Dan Ștefan, Autonom rent-a-car, despre provocările viitorului: ”Aștept cu nerăbdare Model X!”

De ce sunt mașinile electrice alegerea cea mai bună, cum vor schimba mașinile autonome lumea și multe alte lucruri - într-o discuție foarte interesantă cu Dan Ștefan, managerul celei mai mari companii românești de rent-a-car.

dan stefan autonom rent a car interviu - ecoprofit 0

Dan Ștefan, director al Autonom rent-a-car, cea mai mare companie românească din domeniul închirierilor de vehicule, a avut amabilitatea de a-mi acorda un interviu în exclusivitate pentru Ecoprofit.ro. Am vrut să aflu ce părere are un antreprenor de succes despre mobilitatea electrică, în principal, dar și despre tehnologiile care vor schimba în curând lumea, așa cum o știm. Sunt sigur că veți rămâne plăcut surprinși citind opiniile unui om cu viziune – genul de care are mare nevoie mediul de business din România pentru a evolua în direcția sustenabilității.

Ce tip de propulsie vi se pare potrivit pentru mașini?

Din punct de vedere al consumului și costurilor generale, încep să scadă drastic diferențele între un diesel și un motor pe benzină turbo de cilindree mai redusă (din curentul downsizing – cum avem multe în flota Autonom). Și unele mașini hibride se apropie de nivelul celor diesel din punct de vedere financiar. Acum, însă, autoritățile încep să-și pună mari semne de întrebare privind gradul de poluare al motoarelor alimentate cu motorină. Ceea ce-i face pe producători foarte îngrijorați, pentru că au investit foarte mult în tehnologia motoarelor diesel (pe plan european acestea sunt dominante).

Într-o perspectivă pe termen mediu și lung, eu cred în soluția mașinilor electrice

Din această perspectivă, motoarele hibride sunt relativ interesante, iar propulsia hibridă plug-in cred că încă nu e suficient de atractivă, din cauza costurilor cam ridicate față de motoarele pe benzină convenționale sau a motoarelor hibride simple. Cumpărăm și mașini hibride sau hibride plug-in, deoarece o parte din ce face Autonom are o componentă importantă de finanțare a proiectelor dorite de clienții noștri. Dacă asta vrea clientul, facem calculele si, daca ies convenabile, achiziționăm respectiva mașină cu acest tip de tehnologie.

Dar, într-o perspectivă pe termen mediu și lung, eu cred în soluția mașinilor electrice. E adevărat, propulsia strict electrică nu e încă la nivelul dorit, dar vine cu alte senzații în conducere și cu lipsa totală a poluării în utilizare. Nu avem încă în flotă mașini 100% electrice deoarece nu ne-au ieșit calculele. Dar avem în discuție niște proiecte promițătoare, prin care vrem să oferim un serviciu complet și cât mai atractiv pentru cei interesați.

Avem pentru clienții de rent-a-car câteva mașini hibride, dar părerea mea este că etapa hibridelor și hibridelor plug-in se va termina rapid, în 5-10 ani. Viitorul este al propulsiei electrice.

De ce pariați pe mașinile electrice?

Eu personal sunt convins de superioritatea acestei tehnologii. Momentan, bateriile litiu-ion domină, însă autonomia redusă este acum principalul impediment în generalizarea mașinilor electrice. Totuși, progresele sunt foarte mari și merg în paralel cu scăderea costurilor. O demonstrează Tesla, care se bucură de cea mai bună notorietate în această nișa, fiind un ”technology-setter”, nu doar un ”trend-setter”.

dan stefan autonom rent a car interviu - ecoprofit 2Deja de prin 2018, cand Tesla va lansa Model III, cred că mașinile electrice vor deveni cu mult mai accesibile. În teorie, impactul Tesla asupra industriei globale nu va putea fi considerat major, pe hârtie. Dacă planurile merg cum trebuie și capacitatea de producție atinge 500.000 de unități pe an, asta va însemna doar 0,5% din producția mondială anuală, de circa 100 de milioane de vehicule. Însa va fi interesant de observat cum vor recupera terenul ceilalți producători mari, care cred că vor reacționa peste așteptările pe care le avem acum.

