”H2 War”: Honda Clarity vs. Toyota Mirai. Ambele împotriva electricelor?

Cu ocazia Salonului Auto de la Tokyo din acest an, Honda prezintă publicului varianta de serie a mașinii având propulsie pe hidrogen și care a fost prefigurată până acum de câteva concepte în anii precedenți. Este vorba despre Honda Clarity Fuel Cell, care devine principalul rival pentru deja cunoscuta Toyota Mirai. Prin urmare, este cazul să vedem cum se compară cele două mașini japoneze cu tehnologie fuel cell pe hidrogen.

Cum arată și cât de spațioase sunt

Atât Honda Clarity, cât și Toyota Mirai sunt concepute ca niște berline cu dimensiuni generoase, situându-se oarecum între clasa medie și clasa mare – dacă e să ne raportăm la categoriile convenționale. Însă ”convențional” nu are ce să caute dacă vorbim de design, deoarece ambele modele provoacă privitorii și încearcă să comunice faptul că sunt mașini diferite, chiar futuriste.

toyota mirai vs honda clarity - fuel cell hidrogen - ecoprofit 2

Rămâne la latitudinea fiecăruia să acorde note ținând de aspect, mă voi limita la a spune doar că fanii filmelor SF vor fi, probabil, cei mai entuziaști. În rest, detaliile caroseriilor sunt, pe alocuri, exagerate, dar în general sugerează că s-a marșat pe ”forma urmează funcția” – în principal din rațiuni de aerodinamică.

toyota mirai vs honda clarity - fuel cell hidrogen - ecoprofit 3

Cum un coeficient aerodinamic mai redus asigură și un consum mai mic, deci o autonomie mai ridicată, suspectez că acesta este principalul motiv pentru care japonezii de la Toyota și Honda nu au ales ideea SUV-ului, cum au făcut coreenii de la Hyundai (al căror prim model de serie cu tehnologie fuel cell este Hyundai ix35 FCEV).

toyota mirai vs honda clarity - fuel cell hidrogen - ecoprofit 4

În ce privește habitaclul, Honda Clarity oferă un cockpit ceva mai convențional decât Toyota Mirai, aceasta din urmă având mult mai puține butoane fizice decât rivala și dând impresia de complexitate high-tech mai ridicată. În Clarity, lucrurile arată mai mult ca într-o mașină convențională, cu tabloul de bord plasat logic în spatele volanului, o consolă centrală cu zone clar delimitate pentru principalele funcții și un design simetric al bordului. Pentru Mirai s-a împrumutat ceva din caracterul premium high-tech al lui Lexus, așa că nu suntem departe de impresia de mini-navetă spațială…

toyota mirai vs honda clarity - fuel cell hidrogen - ecoprofit 5

O diferență notabilă se remarcă în privința habitabilității: dacă în față nu avem cum să punem sub semnul întrebării generozitatea spațiului, în spate Toyota Mirai oferă doar două locuri, în timp ce Honda Clarity are o banchetă gândită pentru a acomoda 2+1 persoane (locul central este mai îngust, iar tunelul median lasă loc puțin pentru picioare). Practic, în Mirai, din cauze tehnice, s-ar preferat sacrificarea locului central și transformarea sa într-o cotieră ca în limuzinele de lux.

toyota mirai vs honda clarity - fuel cell hidrogen - ecoprofit 1

Din punctul de vedere al spațiului pentru bagaje, lucrurile nu sunt clare deocamdată decât în ce privește Toyota Mirai. Aceasta oferă un portbagaj cu o capacitate similară cu a compactei Toyota Auris – în condițiile în care, în mod uzual, berlinele de 4,9 metri au portbagaje de circa 500 de litri. În plus, bancheta nu are posibilitatea de a se rabata, deci Mirai nu e dedicată celor care apreciază modularitatea la o mașină. Nici în cazul lui Honda Clarity bancheta nu e rabatabilă, iar în privința portbagajului e de așteptat să fie cam la același nivel cu al lui Mirai, chiar dacă o idee mai spațios.

