Lansarea oficială a Tesla Model X: highlights de la conferința susținută de Elon Musk

În data de 30 septembrie, lumea a uitat de Dieselgate, de criza refugiaților sau de apa găsită pe Marte. Pentru că Elon Musk a prezentat lumii, în mod oficial, noul SUV 100% electric Tesla Model X. Un scurt rezumat, în continuare.

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 0

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 1
Alright. Welcome everyone to the launch of Model X

Bine ați venit la lansarea lui Model X

Uralele publicului demonstrează încă o dată statutul de rock-star al lui Elon Musk în lumea auto. Nimeni, absolut nimeni din industrie nu se ridică la înălțimea lui, iar asta contează probabil în proporție de 50% la capitalul de imagine pe care îl are Tesla Motors. Dar și la ascensiunea fulminantă pe care acest brand foarte tânăr o are (în ciuda celorlalți constructori, evident…).

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 2
First of all I want to reming you the mission of Tesla: to accelerate the world’s transition to sustainable transport

Vrem să reamintim publicului misiunea Tesla: de accelera tranziția lumii spre un transport sustenabil

Ceilalți producători spun lucrul acesta doar la nivel declarativ, iar Dieselgate demonstrează că goana după profituri subminează eforturile societății de a găsi soluții pentru reducerea poluării. Utilizarea petrolului nu are nicio legătură cu transportul sustenabil – deci primul constructor care va rupe legătura cu Big Oil va deveni ”enemy number one” pentru Tesla.

 

As you know, is incredible important that we move to a sustainable world, sooner or later. The sooner we do it, the better it is

Cu cât ajungem mai repede la o lume sustenabilă, cu atât mai bine

Sustenabilitatea corporatistă începe să fie o monedă interesantă pentru marile companii auto. Deocamdată, termenul de ”sustenabilitate” este folosit mai mult din rațiuni de marketing, deoarece e foarte costisitor să realizezi procese cât mai puțin poluante de producție. Însă când Elon Musk vorbește despre sustenabilitate, publicul face imediat legătura cu mașinile electrice și energia solară. Ceea ce înseamnă că, foarte curând, eticheta de ”sustenabil” va fi înțeleasă ca fiind anti-petrol/cărbuni/gaze naturale.

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 5
It’s important to show that any type of car could go electric

E important să arătăm că orice fel de mașină poate fi electrică

Invazia SUV-urilor a înrăutățit lucrurile din punct de vedere al poluării. Sunt mai mari și mai grele, deci duc și la un consum mai ridicat față de berline sau break-uri. Din nou, producătorii au mizat pe evidențierea unor avantaje nu neapărat așa mari, minimizând dezavantajele în materie de poluare și chiar de siguranță. De aceea, Model X este o palmă peste ceafa celor din industria auto.

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 6
We’re gonna start with what’s actually most important for a car: safety

Voi începe cu lucrul cel mai important într-o mașină: siguranța

Unul dintre factorii care a influența din plin creșterea consumului mașinilor ține de înăsprirea normelor privind securitatea pasagerilor. Mașinile au devenit mai grele, ceea ce a dus și la creșterea consumului. SUV-urile, fiind mai mari, dau impresia că sunt mai sigure în caz de accident – în general, cam așa este, dar intrând în detalii lucrurile se nuanțează destul de mult (principalele dezavantaje țin de manevrabilitatea și stabilitatea mai proastă față de autoturismele obișnuite). Deci Tesla Model X poate deveni un etalon și în acest domeniu, al siguranței, datorită tehnologiei electrice.