După care mai intervine un factor: sunt din ce în ce mai multe țări care susțin serios mobilitatea electrică. De exemplu, în SUA se dau chiar și 10.000 USD subvenție pentru o mașină electrică. Cum Tesla Model III se estimează că va costa circa 35.000 USD (un preț excelent pentru o mașină de categorie medie, rival pentru BMW Seria 3 sau VW Passat), cu un astfel de bonus se va ajunge la un raport preț/performanțe imbatabil. Mai ales dacă mașina va avea autonomia și dinamismul promise.

Vom vedea în oferta Autonom și mașini Tesla?

Tesla Model S se adresează unui segment de piață mult prea de nișă la noi. Cred că, pentru condițiile din România și pentru modelul nostru de business, va fi mai potrivit Model X. Tesla Model X este un SUV cu 7 locuri, premium-luxury, mult mai practic și cu o notorietate deja foarte mare încă înainte de lansare.

Și eu intenționez în viitorul apropiat să devin client de Tesla Model X, mașină pe care o aștept cu mare nerăbdare, la fel ca mulți alții

Deciziile noastre de a cumpăra mașinile sunt strâns influențate și de ce facem cu ele ulterior, cum le întreținem, cum le revindem, etc. Din fericire, tehnologia propulsiei electrice duce la scăderea drastică a cheltuielilor de utilizare și întreținere. Pe de altă parte, e de preferat ca mașina să existe pe piață în prealabil, să fie cunoscută de public și de potențialii clienți, pentru ca să putem vorbi atât de un interes minim, cât și de o valoare corectă la revânzare.

Din punct de vedere al unei companii, care vi se pare că e soluția optimă pentru bateria unei mașini electrice: chiria separată (cum este cazul mașinilor electrice Renault) sau includerea în prețul mașinii?

Pentru o persoana juridică, eu cred că soluția cea mai ok este ca mașina să fie vândută cu tot cu baterie. TCO-ul (”total cost of ownership” – costul total de utilizare) este mult mai clar, se calculează foarte ușor, iar, dacă include și riscurile, vorbim de un serviciu de mobilitate excelent. Evident că și pentru provider trebuie să fie profitabilă oferirea unui asemenea serviciu. Pentru ca ambele părți să fie satisfăcute, mai e foarte important să existe și o rețea de stații de încărcare – ceea ce, încet-încet, se pune la punct, mai întâi în țările foarte dezvoltate.

Este interesant că, în general, în țările unde piața de mașini electrice este mai dezvoltată, firmele de leasing încă folosesc în calcule o valoare reziduală aproapiată de zero. Adică nu se așteaptă ca o mașină electrică să mai valoreze ceva dupa perioada de finanțare. Firmele de leasing estimează o curbă tehnologică foarte puternică – peste câțiva ani noile mașini electrice vor fi atât de evoluate, încât cele uzate vor fi prea puțin tentante. Ceea ce deja ridică și niste semne serioase de întrebare privind devalorizarea mașinilor cu motoare convenționale.

Tesla a încercat să contracareze fenomenul devalorizării accentuate venind cu niște solutii de finanțare prin care garantează o valoare reziduală cât mai ridicată. Este un cost asumat, deloc mic, dar, ca producător, dacă vrei să te adresezi segmentului de flote, trebuie să dai un puternic semnal de încredere.

Mașini electrice vs. mașini pe hidrogen?

Cred că domeniul propulsiei electrice e mai avansat și se investește mai mult decât în propulsia pe hidrogen. Plus că am impresia că problema autonomiei reduse a mașinilor elecrice este mult mai mică decât temerile oamenilor privind siguranța tehnologiei pe hidrogen (redusă la sintagma ”bombă pe roți”…). Este cam ca în cazul alimentării cu GPL, care, deși a evoluat în direcția siguranței, a rămas, ca percepție, o soluție mai nesigură decât alimentarea obișnuită cu benzină.

