Interviu Renovatio: ”Avem un business care necesită angajament pe termen lung”

interviu renovatio alexandru teodorescu - ecoprofit 0

Fără îndoială, atracția expoziției EV2015, dedicată mașinilor electrice și soluțiilor pentru mobilitatea electrică, a reprezentat-o exemplarul alb Tesla Model S, expus de Renovatio. Dar cine este Renovatio și ce legătură are cu mașinile electrice? Grație amabilității domnului director Alexandru Teodorescu, am aflat cu surprindere multe lucruri interesante și importante despre Renovatio și planurile acestei companii.

 

Cine este Renovatio și de când activează în România?

Consider că ar trebui să lămurim un lucru de la început: Renovatio este o companie 100% românească. Nu este o firmă străină venită în România, ci o firmă născută în România, care s-a extins și în afara granițelor. Totul a pornit ca un proiect de suflet, alături de încă doi prieteni (cu unul dintre ei mă cunosc încă din perioada liceului). Întrucât eram pasionați de energia din surse regenerabile, am decis împreună să aplicăm în România un model care funcționa deja în Vest. După 2000, pentru noi devenise clar că domeniul energiei regenerabile era, de ceva timp, pe un trend puternic ascendent în Europa de Vest și eram, de asemenea, conștienți de faptul că România avea un mare potențial, care merita valorificat.

Ca absolvent de inginerie aerospațială, mi-am ales ca subiect al lucrării de diplomă realizarea unei mici mori de vânt. Următorul pas, firesc de altfel pentru mine ca proaspăt licențiat, a fost posibilitatea de a participa la proiectarea și instalarea primei eoliene din România, la sfârșitul lui 2004, în parcul industrial Ploiești. Așa a început, practic, epopeea legată de domeniul regenerabilelor și de perspectivele sale. Iar în scurt timp, la începutul anului 2006, am pus bazele companiei Renovatio.

 

Așadar, în curând aniversați 10 ani! Ce a făcut Renovatio în acest timp?

Am pornit cu pași mici, dar siguri pe noi și știind clar care ne este țelul. Practic, am început de la zero, într-un domeniu necunoscut majorității. Nu susțin că am fost primii din România, dar pot afirma cu siguranță că ne numărăm printre pionieri.

Am demarat acest business în condițiile în care nu exista niciun cadru legislativ pentru domeniul regenerabilelor

Închipuiți-vă ce a însemnat să demarezi un business în condițiile în care nimeni nu știa cu ce se mănâncă energia regenerabilă. Iar prin ”nimeni” mă refer, în primul rând, la autorități; nu exista niciun fel de suport legislativ sau vreun plan de sprijinire a regenerabilelor din partea guvernului. Ne-am confruntat cu situații în care trebuia, efectiv, să-i familiarizăm pe reprezentanții autorităților locale cu noțiunile de energii regenerabile, cum se autorizează, care este impactul asupra mediului. Aviația civilă a reprezentat una dintre cele mai aprige ”bătălii” de purtat, când venea vorba de obținerea autorizației de construire a vreunui parc cu turbine.

Inițial, în 2006, am demarat activitatea cu dezvoltarea de proiecte pentru parcuri eoliene. Am avut neplacuta surpriză să constatăm că nu puteam să ne bazăm pe datele de vânt pentru România obținute din sursele oficiale. Astfel, am decis să ne creăm propria bază de date de vânt și am început să investim în turnuri speciale de măsură, pe care le-am plasat, mai întâi, în Dobrogea și Moldova (locuri al căror potențial eolian îl cunoșteam deja), apoi și în alte locuri din țară. Am ajuns, la un moment dat, să avem 20 de astfel de turnuri de măsură. Acest lucru a însemnat un efort financiar considerabil, pe care nu cred că l-au mai făcut și alte companii.

interviu renovatio alexandru teodorescu - ecoprofit 1
Parcul eolian Cernavodă, 138 MW

În 2008, am avut ocazia să îi cunoaștem pe cei de la EDP (Energias de Portugal) și, astfel, am pus bazele unui parteneriat, pe care îl consider foarte reușit. Ei au apreciat eforturile noastre, iar noi am apreciat seriozitatea lor. Toată lumea a avut de câștigat. EDP a achiziționat 85% din proiectele dezvoltate de noi. Apoi, am continuat prin a le construi împreună. În momentul de față, Renovatio operează tot ce este sub egida EDP în România.

