Kulan, mașina electrică pentru fermieri: nu vă feriți de… măgăruș

Dacă veți căuta semnificația numelui Kulan, veți descoperi că este vorba despre o specie de măgar din Asia Centrală. Ceea ce se potrivește de minune vehiculului de față, conceput exact pentru a-i ajuta pe fermieri la muncile agricole, dar fără a consuma motorină, ci utilizând propulsia electrică. Mai multe detalii despre conceptul Kulan, în continuare.

kulan masini electrice agricultura - ecoprofit 0

Conceptul Kulan a fost realizat de un consorțiu format din 14 companii germane, în prim plan afându-se Polylab (specializată pe cercetarea în domeniul materialelor ușoare). Vehiculul arată oarecum caraghios pentru domeniul auto, dar, de fapt, este foarte potrivit pentru mediul agricol – unde nu prea își au sensul considerentele de design sau de confort specifice autoturismelor obișnuite.

kulan masini electrice agricultura - ecoprofit 6Cea mai importantă caracteristică a lui Kulan este capacitatea de transport de circa 1 tonă, grație structurii rezistente realizate din oțel și a panourilor exterioare, dintr-un polimer ușor și rezistent. Față de utilizarea aluminiului sau a fibrei de carbon, soluția oțelului înseamnă costuri mult mai mici, iar masa totală nu depășește 300 kg, Kulan cântărind cam cât un ATV mediu.

kulan masini electrice agricultura - ecoprofit 3Sistemul de propulsie este electric și constă din două motoare de câte 2 kW, plasate în roțile spate, în timp ce bateriile litiu-ion au un design special, fiind integrate sub platforma de încărcare din spate. Performanțele dinamice nu sunt prioritare pentru un vehicul agricol, așa încât Kulan atinge o viteză maximă de numai 50 km/h (la gol).

În schimb, proiectanții au reușit o adevărată peformanță în privința autonomiei, care se cifrează la circa 300 km. Practic, vehiculul electric Kulan este capabil să funcționeze până la 6 ore fără a fi realimentat cu energie electrică, fiind excelent pentru activitățile de transport din cadrul unei ferme. Mai ales că, pe lângă faptul că nu emite noxe, este și foarte silențios, deci nu stresează animalele.

Rămâne de văzut dacă noul vehicul utilitar Kulan va avea un viitor și în producția de serie, proiectanții având discuții avansate atât cu potențiali clienți, cât și cu guvernul german, în vederea sprijinirii dezvoltării ulterioare a vehiculelor de serie și a derivatelor acestora.

Un lucru e cert: propulsia electrică are un potențial uriaș în domeniul agricol, care se estimează că ar fi resonsabil de peste 10% din poluarea produsă în transporturi. În plus, eficiența mult mai bună a motoarelor electrice față de cele diesel face propulsia electrică foarte potrivită pentru tractoare și celelalte utilaje agricole, iar noile tehnologii pentru vehiculele autonome deschid oportunități nebănuite pentru creșterea eficienței în agricultură. Deci, nu vă… feriți de ”măgărușul” Kulan.