Germania și tehnologia bateriilor superlong-life

Este doar o chestiune de câțiva ani până când bateriile cu o durată foarte mare de funcționare vor deveni realitate. Ne-o demonstrează nimeni alții decât nemții.

În 2013, centrul de cercetare din domeniul energiei solare și hidrogenului ZSW (Zentrum für Sonnenenergie- und Wasserstoff-Forschung) din Baden-Württemberg, Germania, anunța o descoperire de-a dreptul senzațională: bateria litiu-ion ”super-long life”, care permite peste 10.000 de cicluri de încărcare-descărcare. Adică, în teorie, dacă ar fi încărcată/descărcată zilnic, o astfel de baterie ar putea funcționa pe o mașină electrică timp de… 27 de ani! Iar, după această perioadă, bateria tot ar mai avea o eficiență de circa 85%, deci ar putea fi folosită în continuare în alte aplicații pentru stocarea energiei. În plus, bateriile testate în condiții de laborator au o densitate de putere mult mai bună decât a bateriilor din prezent, cifrându-se la 1.000 watt/kg, ceea ce, tot în teorie, ar permite o încărcare mai rapidă.

Ok, sună foarte bine, dar când ar putea aceste noi baterii să echipeze mașinile electrice?

Baterii superlong life - Ecoprofit 1
Fabrica e gândită pentru construcția și testarea bateriilor auto cu standard 18650 (același folosit și de Tesla pentru bateriile care vor fi construite în Gigafactory)

Ei bine, în luna septembrie a acestui an ZSW a inaugurat fabrica-laborator ELAB, care a costat 30 de milioane de euro – 80% din sumă a fost asigurată de Ministerul Federal al Educației și Cercetării, iar restul banilor au fost asigurați de landul Baden-Württemberg. Această platformă este gândită pentru cercetarea și producția din domeniul celulelor prismatice pentru bateriile litiu-ion de până la 20 Ah (utilizate în aplicații de stocare mari).

Din 2015, printre companiile care vor începe testarea primelor proiecte în cadrul acestei fabrici-laborator se numără și BMW AG sau Daimler AG, dar și Robert Bosch GmbH sau Siemens AG, ceea ce înseamnă că, până în 2020, este de așteptat ca aceste companii să pună în producția de mare serie baterii long-life pentru mașinile electrice. De altfel, deja ZSW a perfectat tehnologia, astfel încât bateriile litiu-ion pot asigura în laborator 12.000 de cicluri, după care eficiența rămâne la 80% – ceea ce ar însemna că ar putea funcționa peste 30 de ani pe o mașină electrică…

Oricum, guvernul german își dorește ca, până în 2020 cel târziu, mobilitatea electrică să devină o normalitate, așa încât la finalul deceniului este de așteptat ca mai toți producătorii auto germani să ofere mașini 100% electrice bazate pe tehnologia bateriilor dezvoltată de ZSW. Deci am putea estima că, în maximum 5 ani, mașinile electrice 100% vor ajunge cel puțin la fel de accesibile ca și cele hibride sau cu motoare convenționale. Iar asta ne-o vor demonstra, fără discuție, chiar germanii.