Cât de ECO a fost Salonul Auto Geneva 2015 – premierele eco de la Geneva 2015

Salonul Auto Geneva 2015 a fost plin de noutăți, iar premierele eco nu au lipsit, ba chiar au fost într-un număr suficient de mare. Iată în continuare o scurtă trecere în revistă a premierelor eco de la Geneva 2015.

geneva 2015 masini eco electrice hibride - ecoprofit

Pentru că trăim într-o societate concurențială, voi prezenta noutățile eco de la Geneva 2015 în stil ”versus”, pentru a putea obseva mai bine cât de evoluate (sau nu) sunt propunerile marilor constructori auto la această ediție a salonului auto elvețian.

 

geneva 2015 eco 1 - nanoflowcell quantino vs aston martin dbx
NanoFlowCell Quantino vs. Aston Martin DBX

Din punctul meu de vedere, cea mai importantă noutate eco la Salonul Auto Geneva 2015 este ineditul coupe compact NanoFlowCell Quantino, care utilizează aceeași tehnologie inovatoare a bateriei lichide ca și fratele mai mare Quant F (un upgrade al conceptului Quant E, apărut cu un an înainte). Dacă marele Quant F e pur și simplu o vitrină tehnologică extravagantă (puterea de peste 1.000 CP vorbește de la sine), micul Quantino e pasul necesar spre o posibilă producție viabilă de masă.

Cum sună o mașină de 4 metri lungime, cu o putere de 136 CP, o autonomie de circa 1.000 km și emisii zero? Sunt lucruri care fac tehnologia bateriei lichide mult mai atractivă decât cea a bateriilor convenționale ori a foarte scumpei tehnologii fuel-cell cu hidrogen. Mai ales dacă ne gândim că tehnologia bateriei lichide poate fi implementată cu succes și în domeniul transportului greu, ba chiar mai departe, în domeniul naval și aviatic. Viitorul sună, într-adevăr, verde.

Prin comparație, faptul că Aston Martin ne prezintă prima sa mașină electrică 100%, sub forma conceptului DBX (un fel de crossover-coupe nu tocmai lipsit de atractivitate), e de natură să mă lase rece. La ce bun să vii cu un concept electric dacă viitoarele modele de serie vor adopta, în cel mai bun caz, tehnologia hibridă, iar poluarea va fi doar ușor mai scăzută?! Ok, poate că DBX o fi fantastic pentru fanii mărcii. Însă Quantino este cu adevărat QUANTASTIC! 🙂

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

geneva 2015 eco 2 - audi r8 e-tron vs tesla model s p85d
Audi R8 e-tron vs. Tesla Model S P85D

A doua generație Audi R8 a fost un adevărat magnet pentru pasionații de mașini sport, iar cei de la Audi au vrut să rupă gura târgului expunând în premieră și versiunea 100% electrică R8 e-tron. Care are cu ce se lăuda: două motoare electrice totalizând 462 CP, 0-100 km/h în 3,9 secunde, coeficient aerodinamic de numai 0,28, baterii litiu-ion cu o densitate de 154 Wh/kg care permit o autonomie maximă de 450 km, etc. Interesant, mai ales că R8 e-tron urmează să fie pus în vânzare chiar de la jumătatea lui 2015. Pentru ce preț, nu se știe încă.

Totuși, nemții au omis faptul că intră pe terenul lui Tesla Motors, care, la Geneva 2015, a prezentat în premieră europeană vedeta Model S P85D: două motoare electrice totalizând vreo 700 CP, doar 3,2 secunde până la 100 km/h, cam 400 km autonomie, 5 locuri luxoase și mult spațiu pentru bagaje. Totul la vreo 89.000 de euro, preț de bază. Punem pariu că e de vreo 3-4 ori mai puțin decât va costa Audi R8 e-tron? Personal, apreciez mai mult un lucru util decât unul just-4-fun.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

geneva 2015 eco 3 - italdesign gea vs nanoflowcell quantum f
Italdesign Giugiaro GEA vs. NanoFlowCell Quantum F