Poate că ar propulsia cu hidrogen ar putea deveni o propunere mai interesantă pentru transportul greu, nu știu ce să zic în acest moment. Sunt mult mai curios cum va evolua tehnologia flow-cell, a bateriei lichide, care, față de fuel-cell, are un potențial mult mai mare, nu doar în transportul rutier, ci și în cel naval sau aviatic.

dan stefan autonom rent a car interviu - ecoprofit 3Momentan, însă, propulsia electrică este, de departe, cea mai promițătoare ca eficiență. Mașinile pe hidrogen mizează cel mai mult pe autonomia crescută și pe timpul scurt de alimentare. Însă mașinile electrie vor rezolva foarte curând aceste probleme, grație evoluției galopante a bateriilor. În plus, Tesla readuce în actualitate sistemul de schimbare a bateriilor consumate cu unele gata încărcate. Ceea ce devine foarte interesant pentru mașinile de transport greu, de exemplu, deci de ce să mai investești în propulsia cu hidrogen, mai complexa și care pune mai multe probleme de logistică.

Pentru ca mașinile electrice să fie cat mai ”curate”, trebuie făcuți pași mai mari cât mai repede în domeniul producerii curentului electric din surse regenerabile, înlocuind termocentralele. Dar, chiar și în condițiile poluării conexe, mașinile electrice rămân mult mai puțin poluante decât cele convenționale. Și mă mai entuziasmează un lucru adiacent mașinilor electrice: acum, cu tehnologia existentă, poti să-ți cumperi panouri solare și un sistem de stocare (cum e Tesla Powerwall), prin care îți produci singur, nepoluant, curentul pentru mașină!

Deci cam în câți ani ar putea deveni mașinile electrice un lucru obișnuit?

Eu sper să le vedem cât mai curând în număr cât mai mare pe șosele, chiar înainte de 2020. Însă, în ce privește progresul tehnologic, discuția este foarte frumoasă când vorbim despre nivelul la care s-a ajuns, dar e foarte riscant când facem estimări despre ce o să se întâmple. De exemplu, în cazul mașinilor electrice a fost un over-hype acum 4-5 ani, iar producătorii au pariat mult prea entuziaști pe gradul de deschidere a publicului spre această tehnologie. Și am văzut că, în realitate, vânzările au fost dezastruos de mici față de obiectivele mărețe anunțate.

Viteza de adopție a unei tehnologii este dictată, de fapt, de factorii macro-industriali. Este ceea ce a înțeles foarte bine Elon Musk, de aceea construiește Gigafactory, care o să dubleze capacitatea de producție a bateriilor litiu-ion pe plan mondial. Dar, pentru ca industria auto să fie influențată semnificativ, este nevoie de 20, poate de 200 de astfel de mega-fabrici – deja vorbim de un efort financiar colosal, de temeri privind suficiența resurselor, de riscurile avansării rapide a unor alte tehnologii, care ar putea face bateriile litiu-ion depășite…

Deci este riscant să facem predicții pe mai mult de 5 ani, mai ales în noile condiții, în care se accelerează inovația în atâtea direcții. Poate peste 5 ani va ”decola” domeniul mașinilor autonome, la care se lucrează intens acum, ceea ce înseamnă o discuție foarte complicată și schimbă multe în ecuația generală.

Chiar, cum vede compania Autonom… mașinile autonome?

