S-a aprobat Ghidul de Finanțare pentru mașini electrice. Deci undă verde pentru ecotichet?

ecotichet masini electrice hibride plug in - ecoprofit 0

În cel mai scurt timp de la aprobarea Ghidului de Finanțare, președintele AFM va emite o dispoziție privind data de la care vor putea fi depuse dosarele pentru ecotichet, în același timp urmând a fi anunțat și bugetul alocat pentru ecotichetele dedicate mașinilor electrice și celor hibride plug-in. (Raluca Heleșteanu, purtător de cuvânt AFM)

Marți 13 octombrie a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 761 un nou ordin al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor. Având numărul 1558/2015, acest ordin aprobă Ghidul de Finanțare a Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct de vedere energetic.

Ok, asta înseamnă că oricine interesat de o mașină electrică poate beneficia de acum de ecotichetul de 20.000 de lei, anunțat încă din primăvară? ”Not so fast”, ca să zic așa.

Mister: când demarează acțiunea ”ecotichetul”?

AFM (Administrația Fondului pentru Mediu) trebuie să organizeze o sesiune specială de înscriere în acest program. Care este publicată online pe www.afm.ro cu cel mult 5 zile înainte de data prevăzută pentru deschidere.

Pentru moment, pe site-ul afm.ro este liniște la categoria ”Vehicule electrice” (adică o pagină goală…). În lege, se spune negru pe alb: Toate datele, informaţiile, instrucţiunile, comunicatele şi alte documente relevante în legătură cu programul se publică pe pagina de internet a Autorităţii, www.afm.ro, la secţiunea “Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic”.

Interesant este faptul că rămâne valabilă cumularea ecotichetului cu bonusurile aferente programului RABLA 2015. Program care se va încheia pe data de 30 octombrie – cum deja suntem la jumătatea lunii octombrie, sunt foarte curios câte zile vor mai rămâne, în mod realist, pentru formalitățile de depunere a documentației pentru ca un client interesat să beneficieze de o reducere cât mai mare pentru mașina sa electrică. Mai ales că deja au fost ”consumate” vreo 19.500 de tichete, conform AFM.

Dar iată o veste de ultimă oră: programul RABLA 2015 a fost prelungit cu încă o lună pentru persoanele juridice, până la 31 noiembrie. În cazul persoanelor fizice, ultima dată până la care dealerii de mașini noi pot depune cererile la AFM este 10 decembrie – deci, date fiind formalitățile care necesită vreo 2 săptămâni, și persoanele fizice ar trebui să decidă până la finalul lui noiembrie dacă apelează sau nu la programul Rabla 2015 (dacă nu se epuizează până atunci numărul de tichete).

Menționez că, dacă se ia în considerare și programul RABLA 2015, pe lângă cei 20.000 de lei ai ecotichetului, din prețul unei mașini electrice se mai pot scădea 6.500 de lei (tichetul Rabla aferent casării unui vehicul vechi), 2.500 de lei (aferent achiziției unei mașini electrice prin programul Rabla) și 750 de lei (pentru emisii CO2 sub 100 g/km). Deci, în total, ecotichetul și bonusurile programului Rabla pot duce la un ”discount” de vreo 6.700 de euro – ceea ce deja sună foarte tentant pentru cine vrea o mașină electrică.

Cum se poate beneficia de ecotichet?

Ei bine, mai întâi trebuie cumpărată mașina… cu prețul ei întreg. Așa cum se precizează la Art. 35 ”Achiziționarea autovehiculului electric”: ”Solicitantul acceptat efectuează formalităţile de vânzare-cumpărare şi predare-primire a autovehiculului electric în termen de maximum 12 luni de la încheierea contractului de finanţare”.

După care, în Art. 36 ”Decontarea ecotichetului”, se specifică faptul că ”Decontarea se efectuează în baza cererii de tragere, al cărei formular este prevăzut în anexele nr. 11 şi 13, în funcţie de categoria solicitantului […]”. Mai mult, ”Decontarea ecotichetelor se efectuează în ordinea depunerii cererilor de tragere, în limita disponibilului existent la Fondul pentru mediu şi a programării decadale a plăţilor, pe categorii de proiecte şi programe finanţate de către Autoritate”.