 

Brusc, Elon Musk este întrerupt de uralele publicului, deoarece prin spatele său intră în scenă Tesla Model X. Awkward moment: șoferul iese din mașină, împinge ușa după el, merge spre Elon să-i înmâneze cheia, dar ușa rămâne deschisă, așa încât Elon e nevoit să o închidă el însuși. Detractorii sigur se vor lega de acest detaliu al prezentării…

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 7

 

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 8
With the Model X we created the safest SUV ever

Prin Model X am creat cel mai sigur SUV din istorie

O afirmație îndrăzneață, dar pe care fanii Tesla o așteptau fără emoții, după ce berlina Tesla Model S a fost declarată la testele de siguranță din SUA drept cea mai sigură mașină din istorie. Este primul SUV care primește 5 stele în fiecare categorie. Probabilitatea de a suferi răni în cazul unui accident survenit la viteză ridicată este atât de redusă în cazul lui Model X, încât ar trebui să se inventeze un nou rating, de 6 stele…

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 9
Normally, with a gasoline car you have a large steel engine block in front, and with a high-speed that engine presses into passenger compartiment and causes damage to the people […]
În mod normal, într-o mașină cu motor cu ardere internă, în partea frontală este un motor mare care, la impactul la viteză mare, presează compartimentul pasagerilor și provoacă daune acestora

Comparând noul Model X cu un SUV convențional, din punct de vedere al concepției, Elon Musk atrage atenția asupra unui factor esențial, responsabil de cele mai multe răniri grave și decese la impactul frontal: motorul este voluminos și greu, deci tinde să amenințe integritatea celor de pe locurile din față. Indiferent că e o vorba de o mașină mică sau un SUV, motorul rămâne tot timpul un obiect intruziv periculos.

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 10
In the case of the frontal zone, it’s the equivalent of like if you were to jump out of a tall building into a pool, it’s the difference between jumping into a pool or into a pool with a rock in it

În cazul impactului frontal, este ca și cum ai sări de pe o clădire înaltă într-o piscină, dar e o diferență între o piscină normală și una cu stânci în ea

O metaforă la care lumea nu a râs prea mult, dar care e suficient de elocventă pentru avantajul pe care îl aduce Model X față de un SUV obișnuit: lipsa motorului voluminos de sub capota față. Deoarece motorul electric pentru puntea față este extrem de compact și situat foarte jos, practic partea frontală poate absorbi mult mai eficient enegia impactului. Este adevărat, Elon nu menționează că, în locul compartimentului motor, acum avem un portbagaj – dar e destul de logic faptul că bagajele sunt departe de efectul intruziv al unui motor realizat din metal (ba, mai mult, bagajele pot contribui la absorbirea mai eficientă a energiei impactului)

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 11
This is the actual side pool test for the Model X compared to the next best SUV. […] This is the difference between life and death
Aceasta este imaginea reală a deformării lui Tesla Model X la testul de impact lateral cu un stâlp, comparativ cu următorul cel mai bine cotat SUV

Pentru că o imagine uneori vorbește mai mult decât o mie de cuvinte, Elon a apelat la un mic subterfugiu: folosirea concurenței pentru a scoate în evidență avantajele propriului produs. Cel mai bun SUV la testul de impact lateral cu un stâlp era, până acum, Audi Q5 – deformarea ușii era de circa 448 mm. Tesla Model X are o deformare de numai 215 mm, deci la jumătate față de Audi Q5. Aici, însă, este discutabilă comparația, deoarece Model X vizează clientela de Audi Q7 sau BMW X5. ”Aceasta e diferența între viață și moarte” încheie Elon triumfător acest capitol, iar producătorii germani premium probabil că se simt foarte frustrați acum…

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 12
Because it has a low center of mass, with the battery pack in the floor pan, it has half the rollover propensity of any SUV or minivan

Deoarece are un centru de greutate foarte coborât (datorită bateriilor plasate în podea), riscul de rostogolire este la jumătate față de orice alt SUV sau monovolum

