Concluzii conferința ”Mașinile ecologice – Viitorul în prezent”: optimism foarte moderat

conferinta-masini-electrice---ecoprofit-1

În data de 24 martie 2016, la J.W. Marriott Bucharest Grand Hotel a avut loc o conferință-dezbatere inedită, ”Mașinile ecologice – Viitorul în prezent” (pe care Ecoprofit.ro a anunțat-o cu două săptămâni înainte), organizată de Idea Events în parteneriat cu Renovatio și cu sprijinul British Romanian Chamber of Commerce.

conferinta-masini-electrice---ecoprofit-110
Participanții la conferința-dezbatere ”Mașinile ecologice – Viitorul în prezent” au avut ocazia la final să testeze câteva dintre mașinile electrice și plug-in hibride care se comercializează pe piața noastră, de la Renault Zoe sau VW e-Up!, e-Golf sau Golf GTE până la BMW i3 și i8

Ecoprofit.ro a fost unul dintre partenerii media a ai acestui eveniment, iar subsemnatul a făcut parte dintre speakerii acestei conferințe. În continuare, iată despre ce s-a vorbit în cadrul acestei conferințe și care sunt concluziile incipiente în urma acestui eveniment – care, cu siguranță, va fi urmat de altele pe aceeași temă, una dintre cele mai importante pentru viitorul imediat în sectorul transporturilor.

Cine au fost speakerii, pe scurt

conferinta-masini-electrice---ecoprofit-101Moderatorul acestui eveniment a fost Vlad Mironescu, redactor-șef al Promotor, unul dintre numele cele mai cunoscute din presa auto de la noi.

Pe lângă prezentarea invitaților, Vlad a introdus publicul și în tematica acestei conferințe-dezbateri: investigarea oportunităților de dezvoltare a sectorului mobilității nepoluante sau cât mai puțin poluante, tendințele pieței de mașini electrice și plug-in hibride și analizarea potențialului pentru companiile din România.

conferinta-masini-electrice---ecoprofit-102Ca prim speaker pe ordinea de zi, subsemnatului Oraan Mărculescu mi-a revenit responsabilitatea de a arăta de ce marele public este încă refractar când vine vorba despre domeniul mobilității electrice.

Ca reprezentant al mass-media, datorită Ecoprofit.ro (platforma de informare și business ecologic, care își propune promovarea tehnologiilor nepoluante și companiilor implicate în acest domeniu), am conceput prezentarea mea axată pe demontarea câtorva dintre cele mai des întâlnite mituri legate de mașinile electrie, cu precădere pe influențele nefaste ale poluării propulsiei convenționale. Practic, am arătat că marele impediment în calea dezvoltării acestui domeniu la noi îl reprezintă în principal mentalitatea, care poate fi schimbată prin informare, experimentare și înțelegere.

Au urmat reprezentanții industriei producătorilor auto: Alexandru Șeremet – Corporate Communication Manager BMW Group România; Vlad Mihăilă – Training Manager Volkswagen România; Paul Badea – CEO Badsi (cel mai mare dealer Nissan din România).

conferinta-masini-electrice---ecoprofit-103Alex Șeremet, Corporate Communication Manager BMW Group România, a expus în fața publicului perspectiva unui producător auto de calibrul BMW și provocările pe care le presupune o schimbare atât de dramatică a filosofiei: trecerea de la mașinile convenționale la cele cu propulsie alternativă.

Conform prezentatorului, inovația nu se rezumă doar la caracterul eco al produselor și mijloacelor de realizare a acestora, ci e un concept mult mai larg, pe care BMW îl construiește pas cu pas, prin brandul ”BMW i”. Practic, ascultătorii au avut ocazia să înțeleagă mai bine că e nevoie de o tranziție specială, industria auto având o inerție uriașă din cauza implicațiilor majore macro-economice.

conferinta-masini-electrice---ecoprofit-104Vlad Mihăilă, Training Manager Volkswagen România, s-a concentrat pe evidențierea avantajelor modelelor electrice și plug-in hibride comercializate de Volkswagen în România. Avantaje care nu se rezumă doar la costuri, ci țin de sfera mult mai largă a unui mod diferit de viață și a unui alt nivel al experienței la volan.