După cum anunța doamna ministru în vară, bugetul este suficient pentru numai 100 de ecotichete anul acesta. Deci se pune întrebarea: care va fi ordinea prioritizării cererilor, în cazul în care vor fi mai mult de 100 de doritori de mașini electrice? Probabil că, de atunci, s-au mai găsit resurse, deoarece, iată, pe lângă ecotichetul dedicat mașinilor electrice, avem parte și de un ecotichet pentru mașinile hibride plug-in. Urmează să aflăm în curând care este plafonul total pentru 2015.

 

Ce vehicule beneficiază de ecotichet?

Inițial se anunțase un ecotichet dedicat strict mașinilor 100% electrice, în cuantum de 20.000 de lei. Iată lista modelelor care pot fi achiziționate în România și care pot beneficia de această reducere (prețurile sunt cu TVA inclus):

  1. KIA Soul EV – preț de listă: 37.188 euro, preț cu ecotichet: 32.658 euro
  2. Mitsubishi i-MiEV – preț de listă: 32.240 euro, preț cu ecotichet: 27.710 euro
  3. Renault ZOE (prețul nu include chiria bateriei) – preț de listă: 20.900 euro, preț cu ecotichet: 16.370 euro
  4. VW e-Up! – preț de listă: 26.224 euro, preț cu ecotichet: 21.694 euro
  5. VW e-Golf – preț de listă: 36.727 euro, preț cu ecotichet: 32.197 euro

La începutul lunii septembrie a apărut Ordonanța Guvernului nr. 40/2015. Prin care sunt luate în considerare și mașinile hibride plug-in, care vor beneficia de un ecotichet de 5.000 de lei. Citim la Art. I, punctul 3 (2): ”[…] o valoare de 5.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50g/km”.

Deci, atenție, cei 5.000 de lei se acordă doar mașinilor cu sistem de propulsie hibridă plug-ui (nu hibridă simplă) și care au emisii de CO2 foarte reduse. Iată o listă cu modelele în vânzare la noi care sunt eligibile pentru acest ecotichet:

  1. Mitsubishi Outlander PHEV – preț de listă: 45.496 euro, preț ecotichet: 44.364 euro
  2. VW Golf GTE – preț de listă: 36.899 euro, preț ecotichet: 35.767 euro

Pe piață mai sunt, de exemplu, BMW X5 xDrive40e sau Porsche Panamera E Hybrid, însă, cum aceste mașini de lux au emisii CO2 mai mari de 50 g/km, ele nu sunt eligibile pentru acest ecotichet dedicat mașinilor hibride plug-in. Mă rog, nu e un capăt de țară: 5.000 de lei înseamnă doar puțin peste 1.000 de euro, iar aceste modele costă peste 50-60.000 de euro. Deci mă îndoiesc de faptul că potențialii clienți se vor ”împiedica” de acest ecotichet…

CONCLUZIE

După cum se poate observa, sunt foarte puține modele eligibile. În mare parte deoarece importatorii tergiversează comercializarea unor modele electrice sau plug-in hibride din cauza lipsei unui program susținut de subvenționare a acestora. La care se adaugă sistemul extrem de greoi prin care cei interesați sunt motivați să achiziționeze mașini cât mai puțin poluante sau chiar nepoluante.

Chiar și acum, după publicarea ordinului care aprobă Ghidul de Finanțare pentru ecotichet, rămâne neclar când vor putea fi demarate efectiv procedurile de către importatori și potențialii clienți. Principial, estimez că firmele și companiile vor rezolva mai ușor hopurile cu ”hârțogăraia”, dar pentru persoanele fizice s-ar putea ca încercarea de a beneficia de ecotichet să se dovedească un adevărat calvar.

Până la urmă, rămâne să vedem dacă autoritățile vor reuși să dea undă verde ecotichetului în acest an sau lucrurile se vor amâna pentru 2016. Ar trebui ca în maximum o săptămână-două să se dea startul, dar, deocamdată, lucrurile sunt în ”stand-by”, iar mingea este la AFM. To be continued…