Dual Motor Tesla Model S este varianta cu tracțiune integrală

Tesla a anunțat în data de 9 octombrie noua versiune Dual Motor Model S. Adică varianta cu tracțiune integrală a limuzinei electrice Tesla Model S, care propune o soluție foarte diferită de sistemele 4x4 actuale. Pe lângă asta, mașina primește în premieră și funcția Autopilot, care are legătură cu conducerea semi-autonomă.

Dual Motor Model S Tesla - Ecoprofit 0

În noaptea de 9 octombrie, Elon Musk, fondatorul Tesla Motors, a inaugurat două noi mari noutăți aduse gamei Tesla Model S: sistemul de tracțiune integrală Dual Motor, respectiv sistemul de conducere semi-autonomă Autopilot.

Dual Motor e destul de ușor de intuit ce înseamnă: Tesla Model S (în mod normal propulsată de un motor electric plasat pe puntea spate) primește un al doilea motor electric, plasat pe puntea față, astfel încât cele două punți ale mașinii asigură tracțiunea integrală într-un mod foarte convenabil. Marele avantaj față de sistemele AWD (all-wheel drive) actuale este gestiunea strict electronică a celor două motoare, fără imixtiunea elementelor mecanice.

Într-un sistem 4×4 modern dintr-o mașină cu propulsie clasică, motorul transmite puterea mai întâi unei punți, iar la cealaltă punte puterea ajunge printr-un lanț cinematic destul de complicat, care presupune multe componente mecanice în mișcare și în frecare, precum și o masă suplimentară, toate acestea ducând la creșterea consumului și a nivelului emisiilor poluante ale mașinii.

Versiunea Dual Motor Model S elimină aceste dezavantaje, ceea ce înseamnă o reacție mult mai rapidă la varierea transmiterii cuplului motor între cele două punți, rezultatul final fiind creșterea semnificativă a siguranței pe șosea, mai ales în condiții de aderență precară.

Dual Motor Model S Tesla - Ecoprofit 2
Dual Motor este modul mult mai eficient prin care Tesla Model S devine mașină cu tracțiune integrală, gestionată complet electronic

În același timp, dinamismul mașinii a fost îmbunătățit datorită funcționării mai eficiente a celor două motoare în tandem decât a unuia singur. Spre exemplu, varianta de bază Tesla Model S 60 (cu bateria de 60 kWh) afișează un demaraj 0-60 mph de 5,9 secunde și o viteză maximă de 120 mph. Însă aceeași variantă de bază, dar în versiune Dual Motor Model S are timpul demarajului scăzut cu 0,2 secunde (5.7 s), iar viteza maximă e crescută cu 5 mph (125 mph).

Dual Motor Model S Tesla - Ecoprofit 1
Dual Motor Model S P85D este, în mod oficial, mașina de serie cu 4 uși cu cel mai rapid demaraj. Un record demn de un supercar, de fapt…

În cazul variantei de top P85D, lucrurile evoluează radical: dacă motorul electric din spate are 470 HP, prin adăugarea unui motor electric de 221 HP pe puntea față se ajunge la o putere maximă conjugată de 691 HP (în condițiile în care cuplul maxim cu siguranță e în jurul a 1.000 Nm, deși nu se specifică oficial nimic în această privință). Din punct de vedere al performanțelor dinamice, Dual Motor Model S P85D devine un adevărat supercar, deoarece demarajul 0-60 mph scade cu o secundă, de la 4,2 secunde la doar 3,2 secunde! De fapt, Dual Motor Model S P85D devine cea mai rapidă mașină de serie cu 4 uși. Din lume.

Veți putea selecta trei setări pentru funcționarea mașinii: Normal, Sport și Demențial. Chiar vom folosi termenul ”demențial”!

Dacă toate aceste lucruri v-au captat interesul, pregătiți-vă să rămâneți cu gura căscată pentru ceea ce urmează: eficiența mai bună a celor două motoare nu are efecte doar asupra sportivității, ci și asupra autonomiei. Care, contrar logicii sistemelor 4×4 de pe mașinile convenționale, crește! Nu cu mult (în teorie, autonomia e mai bună în medie cu 10 mile decât pentru o Tesla Model S normală, cu un singur motor), dar suficient cât să aplaudăm rezultatul. Un rezultat contrar logicii mașinilor 4×4 convenționale, care consumă mai mult decât cele cu tracțiune doar pe o punte din cauza masei mai mari a sistemului de tracțiune integrală.