 

În cifre, aproximativ câți MW contorizează instalațiile de până acum?

Am dezvoltat aproximativ 1.000 MW de energie eoliană, din care 350 MW construiți și funcționali. Cel mai vizibil proiect este cel de pe dealurile din spatele Centralei Nucleare de la Cernavodă – turbinele eolienele pe care le puteti vedea de pe Autostrada Soarelui. Din 2010, am început să dezvoltăm și să construim proiecte fotovoltaice, acestea ajungând în momentul de față la circa 100 MW. În afara granițelor României am inițiat diverse proiecte eoliene atât în vecini, în Polonia sau Rep. Moldova, dar și în Columbia – unde am aplicat de la zero modelul de business din România. Pe partea de fotovoltaice am intrat în Grecia, Italia și Bulgaria.

Depindem mult de legislația din domeniu, care, din păcate, s-a tot modificat în ultimii ani cam peste tot, inclusiv în România. De aceea, unele dintre dezvoltările internaționale au fost de succes (Polonia fiind cel mai bun exemplu), iar altele nu. Momentan, în România schimbările aduse sistemului de certificate verzi au inhibat orice investiție de anvergură. Din această cauză, nici Renovatio nu mai dezvoltă noi proiecte eoliene sau solare. Am ales să ne concentrăm pe operare și mentenanță, dar și pe descoperirea unor noi direcții de business.

interviu renovatio alexandru teodorescu - ecoprofit 2
Odată cu modificările legislative și apariția unui program dedicat proiectelor solare mici și medii, Renovatio Solar dezvoltă kituri fotovoltaice speciale pentru aplicații rezidențiale

Încercăm să nu ne lăsăm opriți de bariere, ci să identificăm oportunitățile. De exemplu, Guvernul are o propunere prin care, din 2016, să ofere un feed-in tariff atractiv pentru instalațiile fotovoltaice mici, de până în 100 kW. Asadar, un sprijin acordat proiectelor mici și medii, precum panourile montate pe acoperișurile caselor sau ale halelor ori clădirilor de birouri. Drept urmare, ne-am apucat sa pregătim kituri fotovoltaice pentru astfel de aplicații. Deși totul se întâmplă acum la scară mult mai redusă, comparativ cu ceea ce făceam înainte, experiența acumulata ne ajută enorm.

 

Mobilitatea electrică se numără printre noile oportunități?

Mobilitatea electrică devine una dintre principalele noastre direcții de business. Dat fiind faptul că noi credem cu adevărat în viitorul mașinilor electrice, am pus bazele a două noi companii în cadrul grupului: Renovatio Mobility si Renovatio Infrastructure.

Vânzările de mașini electrice au înregistrat creșteri spectaculoase în ultimii 3-5 ani, în unele țări. E adevărat că nu putem neglija rolul programelor de subvenționare oferite de guverne și autoritățile locale. Plus că, în astfel de țări, există deja o puternică tradiție în educarea publicului cu privire la protecția mediului și necesitatea de a reduce poluarea. Acolo, clientul care achiziționează o mașină electrică are o altă mentalitate. El acordă prioritate caracterului eco și de-abia după aceea ia în considerare și avantajele financiare (știut fiind faptul că o mașină electrică presupune costuri mult mai reduse în utilizare prin comparație cu una convențională).

interviu renovatio alexandru teodorescu - ecoprofit 3
Încet, și în România începe să se dezvolte o piață a mașinilor electrice, grație și inițierii unui program guvernamental de subvenționare

În România, suntem încă la început. Totusi, iată că, din acest an, s-a făcut un pas important: o legislație pentru ecotichete dedicate mașinilor electrice. Deși procedura de a intra în posesia ecotichetelor nu este încă reglementată de o metodologie special adecvată, este doar o chestiune de timp, probabil câteva luni… La fel s-a întâmplat și cu legislația referitoare la certificatele verzi.