Avem un nume predestinat, nu-i așa? Cineva a spus la un momenta dat: ”get rid of the extra-guy in the car” (”scapă de omul suplimentar din mașină”). Adică de șofer. Din punctul de vedere al unei companii, mașina autonomă are sens, deoarece eliminarea șoferului din ecuație duce la eliminarea multor probleme, care se traduc în costuri suplimentare: accidente produse din neatenție sau oboseală, indisponibilitate din cauza îmbolnăvirii, timpi morți pentru că șoferul trebuie să se odihnească, oamenii fac grevă, mașinile nu…

dan stefan autonom rent a car interviu - ecoprofit 3Nu vreau să intru în polemica privind distrugerea locurilor de muncă, deși e clar ca vor fi și perdanți, poate chiar mulți. În general, tehnologiile disruptive au dus la dispariția unor joburi, dar, în același timp, au creat altele, cu valoare adăugată mai mare și în care omul este mai bine valorizat. Nu cred că se va renunța total la serviciile unui șofer, cel puțin nu în primele faze de implementare a acestei tehnologii. Va trece mult timp până când se va adapta industria, până când infrastructura se va generaliza și în celelalte țări, nu doar în cele foarte dezvoltate.

În ce privește viteza de adopție, mașinile parțial autonome vor deveni foarte curând accesibile. Deja vedem astfel de sisteme pe unele modele, sisteme care vor fi îmbunătățite rapid pentru ca mașina să facă singură diverse manevre: de exemplu, să meargă autonom pe autostradă sau în aglomerația urbană. Dintr-o dată, mersul cu mașina va deveni mai relaxant (în loc să te stresezi conducând până la birou, vei avea timp să-ți citesti mailurile, de exemplu), dar și un pas înainte din punct de vedere al eficienței angajatului care folosește o astfel de mașină.

Cred că vorbim de niște tendințe paralele, dar care se influențează și se amplifică una pe alta: sistemele de propulsie neconvenționale, sistemele de conducere autonomă, sistemele de collaborative-consumption, sistemele de comunicare. Există o interacțiune clară între toate acestea și cred că ne așteapta o evoluție exponențială, în care nu mai funcționează modelele vechi de estimare liniară, pe care se bazează încă multe analize.

Trenul sau liftul nu le deții, ci doar le folosești. Așa e și cu mașina autonomă, ca serviciu

De exemplu, dacă se combină mașinile autonome cu un sistem car-sharing, e nevoie de mult mai puține mașini pentru a satisface aceleași nevoi de transport. Iar asta influențează infrastructura, resursele, industria… Nu sunt neapărat adeptul ideii utopice a unei lumi în care mașinile autonome se vor conduce singure și nu va mai fi nevoie de șoferi. Probabil se va ajunge și acolo, dar într-un orizont de timp foarte mare.

Mașina autonomă mai ridică multe alte dileme. E nevoie să deții mașina sau o vei putea utiliza în cadrul unui serviciu oferit de o firmă specializată? Făcând o paralelă, nu deții trenul sau liftul, ci doar le folosești pentru niște nevoi de transport punctuale. După care se vor schimba radical domenii precum asigurările, legislația rutieră, real-estate, etc.

Credeți că ideea de mașină autonomă afectează business-ul pe care îl aveți?

Generalizarea mașinilor autonome probabil că ar duce la dispariția firmelor de închirieri auto, cel puțin la cum vedem lucrurile acum. În paralel, noile generații își doresc tot mai puțin să dețină mașini. Deci apare marea întrebare: cine va fi în măsură să ofere acest serviciu de mobilitate? Va rămâne în sectorul privat, va deveni un serviciu public, va fi asigurat de producătorii auto? Depinde mult unde este valoarea adaugată.

Aici mai intervine un principiu simplu: într-o societate tribală, cum este cea românească, de tranziție, proprietatea e importantă. Într-o societate a abundenței, nu te mai interesează să deții lucruri precum mașina, ci doar să le folosești când ai nevoie de ele. Intrăm într-o logică de better-cheaper-faster, în care beneficiezi de un serviciu de calitate superioară, care te costă mai puțin și este eco-friendly.

Cunosc persoane din Berlin, de exemplu, care nu dețin mașini personale pentru că pur și simplu nu au nevoie. Au abonament la car-sharing, folosesc biciclete sau transportul în comun, iar în vacanțe închiriază vehicule adaptate necesităților. Au un stil de viață mult mai relaxat și îi costă mai puțin decât dacă ar avea mașină personală, chiar dacă unii sunt foarte pasionați de domeniul auto.