Marele avantaj al mașinilor electrice având bateriile integrate în podeaua structurii ține de obținerea unui centru de greutate mult mai jos decât la mașinile obișnuite. Prin urmare, chiar dacă garda la sol a lui Tesla Model X este mai mare decât a lui Model S, SUV-ul promite o foarte bună stabilitate, deci riscul de a se răsturna este mult mai mic. În cazul SUV-urilor obișnuite, motorul și configurația acestuia duc la obținerea unui centru de greutate destul de ridicat. La manevrele de evitare a unui obstacol, de exemplu, sau la impactul lateral cu o mașină mai joasă, un SUV obișnuit tinde să se răstoarne mai ușor. Din păcate, cei mai mulți clienți de SUV-uri nu au aceste minime cunoștințe de bază în materie de fizică, dar Elon reușește să le explice destul de ușor arătând avantajele integrării bateriei în podea la Model X.

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 13
The car will actually use the camera and the radar to automatically brake before there’s an accident and it will use the ultrasonic sensors around the side of the car to steer you away from a side collision

Mașina folosește camera video și radarul fontal pentru a frâna automat și a evita un impact frontal, iar senzorii ultrasonici de pe laterale vor face mașina să evite o coliziune laterală

Pentru că, în epoca modernă, siguranța nu este completă și fără sistemele de siguranță activă, Elon Musk ne anunță că Model X vine standard cu pachetul Active Safety, care presupune un sistem de frânare automată, dar și un sistem de monitorizare la 360 de grade a vehiculului. Nu sunt noutăți absolute, și ceilalți mari producători premium oferă lucruri similare (sau poate chiar mai evoluate) pe SUV-urile lor. Însă, cumva, Elon Musk face lucrurile să sune mai bine decât sunt ele de fapt…

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 14
The third thing, which is sort of topical, is air safety… We designed the car well before recent events

Al treilea lucru important (care e într-un fel pe toate gardurile…) ține de siguranța aerului [râsete în sală]. Am proiectat mașina înaintea evenimentelor recente!

Evident, nu putea lipsi o remarcă, oricât de mică, la Dieselgate… Dar care subliniază o caracteristică destul de importantă a mașinii: primul filtru HEPA ”adevărat” (HEPA – high-efficiency particulate arrestance). Adică un filtru de aer conceput special pentru a ”ține afară poluarea”: este de 10 ori mai voluminos decât un filtru de aer obișnuit și promite o calitate a filtrării mult mai bună – reține de sute de ori mai multe bacterii, alergeni, particule sau viruși.

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 15
If there’s ever sort of an apocalyptic scenario, of some kind, hypothetically, you just press the Bioweapon Defense Mode button. This is a real button!

Dacă se ajunge la vreun scenariu apocaliptic, de orice fel, trebuie doar să apeși butonul de protecție împotriva armelor biologice. Este un buton real!

Filtrul special are 3 straturi de carbon activ, pentru a stopa intrarea în habitaclu a hidrocarburilor, gazelor acide pe bază de sulf ori a gazelor alcaline, precum amoniacul. Adică unele dintre cele mai nocive substanțe emise de motoarele convenționale prin arderea combustibililor de origine petrolieră… Elon Musk afirmă chiar că habitaclul lui Model X e comparabil, ca și calitate și purificare a aerului, cu un salon dintr-un spital! Iar gluma de final este de-a dreptul genială (deși substratul este oarecum trist, deoarece se referă la poluarea care poate ajunge la fel de periculoasă precum armele biologice).

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 16
The Auto Presenting Front Door will triangulate my position and it take that I’m moving towards the front door, it will open the front door without me touching anything, I will sit down and it will close the door. Like an invisible chauffeur

Sistemul Auto Presenting Front Door face o triangulare a poziției mele față de mașină, sesizează că merg spre portiera șoferului, va comanda deschiderea acesteia, fără ca eu să apăs pe vreun buton, iar, după ce mă voi așeza la volan, va închide ușa după mine. Ca un valet invizibil

Pentru că Model X trebuia să iasă în evidență cu ceva, Elon Musk a făcut un mic show arătând cum funcționează ”valetul invizibil”. Principial, tehnologia e destul de simplă și ține de monitorizarea traiectoriei cheii mașinii, pe care proprietarul o ține în buzunar. Însă efectul este mult mai important decât simplitatea punerii în practică a ideii, nu-i așa? Pe de altă parte, să nu uităm micul ”awkward moment” de la început, când portiera s-a deschis după ce șoferul a coborât să îi dea cheia lui Elon… Nu sunt excluse ”technical glitch” pe viitor.

