Înmatriculările de mașini electrice în România, din 2010 până acum

În ultimii 5 ani și jumătate, a început și în România să se formeze o piață a mașinilor electrice. Cum au evoluat înmatriculările acestora, atât pentru mașini noi, cât și pentru mașini second hand cu propulsie strict electrică, aflați în continuare.

Piața de mașini electrice pe plan mondial a depășit o jumătate de milion de unități – ceea ce este cam de 2.000 de ori mai puțin decât numărul total de mașini convenționale care circulă în lume în acest moment. Vi se pare insignifiant?

Înseamnă că veți râde copios când veți afla că, în perioada 2010-2014, plus prima jumătate a lui 2015, în România au fost înmatriculate puțin peste… 100 de mașini electrice, atât noi, cât și second hand. Deci, în procente, cam 0,02%. Procent care mai crește puțin dacă adăugăm și Logan-ul electric 100%, convertit de Marc Areny

masini electrice romania - ecoprofit 2
Mai mult de jumătate din mașinile electrice înmatriculate în 2013 (Renault Fluence Z.E.) nu au ajuns pe piață. Deci primele 6 luni ale lui 2015 reprezintă adevăratul avânt al pieței de mașini electrice la noi

Până în luna iunie a acestui an, au fost înmatriculate 83 de mașini electrice noi, din import.Atenție, înmatriculate, nu vândute.

De exemplu, 28 de exemplare Renault Fluence Z.E. nu au fost puse în vânzare, ci au rămas mașinile de companie ale Dacia-Renault, la fel ca și o parte dintre cele 17 modelele utilitare Kangoo Z.E. înmatriculate până acum, iar producătorul chinez de autobuze electrice BYD a înmatriculat două unități doar pentru teste în condiții reale.

masini electrice romania - ecoprofit 4
Modelele electrice înmatriculate în România în perioada 2010-2015 (click pe tabel pentru mărire)

Așa încât, în realitate, numărul de mașini electrice noi pe care le-au cumpărat clienții până în luna iunie a acestui an se situează undeva la 50 de unități. Adică dublu față de mașinile electrice second hand de import înmatriculate până acum, în număr de 22. Și care sunt un indicator suficient de bun al interesului publicului român pentru vehiculele cu propulsie 100% electrică (deci nu vorbim de mașini plug-in hibride).

Și acum, țineți-vă bine: care credeți că este cea mai vândută mașină electrică din România până în acest moment?

masini electrice romania - ecoprofit 3
Cea mai CUMPĂRATĂ mașină electrică în România este Tesla Model S!

Răspunsul s-ar putea să vă mire pe mulți, deoarece este vorba despre limuzina electrică Tesla Model S. Până în luna iunie a acestui an, erau deja înmatriculate în România 14 exemplare – dintre care 12 au fost comandate de noi, iar două au fost aduse ca mașini second hand.

Este adevărat, Renault conduce, pe hârtie, cu un total de 57 de vehicule electrice înmatriculate până acum. Dar, repet, jumătate dintre ele au rămas ale companiei, iar restul au, în marea lor majoritate, doar rol de demo-car în cadrul showroom-urilor din țară. O situație oarecum similară întâlnim și în cazul lui Mitsubishi i-MiEV, din cele 10 exemplare înmatriculate până acum cele mai multe fiind achiziționate de companii din domeniul energetic, pentru diverse teste, nicidecum de persoane obișnuite.

masini electrice romania - ecoprofit 5
Renault ZOE și Volkswagen e-Up! au cele mai mari șanse să contribuie la creșterea rapidă a nișei mașinilor electrice în România

Acum rămâne de văzut dacă ecobonusul de 20.000 de lei va reuși să dinamizeze puțin piața vehiculelor electrice de la noi, chiar dacă numai 100 de clienți vor putea beneficia de acest ecobonus. Dat fiind că poate fi cumulat și cu programul Rabla 2015, s-ar putea ca, până la finalul lui 2015, să mai vedem 100 de mașini electrice puse în circulație.

Pentru moment, este clar că mașinile electrice 100% rămân prea puțin atractive pentru cumpărătorii români, care consideră autonomia scăzută, lipsa infrastructurii de încărcare și prețul mare cele mai importante impedimente. Dar trendul vizibil crescător al înmatriculărilor de astfel de vehicule ne arată potențialul uriaș pe care această nișă o are. O nișă în care există deja câteva oferte interesante.

VEZI SITUAȚIA ÎNMATRICULĂRILOR MAȘINILOR HIBRIDE ÎN 2010-2015

 

  • Joe Zank

    Buna! D-nule Oraan, cunoscând inclinatia dvs. spre masinile electrice, as dori sa va intreb legat de aceasta tema:
    O masina adusa din UE cu mai putin de 600km sau inmatriculata de mai putin de 6 luni (care dpdv legislativ este considerata noua in Romania – parca asa am citit pe undeva – nu sunt 100%) ar beneficia de aceste ecobonusuri (deci nu de reducerea prin tichetul rabla) sau acest ecobonus se aplica doar la masinile electrice noi cumparate din showroom-urile, respectiv reprezentantele din Romania?

    • Din cate stiu eu (nu m-am interesat foarte detaliat pe acest subiect), acest ecobonus este valabil la cumpararea unui automobil electric importat de o reprezentanță oficială – deci pentru o Tesla Model S este exclusă aplicarea acestui ecobonus. De fapt, banii din ecobonus îi încasează importatorul oficial – așa se întâmplă și în alte țări.
      În cazul Tesla, nu cred că e un impediment, deoarece Model S oricum are un preț foarte mare, decizia de cumpărare nefiind nicidecum influențată de un astfel de ecobonus 🙂 Iar în cazul altor mașini electrice s-ar pune problema concurenței neloiale, presupun, între importatorul local și dealerii din alte țări.
      Practic, discountul pe care îl primește clientul unei mașini electrice este acoperit de guvern, dar nu în buzunarul clientului, ci în cel al vânzătorului – în cazul nostru, dealerul unui importator național.