Ce înseamnă ”a fi eco” pentru Autonom?

De vreo doi ani de zile am introdus un program cu indici de măsurare a poluării pentru tot parcul auto din dotare. Cele câteva mii de mașini pe care le deținem se situează în jurul valorii medii de 120 g/km de emisii CO2. Deci avem un parc auto cu vreo 40% mai puțin poluant decât media națională. Ne-am impus și obiectivul de a scădea această valoare, ceea ce se întâmplă oarecum natural, deoarece suntem preocupați să alegem motoare mai mici, acestea fiind, de regulă, cu emisii mai scăzute de CO2. Poluarea mai scăzută a parcului nostru ține și de modul de întreținere a mașinii, cu revizii făcute la timp și prin menținerea stării tehnice optime a mașinilor.

dan stefan autonom rent a car interviu - ecoprofit 5Multă lume crede că, în domeniul auto, a fi eco se reduce la principiul ”poluatorul plătește”. Însă noi folosim mai eficient o resursă în comun, deci vorbim de o utilizare mai responsabilă, care duce la o poluare generală mai redusă. Cam 50% din amprenta de carbon a unei mașini ține de producția ei. Folosind intensiv o mașină pentru a asigura mai multe necesități de transport, nu mai este nevoie sa fie produse atât de multe mașini – prin rent-a-car sau car-sharing se ajunge ca un vehicul să înlocuiasca până la 20 de vehicule. Deci iată o reducere interesantă (și specifică) a impactului nostru asupra mediului.

Dar există loc de mai bine în acest domeniu. Mașina în general, chiar și mașinile de companie, reprezintă resursa cea mai puțin utilizată în momentul de față. Logica industrială presupune ca echipamentul/utilajul pe care l-a achiziționat o companie să funcționeze cât mai mult timp, deci să fie productiv o perioadă cât mai mare. Este inadmisibil să funcționeze doar 5-10% din timp – ceea ce se întâmplă cu mașinile, care stau parcate 90-95% din timp!

Pentru o persoană obișnuită, mașina încă reprezintă o parte a unui statut social (”am casă, am mașinî”). Însă companiile ar trebui sa fie mai raționale și sa privească mașinile prin logica industrială. Adică să analizeze cât de mult sunt acestea inactive raportat la investiție și la beneficiile pe care le aduc. Mă aștept la niște schimbări dramatice din punct de vedere al utilizării mașinilor, prin generalizarea sistemelor de car-sharing sau car-pooling. Practic, sharing-economy este o tendință puternică și confirmată, chiar dacă nu va continua neapărat în formula de acum.

Cum vedeți noul plan al UE de implementare a unei legislații pentru economia circulară?

Ca orice măsură prea ambițioasă, se va lovi repede de o opoziție serioasă din partea multora. Mie îmi place acest principiu și l-am văzut implementat extrem de eficient prin unele țări dezvoltate. Dar, pe plan european, cred că reacțiile vor fi foarte diferite de la o țară la alta, depinzând mult de capacități, de educație și cultură. Părerea mea este că o abordare bruscă nu va avea succes, pentru că economia nu permite așa ceva.

În România, de exemplu, sunt mulți care vor să facă multe lucruri, dar se lovesc de piedici precum lipsa capitalului sau viziunea limitată a autorităților. Un exemplu bun este domeniul regenerabilelor. Poate că schema inițială de subvenționare și atragere a investițiilor era cam generoasă, dar e inadmisibil să schimbi radical regulile. Este contrar principiilor unui mediu de afaceri normal și se distrug efectiv atât investițiile actuale, cât și cele care ar putea fi atrase în viitor.

Din păcate, deciziile proaste se bazează pe trei factori: corupția, incompetența și lipsa de comunicare. Antreprenorii investesc bani și își asumă riscuri, după care vine statul și pune taxe (uneori aberante), ba mai schimbă și legislația. Nu sunt avocatul privatizării totale, dar experiența ne arată că se creează foarte multă valoare prin competiție. În timp ce birocratia ajunge să aibă ca scop doar existența aparatului birocratic, nicidecum evoluția societății.

