Două noi versiuni hibride plug-in în gama BMW: 330e și 225xe

În cadrul strategiei BMW eDrive, care se concentrează pe tehnologia hibridă plug-in, constructorul german anunță lansarea a două noi versiuni eco: 330e devine varianta plug-in hibridă a gamei Seria 3, iar 224xe se dorește o propunere inedită în gama monovolumului Seria 2 Active Tourer.

bmw edrive 330e 225xe plug in hibrid - ecoprofit 0

La Salonul Auto Frankfurt 2015, cei de la BMW vor prezenta publicului încă două noi modele din gama de mașini BMW eDrive, care beneficiază de propulsie hibridă plug-in. Berlina de clasă medie BMW 330e și monovolumul compact BMW 225xe urmează să se alăture sportivului BMW i8, SUV-ului BMW X5 xDrive40e și limuzinei de lux BMW 740e.

BMW 330e

Versiunea plug-in hibridă a celei mai populare familii BMW, Seria 3, combină un motor pe benzină, având patru cilindri și tehnologie TwinPower Turbo, cu un motor electric (având aceleași componente electronice precum i3 sau i8) și o baterie litiu-ion cu o capacitate de 7,6 kWh, plasată sub podeaua portbagajului și beneficiind de sistem de răcire, pentru o funcționare cât mai eficientă.

Autonomia maximă teoretică în regim electric a lui BMW 330e se cifrează la 40 km, iar încărcarea bateriei de la o priză normală de 220V durează circa 3 ore și 15 minute, în timp ce utilizarea unui sistem BMW i Wallbox, de 3,7 kW, asigură un timp de încărcare de 2 ore și 15 minute. Față de un Seria 3 cu motor convențional, plasarea bateriei în portbagaj presupune sacrificarea a 100 de litri, spațiul pentru bagaje rămânând la o valoare de 370 de litri.

Motorul electric este plasat în fața transmisiei automate Steptronic cu 8 trepte, iar puterea este transmisă punții spate. Motorul electric oferă o putere de numai 88 CP, dar cuplul maxim, obținut încă de la pornire, se cifrează la 250 Nm. Motorul turbo pe benzină dezvoltă o putere maximă de 184 CP și un cuplu maxim de 290 Nm, așa încât BMW 330e se poate baza pe o putere totală de 252 CP, în timp ce valoarea totală a cuplului maxim atinge 420 Nm (cu 80 Nm mai mult decât la versiunea pe benzină 330i).

bmw edrive 330e 225xe plug in hibrid - ecoprofit 3
Aproape la fel de performant ca un 330i, dar mult mai economic

Performanțele dinamice ale lui BMW 330e rămân la un nivel foarte bun: 0-100 km/h în doar 6,1 secunde (cu 0,2 secunde mai mult decât BMW 330i), în condițiile în care motorul electric poate, în orice moment, să ofere un ”extra burst”, asigurând reprize foarte rapide și, în general, o senzație de putere permanentă în condiții de condus sportiv.

În schimb, când se dorește economie de combustibil, BMW 330e anunță un consum mediu în regim hibrid de numai 1,9 litri/100 km, respectiv emisii CO2 de 44 g/km.

 

bmw edrive 330e 225xe plug in hibrid - ecoprofit 4
De la butonul ”eDrive” se pot alege 3 moduri de funcționare speciale pentru sistemul plug-in hibrid

Șoferul poate alege trei moduri de funcționare economică, specifice pentru sistemul plug-in hibrid:

  • AUTO eDRIVE – pentru o funcționare optimă a motoarelor termic și electric, privilegiindu-se cât mai mult funcționarea în regim strict electric, în funcție de condiții și de gradul de încărcare a bateriei
  • MAX eDRIVE – în acest mod este folosită exclusiv propulsia electrică, până la viteze de 80 km/h, câtă vreme bateria este încărcată (este modul în care se poate obține autonomia maximă de 40 km în regim strict electric)
  • SAVE BATTERY – este utilizat doar motorul termic pentru ca energia din baterie să fie economisită pentru utilizarea ulterioară; dacă bateria are capacitatea sub 50%, motorul termic preia și rol de generator, pentru reîncărcarea bateriei în timpul mersului

BMW 225xe

Modelul BMW Seria 2 Active Tourer a fost încă de la început o mașină inedită pentru BMW: era primul BMW de mare serie cu tracțiune față, dar și primul BMW de mare serie având caroserie de tip monovolum. Experimentul s-a dovedit un succes pentru bavarezi, care acum mai marchează o premieră: asocierea propulsiei de tip plug-in hibrid cu tracțiunea integrală într-o caroserie monovolum.

Motorul pe benzină folosit este cel de 1,5 litri în trei cilindri, care beneficiază de tehnologia TwinPower Turbo asigurând o putere maximă de 136 CP, transmisă punții față prin intermediul unei cutii de viteze automate Steptronic cu 6 trepte. În schimb, motorul electric de 88 CP este plasat sub podeaua portbagajului, asigurând motricitatea roților din spate.

Astfel, BMW 225xe beneficiază, practic, de un sistem ”xDrive electric”, puterea maximă combinată a celor două motoare ajungând la 225 CP, iar cuplul maxim fiind de 385 Nm. Prin urmare, nu trebuie să ne mire performanțele dinamice foarte bune: doar 6,7 secunde pentru demarajul până la 100 km/h (cu 0,4 secunde mai mult decât versiunea pe benzină 225i xDrive) și o viteză maximă de 202 km/h.

bmw edrive 330e 225xe plug in hibrid - ecoprofit 5
Plasarea bateriei sub banchetă și a motorului electric sub podeaua portbagajului ”sacrifică” doar 68 de litri din spațiul pentru bagaje, care oferă 400 de litri

Bateria litiu-ion, plasată sub bancheta spate, are o capacitate de 7,7 kWh și asigură o autonomie maximă teoretică în regim strict electric de 41 km. Timpii de încărcare sunt similari celor din cazul berlinei 330e: 3 ore și 15 minute de la o priză normală de 220V, respectiv 2 ore și 15 minute de la un BMW i Wallbox.

La fel ca în cazul berlinei 300e, șoferul poate alege și în 225xe trei moduri de funcționare speciale pentru sistemul plug-in hibrid: AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE și SAVE BATTERY. În modul AUTO eDRIVE, BMW 225xe funcționează, practic, precum o mașină cu tracțiune integrală, câtă vreme nivelul de încărcare a bateriei este optim.

În ce privește consumul în regim hibrid, BMW 225xe anunță valori de numai 2,0 litri/100 km, respectiv emisii CO2 de 46 g/km). Dacă prețul lui BMW 330e va fi anunțat cel mai probabil cu ocazia salonului auto german, în cazul lui BMW 225xe știm că va porni de la 37.800 euro în Germania.

Așadar, iată că familia de modele cu propulsie plug-in hibridă BMW eDrive a ajuns deja la 5 modele, care acoperă o gamă foarte variată de cerințe și gusturi (ba chiar 6 modele, dacă luăm în considerare și versiunea cu range extender BMW i3 REX). Modele care reprezintă un pas intermediar până la adoptarea propulsiei 100% electrice de către bavarezi și care au rolul de a obișnui publicul cu avantajele aduse de rularea în regim strict electric.