Chinezii se laudă cu autobuzele electrice având încărcare ultra-rapidă

Cât de rapid poate să însemne ”ultra-rapid”, vă întrebați? O oră? 30 de minute? 5 minute? Nicidecum. Doar 30 de secunde. Explicațiile, în continuare.

autobuz electric incarare ultra rapida capacitori china - ecoprofit 0

Bateriile mașinilor electrice se pot încărca, în general, de la prize normale de 220V, dar timpul de încărcare este foarte mare, de circa 8-9 ore în mod uzual (sau chiar mai mult, după cum am văzut în acest test). De aceea, în majoritatea covârșitoare a cazurilor mașinile electrice sunt încărcate în timpul nopții, când proprietarii dorm.

Evident, constructorii auto, dar și firme independente, oferă diverse dispozitive care asigură încărcarea rapidă a bateriilor. În general, încărcarea bateriei până la 80% de la un astfel de încărcător rapid durează cam 30 de minute pentru actualele baterii litiu-ion. Iar peste câțiva ani se preconizează că timpul de încărcare ar putea coborî la 10 minute, poate chiar la numai 5 minute, grație noilor tehnologii care se dezvoltă în laboratoare.

Și totuși, cum este posibil să încarci bateriile în doar 30 de secunde?

autobuz electric incarare ultra rapida capacitori china - ecoprofit 1
Sistemul de încărcare ultra-rapidă se găsește deasupra autobuzului, în stația de călători

Ideea folosită de chinezii de la compania Zhushou Electric Locomotive nu este neapărat nouă – ea este testată încă de anul trecut în Europa în cadrul programului-pilot TOSA. Care presupune montarea în stații a unor încărcătoare de mare putere, acestea încărcând într-un timp foarte scurt (doar 15 secunde) bateriile autobuzului, totul în timp ce pasagerii urcă și coboară din vehicul.

În cazul de față, autobuzul chinezesc adoptă aceeași strategie, în cele 24 de stații de pe traseul de 11 km pe care circulă vehiculul fiind prevăzute sisteme de încărcare ultra-rapidă a capacitorilor. Da, a capacitorilor, nu a bateriilor – aceasta fiind marea diferență tehnologică față de proiectul european.

autobuz electric incarare ultra rapida capacitori china - ecoprofit 2
CSR Zhuzhou Electric Locomotive este o companie specializată în construirea trenurilor de mare viteză, dar și în tehnologia supercapacitorilor

Compania care fabrică acest autobuz cu încărcare ultra-rapidă este specializată în construcția trenurilor de mare viteză, iar una dintre direcțiile cele mai importante de dezvoltare o reprezintă chiar supercapacitorii. Care sunt mai ieftini, mai fiabili și mai eficienți decât bateriile pentru aplicațiile care necesită curenți de mare putere.

Capacitorii autobuzului care a fost pus în circulație în localitatea Ningbo, din provincia Zhejiang, se încarcă, după cum spuneam, în doar 30 de secunde, autonomia conferită vehiculului fiind de 5 km. Aceasta este, practic, explicația pentru timpul incredibil de scurt de încărcare (pe care anumite surse l-au comunicat ca fiind de numai 10 secunde – pentru că sună mai cool, poate…).

Dat fiind că autobuzul are o rută fixă, nu e nevoie de cablurile necesare unui troleibuz, dar nici de investiția într-un sistem wireless de încărcare, precum cel testat în Coreea de Sud, de exemplu. În plus, autobuzul este mai ușor, deoarece nu este echipat cu baterii grele, așa încât consumul de energie este cu până la 50% mai redus decât în cazul altor autobuze electrice.

autobuz electric incarare ultra rapida capacitori china - ecoprofit 4
Față de un autobuz diesel obișnuit, noul autobuz electric cu încărcare ultra-rapidă asigură economii de circa 200.000 USD

Compania chineză testează tehnologia acestor supercapacitori de peste un deceniu, iar în fabricarea lor se utilizează un material pe bază de carbon foarte rezistent în condiții extreme (poate funcționa și la -40 de grade Celsius, dar și la +60 de grade Celsius). Durata de funcționare este estimată la un milion de cicluri de încărcare/descărcare, ceea ce înseamnă circa 12 ani de utilizare intensivă.

Prețurile acestui autobuz și al infrastructurii necesare pentru încărcarea ultra-rapidă nu au fost comunicate deocamdată. Dar autoritățile din Ningbo susțin că, față de un autobuz diesel similar, economiile se ridică la circa 200.000 USD. Deci nu ar trebui să ne mire planurile municipalității de a cumpăra un număr de 1.200 de astfel de autobuze în următorii 5 ani (ceea ce se traduce într-o economie estimată la 240 de milioane de dolari, plus avantajele în materie de reducere drastică a poluării).

Așa cum remarcam cu ocazia altei analize, în transportul public se văd cel mai rapid avantajele propulsiei electrice, raportat la motoarele convenționale diesel. Iar astel de soluții eficiente, care în cazul autoturismelor mai necesită rezolvarea unor aspecte-cheie (cum ar fi autonomia prea scăzută), se pot dovedi hotărâtoare pentru înlocuirea cât mai rapidă a autobuzelor poluante. Iar transportul în comun poate deveni o alternativă mult mai atractivă pentru locuitorii orașelor, contribuind și la creșterea awareness-ului în privința avantajelor propulsiei electrice.