Performanțe dinamice și de consum

Atât Toyota Mirai, cât și Honda Clarity oferă, după cum spuneam, sisteme de propulsie similare, de tipul fuel cell cu hidrogen. Pe scurt, propulsia este asigurată de un motor electric alimentat de la o baterie, curentul pentru aceasta fiind produs într-un sistem fuel cell (pilă de combustie) alimentat, la rândul său, de hidrogenul stocat în rezervoare speciale.

toyota mirai vs honda clarity - fuel cell hidrogen - ecoprofit 6

În ambele cazuri, puterea este transmisă roților față, dar motorul electric al lui Honda Clarity este cu 17 kW mai potent decât al lui Toyota Mirai. Deocamdată, cei de la Honda nu oferă informații privind performanțele mașinii lor, dar este de așteptat ca aceasta să fie la același nivel cu Mirai, dacă nu chiar ușor mai rapidă. Grație cuplului foarte bun al motorului electric, Mirai accelerează până la 100 km/h în mai puțin de 10 secunde – iar Clarity îi oferă șoferului două moduri de condus, ”Normal” (care privilegiază consumul redus) și ”Sport” (pentru prioritizarea accelerațiilor și reprizelor în forță).

Oricum, date fiind dimensiunile celor două mașini, dar și masele proprii mari (care, în cazul lui Mirai, depășește 1,8 tone – lucru de așteptat și pentru Clarity), e clar că nu performanțele sportive au fost prioritare în crearea acestor mașini. Ci asigurarea unui comportament rutier competent, deoarece vorbim de mașini care se pretează la drumuri lungi – mai lungi decât oferă actualele mașini electrice.

toyota mirai vs honda clarity - fuel cell hidrogen - ecoprofit 7

Principial, Honda ”îi ia fața” lui Toyota la capitolul autonomie maximă teoretică, deoarece Clarity se laudă cu un plus de 75 km față de Mirai. Însă cei de la Honda nu spun nimic nici despre consumul de hidrogen (Mirai comunică un consum mediu de 0,8 kg/100 km), nici despre cât de mare este rezervorul de hidrogen. Dat fiind că sistemele fuel cell ale celor două mașini au aceeași eficiență energetică (3,1 kW/litru), cel mai probabil Claritiy poate stoca mai mult decât cele 5 kg permise de Mirai, de unde și autonomia mai bună cu rezervorul plin.

toyota mirai vs honda clarity - fuel cell hidrogen - ecoprofit 8Ambele mașini permit alimentarea cu hidrogen în doar 3-5 minute, ceea ce reprezintă un avantaj major, în acest moment, față de încărcarea mașinilor electrice. În contrapartidă, hidrogenul este stocat în rezervor la o presiune extrem de mare, de 700 bar, ceea ce ridică semne de întrebare privind riscurile față de o mașină electrică sau una convențională. Este adevărat, Toyota și Honda afirmă că rezervoarele sunt extrem de rezistente și au diverse sisteme de siguranță în caz de accident, care să evite explozia – dar, la fel cum în cazul mașinilor electrice rămân valabile temerile ”range anxiety”, și în cazul mașinilor fuel-cell se constată temeri de tip ”mini-bombă cu hidrogen”…

O ultimă diferență ținând de sistemele de propulsie: energia produsă în dispozitivele fuel cell este stocată la Toyota Mirai într-o baterie de tip nichel – hidruri metalice (adică același tip de baterie utilizată și de modelul hibrid Toyota Prius), în timp ce Honda Clarity mizează pe o baterie de tip litiu-ion – tehnologie ceva mai scumpă, dar care oferă avantaje superioare în privința durabilității și peformanțelor, bateria de pe Clarity fiind mai ușoară și mai compactă.

