MAN TGX Hybrid Concept inaugurează era TIR-urilor cu propulsie hibridă?

La aproape două decenii după lansarea primei mașini hibride de serie mare, cunoscuta deja Toyota Prius, urmează să vedem primii pași în direcția adoptării propulsiei hibride pentru transporturile grele. Iar MAN vrea să fie primul producător de camioane care să ofere pe piață un TIR hibrid.

MAN TGX Hybrid IAA 2014 - Ecoprofit

La recentul salon de la Hanovra, dedicat vehiculelor de transport marfă și pasageri (IAA 2014), cei de la MAN au expus conceptul MAN TGX Hybrid. Care, așa cum ne arată indicativul ”Hybrid”, beneficiază de un sistem de propulsie hibridă, pe care oficialii germani doresc să îl propună cât mai curând în producția de serie.

Acum doi ani, cei de la MAN au prezentat conceptul Metropolis, având propulsie hibridă în serie. Adică utiliza un motor electric de tracțiune de 274 CP, căruia îi era asociat un motor diesel de origine Audi, cu rol de generator de curent electric. Acel concept era gândit pentru vehiculele utilitare cu rază mică de acțiune, în principal în orașe sau în zone de șantier, însă întâmpina multe minusuri când venea vorba de transportul de marfă pe distanțe lungi.

MAN TGX Hybrid reușește să rezolve suficient de bine această problemă, oferind un sistem hibrid paralel: tracțiunea e asigurată în principal de un motor diesel potent, care este ajutat în situațiile mai ineficiente de un motor electric. Adică același principiu pe care îl regăsim și în cazul lui Toyota Prius.

MAN TGX Hybrid IAA 2014 - Ecoprofit
Da, pe acest camion scrie HYBRID. Sunt șanse mari să devină primul… TIR ”Prius” de serie

Motorul diesel al lui MAN TGX Hybrid dezvoltă 440 CP, iar cel electric un maxim de 130 kW (circa 176 CP), curentul necesar pentru acest al doilea motor fiind asigurat de un pachet de baterii litiu-ion de 3,8 kWh. Motorul electric are, pe de o parte, rol de alternator, încărcând bateriile, în momentele în care camionul decelerează/frânează sau rulează constant. Pe de altă parte, motorul electric devine și el de tracțiune când camionul accelerează sau urcă pante, așa încât cuplul suplimentar face motorul diesel să funcționeze la turații mai reduse în situațiile solicitante, ceea ce duce la scăderea uzurilor și, foarte important, a consumului și poluării.

Totuși, nu ar trebui să ne așteptăm la minuni, deoarece oficialii MAN afirmă că scăderea consumului și a emisiilor de CO2 ar fi de numai 8%, ceea ce nu reprezintă un procent extraordinar. Însă, dat fiind că vorbim de un vehicul conceput pentru transportul de mărfuri pe distanțe foarte lungi, economia în cadrul TCO (Total Cost of Ownership – Costul Total de Utilizare) poate fi atractivă pentru transportatori. Mai ales că sistemul hibrid conceput de MAN promite să fie foarte durabil (cutia de viteze TipMatic, dezvoltată cu Scania, are mai puține trepte de viteză), iar masa suplimentară a motorului electric și a bateriilor e de numai 400 kg, ceea ce înseamnă foarte puțin pentru un camion de mare tonaj.

Conceptul MAN TGX Hybrid prezentat la IAA demonstrează avantajele din transportul pe distanțe lungi pe care hibridizarea le aduce pentru operatori și mediul înconjurător. Suntem nerăbdători să aflăm părerea clienților noștri pe plan internațional. (Heinz-Jürgen Löw, Sales & Marketing Chair la MAN Truck & Bus)

Momentul în care va fi lansată versiunea de serie a lui MAN TGX Hybrid pe piață nu a fost comunicat, deocamdată oficialii companiei așteptând feedbackul potențialilor clienți. De asemenea, nici prețul viitorului camion de serie cu o astfel de propulsie hibridă nu a fost divulgat, specialiștii estimând că ar putea fi neatractiv dată fiind reducerea modică a consumului de carburant.

Cert este că, dată fiind contriuția foarte mare a transportului greu la poluarea auto generală, hibridizarea este pasul cel mai rapid pe care constructorii de camioane trebuie să îl facă, și cât mai repede. Așa încât e de preferat ca MAN să înceapă construcția noului sistem de propulsie hibridă chiar de la jumătatea acestui deceniu.