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 17
A panoramic windshield that comes up and over and feels like a helicopter cockpit when you’re driving

Parbrizul panoramic se continuă în sus și peste cap, astfel încât te simți ca într-un elicopter când conduci

Merci, Citroen! Parbrizul panoramic de pe Citroen DS3, de exemplu, arată mult mai spectaculos pe Model X. Din punct de vedere tehnologic, este foarte dificil și destul de costisitor de implementat o asemenea soluție. Practic, parbrizul trebuie să preia rolul traversei de rigidizare din față a unui plafon obișnuit. Iar arcele laterale ale caroseriei trebuie să ofere o rigiditate mult mai bună întregului. Mai ales dacă ne gândim că Tesla Model X va fi utilizată și în afara asfaltului, șocurile și zdruncinăturile afectând, în timp, rigiditatea structurii caroseriei.

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 18
It’s a small feature, but an important one: the blind holster for your phone. Instead of having a bunch of wires to plug-in your phone, you can basically take it out of your pocket and blind-holster it. It will automatically fit and there are adapters for every type of phone

Este o dotare mică, dar importantă: suportul special pentru telefon. În loc să ai o grămadă de fire pentru a-ți conecta telefonul la mașină, pur și simplu îl scoți din buzunar și îl pui în acest suport. Se potrivește automat, iar suportul este dotat cu adaptoare pentru orice tip de telefon

Ei bine, mister Elon, nu e genul de gadget pe care îl așteptam de la Tesla Model X în 2015. Acum doi ani mi-am luat un Lumia 920, care se poate încărca wireless. Iar lumea smartphone-urilor spre asta se îndreaptă – doar că toți așteaptă semnalul lui iPhone (că, deh, Nokia nu mai merită luată ca exemplu…). Mă aștept ca, odată generalizat sistemul de încărcare wireless în lumea telefoniei mobile, Tesla să propună și această opțiune. Dar, momentan, acest ”blind holster” mi se pare mult prea puțin important față de cum a fost prezentat.

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 19
The reason we created these doors: originally we tried to solve a problem which is how do you access the third row if you have child seats on the second row

Motivul pentru care am creat aceste uși din spate provine din încercarea de a rezolva o problemă: cum poți avea acces la locurile de pe al treilea rând dacă pe cele din al doilea rând ai montate scaune pentru copii?

Probabil cea mai importantă caracteristică a lui Tesla Model X sunt portierele spate Falcon Doors. Evident, se deschid automat, la apăsarea unui buton, iar efectul este garantat – aproape ai senzația că se închide ușa unui avion particular…

Interesant este faptul că aceste portiere sunt răspunsul la o problemă de care s-a izbit Elon Musk în viața de zi cu zi. Când copiii lui gemeni erau mici, folosea un SUV cu trei rânduri de scaune. Dar, deoarece gemenii erau așezați în scaunele de copii plasate pe al doilea rând, locurile de pe al treilea rând erau practic inaccesibile.

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 20Deci obiectivul a fost de a avea o deschidere cât mai mare, iar accesul la rândurile din spate să fie facil, fără a demonta scaunele de copii de pe rândul al doilea. Elon a demonstrat cât de simplu se mișcă scaunele din al doilea rând în față (automat și încet) și că nu trebuie să fii neapărat un atlet pentru a intra în spate. Este adevărat, nu a rămas în spate pentru a ne arăta și cât de mult loc rămâne la picioare odată revenite scaunele din al doilea rând pe poziția lor. Deci e destul de clar că spațiul pe al treilea rând nu e foarte generos, dar probabil că este suficient pentru copii și persoane de statură mai mică. Dată fiind profilarea părții din spate a mașinii, rezultatul cred că poate fi considerat bun.

