Germania, poluarea și mașinile electrice: lucrurile nu stau deloc bine pentru ”locomotiva Europei”

    Probabil cei mai mulți sunt convinși că Germania e vârful de lance în ce privește tehnologiile nepoluante, mai ales în sectorul auto. Din păcate, tabloul general ne arată că n-ar trebui să îi luăm pe nemți ca exemplu, deoarece, în realitate, cea mai dezvoltată țară din UE stă cam prost cu planurile.

    Germania este una dintre cele mai mari piețe auto din Europa, iar planurile guvernanților sunt ambițioase: până în 2020 ar trebui să circule pe străzile și autostrăzile nemților peste un milion de vehicule electrice și hibride plug-in. Însă adevărul este că Germania este foarte departe de acest obiectiv.

    Vânzările de mașini eco – mult sub așteptări

    În prima jumătate a lui 2015, nemții au cumpărat mai puțin de 12.000 de mașini eco. TOP 10 este condus, de departe, de modele hibride plug-in, VW Golf GTE și Mitsubishi Outlander PHEV fiind ”umăr la umăr” (cu volume de circa 1.300 de unități). Asta în timp ce modelele strict electrice nu sunt așa de atractive, în ciuda bonusurilor guvernamentale și a altor avantaje.

    germania poluare transporturi masini electrice - ecoprofit 1
    Aproape jumătate din mașinile eco noi vândute în primele 6 luni din 2015 sunt hibride plug-in. Mașinile electrice 100% se vând în volume mai mici

    Practic, față de 2014, vânzările de mașini eco s-au dublat, dar numărul efectiv de unități comercializate îi face pe analiști extrem de reticenți: în condițiile actuale, Germania nu are cum să ajungă peste doar 5 ani la un parc de minimum un milion de vehicule electrice și hibride.

    germania poluare transporturi masini electrice - ecoprofit 2
    În doar 10 ani, norvegienii vor interzice vânzările de mașini noi cu motoare convenționale!

    Asta în timp ce Norvegia a anunțat un obiectiv cu mult mai îndrăzneț: începând cu 2025, toate mașinile noi vor trebuie să fie de tipul ”emisii zero” (nu e clar încă dacă aici sunt incluse și hibridele plug-in). Momentan, mașinile eco reprezintă 2% din parcul auto național, iar procentul mașinilor eco noi a ajuns la 20% din vânzările anuale totale de mașini noi.

    Și California are un obiectiv asemănător, dar prevăzut a intra în vigoare în 2030. Norvegienii, însă, mai plusează cu alte obiective: începând cu anul următor, toate vehiculele utilizate de municipalități vor fi electrice; până în 2020, toate autobuzele vor avea sisteme de propulsie alternative, care să nu mai utilizeze carburanți petrolieri; până în 2022, toate taxiurile vor trebui să fie electrice sau hibride plug-in.

    Germania se luptă cu poluarea în creștere

    Agenția Federală a Mediului a pus pe jar autoritățile din Germania, anunțând că în sectorul transporturilor se înregistrează o creștere a emisiilor de CO2. Ceea ce va afecta target-urile țării în materie de reducere a emisiilor generale de CO2, contribuția transporturilor cifrându-se la aproape 20%.

    Deși se consideră că tehnololgia motoarelor cu ardere internă a evoluat destul de mult în direcția reducerii poluării, aceste avantaje sunt anihilate de creșterea numărului de mașini, în paralel cu creșterea apetitului publicului pentru mașinile cu motoare mai mari, deci mai gurmande – vina căzând în primul rând pe SUV-uri.

    germania poluare transporturi masini electrice - ecoprofit 3
    Prea multe tiruri tranzitează Germania. Iar viteza nelimitată pe Autobahn duce la consum și poluare crescute

    Nu e de mirare că se insistă pe măsura limitării vitezei maxime pe autostrăzi. O mișcare pe care guvernul ar putea să o impună chiar din 2016 și care ar putea avea ca efect scăderea interesului pentru mașinile cu motoare puternice (afectându-i în primul rând pe producătorii premium germani).

    De asemenea, între 2000 și 2013 transportul greu a înregistrat o creștere de peste 30%, ceea ce înseamnă o augmentare a emisiilor de CO2 din direcția tirurilor și autocarelor. Sunt de așteptat măsuri care să limiteze tranzitul de bunuri, mărfuri și persoane pe cale rutieră, acestea urmând a fi preluate de căile ferate sau de navele maritime.