Spre deosebire de BMW, care a ales calea inovației aproape de la zero, reprezentantul VW a arătat cum este posibilă și fezabilă adaptarea mașinilor actuale la conceptul de mobilitate electrică, modele precum VW e-Up!, e-Golf sau Golf GTE fiind foarte potrivite pentru necesitățile actuale ale companiilor.

conferinta-masini-electrice---ecoprofit-105Paul Badea, CEO Badsi (cel mai mare dealer Nissan din România), nu a vorbit doar din perspectiva celui care conduce un dealership cu viziune (este primul dealer Nissan din România care a început independent importul celei mai vândute mașini electrice de pe mapamond, Nissan Leaf), ci le-a împărtășit celor prezenți și experiența de utilizator intensiv al mașinii electrice.

De la confortul și lipsa stresului până la performanțele și ușurința în exploatarea de zi cu zi, reprezentantul Nissan a pus accentul pe ideea că mobilitatea electrică e înțeleasă cel mai bine prin contactul direct al omului cu tehnologia.

conferinta-masini-electrice---ecoprofit-106Un rol esențial în cadrul acestui eveniment l-a avut Alexandru Teodorescu, CEO Renovatio, una dintre cele mai îndrăznețe companii din domeniul eco de la noi, care a pornit un program ambițios în zona infrastructurii de stații de alimentare.

Practic, speakerul a arătat cu date exhaustive importanța covârșitoare pe care infrastructura o are în domeniul mobilității electrice, cât de simplu și de eficient poate fi pusă la punct o astfel de infrastructură dacă există și un sprijin guvernamental (după modelul țărilor evoluate), care sunt oportunitățile de business în acest domeniu cu un mare potențial, dar și câteva idei despre planurile Renovatio în următorii ani.

conferinta-masini-electrice---ecoprofit-107Robert Maftei, Executive Director Unicredit Leasing Fleet Management, a avut rolul de a aduce în discuție factorul finanțării, de bază pentru companii și utilizatori de a accede la produsele ținând de domeniul mobilității electrice.

Cel mai interesant punct din prezentarea speakerului a ținut de comparația între mașinile convenționale și cele electrice din perspectiva costurilor, atât de exploatare, cât și de achiziție – chiar dacă, pentru moment, o astfel de analiză dă un mic câștig de cauză mașinilor convenționale din punct de vedere strict financiar, speakerul a subliniat că există mulți factori importanți imposibil de cuantificat în bani și care înclină, în final, balanța spre mașinile electrice (de la imagine până la confort).

conferinta-masini-electrice---ecoprofit-108Gheorghe Năstase, reprezentând Casa de Avocatură Rațiu&Rațiu, a abordat problematica spinoasă a domeniului juridic. Legislația care reglementează funcționarea acestui total nou domeniu, cel al mobilității electrice, este într-un stadiu incipient în România, iar principalul obstacol ține de lipsa unei viziuni pe termen lung a factorilor de decizie și, implicit, a aplicării unor programe și legi eficiente.

Analizând pașii făcuți până acum în domeniul eco, dar și tendințele europene, speakerul apreciază, totuși, că schimbările în bine, care să favorizeze domeniul mobilității electrice, sunt iminente.