Penetrarea mașinilor electrice pe piața auto nu se poate face acum decât cu suportul guvernului și autorităților locale

La rândul lor, autoritățile locale ar trebui sa înceapă să facă următorii pași, prin crearea de facilități similare cu cele din alte țări europene: de la parcările gratuite și exceptarea de la plata unor taxe și impozite, până la accesul pe benzile speciale de pe autostrăzi sau din orașe. Problema mare la noi este că nu prea există o bază de la care să pornim: parcările publice amenajate sunt foarte puține (plus că parcatul neregulamentar este sport național…), nu sunt benzi speciale pentru transportul în comun, impozitele sunt foarte mici, iar scutirea de la plata lor nu reprezintă o motivație suficientă pentru un client de mașină electrică, etc. Suntem conștienți că nu putem avea pretenția ca toate aceste lucruri să se rezolve peste noapte.

 

Deci există potențiali clienți pentru mașini electrice și în România?

Normal că există! Însă domeniul mașinilor electrice se lovește de multe impedimente la noi. Este evident că nu ne putem aștepta la o schimbare de direcție importantă fără ajutorul administrațiilor centrale și locale. Totodată, trebuie depășite multe idei preconcepute din partea publicului. Momentan, cei care-si doresc mașini electrice fie fac parte din categoria idealiștilor (oameni interesați de protecția mediului sau care se implică în acțiuni ecologice), fie sunt fani ai tehnologiilor foarte avansate. Chiar dacă Tesla este o mașină scumpă, fiind, pur și simplu, tehnologie pe roți, nu mă surprinde faptul că s-au cumpărat deja atât de multe în România.

O categorie importantă (poate cea mai importantă) de clienți o reprezintă companiile care dețin parcuri auto proprii și pentru care asocierea cu imaginea ”verde” contează; companii care chiar înțeleg ideea de transport sustenabil și care sunt dispuse să facă acum niște investiții mai mari decât într-un parc de vehicule convenționale, stiind, însă, ca acestea se vor amortiza ulterior datorită costurilor mult mai mici de operare.

interviu renovatio alexandru teodorescu - ecoprofit 4
O mișcare inedită: serviciul de închiriere pe termen lung dedicat mașinilor electrice. Un serviciu superior produselor convenționale de leasing operațional și care vizează în special companiile

Prin Renovatio Mobility ne propunem să oferim servicii de închiriere pe termen lung, dedicate strict mașinilor electrice. Pe lângă mașină și mentenanța ei, noi putem pune la dispoziția clientului stații de încărcare (acasă sau la birou) si asigurăm accesul gratuit în rețeaua națională, pe care o vom dezvolta prin Renovatio Infrastructure. Mai mult, prin traderul nostru de energie (Renovatio Trading) putem asigura clientilor o soluție complet verde, garantând astfel că energia electrică pentru încărcarea bateriilor provine 100% din energie regenerabilă.

Prin Renovatio Mobility oferim un serviciu de închiriere pe termen lung pentru mașinile electrice total diferit de produsele de finanțare actuale

Serviciul Renovatio Mobility se adresează, în special, companiilor, deoarece acestea înțeleg foarte bine ce înseamnă TCO (Total Cost of Ownership). Chiria care trebuie plătită este 100% deductibilă, iar costurile de utilizare vor fi zero, dacă se va alimenta din rețeaua noastră. Atenție, însă, nu trebuie să fim confundați cu un dealer auto. Noi nu vom vinde mașini electrice. Vom avea o ofertă de vehicule electrice, pe care le putem alege și comanda în funcție de necesitățile clientului.

De asemenea, suntem diferiți și față de o firmă de leasing operațional. Serviciul nostru este altceva. O firmă convențională de leasing încearcă să ofere prețuri cât mai mici pentru a fi competitivă. Dar când apar costurile cu stațiile de încărcare, cu instalarea și mentenanța lor, intervin mult prea multe necunoscute pentru produsul convențional de leasing. Prin serviciul Renovatio Mobility, ne concentrăm pe a oferi un raport cât mai convenabil preț/servicii. Pentru că avem un know-how de 10 ani și investiții mari în acest domeniu, știm ce stație trebuie aleasă în funcție de necesitățile clientului, știm ce înseamnă instalarea ei, asigurăm mentenanță profesională, oferim o infrastructură de alimentare, etc.