    De altfel, Germania ar putea fi chiar forțată să ia măsuri dintre cele mai drastice de către Parlamentul European. Cel mai recent raport al UE, privind economiile ținând de emisiile de CO2, arată că, între 2009 și 2012, noile tehnologii alternative au ajutat țările din Uniunea Europeană să scadă emisiile de gaze cu efect de seră cu aproape 9%.

    germania-poluare-transporturi-masini-electrice-ecoprofit
    Economiile în materie de emisii de CO2 datorate energiilor regenerabile. Din păcate, în multe țări transporturile rămân o sursă importantă de poluare

    În cifre, emisiile poluante din UE s-au cifrat în 2012 la circa 4.500 megatone de CO2, tehnologiile bazate pe energii regenerabile contribuind la evitarea emiterii în atmosferă a circa 0,7 megatone de CO2. Economia se datorează în primul rând utilizării energiilor regenerabile pentru producerea curentului electric (64% din contribuția totală).

    După care un procent de 31% din economia generală este pus pe seama tehnologiilor nepoluante din domeniul încălzirii și climatizării. Iar transporturile contribuie cu numai 5% la reducerea generală a emisiilor de CO2. Evident, cele mai mari piețe auto (cu precădere Germania) sunt și cele mai vinovate de această contribuție nesemnificativă.

    germania poluare transporturi masini electrice - ecoprofit 5
    Programul-pilot eMERGE al celor de la Daimler vine cu niște concluzii interesante

    Ca idee, specialiștii Daimler consideră că în Germania s-ar putea vinde mai multe vehicule electrice dacă s-ar face mai multe eforturi în privința informării publicului larg asupra adevăratelor avantaje al mașinilor electrice. Dar și dacă oamenii ar putea testa pe viu tehnologia mobilității electrice, experiența personală contribuind foarte mult la schimbarea percepției.

    Daimler a terminat de curând un program pilot derulat pe o perioadă de aproape doi ani: eMERGE a constat în monitorizarea comportamentului în viața reală a utilizatorilor unei flote de 146 de modele smart ForTwo Electric Drive. Iar acum urmează eMERGE2, în care vor fi utilizate 200 de autoturisme B-Class Electric Drive (citește testul Ecoprofit.ro), precum și vehicule hibride plug-in Mercedes-Benz.

    Principial, specialiștii Daimler au descoperit că, în cei peste un milion de kilometri parcurși de ”cobaii” eMERGE, cei care au utilizat mașinile între 50 și 100 km pe zi s-au declarat cei mai mulțumiți de costurile reduse. Mai ales în condițiile în care mașinile erau încărcate în special noaptea, când tarifele erau minime.

    germania poluare transporturi masini electrice - ecoprofit 6
    În eMERGE2 vor fi folosite mașini B-Class Electric Drive

    Autonomia, prețul de achiziție și infrastructura de alimentare rămân importante pentru potențialii clienți de mașini electrice. Dar, dat fiind că targetul îl reprezintă cei cu venituri peste medie și atrași de noutățile tehnologice, decizia de a cumpăra o mașină electrică ține mai mult de imagine (lucru pe care l-am remarcat și în primul episod al testului cu Renault Zoe).

    Ca urmare a acestui program-pilot (care a beneficiat și de fonduri guvernamentale de 6,5 milioane de euro), specialiștii Daimler și cei din guvernul german vor analiza cele mai bune soluții privind bonusurile pentru achiziția mașinilor electrice, dar și pentru realizarea unei infrastructuri de alimentare cât mai eficiente.

    Ca o concluzie generală, Germania este un exemplu foarte bun al incapacității guvernului de a impune măsuri care să ducă la îndeplinirea unor obiective atât de importante, cum sunt cele legate de reducerea poluării în transporturi. Într-o țară atât de puternic industrializată, politicul rămâne puternic dependent de mediul socio-economic, măsurile anti-poluare fiind, în general, nepopulare. Rămâne de văzut dacă Angela Merkel va avea curajul să-și asume astfel de măsuri, importante pentru dezvoltarea pe termen lung a țării. Și care, de ce nu, ar putea fi un puternic exemplu și pentru alte țări din UE.