platforma MEB e gândită 100% electric

Este adevărat, Elon Musk a venit cu o propunere interesantă: în loc să fie amendată, compania VW să fie forțată să investească banii respectivi în mobilitatea electrică. Ceea ce sună foarte bine. Numai că, între timp, motoarele ”măsluite” trebuie rezolvate, iar compania trebuie serios restructurată pentru a face față tsunamiului financiar. Și să nu uităm că succesul VW este legat, în primul și în primul rând, de motoarele TDI. A căror imagine a decăzut clar în SUA, dar acest lucru e de așteptat să se întâmple și în Asia. În timp ce, pe plan european, chiar dacă decăderea dieselului va fi mai lentă, va afecta drastic planurile gigantului german.

Așadar, VW Budd-e se dovedește mai important decât lasă să se înțeleagă sintagma ”concept car”. În același timp, însă, viitorul electrizant pe care îl anunță are foarte multe impedimente. VW promite că o parte din tehnologiile din habitaclu pot fi implementate pe modelele de serie chiar de la finalul acestui an, în principal ineditul sistem de control prin gesturi (implementat demonstrativ și pe e-Golf Touch la CES 2015). Însă rămâne un mare semn de întrebare privind capacitatea companiei de a realiza în viitorul apropiat o nouă gamă de mașini cu propulsie electrică 100%, care să fie cât mai competitive. Poate că Budd-e va fi înțeles ca un angajament serios la unei schimbări radicale. În primul rând, de mentalitate.

  • koko

    faceti un logan full electric la 5000 de euro si sa vedeti cum toata lumea va dori asa masina

    • usor de spus, nu chiar asa de usor de facut. cat de mare ar trebui sa fie masina? cam ce autonomie ar fi suficienta? cam cat de potenta sa fie? trebuie sa indeplineasca niste norme de siguranta, de calitate, etc.
      nici macar chinezii nu pot scoate in acest moment ragalii electrice la 5.000 de euro, pe care sa vrea lumea sa le cumpere 🙂 de fapt, nici macar nu exista in acest moment o masina conventionala pe piata europeana care, de noua, sa aiba pret de lista de numai 5.000 de euro…
      pana si logan-ul convertit de Marc Areny costa dublu: http://ecoprofit.ro/test-dacia-logan-electric/