Deocamdată, ne aflăm în expectativă cu acest pachet de servicii pentru că așteptăm ”demararea” efectivă a ecotichetului. Până la urmă, o subvenție de circa 4.500 de euro reprezintă un procent important din valoarea unei mașini electrice actuale. Nu e de ignorat, deoarece are un impact semnificativ asupra ratei finale. Dacă, totuși, lucrurile vor tărăgăna, nu vom sta pe loc, ci vom pune pe piață acest produs, având certitudinea succesului.

 

Nu vă loviți de dilema ”oul sau găina”? Cine să cumpere mașini electrice dacă nu există o infrastructură de stații de încărcare?

Tocmai de aceea exista Renovatio Infrastructure: pentru a acoperi acest gol. De altfel, în primăvară am participat la o masă rotundă a AFM-ului, înainte să se anunțe programul pentru ecotichet, dar și planul ambițios, de 10.000 de stații de încărcare până în 2020. Programul lor mi se pare cam optimist, mai ales că a trebuit să le explicăm multe lucruri despre ce înseamnă astfel de stații, ce înseamnă să le instalezi, impactul asupra rețelei, așteptările utilizatorilor, etc. Urma ca ei să dezvolte o legislație și o strategie pentru finanțarea acestei infrastructuri naționale, însă nu știu când vom vedea primele semne.

interviu renovatio alexandru teodorescu - ecoprofit 5
Printre priorități se numără punerea la punct a unei infrastructuri naționale de stații de alimentare, atât normale (de 22 kW), cât și fast-charge

Până atunci, noi nu stăm în stand by. În momentul de față, avem în plan realizarea unei rețele de 30 de stații de încărcare rapidă (fast charge) la nivel național, astfel încât să poți ajunge cu mașina electrică de la București la Iași sau la Satu Mare. Nu pot să spun dacă această rețea va fi gata la finalul lui 2016 sau abia în 2020 – depinde mult de felul în care se mișcă piața și, în special, de suportul guvernamental.

Prin infrastructura națională pe care am început să o dezvoltăm rupem cercul vicios al dilemei ”oul sau găina”, privind mașinile electrice și stațiile de încărcare

Noi, însă, suntem dispuși să ne asumăm încă de acum această investiție, la fel cum am făcut-o și în cazul proiectelor de energie regenerabilă. O stație fast-charge are un preț de circa 30.000 de euro, la care se mai adaugă costul conectării. Acesta variază foarte mult: poate fi doar 2.000 de euro sau poate ajunge la 10.000 de euro (adică o treime din prețul stației). Aceeași problemă apare și în cazul stațiilor slow-charge, de 22 kW, sau pentru parcările de tip car-port solar: costurile de conectare la rețea sunt foarte mari, în unele cazuri egalând costul dispozitivului de încărcare.

Aici apare, de fapt, problema de subvenționare, pe care AFM trebuie neapărat să o rezolve – ce se finanțează în cazul infrastructurii de alimentare: toată investiția, doar dispozitivele de încărcare, doar costurile de conectare? E clar că, fără a motiva investitorii să pună la punct o astfel de infrastructură, degeaba vor fi subvenționate mașinile electrice, deoarece clienții nu le vor cumpăra dacă nu au unde să le încarce.

 

Multe studii arată că mașinile electrice se încarcă, de regulă, acasă – de ce e importantă o rețea națională?

Într-adevăr, studiile recente, privind comportamentul utilizatorilor de mașini electrice, arată că 80% dintre încărcări se petrec acasă, categoric. Dar ar fi eronat să minimizăm importanța celorlalte 20% din situații, în care încărcările se realizează la birou sau la stațiile publice. Momentan, cu excepția mașinilor Tesla, restul constructorilor oferă mașini electrice a căror autonomie este considerată insuficientă de majoritatea oamenilor. Prin urmare, o infrastructură publică de alimentare bine gândită și pusă la punct ar mai atenua fenomenul ”range anxiety”, iar cel mai bun exemplu este ceea ce se întâmplă în Europa de Vest.