Verdict Mirai vs. Clarity

În Japonia, Toyota Mirai are un preț de pornire de 6,7 milioane yeni, în timp ce Honda Clarity va fi pusă în vânzare în Țara Soarelui Răsare la începutului lui 2016, pentru un preț de pornire de 7,66 milioane yeni. Deci modelul Honda va fi mai scump cu aproape 1 milion de yeno decât modelul Toyota, lucru justificat de autonomia mai bună, de habitaclul mai generos și, probabil, de performanțele superioare.

toyota mirai vs honda clarity - fuel cell hidrogen - ecoprofit 9

În Europa, Toyota Mirai este disponibilă pe doar câteva piețe (Germania, Marea Britanie și Danemarca), unde există planuri majore privind infrastructura de stații de alimentare cu hidrogen. În Germania, de exemplu, prețul de bază pentru Toyota Mirai, fără taxe sau subvenții, este de 60.000 de euro – deci, păstrând diferența din Japonia, Honda Clarity ar urma să coste în jur de 65.000 de euro, din a doua jumătate a lui 2016, când se preconizează că ar putea fi lansată și pe Bătrânul Continent, tot pe câteva piețe la început.

Este de remarcat faptul că atât Mirai, cât și Clarity au prețuri sensibil mai mici decât cea mai ieftină versiune Tesla Model S (care pornește de la 69.000 de euro în Germania). Vorbim de versiunea cu bateria de 70 kWh, care oferă performanțe mult mai bune (demaraj 0-100 km/h în doar 5,8 secunde), un spațiu interior mult mai generos și mai modulabil, în condițiile în care autonomia maximă teoretică se cifrează la 420 km, iar Tesla Motors investește continuu în rețeaua de încărcătoare rapide Supercharger pe plan european.

toyota mirai vs honda clarity - fuel cell hidrogen - ecoprofit 10

Din 2016 domeniul mașinilor pe hidrogen va deveni scena primei rivalități directe între două modele foarte asemănătoare din punct de vedere al concepției generale. Concurența dintre Mirai și Clarity este una foarte strânsă, deși prețul ceva mai mic al modelului Toyota pare să fie un argument destul de puternic. Pe de altă parte, dat fiind nivelul ridicat al prețurilor, s-ar putea ca, dimpotrivă, Clarity să justifice pe deplin diferența de preț datorită autonomiei mai bune și a spațiului interior mai generos. Deocamdată, cele două modele putem spune că sunt la egalitate.

CONCLUZIE

Privind în viitorul imediat, nu trebuie neglijat faptul că evoluția infrastructurii cu stații de hidrogen este lentă și foarte costisitoare, iar hidrogenul va continua să fie obținut din gaze naturale chiar și după 2020. Propulsia fuel cell este mai complexă decât a mașinilor 100% electrice (mașinile cu hidrogen sunt, principial, mașini electrice… hibride), în timp ce tehnologia bateriilor este de așteptat să evolueze mult mai rapid, la fel și infrastructura stațiilor de încărcare.

toyota mirai vs honda clarity - fuel cell hidrogen - ecoprofit 11

Așa încât vorbim atât de începutul unei concurențe în domeniul propulsiei pe hidrogen, cât și de startul unei competiții serioase între mașinile pe hidrogen și cele electrice. Odată cu adoptarea unor măsuri anti-poluare mult mai severe (cum este iminenta introducere a unei taxe pe carbon mai drastice), nu cred că riscăm să asistăm la aplicarea proverbului ”când doi se bat, al treilea câștigă” – unde ”al treilea” ar fi chiar domeniul actual al mașinilor cu propulsie convențională.

Deocamdată, Mirai și Clarity nu sunt propuneri prea convingătoare pentru domeniul auto, așa cum ne-am obișnuit să percepem automobilul în aproape un secol de existență a acestui ”partener” nelipsit din societatea modernă. Însă Mirai și Clarity pot fi văzute ca pași incipienți suficient de pertinenți în lupta de a găsi o alternativă la poluarea din transporturi. Oricum, despre domeniul propulsiei pe hidrogen vom putea vorbi ceva mai serios de-abia spre finalul acestui deceniu. Până atunci, Mirai și Clarity au de demonstrat multe lucruri.