Dual Motor Model S Tesla - Ecoprofit 3
Autopilot este pasul pe care Tesla Model S îl face spre mașina complet autonomă

Odată cu Dual Motor Model S, Tesla Motors introduce și noua funcție Autopilot, care va fi standard pe noile modele produse de compania americană, atât cele cu un singur motor, cât și cele cu două motoare. De fapt, funcția Autopilot este un sistem complex menit a asigura conducerea semi-autonomă a mașinii în anumite condiții.

Sistemul Autopilot se bazează pe patru sub-sisteme principale:

  • un radar frontal cu rază lungă de acțiune și care nu e influențat de factori climatici precum ceață, ploaie sau ninsoare
  • o cameră frontală cu un soft special pentru recunoașterea imaginilor (vehicule, pietoni, semne de circulație și semafoare, etc)
  • un sonar cu ultrasunete la 360 de grade – practic, o serie de senzori de mare acuratețe plasați împrejurul mașinii, astfel încât toată aria înconjurătoare e supravegheată (fie pentru a evita lovirea accidentală a copiilor, fie pentru a avertiza șoferul dacă are un vehicul în unghiul mort, etc)
  • un sistem GPS cu soft de navigație real-time traffic
Dual Motor Model S Tesla - Ecoprofit 4
Displayul din spatele volanului a fost optimizat pentru sistemul Autopilot, astfel încât se poate vizualiza în mod foarte natural poziția mașinii raportat la obstacolele din jurul ei

Pe lângă conducerea mașinii în regim semi-autonom (în general pe autostradă), sistemul Autopilot poate fi folosit și pentru parcarea complet autonomă a mașinii (șoferul iese din mașină, iar mașina intră singură în garaj sau își caută singură loc de parcare în parkingurile publice). Însă acest sistem Autopilot mai permite o funcție inedită: mașina poate fi chemată de la distanță de către proprietar, ceea ce implică și niște limitări – de exemplu, acest lucru e permis doar pe proprietatea privată, pentru a evita riscurile pe drumurile publice.

Pe lista de upgrade-uri se mai numără și îmbunătățirea sistemului de frânare electro-mecanic, unul dintre cele mai avansate sisteme de frânare din lume și care permite dozarea foarte precisă a forței de frânare. De asemenea, sistemul electric de direcție are o latență mult mai scăzută, asigurând o creștere a responsivității și agilității.

Dual Motor Model S Tesla - Ecoprofit 5
Sistemul Dual Motor înseamnă și o creștere de preț, una rezonabilă raportat la marile avantaje pe care le aduce noul sistem

În final, este normală creșterea de preț reclamată de versiunea Dual Motor Model S: cea mai ieftină variantă, 60D, pornește de la 82.570 USD în SUA, adică e mai scumpă cu 4.000 USD decât varianta normală Model S 60. În cazul versiunii de top P85D diferența de preț e mult mai mare: Dual Motor Model S P85D pornește de la 120.170 USD, un preț cu 19.600 mai mare decât al variantei P85, explicat în parte prin obligativitatea de a comanda Tech Package (care include Autopilot) – 4.250 USD, suspensia inteligentă pe aer – 2.250 USD și jantele de 21 inch.

Noua versiune Dual Motor Model S va ajunge la primii clienți începând cu luna februarie a anului 2015. Până atunci, nu ne rămâne decât să apreciem și mai mult ceea ce face Elon Musk, dar și să-i compătimim pe ceilalți mari constructori auto, care nu reușesc (sau pur și simplu nu vor) să se adapteze mai rapid la schimbări. Ceea ce e în avantajul Tesla Motors – lipsa unor concurenți direcți pur și simplu îi conferă mărcii americane titulatura de regină a lumii auto.

  • Ok, acum chiar aș vrea să fiu milionar ca să-mi comand rapid o Tesla Model S P85D full-options 🙂