Principial, se consideră că, dat fiind prețul mare al unei mașini electrice acum, clienții sunt, în general, oameni cu posibilități materiale mai generoase, care stau la casă sau în blocuri cu parcări subterane amenajate, unde mașinile pot fi încărcate fără probleme peste noapte. Dar să nu generalizăm, pentru că nici în străinătate nu stau toți posesorii de mașini electrice ”la casă”. Dimpotrivă, sunt destui care nu au posibilitatea să-și încarce mașina acolo unde locuiesc, drept pentru care apelează la stații de încărcare din rețeaua publică.

interviu renovatio alexandru teodorescu - ecoprofit 6
Clienții serviciului Renovatio Mobility vor avea acces gratuit în rețeaua de stații Renovatio, ba chiar vor avea garanția că energia utilizată provine 100% din energii regenerabile

O situație specială apare în cazul companiilor care achiziționează vehicule electrice pentru flotă sau ca și company-car pentru middle și top-management. Angajații respectivi nu au neapărat condiții pentru a încărca mașina acasă. Asadar, dacă mașinile sunt utilizate des în timpul zilei, iar autonomia bateriei se dovedește insuficientă, apare o problemă. Însă, dacă exista stații de încărcare strategic plasate în oraș, ce pot fi utilizate, chiar și o jumătate de oră de încărcare poate asigura un câștig suficient de autonomie. Iar o companie care vede oportunitățile și soluțiile de depășire a problemelor de autonomie va constata că o bună parte din flotă se pretează mobilității electrice.

Cu alte cuvinte, o infrastructură publică este absolut necesară dacă vrem într-adevăr ca mașinile electrice să devină populare cât mai repede, si nu într-un viitor incert. Cineva trebuie să rupă cercul vicios al dilemei ”oul sau găina”: vreau mașină electrică, dar nu am unde să o încarc; nu se cumpără mașini electrice, deci nu merită investit în rețeaua de stații de încărcare. Practic, Renovatio Mobility și Renovatio Infrastructure sunt continuări firești ale investițiilor de până acum în domeniul energiei regenerabile.

 

Și când veți demara construcția rețelei proprii de stații de alimentare?

Avem deja comandate două stații de încărcare rapidă, care permit încărcarea de la 0 la 80% a bateriei în doar 30 de minute. Una va fi montată în București, cealaltă la Ploiești, în cadrul unui program-pilot, prin care dorim să demonstrăm că mobilitatea electrică este viabilă și pe traseele interurbane. Astfel va fi posibilă deplasarea pe Valea Prahovei în weekend cu o mașină electrică: pleci de la București, pui mașina la încărcat la Ploiești și între timp bei o cafea sau mănânci un sandwich, după o jumătate de oră poți continua drumul până la destinație, unde vei putea încărca mașina peste noapte, de la o priză normală.

De asemenea, mai avem cateva proiecte pilot în Capitală, cu unele centre comerciale, unde vom monta stații de 22 kW, de tip ”slow charge”. A nu se înțelege că ”slow” înseamnă ”încet” – nu e aceeași situație ca la prizele obișnuite de 220V. De exemplu, la o stație de 22 kW în 3 ore bateria unui Renault Zoe se încarcă 100%, iar a unui VW e-Up! sau a unei Tesla Model S, cam 50%. Dacă mergi la un film sau la shopping, orice mașină electrică de pe piață se va încărca suficient pentru nevoile zilnice de transport.

O rețea cu multe stații de încărcare rapidă va duce la acceptarea mai rapidă a mașinilor electrice

Personal, cred că  segmentul stațiilor de încărcare rapidă prezintă un potențial mai ridicat. În Europa sunt zeci de mii de stații de încărcare, dar nici 10% dintre ele nu sunt de tip fast charge. Clienții de mașini electrice vor să-și folosească vehiculele și pe distanțe lungi, la fel ca pe o mașină convențională. Ba, mai mult, ar vrea să încarce bateria la fel de repede cum se alimentează o mașină convențională la benzinărie (deși, momentan, acest lucru nu e posibil nici măcar în stațiile Tesla Supercharger).

Consider că e nevoie de mai multe stații de tip fast charge pentru a-i convinge pe oameni că merită să devină clienți de mașini electrice. Oricum, profilul unui client de mașină electrică este diferit de al unuia care deține o mașină convențională. În sensul că, dacă ai mașină electrică, trebuie să fii mai calculat și să-ți planifici mai bine călătoria. Ceea ce nu e deloc dificil, mai ales că există atâtea aplicații și hărți digitale, de un real ajutor.