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 21
If you have a childseat […] you can actually stand right here and put you child down and take him from the childseat
Dacă ai un scaun de copil […], poți sta pur și simplu în picioare și să-ți așezi copilul în scaun sau să-l ridici de acolo

Aspectele practice pe care le sesizează doar familiștii sunt un argument sensibil, prin care Tesla intenționează să atragă atenția femeilor, în special a mamelor. Conform unor zvonuri, Tesla Motors se așteaptă la dublarea vânzărilor lui Model X față de Model S în special datorită publicului feminin. Prezentarea și demonstrațiile pe care le-a făcut Elon Musk sunt grăitoare în acest sens, iar sublinierea acestor avantaje cu siguranță va minimiza unele dezavantaje ale portierelor Falcon Wings – de exemplu utilizarea în parcările subterane, unde nu e suficient spațiu pe verticală. ”And it also looks cool, yeah” – afirmație de efect, evident.

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 22
A question with the doors is how do they fit in tight spaces? We will show you. […] If someone parked really close…
O întrebare legitimă este: cum se vor deschide portierele în spațiile strânse? Vă voi arăta […] În scenariul în care unii parchează prea aproape de mașină…

Pentru că mașinile devin din ce în mai voluminoase, dar locurile de parcare rămân cam la fel de late, de multe ori apare această situație în parcări: loc prea puțin între mașini. Portierele Falcon Wings rezolvă această problemă cu brio (și cu eleganță), deoarece sunt formate din câte două segmente (cel superior, din plafon, respectiv cel lateral), astfel încât mișcarea de deschidere/închidere necesită extrem de puțin spațiu în lateralele mașinii. Iar, față de o ușă culisantă (a monovolumului din dreapta), rămâne loc să te strecori în habitaclu printre mașini.

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 23Interesant și, după cum spuneam, o soluție elegantă. Dar care permite accesul doar la locurile din spate. Însă șoferul cum mai intră în mașină? În loc să răspundă la această întrebare, Elon a arătat și ce se întâmplă când tavanul unui garaj este foarte jos. Principial, senzorii de pe portierele spate măsoară spațiul disponibil, iar computerul central dictează cât de mult pot urca aceste portiere. Mai mult, Elon Musk afirmă că, pentru a nu denatura aspectul mașinii cu micii senzori, au fost dezvoltați senzori capabili să facă măsurători prin metal (adică sunt plasați în interiorul panourilor caroseriei, nu la exterior, ca în cazul celorlalte mașini). O asemenea atenție la detalii denotă clar obsesia pentru o satisfacție cât mai ridicată a clientului – ceva ce restul constructorilor par să nu mai prioritizeze.

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 24
These are probably the best looking second seats, but it actually provide more functionality because you have a flat floor and you can stove a handbag or a laptop under the seat

Acestea sunt probabil cele mai arătoase scaune de pe rândul al doilea, dar oferă și mai multă funcționalitate, deoarece, având podeaua plană, poți stoca sub scaun un laptop sau o gentuță

După o scurtă comparație cu locurile de pe al doilea rând pe care le găsim uzual în SUV-uri sau monovolume, Elon Musk încearcă să ne arate și avantajele acestor scaune de pe rândul al doilea în cazul lui Model X. Din punctul meu de vedere, nu vorbim de avantaje prea importante. Stocarea unor obiecte sub scaunele din al doilea rând va jena picioarele celor de pe al treilea rând. Suntem departe de situația similară dintr-un avion, unde, evident, este mai mult spațiu. Rămâne, însă, interesantă raportarea la mașinile obișnuite – scaunele de pe al treilea rând au fost plasate mai jos datorită altei concepții a caroseriei. Așa încât Model X e profilată mai aerodinamic în spate, evitând aspectul de vagon pe care celelalte SUV-uri trebuie să îl adopte.