O adevărată rivalitate între doi titani electrici 100%. Dacă despre Quant F pot spune că reliefează un viitor viabil al propulsiei nepoluante, creația celor de la Italdesign mizează pe altceva: luxul autonom. La revedere limuzină cu șofer, bun venit limuzină cu un interior luxos super-high-tech, având patru motoare electrice (cu un total de aproape 800 CP) și care se conduce singură. Mda, sofisticat, dar nu neapărat original. Pentru că, la ora actuală, cam orice altă mașină (inclusv NanoFlowCell Quant F) poate fi foarte ușor adaptată la condusul autonom. Însă bateria lichidă rămâne probabil cea mai atractivă idee a mobilității eco, așa încât eu tot de mașina celor din Lichtenstein rămân fascinat – cine ar fi crezut că un stat așa de mic poate oferi lumii un impact atât de mare?!

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

geneva 2015 eco 4 - renault zoe vs peugeot partner van electric
Renault Zoe (motor nou 2015) vs. Peugeot Partner Van Electric facelift

Din punct de vedere pragmatic, cred că acest meci 100% electric e cel mai… cu picioarele pe pământ. Pe de o parte, micul Zoe vine cu un nou motor electric și cu un update al sistemului de management al bateriilor, care duce la creșterea autonomiei cu 30 km, astfel încât autonomia maximă teretică se cifrează acum la vreo 240 km. Ok, nu e senzațional, mai ales că, în realitate, probabil autonomia se va situa pe la vreo 200 km. Dar e un pas mic și care poate avea efecte mai mari decât ne așteptăm, mai ales dacă mă gândesc la noul eco-bonus de 10.000 de euro acordat în Franța. În plus, noul motor e cu 10% mai mic, deci ar putea echipa o mașină electrică mai mică și, foarte important, mai ieftină decât Zoe. Ah, și să nu uit: demonstrează cât de galopant evoluează tehnologia în domeniul mașinilor electrice.

De cealaltă parte avem o propunere pentru firmele care înțeleg necesitatea de a folosi mașini cu emisii zero în mediul urban, pentru transportul mărfurilor. Cu un volum util de până la 3,3 metri cubi, o masă utilă de peste 600 kg și o autonomie maximă de 170 km, Partner Van Electric merită luat în seamă, mai ales că faceliftul mai adaugă niște dotări. Așadar, o comparație între doi francezi 100% electrici și care sunt la îndemână, nu doar ca proiecte de viitor.

 +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

geneva 2015 eco 5 - mercedes v-ision e vs nissan e-nv200
Mercedes-Benz V-ision e vs. Nissan e-NV200 (7 locuri)

Mașinile electrice bune să transporte mai mult de 5 pasageri sunt o raritate. De fapt, până la Salonul Auto Geneva 2015 nu a existat așa ceva – cu excepția lui Tesla Model S, care oferă opțional o banchetă în portbagaj pentru transportul nu tocmai confortabil a doi copii… ”Duba” Nissan e-NV200, deși pare ciudat, era oferită cu numai 5 locuri până acum, dar la salonul auto elvețian a fost lansată în premieră mondială varianta cu 7 locuri. Mă rog, nu e o premieră extraordinară, dar nici nu poate fi trecută cu vederea.

Coincidență sau nu, cei de la Mercedes-Benz au prezentat, deocamdată sub formă de concept, marele V-Class dotat cu propulsie hibridă plug-in. Față de e-NV200, care are un motor electric de 110 CP (de ce ar avea nevoie mai mult un astfel de van?!), conceptul V-ision e oferă de trei ori mai mulți cai putere: sistemul hibrid, format dintr-un motor turbo pe benzină și un motor electric, ajunge la un maxim de 333 CP, demarajul 0-100 km/h fiind realizat în doar 6,1 secunde. În teorie consumul mediu se cifrează la doar 3 litri/100 km (mda, poate după prima sută de kilometri…), iar autonomia în regim strict electric e de 50 km. Adică de vreo trei ori mai mică decât cei 170 km promiși de Nissan e-NV200.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

geneva 2015 eco 6 - koenigsegg regera vs mclaren p1 gtr
Koenigsegg Regera vs. McLaren P1 GTR

Se pare că de mega-orgolii nu putem scăpa nici măcar în domeniul eco. Sau semi-eco (pentru că, să fim serioși, Koenigsegg și McLaren fix la poluare nu s-au gândit când au apelat la soluția hibridă pentru supercarurile lor). Rivalul de moarte al lui Bugatti a venit la Geneva 2015 cu, atenție, cea mai puternică mașină de serie în acest moment. Lucru care are acoperire în fapte, deoarece Regera are o propulsie hibridă capabilă de vreo 1.500 CP și atinge 400 km/h (!) în 20 de secunde. Interesant, Regera poate parcurge în regim strict electric 50 km, urmând a fi construite doar 80 de exemplare.