De exemplu, dacă mergi de la București la Constanța, nu vei mai goni cu 130-140 km/h pe autostradă, ci doar cu 100-120 km/h, pentru a consuma mai puțin curent. Știi că trebuie să îți programezi o oprire de o jumătate de oră pe autostradă, pentru a încărca bateria de la o stație fast charge. Iar când ajungi la destinație, probabil te vei opri la altă stație de încărcare fast charge – de preferat, plasată în cadrul unui complex comercial, unde să poți lua masa sau să-ți petreci timpul altfel decât să stai în mașină, în timp ce bateria se încarcă.

Mentalitatea clientului de mașină electrică e puțin diferită, presupunând un calcul ceva mai atent al traseului

Față de o mașină obișnuită, drumul va dura mai mult. Dar, în contrapartidă, costurile vor fi mult mai mici, poate chiar zero (dacă vorbim de infrastructura pe care o dezvoltăm noi, iar tu ești clientul nostru). Pe lângă factorul costurilor mult mai mici, contează și faptul că nu ai poluat în timpul exploatării mașinii, ceea ce e foarte important pentru mulți dintre cei care aleg mașini electrice.

Principial, elementele esențiale, care pot contribui decisiv la dezvoltarea domeniului mașinilor electrice în România, sunt:

  • mentalitatea publicului (care ține mult și de informarea corectă)
  • ajutorul din partea autorităților
  • realizarea infrastructurii publice de alimentare

 

În final, care considerați că sunt principalele avantaje ale Renovatio pe nișa tehnologiilor regenerabile și a mobilității electrice?

Dintotdeauna am dat oportunităților întâlnite o dublă valoare în ceea ce privește profitabilitatea: le-am valorificat într-o manieră care sa fie reciproc avantajoasă, atât pentru noi, cât și pentru societate. N-am gândit unilateral niciodată. E foarte important să și crezi în posibilitatea contribuției la crearea unei lumi mai puțin poluate dacă intri în acest domeniu.

Apoi, trebuie înțeles că nu e un business din care să te îmbogățești peste noapte. Necesită angajament pe termen lung, nefiind potrivit pentru cei nerăbdători. Noi nu am mers pe ideea a 90% dintre antreprenorii din România: dacă business-ul ăsta nu îmi aduce bani într-un an sau doi, nu merită investit în el. Am analizat oportunitățile, ne-am asumat niște riscuri mari, iar, după investițiile masive din 2006, primele câștiguri au început să apară doar prin 2010. Chiar și acum, la 10 ani distanță, nu pot spune că avem un profit care să ne facă foarte mulțumiți. Dar nici nu vrem să ne oprim și să tragem linie, întrucât viitorul este plin de oportunități în acest domeniu.

interviu renovatio alexandru teodorescu - ecoprofit 7
Know-how-ul și experiența acumulate în 10 ani de activitate recomandă Renovatio pentru dezvoltarea și implementarea unei game largi de proiecte din domeniul regenerabilelor și mobilității electrice

Pe principiul că ”într-un business nu câștigi întotdeauna”, am avut și situații în care a trebuit să ne asumăm pierderi (unele proiecte am fost nevoiți să le închidem, din cauza legislației). În schimb, conform principiului ”în business trebuie să ai și noroc”, am avut parte și de conjuncturi fericite, cum este colaborarea cu EDP. Atât pierderile, cât și reușitele au contribuit la formarea unei experiențe solide de business. De aceea cred că avem mai mult curaj decât alții să investim în lucruri care pot părea riscante, cel puțin la prima vedere. De fapt, când ai know-how, ai și o viziune mai clară asupra oportunităților și imaginii de ansamblu a business-ului.

Nu e un business din care să te îmbogățești peste noapte, necesită angajament pe termen lung

A contat mult și faptul că nu am făcut rabat de la calitate. De exemplu, panourile noastre fotovoltaice nu sunt ”chinezării”, ci provin de la furnizori serioși din UE, în principal, din Germania. Faptul că mizăm pe calitate e departe de a fi o declarație fără fundament – nu ne interesează compromisurile, care să pericliteze viabilitatea produselor doar pentru prețuri cât mai reduse. Am spus-o puțin mai devreme și țin să o repet: este un business pe termen lung, iar noi nu ne permitem să ne jucăm cu reputația.