Dezbatere publică pe tema stațiilor de încărcare pentru mașinile electrice

dezbatere-statii-incarcare-masini-electrice-ecoprofit

Recent (sau, mai bine zis, cam târziu) am aflat și eu de faptul că există o dezbatere publică privind noul (de fapt, mai vechiul) program de subvenționare a stațiilor de încărcare pentru vehiculele electrice și hibride plug-in. Un subiect pus pe tapet încă din 2015, când precedentul guvern anunța pompos atât un ecotichet foarte atractiv pentru mașini electrice, dar și un plan ambițios de a „dota” România cu 10.000 de stații de încărcare până în 2020.

Din tot felul de motive, mai mult politice, acel plan a fost tergiversat până a sucombat prin niște sertare. Dar, odată cu venirea noului guvern tehnocrat și cu schimbările făcute pe la AFM, se pare că lucrurile au început din nou să se miște. Iar Andrei Iorgulescu, Manager General de Proiecte în cadrul AFM, m-a asigurat, cu ocazia prezenței în emisiunea Actual pe 2, de pe TVR2, că, de data asta, lucrurile nu se vor mai împotmoli.

Prima mare modificare față de proiectul de acum un an ține de estimarea mai realistă a numărului de stații care s-ar putea face până în 2020: de la 10.000, acestea au ajuns la 6.000. Ceea ce ar însemna circa 140 de stații în fiecare județ, respectiv în București. Deci în fiecare oraș mare din România, până la finalul acestui deceniu ar trebui să existe câteva zeci de stații de încărcare pentru bateriile mașinilor electrice sau plug-in hibride.

Al doilea aspect important este că nu oricine beneficiază de acest program, ci numai persoanele juridice (de la instituții publice și municipalități până la companii care doresc să-și utileze birourile cu astfel de stații de încărcare). Sunt curios dacă în această categorie pot intra și importatorii care comercializează, pe lângă vehiculele electrice sau hibride plug-in, și stații de încărcare pentru utilizatorul persoană fizică.

A treia chestie de reținut este că vorbim de un buget de circa 70 de milioane de lei (sumă care ar putea fi majorată în funcție de sursele care mai pot fi găsite), care, pentru 2016, acoperă atât ecotichetele de 20.000 de lei, pentru mașini 100% electrice, dar și subvenționarea stațiilor de încărcare.

În cazul acestora sumele maxime merg până la 11.250 lei (circa 2.500 euro) pentru stații de încărcare cu putere normală, respectiv până la 157.500 lei (circa 35.000 euro) pentru stații de încărcare cu putere înaltă. Aici sunt sigur că vor apărea controverse de natură tehnică, mai ales că birocrația din procesul de analiză-aprobare-monitorizare-decontare nu cred că va fi mult mai redusă decât până acum.

Bun, a mai rămas foarte puțin timp până la finalizarea perioadei pentru această dezbatere publică, demarată pe 24 iunie și prevăzută a se încheia pe 3 iulie – în condițiile în care eu scriu aceste rânduri pe 1 iulie! Trebuie să menționez că am căutat febril pe site-urile AFM și ale Ministerului Mediului această dezbatere. Dar, până la urmă, m-am lăsat păgubaș – pur și simplu nu am descoperit locul unde puteai vedea o discuție pe această temă, un forum, ceva.

Prin urmare, am cerut lămuriri prin email, iar răspunsul m-a dus la această pagină. Din care am aflat că sugestiile cetățenilor și instituțiilor interesate sunt adunate de doamna Mariana Dumitru, fie pe mail, fie telefonic. Îmi permit să spun că aceasta nu e o soluție eficientă pentru ceea ce e numit „dezbatere” – deoarece dezbaterea presupune un schimb de idei, înseamnă să știi ce părere au și ceilalți, ar trebui să fie transparentă. Suntem în era rețelelor de socializare, birocrația ar trebui să se adapteze…

Dar să nu fiu așa de critic. Guvernul ăsta tehnocrat, bun sau mai puțin bun, măcar a demonstrat până acum că încearcă să facă unele lucruri în direcția debirocratizării și a eficientizării sistemului care gestionează banul public. Așa încât încerc să aplic pricipiul criticii constructive și să le dau puțin credit celor de acum de la AFM.

Ceea ce vă îndemn și pe voi să faceți. Pentru că, dacă doar stăm cu mâinile-n sân și ne mulțumim doar să-i criticăm pe cei puși în pozițiile de decizie, nu evoluăm. Am să mă gândesc până duminică la niște propuneri, pe care le voi trimite pe adresa mariana.dumitru@afm.ro . Bune, rele, nu contează acum. E, în mod clar, mai bine decât să stau în expectativă, așteptând marea cu sarea (de aceea mă și „iau de piept” cu Direcția de Înmatriculări pe un subiect minor, dar principial important – mai multe detalii pe blogul meu)

Până acum, cred (și sper) că actorii din domeniu, cei care se ocupă de stațiile de încărcare, au făcut acest pas, al comunicării unor idei și sugestii – este în interesul lor. Și vă mai spun ceva: nu vă fie teamă să parcurgeți Ghidul de Finanțare. Din cele 47 de pagini, doar vreo 12 sunt cu adevărat important de citit, restul sunt anexe și chestiile introductive. Deci nu e un efort incomensurabil, chiar dacă suntem în epoca twitter, în care trebuie să comprimi totul din 20 de cuvinte…

Acestea fiind spuse, să curgă ideile! Că rețeaua de stații de încărcarea deja a început să „înflorească” în țară, iar cei care vor mașini electrice au nevoie de acest imbold necesar. Deci, un îndemn tovărășesc (auzit parcă la radio Guerilla): Haideți să haidem 🙂

SHARE