De partea cealaltă, faceți cunoștință cu cel mai bestial McLaren al momentului: P1 GTR e dedicat doar pistelor, deci e probabil cea mai hardcore mașină hibridă a momentului. Cei 1.000 CP se combină cu o reducere a masei de peste 50 kg și o aerodinamică mult îmbunătățită. Ceea ce nu înseamnă chiar eco, deoarece sistemul hibrid este închis, deci McLaren P1 GTR nu poate parcurge în regim strict electric mai mult de 1-2 km. Mă rog, poate că aceste excese care utilizează propulsia hibridă au rolul lor în popularizarea acestei soluții. Care, până la urmă, e mai puțin nocivă decât mototizările convenționale, nu-i așa?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

geneva 2015 eco 7 - audi q7 e-tron vs. hyundai tucson plug-in hybrid
Audi Q7 e-tron vs. Hyundai Tucson Plug-in Hybrid

Să recunoaștem: mania SUV-urilor e atât de mare, încât nu văd să apună prea curând. Deci e de apreciat că măcar se fac niște eforturi de a adapta acești mastodonți, mai mici sau mai mari, necesităților de reducere a poluării. Iată, așadar, două exemple de viitoare modele cu propulsie hibridă-diesel, care vor permite și o autonomie în regim strict electric de circa 50 km.

Audi Q7 e-tron combină un TDI de 3,0 litri cu un motor electric, rezultatul final fiind 373 CP și 700 Nm, iar Hyundai Tucson Plug-in Hybrid (deocamdată în faza de concept) e mai modest, având un diesel de 1,7 litri și un motor electric pe puntea spate, puterea maximă nefiind comunicată, coreenii limitându-se la a se lăuda cu un cuplu maxim de 474 Nm. Să fie ăsta viitorul în materie de SUV-uri? Așa se pare, chiar dacă prin astfel de soluții hibride plug-in doar ne facem că reducem poluarea.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

geneva 2015 eco 8 - mercedes-benz c 350 e vs volvo v60 d5 twin motor
Mercedes-Benz C 350 e vs Volvo V60 D5 Twin Engine

Rămânem în sfera plug-in hybrid, dar, de data asta, în clasa medie, unde la Geneva 2015 am avut parte de niște retușuri. Pe de o parte, americanul Mercedes-Benz C 350 Plug-in Hybrid se transformă într-un C 350 e în Europa (cu e de la ”eco”, nu de la ”Europa”…), iar de cealaltă parte varianta deja cunoscută hibridă plug-in a lui Volvo V60 are dreptul la un facelift și o ediție specială. Vorbim de mașini scumpe, de peste 40.000 de euro, care, însă, pot fi atractive datorită politicii fiscale mai blânde în multe țări europene. Pe motiv că, deh, pot parcurge 50 km în regim strict electric…

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

geneva 2015 eco 9 - mitsubishi xr-phev ii vs suzuki im-4
Mtsubishi XR-PHEV II vs Suzuki i-M4

Iată două concepte care prefigurează două viitoare SUV-ulețe cu propulsie hibridă, pentru că am stabilit deja că ăsta e viitorul în materie de SUV-uri și crossover-uri. Mitsubishi XR PHEV este deja o cunoștință veche, conceptul de față fiind o reeditare cu niște modificări de design, în timp ce sistemul de propulsie folosește motorul termic pe benzină mai mult ca generator decât pentru tracțiune, mașina oferind și posibilitatea parcurgerii unor zeci de kilometri în regim strict electric.