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 25
Speaking of utility, let’s see what the Model X can really carry: 5.000 pounds, while carrying 7 people and quite a lot of luggage

Vorbind de utilitate, să vedem cam cât poate căra Model X cu adevărat: tractează peste 2,2 tone, în timp ce transportă 7 persoane și destul de multe bagaje

Un alt mare avantaj pentru familiști ține de capacitatea impresionantă de transport și stocare a lui Tesla Model X. Iar demonstrația făcută pe scenă a fost, într-adevăr, de senzație. Probabil că, din punctul de vedere al părinților, faptul că în portbagajul frontal poate fi depozitat un cărucior dublu (pentru gemeni) este ceva nemaipomenit – ceea ce demonstrează din plin cât de utilă este mașina, mai ales comparativ cu alte SUV-uri de pe piață.

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 26
We made an accesory hitch that can be put on by a kid in aproximately 10 seconds

Am realizat un accesoriu de transport care poate fi montat de un copil în aproximativ 10 secunde

Pentru cei care își transportă bicicletele sau schiurile, cei de la Tesla au gândit un accesoriu special, care arată și cool, este și foarte simplu de montat și are și o bună capacitate de încărcare (poate transporta până la 4 biciclete). Dat fiind că activitățile de outdoor sunt din ce în ce mai populare, este un factor care, cu siguranță, va crește atractivitatea lui Model X – până la urmă, SUV înseamnă ”sport utility vehicle”, iar Musk demonstrează că noua mașină se conformează fără probleme acestui indicativ.

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 27
Even the standard version of Model X has quite high performance

Chiar și versiunea de bază a lui Model X are performanțe de înalt nivel

Când Elon Musk spune ”versiune de bază”, se referă la Tesla Model X P90D – indicativ care e valabil pentru varianta de top la Model S… Varianta de top Model X poartă logo-ul ”Ludicrous”, care presupune scăderea autonomiei de la 257 de mile la ”doar” 250 de mile (circa 400 km). Dar, în același timp, și scăderea timpului pentru demarajul 0-100 km/h – de la 4,8 secunde la doar 3,2 secunde! ”This goes so fast, it’s wrong” – probabil acest citat va deveni viral pentru orice împătimit de SUV-uri de înaltă performanță. Și, chiar dacă personal nu sunt un fan al sublinerii performanțelor dinamice extreme în cazul mașinilor electrice, trebuie să recunosc: dă al dracului de bine, din punct de vedere marketing, să ai un SUV cu 7 locuri la fel de rapid ca un Ferrari… Și care să nu consume niciun miligram de benzină!

 

tesla model x lansare elon musk - ecoprofit 28
Let’s hand over the first production cars!

În final, Elon Musk le-a înmânat cheile primilor 5 clienți de Tesla Model X (care au plecat chiar cu mașinile pentru care îi vor invidia o mulțime de oameni). Iar mașina proprie a lui Musk a fost lăsată pe scenă. Un final grandios pentru o jumătate de oră de prezentare a celei mai așteptate mașini a momentului.

 

Tesla Model X este clar o mașină mult peste așteptări. Face SUV-urile actuale să pară învechite moral, nu doar din punct de vedere al propulsiei, ci și din perspectiva atenției la detalii și a ideilor noi pe care le înglobează. După ce Model S a reușit să atragă atenția, Model X urmează să facă vâlvă, fără discuție. Iar industria auto va trebui să se adapteze cât mai rapid, deoarece Tesla Motors le arată clienților că pot cere mai mult de la constructori. Nici nu mai contează dacă Model X va câștiga titlul de ”Mașina Anului 2016”. Și-a adjudecat deja imaginea de ”Mașina deceniului”.

SHARE