Cum vedeți aplicate principiile de sustenabilitate într-o companie precum Autonom?

În general, ca antreprenori, am învățat să ne alegem ”bătăliile” și să vedem unde putem avea un impact cât mai mare. Pentru noi, sustenabilitatea înseamnă în primul rând să avem o creștere progresivă – dacă e prea rapidă. este pus în pericol viitorul din cauza diverselor presiuni. Multe companii aplică un principiu care cred că e fundamental greșit pentru lumea în care trăim acum: fac eforturi să crească repede, să aibă market-share, după care sa aplice o rentă de monopol. Cred că un ritm de creștere sănătos trebuie să fie o formulă matematică în funcție de profitul net.

Gândirea ”out of the box” asigură sustenabilitatea, nu principiul de a face doar ce ți se spune

În cadrul sustenabilității companiei, valoarea serviciilor noastre depinde foarte mult de oameni. Compania crește doar dacă și oamenii cresc împreună cu ea. Ceea ce, chiar dacă sună ca un citat dintr-un manual, este, de fapt, o regulă de bază în filosofia noastră. Serviciile devin din ce în ce mai importante, deoarece, pe măsură ce activitatea industrială se eficientizează prin robotizare, ajungem să valorizăm mai mult activitatea umană, cu accent pe creativitate și inițiativă.

Singura organizație sustenabilă, din punctul meu de vedere, este una care învață. E mult mai ușor de spus decât de făcut, dar aplicăm acest principiu. Încercăm să nu ne birocratizăm, să nu ne rigidizăm, să nu ne plafonăm. Contează dacă angajații citesc mai mult, devin mai destepți, mai buni, mai sufletiști. Avem și obiective clare ținând de business, dar și obiective ținând de dezvoltarea personală a oamenilor.

Ce părere aveți despre încălzirea globală și schimbările climatice, e o problemă alarmantă sau tindem să exagerăm?

Personal, cred că avem niște probleme majore cu poluarea și, dacă vom continua în același stil, s-ar putea să ajungem într-o situație fără ieșire. Dar, sincer, cred că nu ne vom schimba comportamentul poluant.

dan stefan autonom rent a car interviu - ecoprofit 6Câtă vreme economia e în creștere, suntem dispuși să facem lucruri frumoase pentru a scădea poluarea. Însă, când încep problemele, fiecare ajunge pe cont propriu. Degeaba puterile lumii arată cu degetul China pentru câtă poluare produce – guvernul de acolo are de hrănit un miliard și jumătate de oameni, plus că va răspunde cu aceeași monedă ”dar voi cât ați poluat până acum?”. Nu știu dacă se poate ajunge la un acord golbal în aceste condiții, mai ales când marile puteri ale lumii încep cu justificări de genul ”nu sacrific bunăstarea cetățenilor mei pentru măsuri drastice împotriva poluării”, chiar dacă asta ar putea însemna extincția.

Soluțiile nu țin așa mult de aplicarea unor reglementări mai severe, ci vor veni natural din mediul privat. Deja energia regenerabilă se impune ca o soluție serioasă anti-poluare, dar și viabilă din punct de vedere al businessului. Costurile panourilor fotovoltaice sau ale eolienelor vor fi din ce în ce mai mici, deci producerea nepoluantă a enegiei va deveni mai atractivă pentru oamenii de afaceri. Care se conformează naturii umane egoiste: le pasă de profit, nu de ipoteza că, dacă se continuă poluarea, e ca și cum ne-am trage un glonț în picior, sau poate chiar în cap…

Pot să fie multe summit-uri și discuții pe tema poluării și schimbărilor climatice, poate vom vedea și decizii mai îndrăznețe pe ici, pe colo. Dar nu leadership-ul de opinie va conta, ci progresul tehnologic. Există și varianta super-pesimistă ca lucrurile să se întâmple prea tarziu – dar atunci oricum nu vor mai conta discuțiile noastre.