În schimb, Suzuki i-M4 folosește un sistem hibrid mai simplist (”mild hibrid”), constând dintr-un motor pe benzină de 1,2 litri și un starter integrat, ceea ce ar trebui să-i confere micului crossover valori foarte scăzute ale consumului și emisiilor. Nu e tocmai o soluție eco, dar, date fiind dimensiunile aproape liliputane ale conceptului (care cel mai probabil prefigurează un viitor Ignis, sper că nu urmașul lui Jimny!), sunt sigur că economia de carburant va fi aproape de a unui sistem hibrid normal.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

geneva 2015 eco 10 - audi prologue vs volkswagen sport coupe gte
Audi Prologue vs. Volkswagen Sport Coupe GTE

Grupul VAG a avut două concepte foarte importante la Geneva 2015, ambele prefigurând modele de serie interesante și care sigur vor stârni niște controverse. Pe de o parte, Audi Prologue este efectiv un prolog al celui mai mare break de serie (viitorul A9 Avant, se pare), care va prelua sistemul plug-in hibrid de pe noul Q7 e-tron. Adică o combinație între un V6 TDI de 3,0 litri și un motor electric, rezultatul final fiind 449 CP și un demaraj în numai 5,1 secunde, foarte bine pentru un break de peste 5,1 metri.

De cealaltă parte, Volkswagen Sport Coupe GTE e un pic mai tupeist decât ne așteptam de la urmașul coupe-ului cu patru uși VW CC. Conceptul VW Sport Coupe GTE se vrea un fel de frate al lui Audi A7, dar mizează tot pe un sistem plug-in hibrid, care combină, de data asta, un V6 turbo de 3,0 litri pe benzină și două motoare electrice, totalul fiind 380 CP, iar demarajul 0-100 km/h fiind promis la numai 5,0 secunde. În plus, conceptul poate rula în regim strict electric 50 km, iar autonomia totală e anunțată ca fiind de 1.000 km.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

geneva 2015 eco 11 - toyota auris hybrid vs ds5 hybrid4
Toyota Auris Hybrid facelift vs. DS5 Hybrid4 facelift

Cu ocazia Salonului Auto Geneva 2015 consemnez și două upgrade-uri importante pentru cele mai cunoscute mașini hibride din Europa. Mai întâi, Toyota Auris Hybrid primește un facelift interesant-ciudat, partea frontală devenind mai high-tech (deși mie îmi place stilul semi-agresiv al modelului actual pre-facelift…), iar interiorul mai bun calitativ. În mod oarecum ciudat, sistemul hibrid (care a ajuns să echipeze 50% dintre modelele Auris vândute în Europa) rămâne la fel, japonezii mutând reflectoarele pe noile motoare, cel pe benzină de 1,2 litri turbo, respectiv cel diesel de 1,6 litri. Mă rog, eu consider că tot hibridul merită mai mult.

După care vine rândul lui DS5 facelift. Faceliftul se vede extrem de puțin la nivelul detaliilor de design, iar sistemul Hybrid4 (motor diesel în față, respectiv motor electric pe puntea spate) rămâne neschimbat. Însă, cu ocazia salonului auto elvețian, DS se desprinde în mod oficial de Citroen ca brand de sine stătător , iar DS5 emite acum mai clar pretenții de premium. Mă rog, din punctul meu de vedere cei de la Citroen au cam riscat cu acest pariu, dar e bine că măcar nu au renunțat la sistemul hibrid-diesel. Care, totuși, nu e la fel de eficient ca sistemul hibrid-benzină de pe Auris Hybrid.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

geneva 2015 eco 12 - bentley exp 10 speed 6 vs honda nsx
Bentley EXP 10 Speed 6 vs. Honda NSX

De la un producător inovator precum Honda mă așteptam să adopte propulsia hibridă pentru a eficientiza performanțele mașinilor sport (oricum, NSX e pur și simplu varianta europeană a americancei Acura NSX). Dar e oarecum surprinzător faptul că un producător conservator precum Bentley dă semne că ar vrea să aplice aceeași metodă. E adevărat, în mod oficial conceptul EXP 10 Speed 6 doar prefigurează un model sport mai accesibil decât marele Continental GT, dar neoficial sistemul de propulsie sunt șanse mari să fie hibrid (doar Bentley aparține de concernul VAG, care are deja suficient know-how în domeniu). Om trăi și om vedea ce ne va aduce Bentley în viitor, dar, deocamdată, în prezent e foarte tentantă Honda NSX și sistemul său hibrid, cu trei motoare și un total de 550 CP.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

geneva 2015 eco 13 - rinspeed budii vs magna steyr mila plus
Rinspeed Budii vs. Magna Steyr Mila Plus