Dezbatere cu multe ”ofuri”

Partea a doua a conferinței ”Mașinile ecologice – Viitorul în prezent” a fost dedicată întrebărilor din partea publicului și a dezbaterii celor mai importante probleme ridicate de speakeri în prima parte. Ca o paranteză, răbdarea celor din auditoriu a fost pusă la încercare în prima parte a conferinței, deoarece fiecare prezentator a încercat să ofere cât mai multe informații și cât mai detaliate – ceea ce pur și simplu demonstrează cât de amplu este domeniul mobilității electrice și, mai ales, că merită un interes mult mai mare.

conferinta-masini-electrice---ecoprofit-109Dezbaterea a debutat cu o surpriză, deoarece speakerilor li s-a alăturat și domnul Istvan Jakab, consilier în cadrul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor. Care, din postura de reprezentant al guvernului (care are un rol primordial în sprijinirea dezvoltării domeniului mobilității electrice), a fost efectiv ”bombdardat” de întrebări.

Poziția domnului consilier a fost destul de rezervată, în principal din cauza faptului că sprijinul guvernamental necesită găsirea unor resurse financiare foarte mari, ceea ce, pentru o țară ca România, cu o economie ce mai are mult până la consolidare, reprezintă o mare provocare. În principiu, ministerul are în plan programe relativ ambițioase în direcția susținerii și promovării mobilității electrice, dar nu trebuie minimizate influențe precum anul electoral sau problemele sociale, care ar putea duce la amânarea acestor programe.

conferinta-masini-electrice---ecoprofit-111Cel mai important, din punctul de vedere al consilierului Istvan Jakab, este de a realiza programe fezabile și pe termen lung, în cadrul unei viziuni mai largi, în linie cu obiectivele europene.

Momentan, se analizează modul în care se poate realiza în 2016 un fond de 75 milioane lei, dedicat subvențiilor pentru achiziția de mașini electrice și plug-in hibride, dar și pentru punerea la punct a unei infrastructuri de stații de alimentare. De asemenea, se discută modificări legislative având ca țină timbrul de mediu sau diversele facilități fiscale acordate de autoritățile locale.

conferinta-masini-electrice---ecoprofit-112Pentru moment, însă, e clar că tot sectorul privat e cel mai capabil să facă lucrurile să se miște, aportul guvernului ”împiedicându-se” atât de complicații birocratice, dar și de o situație foarte reală de probleme administrative (de exemplu, la nivelul absorbției fondurilor europene).

Pe de altă parte, așa cum remarcau unii dintre speakeri, trebuie evitat riscul ca piața de mașini ecologice să depindă prea mult de intervențiile guvernamentale, fiind de preferat o evoluție firească, printr-un cadru legislativ sănătos și cât mai pertinent gândit.

CONCLUZII

conferinta-masini-electrice---ecoprofit-113Ca o confirmare a afirmației de mai sus, unii participanți din public și-au arătat interesul de a găsi soluții concrete pentru a pune ”pe roți” afaceri în domeniul mobilității electrice. Este, practic, dovada cea mai bună că inițiative de genul acestei conferințe-dezbateri au un target deloc neglijabil în România. Iar antreprenorii și companiile cu viziune reprezintă principalii catalizatori care vor contribui (sper mai devreme decât prea târziu) la dezvoltarea sectorului mobilității eco.

Chiar dacă interesul omului obișnuit pentru mașinile electrice există (după cum am observat și la expoziția EV 2015), este deocamdată nerealist să credem că schimbarea pieței se poate produce ”peste noapte”. În schimb, firmele și companiile pot accelera transformarea dacă pun un mai mare accent pe programele de CSR (Corporate Social Responsability), în cadrul cărora componenta mobilității electrice trebuie să joace un rol mult mai important.

Iar mai multe conferințe și acțiuni, precum evenimentul ”Mașinile Ecologice – Viitorul în prezent”, vor contribui la o acceptare mai rapidă a mediului de business a acestei realități: mașinile electrice și infrastructura de alimentare trebuie să devină priorități în strategiile de dezvoltare pentru un viitor sustenabil.

  • Nicolae

    Edit : Consilierul Istvan Jakab este noul Presedinte AFM

    • Bine de stiut! 🙂