Iată două firme din domeniul auto mai puțin obișnuite, dar care nu ratează nicio ediție a Salonului Auto de la Geneva. În primul rând, vorbim despre specialistul elvețian Rinspeed, care a prezentat la această ediție a salonului auto un BMW i3 transformat în mașină autonomă burdușită de diverse gadgeturi menite a ”schimba mobilitatea”. În privința propulsiei, nicio surpriză, Budii e strict electric, la fel ca i3. În schimb surprinde brațul robotizat pe care e prins volanul, precum și numeroasele displayuri tactile din interior, care permit până și comunicarea cu apartamentul…

În cealaltă parte avem o propunere mult mai convențională, Magna Steyr MILA Plus fiind o mașină sport compactă, care utilizează multe materiale ușoare (în principal aluminiul), în timp ce sistemul de propulsie este hibrid plug-in. Vorbim de asocierea dintre un motor pe benzină cu trei cilindri și două motoare electrice: unul între motor și transmisie, pentru propulsia punții spate, iar celălalt plasat pe puntea față. Puterea totală ajunge la 272 CP, iar cuplul maxim la 580 Nm, ceea ce-i asigură sportivei cu o masă de 1,5 tone un demaraj 0-100 km/h în doar 4,9 secunde. În același timp, autonomia maximă în regim strict electric este de 75 km, iar în regim hibrid promite emisii CO2 de numai 32 g/km. Poate că Rinspeed Budii e incitant prin chestiile sale SF, însă cei de la Manga Steyr ne oferă o alternativă foarte interesantă pentru mașinile de clasă mică și compactă din viitorul apropiat.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

geneva 2015 eco 14 - toyota mirai vs honda fcv
Tyota Mirai vs. Honda FCV

La Geneva au fost prezentate, în premieră europeană, și cele două japoneze care vor să devină exponenții erei propulsiei bazate pe hidrogen. Adică modelul deja de serie (doar în Japonia, deocamdată) Toyota Mirai, respectiv Honda FCV, aflată încă în stadiul de concept (dar ni se promite că va deveni foarte curând mașină de serie). Trecând peste faptul că ambele arată mai ciudat decât ar trebui (nu reușesc să înțeleg de ce persistă producătorii să scoată așa de mult în evidență mașinile cu propulsie alternativă…), rivalitatea dintre Mirai și FCV este acerbă la nivel tehnic. Toyota oferă un sistem mai puternic (155 CP) față de Honda (136 CP), dar ambii producători se laudă cu diverse inovații ale tehnologiei fuel-cell, în timp ce autonomia maximă este de peste 500 km în fiecare caz.

Din păcate, și prețurile vor fi foarte ridicate – de exemplu, la lansarea pe piața europeană Mirai va avea un preț de pornire de circa 66.000 de euro, adică peste nivelul celei mai ieftine versiuni Tesla Model S! La care se mai adaugă prețul prognozat foarte mare al hidrogenului, plus investițiile uriașe pe care le necesită infrastructura de alimentare și facilitățile de producție. Prin comparație, investițiile în infrastructura de alimentare a bateriilor electrice sunt de câteva zeci de ori mai mici – mai multe detalii în dezbaterea ”electric vs. hidrogen”. Așa încât mă aștept ca atât Mirai, cât și FCV să reprezinte niște viitoare eșecuri comerciale.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ca o concluzie generală, chiar dacă Salonul Auto Geneva 2015 a fost dominat de mașini sport și de SUV-uri, premierele din registrul eco au fost într-un număr suficient de mare ca să-mi redea încrederea în planurile producătorilor pentru mașini verzi. Mă rog, e foarte clar că sistemele hibride plug-in reprezintă soluția de compromis a următorilor ani, dar tot e mai bine decât nimic (sau încercările disperate de a propune soluții prea puțin eficiente, precum downsizingul sau dieselurile prea complexe).